profil Twój Profil
Kliknij, aby zalogować »
Jesteś odbiorcą prenumeraty plus
w wersji papierowej?

Oferujemy Ci dostęp do archiwalnych zeszytów prenumerowanych czasopism w wersji elektronicznej
AKTYWACJA DOSTĘPU! »

Twój koszyk
  Twój koszyk jest pusty

BĄDŹ NA BIEŻĄCO -
Zamów newsletter!

Imię
Nazwisko
Twój e-mail

Czasowy dostęp?

zegar

To proste!

zobacz szczegóły
r e k l a m a

ZAMÓW EZEMPLARZ PAPIEROWY!

baza zobacz szczegóły
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY I GASTRONOMIA »

PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY


(ang. BAKERY AND CONFECTIONERY REVIEW)

Czasopismo Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITSpoż.)
rok powstania: 1953
Miesięcznik ISSN 0033-2313

Tematyka:
Technika i technologia piekarstwa, ciastkarstwa, produkcji czekolady, lodów i innych słodyczy; publikacje wyników prac naukowo-badawczych w aspekcie możliwości ich wdrożenia; oferty zakupu maszyn, urządzeń, surowców i półproduktów; w... więcej »

Prenumerata

Dear Customer! Order an annual subscription (PLUS version) and get access to other electronic publications of the magazine (year 2004-2013), also from March - year 2014.
Take advantage of the thousands of publications on the highest professional level.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 315,36 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 283,82 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 226,80 zł
prenumerata papierowa półroczna - 113,40 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 56,70 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »

2015-5

zeszyt-4360-przeglad-piekarski-i-cukierniczy-2015-5.html


 
 
 
W numerze m.in.:
14. Dni Otwarte w Polmarkus
Ponad 400 gości, ciekawe prelekcje, pokazy technologiczne, szeroka oferta Polmarkusa i fi rm branżowych goszczących podczas 14. Dni Otwartych - tak w skrócie można podsumować imprezę w Pyskowicach. A szczegóły? Organizatorzy zaprosili przedstawicieli piekarni, cukierni, lodziarni i placówek gastronomicznych z całej Polski i ze Słowacji, którzy tradycyjnie nie zawiedli. Obecni poszukiwali nowych pomysłów, rozwiązań technologicznych, ale również dzielili się doświadczeniami. W ofercie Polmarkusa znalazły się m.in. babki... więcej»

Benier - prawdziwie przemysłowe rozwiązania (Adam Nurkowski)
Coraz częściej w Polsce linie do chleba z dzielarkami 1-komorowymi zastępuje się nie 2- ale 4-komorowymi, co oznaczać może tylko jedno: nie ewolucyjny, a wręcz rewolucyjny przeskok w przemysł! Rok 2014 był, a obecny nadal jest zaskakujący dla kierownictwa fi rmy Benier jeśli chodzi o polski rynek. W ubiegłym roku holenderski lider w światowej sprzedaży przemysłowych systemów narabiania ciasta (dzielonego klasycznie jak i wycinanego z wstęgi w kształtach: kwadratowym, prostokątnym... więcej»

Z KRAJU I ZE ŚWIATA
Młode firmy sięgają po najwyższe półki Na rynku europejskim coraz częściej młode fi rmy śmiało podejmująryzyko konkurowania z renomowanymi producentami o miejsca na najwyższych półkach, proponując najwyższej jakości wyroby czekoladowe - odnotowuje czasopismo branżowe "SG Sweets Global Network" (3/2015). Jedną z pierwszych takich fi rm, przedstawionych na łamach cytowanego czasopisma, była polska Manufaktura Czekolady z Łomianek. Firmie, założonej przez Tomasza Sienkiewicza i Krzysztofa Stypułkowskiego, których "SG Sweets Global Network (4/2014) określił jako entuzjastów czekolady, udało się wprowadzić na rynek prawdziwie innowacyjne wyroby, zarówno jeśli idzie o formę jak też jakość. Wyroby czekoladowe w niecodziennej postaci narzędzi i części maszyn (śruby lub klucze) zwróciły na siebie uwagę na różnych wystawach i targach, z kolońskimi ISM na czele. W przypadku wyrobów Manufaktury Czekolady nie mniej ważna od ich niecodziennej postaci jest jakość, wynikająca z technologii i rodzaju użytych su... więcej»

Czy Francuzi robili głupstwa, czyli kilka słów o specjalności Nord-Pas-de-Calais (Beata Marchand)
Zabieram szanowną wycieczkę na samą północ Francji, nad Kanał La Manche i Morze Północne, czyli Nord-Pas-de-Calais, do jednego z najgęściej zaludnionych regionów w Europie. Postanowiłam sprawdzić, co porabiają mieszkańcy Cambrai i odkryłam, że najbardziej lubią robić głupstwa. Jakie głupstwa można było robić w Cambrai? Oczywiście słodkie. Bêtise de Cambrai nie jest niczym innym tylko biało-żółtym cukierkiem o miętowym smaku i prostokątnym kształcie. Mierzy sobie 2 cm na 1,5 cm i ma 1 cm grubości. Jest lekko wypukły i waży 3,5 g. Składa się z cukru pudru, esencji mięty pieprzowej Mitcham, 60% sacharozy, 40% glukozy. Oczywiście zgodnie z oryginalną recepturą. Smakołyk narodził się podobno z błędu ucznia i o ten błąd spierały się przez lata dwie fi rmy z tradycją: Afchain i Despinoy. Sprawa oparła się o proces sądowy, którego wynikiem było ogłoszenie w 1889 roku niezwykle subtelnego kompromisu. Firmę Afchain uznano za "jedynego wynalazcę" - seul inventeur, zaś fi rmę Despinoy za "twórcę" - créateur. Jeśli chodzi o wynalezienie przysmaku, obie wersje z... więcej»

Marka "Grycan - Lody od pokoleń" znów na topie (Renata Zawadzka-Ben Dor)
Jako kilkunastoletnia panienka jeździłam z koleżanką Helką po lody do Zielonej Budki na Puławską w Warszawie. To był rarytas. Wszyscy wiedzieli, że tylko tam są prawdziwe lody. Tata Helki próbował nas zniechęcić opowiadając, a to, że znaleziono w nich ogon szczura, a to jakieś inne paskudztwo. Nic to. Na nasze apetyty nie było mocnych. W latach 80. ubiegłego wieku słynna Zielona Budka zmieniła właściciela, ale lody były nadal wspaniałe, a może jeszcze lepsze! To nie znaczy, że powszechnie było wiadomo kto je produkuje. Zbigniewa Grycana poznałam, gdy w 1998 r. otwierał nowy zakład w specjalnej strefi e ekonomicznej w Mielcu. Powstawało lodowe imperium. W 2000 r. sprzedał u... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2015-4

zeszyt-4343-przeglad-piekarski-i-cukierniczy-2015-4.html


 
 
 
W numerze m.in.:
Łukasz Anioł zwycięzcy!
Każdy konkurs to wielkie wyzwanie dla organizatorów, ale też mnóstwo emocji dla samych uczestników. Przygotowania, próby, zmagania z czasem i surowcami, walka ze zmęczeniem i tremą, to niełatwe zadanie nawet dla najlepszego fachowca. A jeśli do tego dołożyć fakt, że gra idzie o dużą stawkę i w jury zasiadają międzynarodowi fachowcy, to tr... więcej»

Święta Wielkiejnocy w polskiej kuchni (Ewa Ceborska-Scheiterbauer)
Wielkanoc to najważniejsze święto katolickie w Polsce. Po okresie postu Polacy ruszają do sklepów, aby kupić produkty na świąteczny stół. Z obserwacji wynika, że przeciętny koszyk zakupowy mógłby wystarczyć, przeciętnej rodzinie, na kilka tygodni zdrowego jedzenia. Tradycja jest jednak tradycją i trudno walczyć z tym, aby nie przejadać się w święta. Można jednak zwrócić uwagę na to, aby posiłki były nadal tradycyjne, ale za to dużo zdrowsze. Śniadanie wielkanocne Jajka to symbol nowego życia, a dla chrześcijan - nadzieja życia wiecznego. Bez jaj trudno wyobrazić sobie święta wielkanocne. Powstaje zatem pytanie - co symbolizuje majonez, który podawany jest prawie zawsze w duecie z jajami? Majonez jest niestety dodatkiem niezbędnym do dań dla wielu Polaków. Mo... więcej»

Sprzedaż zza lady, czy samoobsługa? (Andrzej Piętka)
Inwestorzy i projektanci sklepów piekarskich, gdy rozpoczynają nowy projekt, stają przed dylematem. Wybrać tradycyjny sposób sprzedaży zza lady czy może samoobsługę? Warto bliżej przyjrzeć się plusom i minusom obu tych rozwiązań. A może warto pomyśleć o modelu mieszanym? Dotychczas sprawa wydawała się prosta. W sklepach z pieczywem dominuje sprzedaż "zza lady", w dyskontach i hipermarketach - samoobsługa, ale w nowych formatach sklepowych trwają próby zmiany tego i wprowadzania obsługi ze sprzedawcą. W sklepie fi rmowym klient prosi o konkretny produkt, który sprzedawca pakuje do torby i mu podaje; klienci obsługiwani są po kolei. Jest to najpopularniejsza forma sprzedaży w sklepach z pieczywem należących do piekarni. Problem pojawia się przy większej liczbie klientów, przy zakupach dokonywanych przez jednego klienta więk... więcej»

Zatrudniamy cudzoziemca - cz II (Jacek Paprocki)
Najprostszym sposobem zatrudnienia obywatela któregoś z państw zza naszej wschodniej granicy jest złożenie przez pracodawcę oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi na terenie RP (patrz PPiC 3/15). Metoda ta, pozwalająca na uniknięcie kłopotliwych procedur biurokratycznych, ma jedną, podstawową wadę. Zatrudniony na tej zasadzie cudzoziemiec, nie może pracować w Polsce dłużej niż sześć miesięcy w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Częściowym rozwiązaniem problemu może być zatrudnienie dwóch cudzoziemców, którzy będą "się mijać"; gdy jeden będzie pracować, drugi w tym czasie przebywać będzie w swoim kraju. I na odwrót. Jeżeli jednak zależy nam na pracowniku "na stałe", powinniśmy rozważyć załatwienie cudzoziemcowi zezwolenia na pracę. Zezwolenie na pracę będzie oczywiście konieczne w przypadku zatrudnienia każdego innego cudzoziemca, który, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie jest zwolniony z obowiązku posiadania takiego zezwolenia (cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę - patrz PPiC 3/15). Tryb i warunki uzyskiwania zezwolenia Tryb i warunki uzyskiwania zezwolenia zależą od statusu cudzoziemca, rodzaju pracy jaką ma wykonywać oraz statusu jego pracodawcy. Polscy pracodawcy, których zakłady zlokalizowane są w Polsce występują o zezwolenie typu A. Obowiązujące od połowy ubiegłego roku procedury wydawania zezwoleń na pracę umożliwiają uzyskanie przez pracodawcę zezwolenia na pracę dla tych cudzoziemców, którzy dopiero zamierzają przyjechać do Polski. Stworzono ponadto możliwość, aby z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę mógł wystąpić także cudzoziemiec zamierzający przebywać i wykonywać w Polsce pracę przez okres przekraczający 3 miesiące. Przed nowelizacją przepisów, z takim wnioskiem mógł wystąpić jedynie pracodawc... więcej»

Wiosna, pączek i pendolino (Jacek Paprocki)
Wiosna to czas, kiedy po zimowym odpoczynku, przyroda budzi się do życia. Ptaki ćwierkają, żaby kumkają, bociany klekocą, rozwi jają się przebiśniegi, zawilce i krokusy. Ciepło i słońce sprawiają, że człowiek staje się silniejszy, gotowy stawić czoła nowym wyzwaniom, w tym także noworocznym postanowieniom, których realizację odłożył na bardziej przyjazną porę. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez jeden z amerykańskich ośrodków uniwersyteckich, obłęd noworocznych postanowień dotyka co najmniej połowy Amerykanów. W rezultacie, w pierwszym tygodniu każdego roku, liczba klientów siłowni, centrów fi tness i innych obiektów, reklamowanych jako niezbędne do przywrócenia wyglądu i fi zycznej sprawności sprzed dwudziestu, trzydziestu, czterdziestu (niepotrzebne skreślić) lat, rośnie o 30%. Apteki przeżywają oblężenie obywateli poszukujących środków pomagających rzucić palenie oraz suplementów diety wspomagających odchudzanie. Drastycznie spada spożycie piwa i chipsów. Reklama, na której widzimy, jak facet z brzuszyskiem i zwiotczałymi mięśniami, pod wpływem ćwiczeń przekształca się w "Szwarcenegera" jest ocz... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2015-3

zeszyt-4301-przeglad-piekarski-i-cukierniczy-2015-3.html

 
W numerze m.in.:
Mistrzostwa Świata Młodych Cukierników ROZMOWA Z POLSKIM JUROREM, MICHAŁEM DOROSZKIEWICZEM
Nasi młodzi cukiernicy niedawno zaprezentowali się na międzynarodowym konkursie. Co to były za mistrzostwa? W styczniu tego roku w Rimini, podczas targów Sigep, odbyły się Mistrzostwa Świata Młodych Cukierników do 23 roku życia. Są one organizowane co dwa lata z inicjatywy Roberto Rinaldiniego. Tym razem rywalizowały ze sobą 2-osobowe ekipy z Australii, Brazylii, Chorwacji, Francji, Japonii, Polski, Rosji, Singapuru i Tajwanu. Polska drużyna po raz pierwszy brała udział w tym konkursie. Reprezentowali nas Weronika Stimma z Bydgoszczy i Michał Palarczyk z Suchej Beskidzkiej, kandydaci wyłonieni w ubiegłorocznych Mistrzostwach Polski Uczniów Szkół Cukierniczych podczas targów ExpoSweet. Jakie zadania mieli uczestnicy? Tegorocznym tematem prac było "Jedzenie w ... więcej»

Speciality coffee - czy warto zaufać bariście? (Łukasz Jura)
Speciality coff ee to określenie, które defi niuje sprawdzoną jakość. Według międzynarodowych standardów (min. SCAA, COE oraz ICO*) są to kawy wolne od defektów oraz mające unikatowy, oceniany podczas specjalnych cuppingów, smak. Ocena smaku to kolejny ważny moment dla klasyfi kacji kawy. Niełatwo jest kawie uzyskać poziom co najmniej 80 (na 100 możliwych) punktów, a jest kolejnym z warunków niezbędnych do nazywania jej speciality. Podczas sesji cuppingów oceniane są m.in. aromat, smak, posmak, balans smaku, czystość, powtarzalność smaku, kompleksowość kawy oraz jakość i intensywność występującej w niej kwasowości. Kawy, w których wykryte zostaną defekty smaku, mają odejmowane punkty od łącznej oceny końcowej.Tyle jeśli chodzi o system klasyfi kacji. Jednak czy speciality coff ee to tylko klasyfi kacja?... więcej»

MANOMIN, czyli o emblemacie Minnesoty i jego wykorzystaniu w wypieku chleba (Beata Marchand)
Drogi Czytelniku, dziś będzie dziko i tradycyjnie, a jeśli uważnie wsłuchasz się w powiew wiatru przy czytaniu tegoż artykułu, z pewnością dotrze do Twych uszu szum manomin nad jeziorami Minnesoty, a może i nawoływania płynących kajakami Indian Odżibwe (Ojibwe), którzy są mistrzami w zbieraniu jego dojrzałych ziaren. O czym mowa? Otóż chciałabym przedstawić niezwykłą roślinę, mało znaną polskiemu konsumentowi, której ziarna są już dostępne w sklepach ze zdrową lub importowaną żywnością, a to oznacza, że wszyscy możemy poeksperymentować i odkryć coś nowego, zdrowego i pożywnego. W języku Indian Odżibwe słowem manomin - "mano", jagoda, owoc, ziarno, "min" - dobre, inaczej "dobre ziarno", określa się dziki ryż północny Zizania palustris, jednoroczną trawę rosnącą w regionie Wielkich Jezior Ameryki Północnej, czyli w stanach Minnesota, Wisconsin i Michigan, ale też w stanach Alberta, Saskatchewan i Manitoba w Kanadzie. Przy czym ta wodna roślina stała się emblematem stanu Minnesota, częścią jego tradycji i podstawowym składnikiem diety.... więcej»

HISTORIA SUKCESU w rozmiarze L Piekarnia Rustykalna w Radomiu
Wbrew studzącym zapał opiniom całkiem niedawno (11/2013 PPiC) w wypowiedzi "automatyzacja moda czy konieczność" wysunęliśmy teorię, że automatyczne systemy załadowcze to konieczność i niedaleka przyszłość piekarni rzemieślniczych. Nasze prognozy potwierdzają duże zainteresowanie tematem i dokonane inwestycje. Przykładem może być zamontowana pod koniec ubiegłego roku w piekarni Rustykalna w Radomiu instalacja piecowa wraz z systemem załadowczym MIWE athlet L.Historia sukcesu tej niedużej piekarni jest warta przytoczenia. Wszystko zaczęło się na targach Polagra 2012. Spotkanie, jak jedno z wielu, wydawało się mieć charakter czysto informacyjny. Za ciekawą rozmową stał bardzo młody i sympatyczny człowiek, Wojciech Skałbania. O żadnych inwestycjach nie było mowy. Wdrożeniowa piekarnia przekonała go do złożenia wizyty w naszej fi rmie. Od tego czasu, pan Wojciech przyjeżdżał częściej bacznie przyglą... więcej»

SIT SPOŻ
21 stycznia br. odbyło się posiedzenie Rady Krajowej, a następnie Krajowe Zgromadzenie Delegatów Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, na których prezes Zarządu Głównego Bronisław Wesołowski przedstawił sprawozdania merytoryczne z działalności SITSpoż. w minionym roku. Wśród najważniejszych punktów wystąpienia znalazło się: szczegółowe przedstawienie prac Biura Zarządu Głównego, Ośrodka Doskonalenia Kadr, Zespołu Rzeczoznawców i działalności krajowych rad branżowych (Polskiej Rady Winiarskiej, Krajowej Rady Droż... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2015-2

zeszyt-4273-przeglad-piekarski-i-cukierniczy-2015-2.html

 
W numerze m.in.:
Z KRAJU I ZE ŚWIATA
Na europejskim rynku żywności nasilają się wojny cenowe i maleje lojalność konsumentów.Specjalny raport "European Price and Promotion 2014", opublikowany przez agencję badawczą Information Resources GmbH (IRI) przedstawia sytuację na europejskim rynku towarów szybko zbywalnych, w tym żywności, w 2014 r. Z raportu wynika, że w 2014 r. niewielkiej zmianie, w porównaniu z latami poprzednimi, ulegały postawy europejskich konsumentów. Podczas, gdy pod wpływem kryzysowej atmosfery, w ciągu kilku poprzednich lat wykazywali wyraźną wstrzemięźliwość w zakupach, w badanym roku zaznaczył się powrót do bardziej optymistycznych postaw, zwłaszcza przy zakupach żywności. IRI szacuje, że wartość zakupów żywności, w objętych badaniami krajach europejskich, wzrosła o 1% (do 2,7 mld euro). Sprzedaż towarów nieżywnościowych zmalała natomiast o 0,3% (do 219 mld euro). Z badań dotyczących postaw konsumentów wynika, że maleje ich lojalność zarówno wobec marek, jak i placówek handlowych. Dowodzą tego wyniki badań przeprowadzonych we Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych. W 2014 r. nastąpiło też dalsze zao... więcej»

Planowanie i zarządzanie produkcją w Systemie CSB (Adam Steć)
Planowanie produkcji w standardowym pakiecie oprogramowania branżowego powinno uwzględniać specyfi kę branżową oraz indywidualne potrzeby i wymagania przedsiębiorstw. Spełnienie tych, często różnorodnych, wymagań w ramach jednego systemu informatycznego staje się możliwe dzięki stworzeniu wydajnego i elastycznego narzędzia planowania, które w standardzie realizuje przedstawione powyżej kwestie. Receptury, planowanie, realizacja, rozliczenie Szeroko rozumiane pojęcie produkcji obejmuje kilka obszarów, których optymalna organizacja oraz pełna integracja pozwalają na osiąganie założonych celów. Punktem wyjścia dla każdego zakładu produkcyjnego są receptury, ich warianty, kalkulacje i optymalizacja. Zapewnienie prawidłowych procesów produkcyjnych wymaga precyzyjnego planowania, realizacji (rejestracji) oraz szczegółowego rozliczenia produkcji (w powiązaniu z gospodarką magazynową). W niniejszym artykule pragniemy skupić się na planowaniu produkcji, czyli jednym z kluczowych czynników mających wpływ na całość procesów produkcyjnych. Baza danych w planowaniu Do dziennego planowania na wydziałach produkcyjnych niezbędne jest narzędzie, które pozwoli na uwzględnianie różnorodnych i często dynamicznie zmieniających się uwarunkowań w dziale produkcyjnym. Oprócz podstawowego zapotrzebowania na materiały niezbędne jest również uwzględnienie możliwości parku maszynowego oraz dostępność materiałów i surowców. Z najprostszym sposobem planowania produkcji mamy do czynienia w sytuacji, gdy produkcja odbywa się wyłącznie na podstawie zamówień klientów. W takim pr... więcej»

Emulgator atrakcyjniejszy od lecytyny
Stosowana od ponad 60 lat przy produkcji czekolad lecytyna może być z powodzeniem zastąpiona przez atrakcyjniejszy ze względu na właściwości dodatek - przekonuje duńska fi rma Palsgard A/S, oferująca Palsgaard AMP 4455. Preparat ten, znany także pod nazwą AMP, Emulgator YN lub E 442, pozbawiony jest istotnych wad lecytyny, takich jak posmak i aromat, a także mało stabilne, zależne od poziomu zbiorów soi, cen... więcej»

"Smaki dzieciństwa" (Jadwiga Piotrowicz)
Pod takim hasłem odbyły się w listopadzie 2014 r. warsztaty kulinarne w szkołach podległych Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na Lubelszczyźnie spotkania organizowała Agencja Rynku Rolnego Oddział w Lublinie. Celem spotkań było zapoznanie uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego o profi lu gastronomicznym ze sposobami przyrządzania potraw według receptur rejestrowanych jako tradycyjne, regionalne, pochodzące z Lubelszczyzny. Należało także wykonane wyroby niekonwencjonalnie podać i udekorować wg najnowszych trendów. Każde spotkanie składało się z dwóch części: teorii i warsztatów praktycznych. W pierwszej części Anna Kowalczyk-Szot przybliżyła sposoby certyfi kacji systemów jakości żywności. Młodzież wypełniała przykładowe wnioski o rejestracje wyrobu tradycyjnego ze swojej miejscowości, tzn. takiego, który jest produkowany dłużej niż 25 lat. Oprócz dobrej zabawy, przypomnienia historii kulinarnej regionu, docenienia wartości odżywczych takich potraw, n... więcej»

Sempre - pomaga tworzyć
Choć fi rma SEMPRE działa na rynku cukierniczo-lodziarskim dopiero od 2010 roku, stała się już rozpoznawalną marką, cenioną wśród partnerów handlowych i rzemieślników w Polsce. Oferując bardzo szeroki asortyment produktów dla cukierni, lodziarni i kawiarni, fi rma stawia przede wszystkim na wysoką jakość surowców. 150 lat doświadczenia... Sempre jest wyłącznym dystrybutorem włoskiej fi rmy Pernigotti... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2015-1

zeszyt-4256-przeglad-piekarski-i-cukierniczy-2015-1.html

 
W numerze m.in.:
Puffing vs. ziarno (Agnieszka Mularczyk)
Pomimo stale zmieniających się trendów żywnościowych, pieczywo wciąż odgrywa istotną rolę w naszej diecie. Świadomi piekarze starają się wyjść naprzeciw rosnącym wymaganiom konsumentów. Pieczywo ma nie tylko dostarczać energii, ale przede wszystkim być zdrowe, smaczne, o atrakcyjnym wyglądzie i dużej świeżości. Z drugiej strony, piekarze szukają rozwiązań mających na celu zoptymalizowanie procesu produkcyjnego, tak aby poprawić wydajność i zredukować koszty. Jedną z tradycyjnych metod poprawiania jakości pieczywa jest dodatek ziaren zbóż i innych nasion. Ta metoda, choć powszechna, ma wiele wad. Przede wszystkim z... więcej»

Warsztaty szkoleniowe (Wiesława Szafulera)
W listopadzie 2014 r. w Warszawie odbyło się szkolenie na temat znakowania żywności, w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18). Organizatorem była Nowoczesna Firma S.A. Podczas szkolenia poruszono m.in. zagadnienia dotyczące: - informacji obowiązkowej i dobrowolnej o wartości odżywczej, - praktycznych aspektów stosowania oświadczeń zdrowotnych w reklamie i promocji, - informacji kiedy produkt przestaje być bezpieczny? - Wycofanie produktów z rynku, wymagania i możliwe rozwiązania, - sprzedaży żywności przez... więcej»

Indeks glikemiczny pieczywa (Ewa Ceborska-Scheiterbauer)
Wielu z nas na pewno słyszało pojęcie "indeks glikemiczny" lub odżywianie się zgodne z niskim indeksem glikemicznym. Czym więc jest ten tajemniczy indeks i dlaczego dietetycy często układają diety uwzględniając wartości IG. Indeks glikemiczny określa jak szybko po spożyciu produktu lub posiłku podnosi się stężenie glukozy we krwi. Produkty o wysokim IG, np. cukier, białe pieczywo czy słodki napój powodują gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi. Z kolei produkty o niskim IG, np. pieczywo całoziarnowe, wielozbożowe bądź pumpernikiel podnoszą stężenie glukozy bardzo powoli, a poziom cukru jest lekko podwyższony przez kilkadziesiąt minut, a nawet przez kilka godzin. Dla kogo niski IG? Posiłki o niskim IG są koniecznością w przypadku wiel... więcej»

Co z odpadami?
ROZMOWA Z TOMASZEM ZIARKIEM Z FIRMY MILTEK.W piekarniach, cukierniach i kawiarniach podczas codziennej produkcji powstaje dużo odpadów. Co z nimi robić? Jest to problem, ponieważ z jednej strony zajmują one sporo miejsca, a więc częściej trzeba je wynosić, co z kolei zabiera cenny czas. Z drugiej strony, rosnąca w naszym społeczeństwie ... więcej»

Refundacja wynagrodzeń i składek ZUS - częściowy zwrot kosztów kształcenia uczniów (Jacek Paprocki)
Jedną z form zachęty do zatrudniania pracowników młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwość uzyskania przez pracodawcę refundacji wypłaconych im wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Refundację wypłaca się w kwocie faktycznie poniesionych wydatków, do wysokości wynagrodzenia młodocianego ustalonego w przepisach, oraz opłacanych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne fi nansowanych przez pracodawcę. Młodociany zatrudniony w celu przygotowania zawodowego jest, w rozumieniu przepisów prawa, pracownikiem, którzy za swą pracę otrzymywać musi wynagrodzenie i, tak jak pozostali pracownicy, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Wynagrodzenie ucznia zależy od roku nauki Młodocianemu, zatrudnionemu w celu nauki zawodu, przysługuje miesięczne wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, i wynosi: w pierwszym roku nauki 4%, w drugim 5%, a w trzecim 6% tego wynagrodzenia. Na przykład: w okresie od 1 września do 30 listopada 2014 r. minimalne miesięczne wynagrodzenie pracownika młodocianego wynosiło odpowiednio 149,60 zł; 187 zł i 224,40 zł. Kwoty te stanowią podstawę do opłacania składek na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe. Gdy młodociany zatrudniony jest w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy, przysługuje mu wynagrodzenie jak młodocianemu w pierwszym roku nauki zawodu. Jeżeli młodociany zarobi mniej, na przykład z powodu nieobecności na praktykach, pracodawca otrzyma refundację w wysokości poniesionych wydatków. Jeżeli zarobi więcej, pracodawcy zostanie zrefundowane tylko należne minimum. Refundacja wypłaconych wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od ich wynagrodzeń za okres przygotowania zawodoweg... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

Czasowy dostęp

zegar Wykup czasowy dostęp do tego czasopisma.
Zobacz szczegóły»