W artykule przeprowadzono analizę makrotekstury, współczynnika tarcia i współczynnika absorpcji dźwięku na sześciu testowych odcinkach nawierzchni wykonanych z mieszanek poroelastycznych o zróżnicowanej charakterystyce.Otrzymane wyniki porównano z wynikami ustalonymi na istniejących asfaltowych i betonowych nawierzchniach drogowych. Analiza porównawcza wykazała, że nie powinno stanowić problemu uzyskanie odpowiedniejmakrotekstury nawierzchni poroelastycznych. Niezbędne są bardziej szczegółowe badania dotyczącewspółczynnika tarciawnawierzchni z tak dużą zawartością granulatu gumowego. Z punktu widzenia właściwości akustycznych szczególną uwagę należy zwrócić na charakterystykę mieszanki mineralno-gumowo-asfaltowej decydującą o tychwłaściwościach oraz na proces jej układania i zagęszczania.
Słowa kluczowe: hałas opona/nawierzchnia; poroelastyczna nawierzchnia drogowa; współczynnik tarcia; makrotekstura.
Abstract
The paper presents an analysis of macrotexture, coefficient of friction and sound absorption coefficient was carried out on the six test sections of poroelasticroad mixtures with different characteristics.The obtained results on the tested sections were compared with the results established on existing asphalt and cement concrete road surfaces.Acomparative analysis has shown that it should not be a problemto obtain the appropriate macrotexture of poroelastic surfaces. More detailed research is needed regarding the coefficient of friction on surfaces with such a high content of rubber granulate. Particular attention should be paid to the characteristics of the poroelastic mixture and the process of its paving and compacting that determine the acoustic properties.
Keywords: tyre/road noise; poroelastic road surface; coefficient of friction; macrotexture.
Hałas generowany w rejonie kontaktu opon samochodowych z nawierzchnią jest jednym z istotnych czynników decydujących o klimacie akustycznym w otoczeniu tras drogowych. Zmniejszenie jego poziomu jest uzależnione od poprawy właściwości akustycznych górnych warstw nawierzchni drogowych. Obecnie są znane technologie wykonywania warstw ścieralnych przyczyniające się do obniżenia poziomu hałasu toczenia pojazdówsamochodowych o kilka decybeli w porównaniu ze standardowymi nawierzchniami z mastyksu grysowego typu SMAlub z betonu asfaltowego. Są towarstwy z asfaltu porowatego (pojedyncze i podwójne) oraz cienkie warstwy asfaltowe.Wwarunkach polskich bardziej korzystnymrozwiązaniemsą cienkiewarstwy asfaltowe o grubości 10 ÷ 30 mm. Perspektywicznym rozwiązaniem są warstwy poroelastyczne charakteryzujące się zawartością wolnych przestrzeni 20 ÷ 40% oraz dużym udziałem granulatu gumowego (min. 20% wagowo). Pierwsze próby z nawierzchniami poroelastycznymi wykonano w latach siedemdziesiątych XX w. w Szwecji i uzyskano redukcję hałasu o ok. 5 dB [2]. Na odcinkach testowych wykonanych w latach osiemdziesiątych XX w. osiągnięto wartość ok. 10 dB. Prace nad zastosowaniemtego rodzaju warstwy ścieralnej podejmowano także w Norwegii (1989 r.), Japonii (1994-2007) i Szwecji (2000-2007).Wlatach 2006 - 2007 badano nawierzchnie poroelastyczne określane jako PERS (Poroelastic Road Surfaces). W większości przypadków ulegały one zniszczeniu w stosunkowo krótkim czasie (nawet po kilku tygodniach), na skutek braku odpowiedniego powiązania warstwy poroelastycznej z podbudową oraz nieodpowiednej trwałości ułożonej mieszanki. W latach 2009 - 2015 zrealizowano projekt badawczy PERSUADE (Poro- -Elastic Road SUrfaces for the Advanced Defence of the Environment), którego głównym celem było opracowanie trwałej i bezpiecznej nawierzchni poroelastycznej, obniżającej o 10 - 15 dB poziom emitowanych dźwięków w porównaniu z nawierzchnią r [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
|
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Bendtsen Hans, Rasmus Stahlfest Holck
Skov. 2015. Performance of Eight Poroelastic
Test Sections. Report nr. 547. Vejdirektoratet,
Denmark.
[2] Świeczko-Żurek Beata, Luc Goubert, Jerzy
Ejsmont, Grzegorz Ronowski. 2018. "Poroelastic
Road Surfaces - State of The Art". Proceedings
of the Rubberized Asphalt - Asphalt Rubber
2018 Conference: 625 - 643. Consulpav Lisbon,
Southern African Transports Conference,
Portugal.
Badania zostały sfinansowane przez Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR)
w ramach projektu SEPOR (Bezpieczna, proekologiczna
poroelastyczna nawierzchnia
drogowa) realizowanego w ramach Strategicznego
programu badań naukowych i prac
rozwojowych "Nowoczesne technologie materiałowe"
- TECHMATSTRATEG.