Przedstawiono zalecane w Dyrektywie 2014/61/WE środki zapewniające bardziej efektywny rozwój nowej infrastruktury fizycznej i prowadzące do obniżenia kosztów budowy szybkich sieci łączności elektronicznej przez wspólne użytkowanie planowanej i istniejącej infrastruktury technicznej. Przeanalizowano aspekt techniczny i prawny implementacji pojedynczego punktu informacyjnego dla dostarczenia minimalnego zakresu informacji dotyczącej infrastruktury fizycznej istniejącej i planowanej do budowy przez operatora sieci, który został wyszczególniony w punkcie 1 tej dyrektywy. Na zakończenie omówiono możliwości techniczne utworzenia pojedynczego punktu informacyjnego udostępniającego minimum informacji za pomocą środków elektronicznych dostępnych w krajowej sieci administracji publicznej.
Słowa kluczowe: szybkie sieci łączności elektronicznej, pojedynczy punkt Informacyjny, Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji, Dyrektywa 2014/61/ WE, minimum informacji na temat istniejącej infrastruktury fizycznej dowolnego operatora sieci
Abstract
The article presents the means of enabling a more efficient deployment of new physical infrastructure and leading to the high-speed electronic communications networks can be rolled out at lower cost by joint use of planned and existing technical infrastructure, which are recommended in the 2014/61/EU Directive. Technical and legal aspects of implementation of the single information point to provide the minimum information, referred to in paragraph 1 of this Directive, concerning the newly built and existing physical infrastructure of a network operator, are analyzed. Finally, the technical capability to create a single information point for sharing the minimum information through electronic means available in the national network of public administration is discussed.
Keywords: high-speed electronic communications networks, Single information point, Information Point for Telecommunications, Directive 2014/61/ EU, minimum information on existing physical infrastructure of any network operator
W Narodowym Planie Szerokopasmowym (NPS), przyjętym przez Rząd w styczniu 2014 roku, została określona strategia rozwoju dostępu do szerokopasmowego Internetu. Zgodnie z nią do końca 2020 r. każde gospodarstwo domowe w Polsce powinno mieć zapewnioną możliwość korzystania z dostępu do Internetu o przepływności co najmniej 30 Mbit/s, a przynajmniej połowa polskich gospodarstw domowych powinna korzystać z łączy o przepływności powyżej 100 Mbit/s. Osiągnięcie tych celów w ciągu najbliższych pięciu lat to absolutne minimum, bo w związku z cyfrową transformacją w dłuższej perspektywie to zdecydowanie za mało. Wyniki przeprowadzonych przez Komisję Europejską (KE) konsultacji społecznych, dotyczących potrzeb w zakresie prędkości i jakości połączeń internetowych po 2020 r. oraz środków służących do zaspakajania tych potrzeb po 2025 r., wskazują że internauci oczekują wyraźnej poprawy jakości usług łączności stacjonarnej do tego terminu. Przyszłościowe potrzeby użytkowników znalazły odzwierciedlenie w komunikacie: Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego. KE proponuje w nim nowe cele strategiczne dotyczące rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu do 2025 r. Cel pierwszy to zapewnienie gigabitowego dostępu do Internetu dla wszystkich miejsc stanowiących główną siłę napędową rozwoju społeczno- -gospodarczego, takich jak szkoły, węzły transportowe i główne miejsca świadczenia usług publicznych, a także dla przedsiębiorstw prowadzących intensywną działalność w Internecie. Cel drugi to zapewnienie niezakłóconego dostępu do sieci 5G na wszystkich obszarach miejskich i na wszystkich głównych szlakach komunikacyjnych. Cel trzeci to zapewnienie wszystkim gospodarstwom domowym w Europie, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich, dostępu do Internetu o prędkości dla łącza "w dół" co najmniej 100 Mbit/s, z możliwością zwiększenia prędkości do wartości mierzonej w gig [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS) |
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł | |
Metoda płatności: SMS Premium | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT) | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Proposal for a Regulation of the European Parliament and The Council
on measures to reduce the cost of deploinghigh-speed electronic
communications network COM (2013) 147 final Brussels 16.3.2013.
[2] Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
(Dz. U. 2010 nr 106 poz. 675).
[3] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/61/UE z dnia 15
maja 2014 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów
realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej.
[4] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego
Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów - Łączność
dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego
społeczeństwa gigabitowego; COM(2016) 587 finał, 14.9.2016,
Bruksela.
[5] Narodowy Plan Szerokopasmowy.
[6] Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020.
[7] Antczak J.: "Punkt informacyjny ds. Telekomunikacji (PIT)", materiał
z konferencji Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych,
Warszawa 14.09.2017.
[8] Zychowicz P.: "Koordynacja robót budowlanych oraz budowa sieci
szerokopasmowych po nowelizacji Megaustawy", materiał z konferencji
Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych, Warszawa
14.09.2017.
[9] Adamus A., A. Ludwikowska: "Nowe otoczenie regulacyjne. Nowelizacja
ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych",
materiał z konferencji Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych,
Warszawa 14.09.2017.
[10] Naróg B.: "Drogi publiczne jako korytarz inwestycyjny dla sieci szerokopasmowych",
materiał z konferencji Redukcja kosztów budowy sieci
szerokopasmowych, Warszawa 14.09.2017.
[11] Sienkiewicz B.: "Dobre praktyki wsparcia budowy sieci szerokopasmowych",
materiał z konferencji Redukcja kosztów budowy sieci
szerokopasmowych, Warszawa 14.09.2017.
[12] "Megaustawa i redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych
"
;
Ministerstwo Cyfryzacji, materiał z konferencji Redukcja kosztów budowy
sieci szerokopasmowych, Warszawa 14.09.2017.
[13] https://pit.uke.gov.pl/k-gesut1.
[14] http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/.