Powłoki węglowe modyfikowane wolframem, określane jako
W-C:H, WC/C, WC/a-C:H, W-DLC charakteryzują się niskim
współczynnikiem tarcia i wysoką odpornością na zużycie w warunkach
tarcia suchego [1÷5]. Wytwarzane są metodami PVD i CVD,
jako monowarstwy oraz jako składowe w pokryciach wielowarstwowych
i nanokompozytowych [1÷5]. Stosowane są do pokrywania
elementów układów hydraulicznych, łożysk i przekładni zębatych,
które mogą pracować na sucho, w płynach smarujących lub
w warunkach ograniczonego smarowania [3÷7].
Badania tribologiczne skojarzeń tarciowych z udziałem cienkich
powłok węglowych w środkach smarowych zawierających dodatki
uszlachetniające pokazują, że nie wpływają one znacząco na współczynnik
tarcia, natomiast zużycie pokrytych elementów silnie zależy
od składu chemicznego środka smarnego [7÷11]. Może to wynikać
z różnych mechanizmów oddziaływania środka smarowego,
zawierającego dodatki uszlachetniające, z powłokami węglowymi
modyfikowanymi metalami [10]. W skład pakietu dodatków uszlachetniających
oleje silnikowe wchodzą dodatki zawierające m.in.
związki pierwiastków, które są niebezpieczne dla środowiska naturalnego
[11, 12]. Całkowite wyeliminowanie związków fosforu
(ZDTP) z olejów silnikowych jest przedsięwzięciem bardzo trudnym,
ponieważ ZD TP jest podstawowym dodatkiem przeciwzużyciowym,
dla którego brak aktualnie równorzędnego substytutu.
Negatywne oddziaływanie fosforu można obniżyć, stosując dodatki
olejowe oparte na związkach wapnia, które w znacznym stopniu
zapobiegają odkładaniu się fosforu w katalizatorze, a także przez
zmniejszenie zużycia oleju przez silnik oraz przez obniżenie zawartości
ZDTP, jednak kosztem pogorszenia właściwości przeciwzużyciowych
oleju [11].
Celem pracy było scharakteryzowanie właściwości tribologicznych
ślizgowych skojarzeń tarciowych bez i z udziałem cienkich
powłok węglowych zawierających 2÷10% at. wolframu w warunkach
smarowania olejem bez dodatków uszlachetniających (bazowy
[...]