Przedstawiono wyniki badań dotyczących wpływu wody zdyspergowanej w mikroemulsji paliwowej na zmianę okresu jej samozapłonu. Określono wybrane właściwości fizyczno-chemiczne oleju napędowego (ON) oraz testowanych mikroemulsji zawierających 4 lub 8% mas. wody destylowanej. Paliwa te wykorzystano do zasilenia silnika badawczego firmy AVL. Wyniki potwierdziły, że obydwie testowane mikroemulsje wodno-paliwowe charakteryzowały się mniejszą skłonnością do samozapłonu niż ON.
Abstract
Gas oil and its aq. microemulsions (4 and 8% by mass) were tested as fuel in diesel engine. Both tested microemulsions had lower ability for self-ignition than the gas oil. Selected phys.-chem. properties of tested fuels were detd.
W transporcie samochodowym, morskim, a także w zastosowaniach stacjonarnych silniki o zapłonie samoczynnym (wysokoprężne) są stosowane od ponad 100 lat. Ich dotychczasowa popularność wynikała przede wszystkim z niskich kosztów eksploatacyjnych. Jednak ich dalsze stosowanie staje się w coraz szerszym zakresie utrudnione. Wynika to z rosnących kosztów, które muszą być poniesione, aby dostosować te silniki do coraz bardziej rygorystycznych wymagań środowiskowych. W związku z tym wielu producentów pojazdów ogłasza swoje plany w zakresie ograniczenia produkcji silników wysokoprężnych. Na podstawie raportu ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) z III kw. 2018 r. można stwierdzić, że systematycznie maleje liczba rejestracji pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne (rys. 1). W związku z tym coraz większą popularność zyskują pojazdy wyposażone w silniki benzynowe, których udział w rynku wzrósł o 7% Fig. 1. New passenger car registrations by fuel type in the EU in 3rd quarter 20181) : APV (alternatively - powered vehicles), ECV (electric chargeable vehicles), HEV (hybrid electric vehicles) Rys. 1. Odsetek systemów napędowych w nowych rejestracjach pojazdów osobowych w III kw. 2018 r.1): APV (pojazdy z napędem alternatywnym), ECV (pojazdy z napędem elektrycznym), HEV (pojazdy z napędem hybrydowym) 98/6(2019) 925 Milena GÓRSKA jest studentką na kierunku technologia chemiczna prowadzonym przez Wydział Materiałoznawstwa, Technologii i Wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Od 2017 r. rozwija swoje zainteresowania w obszarze badań właściwości fizykochemicznych paliw alternatywnych. Table 1. Selected physicochemical properties of tested fuels Tabela 1. Wybrane właściwości fizyczno-chemiczne badanych paliw Parametr Jednostka Metoda Wartość ON DF4 DF8 Gęstość w 15°C kg/m3 EN 3838 835 849 851 Lepkość kinematyczna w 40°C mm2/s EN 3104 2,6 3,4 3,9 Zawartość wody %, mas [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
|
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Energy Efficiency Trends in Industry in the
EU, Enerdata, 2015.
[2] International Energy Outlook 2016, Report
Number: DOE/EIA-0484(2016), Release
Date: May 11, 2016 http://www.eia.gov/forecasts/
ieo/industrial.cfm
[3] MECS 2010 — Release date: March 19,
2013 http://www.eia.gov/consumption/
manufacturing/index.cfm
[4] Cost of Natural Gas Used in Manufacturing
Sector Has Fallen http://www.eia.gov/consumption/
manufacturing/index.cfm
[5] Główny Urząd Statystyczny, Efektywność
wykorzystania energii w latach 2003-2013,
Warszawa 2015.
[6] Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności
energetycznej dla Polski, 2014.
[7] T. Skoczkowski, S. Bielecki, Energetyka
2016, 68, nr 1, 9.
[8] Chemical Industry Analysis Brief,
Manufacturing Energy Consumption Survey
(MECS) http://www.eia.gov/consumption/
manufacturing/briefs/chemical/index.cfm
[9] ODYSSEE-MURE Definition of ODEX indicators
in ODYSSEE data base http://www.
indicators.odyssee-mure.eu/odex-indicators-
database-definition.pdf
[10] Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października
2003 r. w sprawie restrukturyzacji
wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących
opodatkowania produktów energetycznych
i energii elektrycznej.
[11] Główny Urząd Statystyczny, Zużycie paliw
i nośników energii w 2014 roku, 2015.
[12] Forum Analiz Energetycznych, Energia elektryczna
a konkurencyjność przemysłu, 2014.
[13] ODYSEE-MURE, Efektywność energetyczna
- Raport krajowy - Polska, wrzesień 2015 r.
[14] Decyzja Komisji z dnia 27 października 2014
r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/
WE Parlamentu Europejskiego i Rady,
wykaz sektorów i podsektorów uważanych
za narażone na znaczące ryzyko ucieczki
emisji