Scharakteryzowano komunikację M2M w kontekście przyszłych systemów 5G. Ponadto przedstawiono przyjętą w marcu 2018 roku rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie wdrażania kooperacyjnego inteligentnego systemu transportowego C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems). System ten umożliwi uruchomienie komunikacji typu V2X na obszarze całej Europy. W artykule zawarto zalecenia komisji do Parlamentu Europejskiego w sprawie wymagań technicznych związanych z systemem C-ITS. Wdrożenie tego systemu ma pomóc w zmniejszeniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków.
Słowa kluczowe: M2M, V2X, C-ITS
Abstract
In the paper M2M communications in the context of future 5G systems are characterised. Also, the European Parliament resolution adopted in March 2018 on the implementation of the C-ITS (Cooperative Intelligent Transport System) was presented. This system will allow you to avoid V2X communication across Europe. The article contains recommendations of the commission to the European Parliament regarding technical requirements related to the C-ITS system. The implementation of this system is intended to help reduce the number of fatalities.
Keywords: M2M, V2X, C-ITS
Obecnie znajdujemy się na przedprożu wdrażania systemów radiokomunikacyjnych 5G. W związku z tym otwierają się nowe możliwości, wyzwania, ale również zagrożenia. Perspektywa rozwoju sieci z komunikacją typu M2M (Machine to Machine), dzięki którym jest możliwa automatyczna wymiana informacji pomiędzy różnymi urządzeniami, często bez udziału człowieka, w połączeniu z nowymi funkcjami, które zapewni sieć 5G, może przyczynić się do zwiększenia naszego bezpieczeństwa, ale jednocześnie budzić niepokój [1, 2, 3]. Najbliższa przyszłość to czas, w którym transmisja danych będzie się odbywała w zasadniczej części nie tylko bez naszego udziału, ale niejednokrotnie również poza naszą świadomością. Urządzenia, które znajdują się w naszym najbliższym otoczeniu, będą pełniły funkcję bloków nadawczo- -odbiorczych, a my staniemy się częścią składową rozmaitych systemów. Jednocześnie otwierają się nowe możliwości, które będą chroniły nasze życie i zdrowie. Jednym z takich rozwiązań jest system kooperacyjnego inteligentnego systemu transportowego C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) [4], który będzie wdrażany na obszarze Europy. W marcu 2018 roku Parlament Europejski przyjął rezolucję [5] w tej sprawie. System ten to nic innego jak praktyczna realizacja komunikacji typu V2X (Vehicle to Everything), dzięki której będzie możliwa wymiana danych w czasie rzeczywistym pomiędzy pojazdami oraz pojazdami i różnymi elementami infrastruktury drogowej [6, 7, 8, 9]. Ma to doprowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a w szczególności zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków. Opublikowanie tej rezolucji [5] to efekt wieloletnich prac komisji [4]. Przygotowywały one zalecenia dla takiego systemu, m.in. dla Parlamentu Europejskiego, na podstawie wyników różnorodnych prac badawczo-rozwojowych, co stanowi olbrzymi krok naprzód. Proponowane rozwiązania C-ITS przewidują wykorzystanie w przyszłości systemów 5G, które jeszcze efekty [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
|
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Gajewska M., “Design of M2M Communications Interfaces in Transport
Systems", Challenge of Transport Telematics, Communications in
Computer and Information Science, Vol. 640, 2016.
[2] ETSI TS 102 689 v 1.1.1 (2010-08), Machine to Machine communications
(M2M); M2M service requirements, sierpień 2010.
[3] ETSI TS 102 690 v.1.1.1 (2011-10), Machine to Machine communications
(M2M), Functional architecture, październik 2010.
[4] EUR-Lex - 52016DC0766 - EN - EUR-Lex, Komunikat komisji do Parlamentu
Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
-społecznego i komitetu Regionów, Europejska strategia na rzecz
współpracujących inteligentnych systemów transportowych - ważny
krok w kierunku mobilności pojazdów współpracujących, połączonych
i zautomatyzowanych.
[5] Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie
europejskiej strategii na rzecz współpracujących inteligentnych
systemów transportowych.
[6] Gajewska M. "Technika komunikacji radiowej V2X jako metoda poprawy
bezpieczeństwa w ruchu drogowym", Przegląd Telekomunikacyjny
i Wiadomości Telekomunikacyjne 6/2016.
[7] Statement of Nathaniel Beuse, Associate Administrator for Vehicle
Safety Research, National Highway Traffic Safety Administration, Before
the House Committee on Oversight and Government Reform Hearing
On :The Internet of Cars., listopad 2015.
[8] U.S. Department of Transportation, Connected Vehicle Insights, Trends
in Machine-to-Machine Communications. Technology Scan and Assessment
Final Raport, October 2011.
[9] Vehicle-to-Vehicle Communications., Readiness of V2V Technology for
Application. DOT HS 812 014, NHTSA sierpień 2014.
[10] Machine-to-Machine Communication (M2M). White Paper, s. 1, 4-6.
[11] M2M application characteristics and their implications for spectrum.
Final Report. 2014. 2606/OM2M/FR/V2, s. 1-9, 27-51.
[12] Masood H., S. Rizvi, B. M. Iqbal, "An Overview of QoE for 5G Networks",
Dziennik ITEE, listopad 2016.
[13] Aljiznawi R. A., N. H. Alkhazaali, S. Q. Jabbar, D. J. Kadhim, "Quality
of Service (QoS) for 5G Networks", International Journal of Future
Computer and Communication, marzec 2017, s. 29-30.
[14] Gajewska M., "Komunikacja M2M w zastosowaniach transportowych",
Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport z. 113 pt. "Zagadnienia
inteligentnego transportu i sterowania ruchem", ISSN 1230-
9265, Warszawa 2016.
[15] C-ITS Platform Final report Phase II September 2017.
[16] Deklaracja z Amsterdamu w sprawie współpracy w dziedzinie jazdy
pojazdami połączonymi i zautomatyzowanymi, 14 kwietnia 2016 r.