• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • ODZIEŻ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 121583 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • 2014-2

PROBLEMY JAKOŚCI

Miesięcznik ISSN 0137-8651 e-ISSN 2449-9862 - rok powstania: 1968
Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)

Zarządzanie ryzykiem czy działania zapobiegawcze w systemie zarządzania?


Wiesław KLIMCZAK 
Szansą dla mniejszych organizacji jest nawiązywanie współpracy i kooperacji z rzetelnymi dostawcami.Wprowadzenie Tematyka zarządzania ryzykiem jest obecnie niezwykle popularna i bardzo często opisywana. Postępujący rozwój technologiczny i cywilizacyjny niesie ze sobą ciągle nowe elementy ryzyka, związane z takimi zjawiskami, jak stosowanie innowacyjnych materiałów, oddziaływanie na środowisko, elektroniczne przetwarzanie danych, zmieniające się regulacje prawne, rozwiązania polityczne i szereg innych. Proces zarządzania ryzykiem również rozwija się niezwykle dynamicznie, czego dowodem jest opublikowanie normy ISO 31000:2009 "Zarządzanie Ryzykiem - Zasady i Wytyczne" [1] i przewodnika "ISO Guide 73:2009, Zarządzanie ryzykiem - Terminologia" [2]. Zarządzanie ryzykiem można prowadzić w odniesieniu do funkcjonowania całej organizacji lub w węższym zakresie w odniesieniu do realizowanego projektu [3] lub umowy. Ryzyko niespełnienia wymagań występuje ciągle. Jeżeli ryzyka nie można przewidzieć lub określić to nie znaczy, że ryzyka nie ma. Występujące ryzyko zawsze przekłada się na funkcjonowanie organizacji, realizowanego procesu, wykonywanego obiektu lub produkcji wyrobu. Z tego powodu celowym jest, żeby do zarządzania ryzykiem zastosować taką metodę, która jest najwłaściwsza do zastosowania w danym zadaniu do rozwiązania występujących problemów. Zagadnienie działań zapobiegawczych jest powszechnie znane i dobrze udokumentowane w literaturze. Jednak w systemach zarządzania [4], co wykazują prowadzone audity, staje się zadaniem wielopłaszczyznowym, niezwykle złożonym i bardzo trudno jest przedstawić obiektywne dowody zgodności z wymaganiami . Z uwagi na wielość praktycznie stosowanych rozwiązań dotyczących działań zapobiegawczych Patrz ISO 9001 p.8.5.3 i zarządzania ryzykiem, stopień ich skomplikowania oraz różnice w stosowanej terminologii, szczególnie tej przyjętej z języka angielskiego, autor mając na uwadze pewne zas [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 492.00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 442.80 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 402.00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 201.00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 100.50 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »
Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

Analiza i ocena jakości obsługi klienta
Marcin Jakubiec 
Na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Transportowego w Cieszynie.Wprowadzenie Przedsiębiorstwa dążąc do maksymalizacji zysku, często nie zwracają wystarczającej uwagi na potrzeby klienta, choć to on jest najważniejszy. Klient kupuje produkty przedsiębiorstwa, generuje przychody i zyski, dlatego jego obsługa powinna być dla przedsiębiorstwa jedną z głównych form działalności. Klientem może być osoba, grupa osób, która otrzymuje wynik pracy (wyrób lub usługę) innej osoby lub grupy. Obsługa klienta oznacza każdy kontakt pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem, w którym w grę wchodzi produkt. Wymaga ona szerokiego zainteresowania klientem ze strony przedstawiciela przedsiębiorstwa, dysponującego możliwością udzielenia mu pomocy . Obsługa klienta, w najprostszym znaczeniu, to sztuka służenia klientowi w taki sposób, aby zdobyć i utrzymać swoje miejsce na rynku. Jej celem powinno być zrozumienie i zaspokojenie wszystkich potrzeb klientów. Oznacza również sposób prowadzenia interesów poprzez rzeczywistą troskę o klienta. Inaczej definiując - obsługa klienta to sposób życia, który stawia klienta na pierwszym miejscu, w każdym aspekcie działalności. Przejawia wręcz obsesyjne dążenie do zaspokojenia potrzeb klienta, podczas każdego kontaktu z nim. Sposób ten dotyczy każdego pracownika w przedsiębiorstwie. Z drugiej strony, klienci angażując się we współpracę z przedsiębiorstwem, obserwują jakość otrzymywanej obsługi, dzięki której oceniają jakość starań przedsiębiorstwa oraz jego produkty. Ocenę obsługi klient wydaje za każdym razem, gdy kontaktuje się z przedsiębiorstwem. Można zatem określić ją jako cel ruchomy, który każdy klient definiuje inaczej . W. Larson: Obsługa klienta, Wydawnictwo LIBER, Warszawa, 2003, s. 13-15. Ibidem, s. 3, 5. Jakość usługi Ciągłe zmiany, jakie następują w gospodarce powodują, że jakość wyrobów i usług jest istotnym elementem warunkującym sukces przedsiębiorstwa. Błędna identyfikacja problem więcej »

CO NOWEGO W KLUBIE POSKIE FORUM ISO 9000
Klub POLSKIE FORUM ISO 9000 wczoraj - dzisiaj - jutro (2).Prezentując w kolejnych numerach cykl "Co nowego w Klubie POLSKIE FORUM ISO 9000" zwykle omawiamy spotkania, seminaria organizowane przez Klub. Teraz postanowiliśmy pokazać - w kolejnych numerach Problemów Jakości - Klub szerzej. W poprzednim numerze omówione zostały seminaria i spotkania organizowane przez Klub cyklicznie. W tym numerze chcemy zaprezentować Klub i jego szerszą działalność. Członkowie Klubu Polskie Forum ISO 9000 Od założenia Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 w 1991 roku nastąpiły gruntowne przemiany w naszym życiu gospodarczym i politycznym, co miało i ma wpływ na członkostwo i funkcjonowanie Klubu, na jego strukturę, przede wszystkim branżową. Historia Klubu nakłada się ściśle na te przemiany, które dotyczą każdego z nas osobiście… Na przestrzeni tych ponad 20 lat istnienia Klubu zmieniała się, więc, struktura branżowa i liczebna Klubu, wiele organizacji, będących członkami Klubu, niegdyś potężnych, przestało istnieć, inne podzieliły się zmieniając swój status, czasem gruntownie. Nowi właściciele i zarządzający nowymi firmami nie zawsze widzą potrzebę udziału swoich przedstawicieli w życiu Klubu i nie zawsze chcą korzystać z najnowszych informacji i wiedzy dostarczanej przez Klub. W dobie szerokiego dostępu do Internetu częstokroć uważają, że Internet zastąpi wszystko, a środki przeznaczane na szkolenia starają się minimalizować. Od początku funkcjonowania Klubu siłę i cel istnienia stanowili i stanowią jego członkowie, zwłaszcza członkowie rzeczywiści. Są nimi organizacje państwowe i prywatne, duże i małe, organizacje różnych branż, produkcyjne i usługowe. Członkami rzeczywistymi Klubu są t więcej »

Etyka to nauka, czy życie?
Ewa GÓRSKA 
WW yobraźmy sobie dwa zdarzenia, w których potencjalnie możemy uczestniczyć. Oba dotyczą pędzącego po szynach wagonika. W obu jesteśmy w sytuacji, w której możemy uratować od śmierci 5 osób poświęcając jedną. W pierwszym przypadku, jeśli nic nie zatrzyma wagonika zginie pięć stojących na torach, nieświadomych niczego osób. Stoimy na mostku nad torami, możemy ich uratować rzucając coś ciężkiego na szyny. Tak się składa, że obok nas stoi potężnie zbudowany człowiek. Możemy go zepchnąć. Zabijając go, uratujemy pięć osób. Co zrobimy? W drugim przypadku, wagonik pędzący po torach dojeżdża do rozjazdu: na jednym torowisku stoi pięć osób, na drugim stoi jedna osoba. W zasięgu ręki mamy zwrotnicę. Kogo uratujemy? Przedstawione drastyczne przykłady, ilustrują dylemat etyczny człowieka, który musi w trudnej dla niego sytuacji, wybierać między wartościami, które uznaje za ważne. Z wyników badań prowadzonych przez M. Hauser więcej »

Ontologiczny status norm i zasad zarządzania jakością
Kazimierz Dendura 
Zasady zarządzania jakością stają się zasadami jakości zarządzania.Inspiracje W zarządzaniu jakością wyodrębnia się takie pojęcia jak norma i zasada. Podczas auditów systemów zarządzania częstokroć też są zadawane pytania wynikające z zasad zarządzania jakością - a dotyczące wymagań, określonych w normach. Ponadto "filozofii jakości" (w nawiązaniu do norm i zasad zarządzania jakością) poświęcono liczne publikacje książkowe, artykuły w "Problemach Jakości", "ABC Jakości" czy materiały konferencji PF ISO 9000 oraz Krajowej Izby Gospodarczej. Dziękuję za nauki oraz inspiracje. Problem Powstało więc pytanie: jaka jest różnica znaczenia pojęć: zasady i normy? Tkwimy przecież w sieci pojęć, ich znaczeń: jak je rozumiemy - tak myślimy. Jakich więc aspektów rzeczywistości dotyczą normy, a jakich zasady? Stąd konieczne stało się zbadanie: jak jest rozumiana rzeczywistość? Jak jest pojmowane samo istnienie? Pomocne tutaj są prace, zawierające wyniki dociekań na temat rzeczywistości i istnienia - poczynając choćby od dzieła R. Ingardena ("Spór o istnienie świata") [6] do R. Rożdżeńskiego ("Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata") [9]. Interesujące są też studia o zmianach znaczenia pojęć (np. R. Kosellecka: "Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno- politycznego") [7]; autor ten już w tytule podkreśla pragmatyczne skutki "języka społeczno-politycznego". Status normy Norma wynika z preferowanych celów i wartości, służy celom praktycznym. Jest narzucana w wyniku gry sił lub uzgadniana poprzez kon więcej »

Samoocena jako model doskonalenia przedsiębiorstwa ( cz. 2)
Arleta Stefanicka 
Funkcje samooceny i certyfikacji jako instrumentów doskonalenia jakości są w wielu aspektach zbliżone.Zagadnienie satysfakcji pracowniczej stanowi jedno z głównych obszarów samooceny, jako element wspólny dla różnych nowoczesnych systemów doskonalenia procesów organizacji . Zadowolenie pracowników, łączone zwłaszcza w nowoczesnych organizacjach z dobrze pojętym, optymalnym wykorzystywaniem przez kierownictwo organizacji innowacyjnego potencjału tkwiącego w zespole, stanowi istotny czynnik nie tylko o ekonomicznym znaczeniu . Dowartościowanie pracownika rzutuje na całość wypełnianych przez niego ról społecznych. Polskie przedsiębiorstwa nie wykorzystują we właściwym zakresie tego elementu, a przede wszystkim w prowadzonych samoocenach nie dokonują systematycznych pomiarów satysfakcji pracowników. Poziomu zadowolenia kadry nie można sprowadzać do jednego współczynnika, jaki stanowi poziom wynagrodzeń i przejrzystość kryteriów jego stosowania. Z przedstawionych przez R. Haffera badań wynika, że aktywność polskich przedsiębiorstw w zarządzaniu zespołem pracowników (monitorowaniu satysfakcji) jest stosunkowo niska i osiąga słabszy poziom niż w krajach zachodnich . W polskiej praktyce diagnostyki funkcjonowania przedsiębiorstw zbyt małą wagę przywiązuje Szerzej W. Łukasiński, T. Sikora, Ciągłe doskonalenie - praktyczna realizacja zasady ISO 9001, Problemy Jakości 2009, nr 10, s. 36 i n.; M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Kraków 2000, s. 194 i n. Promowanie atmosfery innowacji i klimatu dzielenia się wiedzą w przedsiębiorstwie przesądza o korzyściach w postaci poprawiania relacji interpersonalnych, a te z kolei istotnie rzutują na czynniki ekonomiczne istotne w działalności gospodarczej. Średnia aktywność polskich przedsiębiorstw w zakresie monitorowania i zwiększania dobrobytu pracowników została oceniona na poziomie zaledwie 55 punktów (w skali od 0 do 100). Badania ukończono w grudniu 200 więcej »

Strategia rozwoju Unii Europejskiej "EUROPA 2020"
Jan Macias 
Strategia "Europa 2020" jest w dużej części kontynuacją Strategii Lizbońskiej.Wprowadzenie Światowy kryzys gospodarczy i finansowy, zapoczątkowany w 2008 r. załamaniem się na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych, wywołał w latach 2008-2010 wiele negatywnych zjawisk także w gospodarkach krajów członkowskich UE. Przede wszystkim, dramatycznie spadło tempo wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Do tego doszedł pogłębiający się kryzys zadłużenia publicznego, który zagroził niewypłacalnością kilku krajom członkowskim, i zachwiał wiarygodnością wspólnej waluty. Znamienny był początek roku 2010, który przyniósł nowe wyzwania UE - kryzys grecki i spadek zaufania do wspólnej waluty euro. Kolejnym negatywnym zjawiskiem w UE jest starzenie się społeczeństw i dość niski poziom (wskaźnik) zatrudnienia. W piśmiennictwie wskazuje się, iż osłabło znaczenie Komisji Europejskiej i unijnych mechanizmów integracyjnych, natomiast wzrosła rola największych państw członkowskich i międzyrządowych metod zarządzania. Oprócz tego poziom innowacyjności w UE był niższy, w porównaniu z USA czy Japonią. Jednocześnie miała miejsce coraz silniejsza presja konkurencyjna ze strony firm chińskich, indyjskich i koreańskich. Na rynku globalnym pojawili się bowiem nowi gracze: Chiny i Indie. Wszystkie te przesłanki i zjawiska musiały zostać uwzględnione przy projektowaniu w 2010 r. nowej strategii rozwoju UE na następną dekadę - Strategia "Europa 2020". Strategia "Europa 2020" ma pomóc UE wyjść z kryzysu, ma zapewnić wyższy wzrost gospodarczy oraz T. G. Grosse, Przyszłość polityki spójności UE, "Monitor Unii Europejskiej", nr 4/2010, s. 78. A. Gwiazda, Grecki kryzys i drogi jego rozwiązania, "Wspólnoty Europejskie", nr 2/2010, s.14. zwiększyć zatrudnienie, ma doprowadzić do wyższego stopnia koordynacji polityki gospodarczej krajów członkowskich. Trwający światowy kryzys gospodarczy i finansowy potwierdził bowiem, iż systemy gospodarcze państw są zale więcej »

VARIA
"Dojrzałość jakościowa, a wyniki przedsiębiorstw zorientowanych projakościowo" praca zbiorowa pod redakcją Elżbiety Skrzypek Wydawnictwo Difin.Nakładem wydawnictwa Difin ukazała się książka pod powyżej przytoczonym tytułem. Jest to praca zbiorowa kilku autorów pod redakcją naukową profesor Elżbiety Skrzypek. Tematyka publikacji koncentruje się na analizie dojrzałości wdrożenia systemu zarządzania jakością SZJ według wymagań normy PN-ISO 9001 w stu losowo wybranych przedsiębiorstwach województwa lubelskiego, legitymujących się certyfikatami potwierdzającymi stoso więcej »

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
Działania społecznie odpowiedzialne podejmowane w oparciu o normę ISO 26000 (L.V. Avila, C. Hoffmann, A. C. Correa, L Madruga, V. Junior, A. Junior, R. R. Zanini, Social Responsibility Initiatives Using ISO 26000: An Analysis from Brazil, "Environmental Quality Management", 2/2013, s. 15 - 30).W ostatnim kwartalniku "Environmental Quality Management" zamieszczony został artykuł dotyczący społecznej odpowiedzialności. Opracowanie to przygotowane zostało przez zespół autorski składający się aż z siedmiu osób - pracowników oraz studentów studiów podyplomowych z kilku brazylijskich uczelni. Postanowili oni więcej »

Zarządzanie wiedzą jako wymóg współczesności
Elżbieta Skrzypek 
Zarządzanie wiedzą to zjawisko trwałe.Wprowadzenie Zarządzanie wiedzą jest procesem kreowania i wykorzystywania wiedzy w celu poprawy efektywności organizacji. Jest to także tworzenie, gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie i wykorzystywanie wiedzy w celu zapewnienia rozwoju organizacji w oparciu o istniejące zasoby i stymulowanie pracowników do dzielenia się wiedzą w organizacji. To także ciągłe tworzenie, upowszechnianie i efektywne wykorzystanie czynników pozamaterialnych w organizacji. Sprawne zarządzanie wiedzą umożliwia osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, która polega na opanowaniu zastosowań, które same z siebie są wiedzą i sekretem firmy. Wymaga ono nakładów kapitału finansowego i intelektualnego i nie jest powszechnie dostępne. Celem artykułu jest wskazanie rosnącej roli wiedzy, zarządzania wiedzą, transferu wiedzy oraz dzielenia się wiedzą w organizacji. Wiedza jako narzędzie biznesowe Wiedza to narzędzie biznesu w procesach podejmowania decyzji, planowania, ocen i prognozowania . Wiedza to zgromadzone i wciąż przetwarzane informacje z pełnym wykorzystaniem efektu synergii. Generuje zdolność do efektywnego działania. Wiedza to umiejętność wprowadzania zmian do rzeczywistości. Posiadanie wiedzy to predyspozycja praktyczna, ale wynikająca z wcześniejszych doświadczeń, wspartych myśleniem i wnioskowaniem. Jest ona rozumiana jako informacja przekształcona w zrozumienie i zdolność do efektywnego działania. Wiedza to przetwarzanie napływających z otoczenia informacji, kumulowanie ich, sprawdzanie w praktyce A. Tiwana, The Knowledge Management Toolkit: Orchestrating IT, Strategy and Knowledge Platforms, Upper S River, Prentice Hall, New Jersey, 2002, s. 50. i ponowne przetwarzanie. Wiedza to informacja w działaniu , jest istotną, umieszczoną w kontekście i umożliwiającą działanie informacją . Jednocześnie R. Dermott wskazał aspekty charakterystyczne dla wiedzy, które odróżniają ją od informacji : ludzie chcą więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-12-03

Słabo z technologiami cyfrowymi»

2019-11-22

EKOTECH w trosce o środowisko»

2019-11-12

Dla pracowników ubojni i masarni»

2019-11-08

"LAUR INNOWACYJNOŚCI 2019" IX edycja»

2019-11-08

Kiermasz Hendmejdów w Katowicach»

2019-11-07

Specjalista bhp jako trener»

2019-11-06

BHP zgodny z normą PN-ISO 45001: 2018»

2019-11-06

Mniej jaj z chowu klatkowego»

2019-11-05

Kurs CalligraphyHealthSystem»

2019-11-04

Potrzebni lekarze i pielęgniarki»

Przekładniki prądowe niskiego napięcia

ELEKTROINSTALATOR
(2019-8)»

Badanie bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych

ELEKTROINSTALATOR
(2019-8)»

Aktualne zagrożenia mikrobiologiczne Listeria monocytogenes

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-10)»

Linia brzegu w pracach geodezyjnych - stosowanie § 82a w geodezyjnych opracowaniach jednostkowych i w procedurze modernizacji ewidencji gruntów i budynków

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-10)»

Jeszcze raz o granicach nieruchomości

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-10)»

Ustalenie linii brzegu w trybie ustawy Prawo wodne i pomiaru sytuacyjnego linii brzegu opisanego w § 82a rozporządzenia egib

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-11)»

Diagnostyka falownika i silnika elektrycznego w 5 krokach

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Multimetr cęgowy małych prądów AC/DC CENTER 262

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Narzędzia do obróbki kabli i przewodów

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Zanim zjedziesz na nartach ze stoku, najpierw musisz na niego bezpiecznie wjechac. Kolejki linowe pod lupa dozoru technicznego

DOZÓR TECHNICZNY
(2019-5)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • POLISH TECHNICAL REVIEW
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

AURA żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol Przegląd Elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo amarantus olej rzepakowy Jakość atest 7 KUKURYDZA czekolada gluten GMO antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik przemysl chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder przemysł spożywczy Problemy jakości żywność funkcjonalna Przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa WZBOGACANIE ŻYWNOŚCI antocyjany ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata ANALIZA SENSORYCZNA błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne aronia opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka czerwińska biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności wiadomości elektrotechniczne CELIAKIA salmonella przyprawy probiotyki piwo znakowanie
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software