profil Twój Profil
Kliknij, aby zalogować »
Jesteś odbiorcą prenumeraty plus
w wersji papierowej?

Oferujemy Ci dostęp do archiwalnych zeszytów prenumerowanych czasopism w wersji elektronicznej
AKTYWACJA DOSTĘPU! »

Twój koszyk
  Twój koszyk jest pusty

BĄDŹ NA BIEŻĄCO -
Zamów newsletter!

Imię
Nazwisko
Twój e-mail

Czasowy dostęp?

zegar

To proste!

zobacz szczegóły
r e k l a m a
FAIL (the browser should render some flash content, not this).

ZAMÓW EZEMPLARZ PAPIEROWY!

baza zobacz szczegóły
r e k l a m a
FAIL (the browser should render some flash content, not this). TEMATYKA OGÓLNOTECHNICZNA »

PROBLEMY JAKOŚCI


(ang. PROBLEMS OF QUALITY)

Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)
rok powstania: 1968
Miesięcznik ISSN 0137-8651

Za publikację artykułów w "Problemach Jakości" Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznało 5 punktów.

Tematyka:
Pismo naukowe z obszernym działem dotyczącym praktyki. Dorobek teorii i praktyki w dziedzinie jakości. Problemy związane z podejmowaniem wdrożenia, realizacją i funkcjonowaniem systemów zapewnienia jakości, a także ich certyfikacją w... więcej »

Artykuły naukowe zamieszczane w czasopiśmie są recenzowane.

Procedura recenzowania

Prenumerata

Dear Customer! Order an annual subscription (PLUS version) and get access to other electronic publications of the magazine (year 2004-2013), also from March - year 2014.
Take advantage of the thousands of publications on the highest professional level.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 428,76 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 385,88 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 340,20 zł
prenumerata papierowa półroczna - 170,10 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 85,05 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »

2011-12

zeszyt-3163-problemy-jakosci-2011-12.html

 
W numerze m.in.:
Polska Nagroda Jakości dla firmy Lantmannen Unibake Poland (Janusz B. Berdowski)
Anatomia procesu przygotowania i przyznania PNJ z uwzględnieniem wszystkich jej kryteriów.11 listopada 2011 r. na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia Polskich Nagród Jakości. Nagrody wręczał Wicepremier Waldemar Pawlak w obecności przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej - Ministra Olgierda Dziekońskiego oraz prezesa KiG Andrzeja Arendarskiego. Laureatem w kategorii Średnie organizacje produkcyjne została firma produkcyjna Lantmannen Unibake Poland, która od 18 lat specjalizuje się w produkcji pieczywa typu "Fast food" do hamburgerów i hot-dogów, które bezpośrednio po wypieku są pakowane i zamrażane do -18°C. W tym stanie pieczywo charakteryzuje się bardzo długim okresem przydatności do spożycia bez utraty swoich właściwości. W swojej ofercie firma posiada również pieczywo typu Ciabatta, Panini, Bajgle, a także L-kebaba, Pita, oryginalne Croissanty wypiekane na bazie francuskiej receptury i duńskie wyroby ciastkarskie Royal Danish Pastry. Swoje wyroby firma sprzedaje również w opakowaniach detalicznych, jako wyroby świeże i mrożone. W chwili obecnej zatrudnionych jest ponad 173 pracowników, a zakład pracuje w układzie trzyzmianowym, w 4 brygadowym systemie pracy. Zasięgiem sprzedaży Lantmannen Unibake Poland obejmuje terytorium całej Polski i od kilku lat z powodzeniem eksportuje swoje wyroby do wielu krajów europejskich, takich jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Dania, Belgia, Szwecja, Holandia, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rosja, Wielka Brytania i Włochy. Piekarnia mieści się w Stanisławowie Pierwszym w gminie Nieporęt, a produkcję swoją opiera o surowce i dodatki polskie, zwracając uwagę na ich jakość i terminowość dostaw. Lantmannen Unibake Poland jest w posiadaniu certyfikatu wg Standardu BRC - V, Wersji wg kategorii "A", przyznanego przez jednostkę certyfikującą angielską SAI - GLOBAL. Kryterium 1 - przywództwo Pierwszym kryterium przy ocenie przedsiębiorstwa starają... więcej»

Co nowego w klubie POLSKIE FORUM ISO 9000
Seminarium Komisji i Pełnomocników.W dniu 22.11.2011 odbyło się w Warszawie kolejne, jednodniowe seminarium Komisji Pełnomocników, seminarium przeznaczone dla pełnomocników, adresowane przede wszystkim do członków Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000. Udział przedstawicieli członków rzeczywistych w seminarium był bezpłatny (w ramach składki członkowskiej). Uczestnicy spotkania ustalili program na najbliższy okres oraz przedyskutowali dwa problemy zaprezentowane przez przewodniczącego Komisji Antoniego Kleniewskiego. Pierwszym tematem było Monitorowanie i pomiary a wartość dodana. Referent rozpoczął od przedstawienia i przedyskutowania stosowanej terminologii wskazując na zbieżność terminów monitorowanie i pomiary. "Monitorowanie" - bieżący nadzór, obserwacja, zbieranie i analizowania danych w celu skutecznego sterowania proc... więcej»

Kategorie i atrybuty informacji oraz jej ochrona (Jadwiga ŚLAWSKA, Tadeusz SIKORA)
W procesie decyzyjnym, jak i twórczym organizacji pozycję dominującą zajmuje kapitał intelektualny.Początek XXI w. należy niewątpliwie do społeczeństwa informacyjnego. Według futurologów Heidi i Alvina Tofflerów [Toffler i Toffler, 1996; Toffler, 2006], rozwój cywilizacji ziemskiej dokonywał się w trzech "falach". Po epoce gospodarki rolnej (trwającej najdłużej), a następnie przemysłowej, ludzkość jest obecnie w trzeciej fali - cywilizacji informacyjnej, w której przepływ i wymiana informacji stały się głównym czynnikiem wytwórczości i władzy człowieka. Najważniejszymi cechami tej wymiany są: powszechność, szybkość i globalny zasięg (stąd świat określono "globalną wioską"). Wielokrotnie podejmowano próby sprecyzowania terminu "społeczeństwo informacyjne". Nowak [2005] zebrał i przedstawił 22 takie definicje. Najbardziej adekwatną w odniesieniu do zagadnień gospodarczych wydaje się definicja opracowana w 2000 r. przez Komitet Badań Naukowych we współpracy z Ministerstwem Łączności [cyt. za Nowakiem, 2005]: "społeczeństwo informacyjne (information society) - nowy system społeczeństwa kształtujący się w krajach o wysokim stopniu rozwoju technologicznego, gdzie zarządzanie informacją, jej jakość i szybkość przepływu są zasadniczymi czynnikami konkurencyjności zarówno w przemyśle, jak i w usługach, a stopień rozwoju wymaga stosowania nowych technik gromadzenia, przetwarzania, przekazywania i użytkowania informacji". Podstawą rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest gospodarka oparta na wiedzy (GOW), a "zasadniczym zasobem gospodarczym, skumulowanym zarówno w bazach danych, jak i w społecznym potencjale intelektualnym, staje się zasób wiedzy, czyli informacji i sposób jej wykorzystania" [Strategia, 2000]. Charakterystyczną cechą GOW jest bowiem wiedza praktyczna, umożliwiająca generowanie innowacji, których wdrożenie sprzyja rozwojowi organizacji i osiąganiu zysku [Tomaszewska, 2004]. W GOW informacja stała się towarem t... więcej»

Pojęcie i rola architektury procesów (Halina Pomykała)
Architektura procesów określa solidne podstawy do wszelkich działań związanych z zarządzaniem w organizacji.Standard zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001 zaleca stosowanie podejścia procesowego jako podstawy systemu zarządzania jakością. Dokument ten wskazuje, że jest to element istotny w budowaniu satysfakcji klienta, zapewniający sprostanie jego oczekiwaniom. Podejście procesowe jest określone jako system procesów, w ramach którego zidentyfikowane są procesy oraz powiązania między nimi. Istotnym elementem podejścia procesowego jest również zarządzanie procesami zapewniające osiągniecie zaplanowanych wyników. Dla zapewnienia spełnienia tego wymogu, przedsiębiorstwa definiują mapę procesów organizacji zwaną również architekturą procesów. Pojęcie to dość często pojawia się w praktyce zarządzania procesami, jednak nie jest rozumiane jednoznacznie. Niejednolicie również rozumiana jest rola jaką mapa procesów powinna pełnić w podejściu procesowym. Z jednej strony rozumiana jest jako narzędzie służące skutecznemu nadzorowi nad powiązaniami występującymi pomiędzy poszczególnymi procesami przedsiębiorstwa oraz nad oddziaływaniem procesów na siebie. Z drugiej strony jest ona traktowana jako narzędzie do osiągania celów oraz do doskonalenia organizacji w kontekście zdefiniowanych celów. W literaturze przedmiotu autorzy nie są zgodni co do jej roli oraz definicji. W wielu publikacjach nie podjęto próby doprecyzowania tego pojęcia, jednak podkreśla się konieczność zdefiniowania przez przedsiębiorstwo mapy procesów . Poszukując odpowiedzi na pytania dotyczące atrybutów tego terminu, nie sposób pominąć źródeł koncepcji powstawania map działań przedsiębiorstwa oraz przyjrzeć się celom przyświecającym ich definiowanie. "Każde przedsiębiorstwo powinno opracować przejrzystą mapę swoich procesów" J. Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002, s. 287 Geneza koncepcji mapy procesów Jednym z pierwszyc... więcej»

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
ISO 14005 - etapowe wdrażanie i ocena dojrzałości systemów zarządzania środowiskowego (M. Schemmer, Environmental management systems. ISO 14005 makes maturity assessment and implementation easier, ISO Focus +, 2011, nr 9, s. 30 - 31).Dokładnie pięćdziesiąt lat temu, radziecki kosmonauta Jurij Gagarin odbył lot po orbicie satelitarnej Ziemi dokonując jednokrotnego jej okrążenia. Był to pierwszy w dziejach ludzkości lot człowieka w przestrzeni kosmicznej. Aby upamiętnić to historyczne wydarzenie Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła, że tematem obchodzonego w dniach 4-10 października 2011 roku Światowego Tygodnia Kosmosu będzie "50 lat lotów kosmicznych" . Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna postanowiła natomiast zap... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-11

zeszyt-3128-problemy-jakosci-2011-11.html

 
W numerze m.in.:
Orientacja na redukcję ryzyka w wybranych znormalizowanych systemach zarządzania (Piotr Jedynak)
Omówiono możliwości wykorzystania wybranych znormalizowanych systemów zarządzania w ograniczaniu ryzyka działalności organizacji. Przedmiotem opisu stały się: 1) systemy zarządzania ciągłością działalności, 2) systemy zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw, 3) systemy zarządzania ryzykiem.Współczesne uwarunkowania prowadzenia działalności przez organizacje reprezentujące różne sektory wzmacniają potrzebę zarządzania ryzykiem w tych organizacjach. Funkcja zarządzania ryzykiem jest rozumiana jako taka, której głównym zadaniem jest ochrona interesów organizacji w różnych horyzontach czasowych. O ile w przypadku innych funkcji działalności organizacji można mówić o dość bogatym dorobku nauk o zarządzaniu, który tworzą modele, metody i narzędzia postępowania, o tyle to samo spostrzeżenie odniesione do funkcji zarządzania ryzykiem byłoby nazbyt optymistycznym nadużyciem. W ogólnej sytuacji swego rodzaju "deficytu" referencyjnych modeli i narzędzi zarządzania ryzykiem, warto wskazać na rolę znormalizowanych systemów zarządzania. Część z nich (jak np. systemy zarządzania jakością) odnosi się do sfery zarządzania ryzykiem w sposób pośredni. Rośnie jednak, szczególnie w ostatnim czasie, liczba standardów zarządzania, które dostarczają wzorców zarządzania ryzykiem w sposób bezpośredni. Celem niniejszego tekstu jest wykazanie możliwości wykorzystania w redukowaniu ryzyka działalności organizacji wybranych znormalizowanych systemów zarządzania. Redukcja ryzyka organizacji w systemach zarządzania ciągłością działalności Można z pewnym uproszczeniem przyjąć, że istotną miarą sukcesu w działalności organizacji jest czas, przez jaki była w stanie przetrwać i się rozwijać. Realizacja tego ogólnego i wiodącego zarazem celu działalności organizacji nie jest możliwa, jeśli jej kierownictwo ignorowałoby uwarunkowania ciągłości działania. Z dzisiejszej perspektywy zarządzanie ciągłością działalności organizacji jawi się jako ważna i - w ... więcej»

Czas na kobiety (Ewa GÓRSKA)
WW dniach 17-18.09.2011 miał miejsce III Europejski Kongres Kobiet, który był oficjalnym wydarzeniem Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. Kongres koncentrował się na trzech kwestiach: równości, wolności, solidarności. Reprezentantki kobiet domagały się miedzy innymi: przemienności płci na listach wyborczych oraz parytetu, czterdziestu procent udziałów w zarządach i radach nadzorczych spółek publicznych (do 2015 r. - dobrowolnych, od 2015 r. - obligatoryjnych), skutecznych działań legislacyjnych na rzecz wyrównania płac kobiet i mężczyzn, powołania pełnomocniczki do spraw równego statusu kobiet i mężczyzn, wybranej w ramach konkursu, kompetentnej i rozumiejącej problematykę równości kobiet i mężczyzn, uznania pełnego prawa do decydowania o swoim życiu osobistym, w tym o macierzyństwie (a więc liberalizacji ustawy aborcyjnej, refundowanego zapłodnienia in vitro, bezpłatnej antykoncepcji, edukacji seksualnej w szkołach), wolności od przemocy, w p... więcej»

Uwarunkowania i konsekwencje zarządzania ryzykiem w organizacji - ryzyko w projektach (Elżbieta Skrzypek)
Problematyka zarządzania ryzykiem nie pojawia się zbyt często w publicystyce naukowej. Tym większe zainteresowanie zatem wzbudziło sympozjum na ten temat organizowane przez Klub ISO Forum w dniach 14-16 września br. w Niepołomicach, a którego dorobek wydaje się nam - przynajmniej częściowo - godny upowszechnienia. Zamieszczamy cztery pozycje z tego dorobku, współredagowane przez prezes Klubu dr Elżbietę Krodkiewską-Skoczylas, organizatorkę tej ciekawej imprezy. Pierwszą jest artykuł monograficzny prof. zw. dr hab. Elżbiety Skrzypek z UMCS w Lublinie, omawiający wszechstronnie podstawowe kwestie tej problematyki.Ryzyko to nieustający proces zachodzący w otoczeniu, składający się z różnych elementów, dlatego konieczne jest poznanie charakteru i zakresu potencjalnego ryzyka, by dokonać wyboru działań zapobiegających, minimalizujących jego wpływ i skutki. Działanie w warunkach ryzyka to nieodłączny atrybut każdego doświadczenia. Ryzyko wpisane jest w działalność współczesnych przedsiębiorstw. Zarządzanie w warunkach ryzyka wymaga często zmian sposobu myślenia, musi być akceptowane i wspierane przez kierownictwo, wymaga także akceptacji kosztów, które wiążą się z nim. Zarządzanie ryzykiem winno mieć charakter procesu, jest to ważny element zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Zarządzanie ryzykiem to system metod i działań zmierzających do oddziaływania stopnia ryzyka na funkcjonowanie podmiotu gospodarczego i do podejmowania w tym celu optymalnych decyzji. Zarządzanie ryzykiem określane jest także jako zarządzanie szansami. Zarządzanie ryzykiem to rozpoznawanie, ocena, manipulowanie (unikanie, prewencja, kompensacja), obserwowanie i kontrola. Celem zarządzania ryzykiem jest poprawa wyników finansowych i zapewnienie takich warunków, aby instytucja nie ponosiła większych strat niż założono. Zarządzanie ryzykiem to identyfikacja, mierzenie, kontrolowanie ryzyka w celu jego maksymalnego ogran... więcej»

Komunikat sekretariatu konkursu Polskiej Nagrody Jakości
W dniu 21 września 2011 roku, w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, odbyło się posiedzenie plenarne Komitetu Polskiej Nagrody Jakości. W skład Komitetu (80 członków) wchodzą wybitni przedstawiciele nauki, biznesu, praktyki i samorządu gospodarczego. Komitet na posiedzeniu wyłonił: Laureatów Nagród Zespołowych XVII edycji konkursu Polskiej Nagrody Jakości, Laureatów Polskiej Honorowej Nagrody Jakości - 2011 oraz Laureatów XIV edycji konkursu Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. Prof. Edwarda Kindlarskiego. W dniu 25 sierpnia 2011 roku Prezydi... więcej»

Parametr jakości w programach edukacyjnych Unii Europejskiej (Joanna Cackowska, Katarzyna Szczepańska)
Edukacja jawi się jako jedna z najważniejszych branż dóbr inwestycyjnych XXI wieku.Podstawą współczesnych przemian zachodzących w edukacji jest nie tylko globalizacja czy rozwój społeczeństwa informacyjnego. Propagowanie edukacji ustawicznej w uczącym się społeczeństwie, edukacji przystosowanej do zmian w ekonomii i związanego z nią zatrudnienia stało się osią przemian edukacyjnych współczesnej Europy. Wynikają one między innymi z konieczności pokonywania barier edukacyjnych związanych z niżami demograficznymi, opóźnieniem edukacji stosunku do gospodarki czy postępu społecznego i technicznego. Uzasadnia to powody, dla których w obszarze edukacji wdrażane są programy odpowiadające strategicznym celom edukacyjnym współczesnej Europy. Celem artykułu jest przedstawienie sposobów ujmowania pojęcia jakości zarówno w celach strategicznych, jak i szczegółowych programów unijnych dedykowanych edukacji. Edukacja a kształcenie We współczesnych uwarunkowaniach społeczno - gospodarczych edukacja "staje się towarem (podlega komercjalizacji), zaś państwo sprawuje tylko ogólny nadzór nad jego podażą (szczególnie na poziomie podstawowym i średnim, gdzie państwo dominuje) i stymuluje powstawanie środowiska przyjaznego (legislatura, finansowanie) inicjatywom edukacyjnym" . Wieloznaczność pojęcia edukacji wynika ze sposobów oraz skali jej ujmowania. Przegląd wybranych definicji edukacji prezentuje tabela 1. Analiza zaprezentowanych definicji upoważnia do stwierdzenia, że edukacja może być rozumiana w szerokim znaczeniu społecznym jako nośnik dziedzictwa kulturowego. W wąskim rozumieniu, Flejterska E., Rosa G., Usługi edukacyjne [w:] Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 535. edukacja jest celowym oddziaływaniem na jednostki społeczeństwa. Tym, co łączy wszystkie zaprezentowane definicje to kontekst procesu, ponieważ odnoszą się one do czynności i d... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-10

zeszyt-3098-problemy-jakosci-2011-10.html

 
W numerze m.in.:
Jakość usług instytucji sektora publicznego (Marzena Baryluk, Magdalena Orłowska)
Tysiące urzędów może pracować lepiej przy stosunkowo niewielkich nakładach.Rzadko bywam w urzędach i wizyta tam nie jest dla mnie sytuacją "oswojoną" - bywam zagubiona i chciałabym, żeby urzędnicy nie dziwili się, że czegoś nie wiem; ogólnie nie przepadam załatwiać spraw urzędowych. Pochłania to dużo czasu i zdarza się, że urzędnicy są nieprzyjemni; choć nie mam nic do ukrycia, to moim wizytom w urzędzie towarzyszy pewne napięcie - do końca nie jestem pewna czy wszystkie potrzebne "papiery" skompletowałam i jaki będzie wynik. Wypowiedzi tego typu wskazują, że jakość usług w instytucjach sektora publicznego mogłaby być lepsza. Wielu urzędnikom przeszkadza też świadomość, że ich praca jest źle oceniana. Jesteśmy obywatelami, a zarazem klientami urzędów i chyba wszyscy chcielibyśmy móc po wizycie tam powiedzieć tak jak jedna z osób biorących udział w badaniu, że było tak, jak być powinno. Czyli jak? Czym jest dobra jakościowo usługa? Co wchodzi w jej skład? Na ile można mówić o usłudze wyższego stopnia w urzędzie? Tekst jest próbą odpowiedzi na te i podobne pytania. Opracowanie ma na celu wsparcie instytucji administracji publicznej w pracy tak, by jakość usług świadczonych na rzecz obywateli-klientów była coraz wyższa, by wyrażali oni (większą) aprobatę dla działalności urzędu i darzyli go (większym) zaufaniem. Ostatnio wzrosło zainteresowanie satysfakcją klienta w tym w Unii Europejskiej: "praca i wysiłki powinny skupiać się na gromadzeniu najlepszych praktyk i przygotowaniu wytycznych do badań Płoskonka J., Zarządzanie przez rezultaty jako metoda wykonywania zadań w administracji publicznej, [w:] Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej. Czaputowicz J. (red.), Warszawa 2008. mierzących satysfakcję klienta". W ideę tę wpisuje się metoda zdarzeń krytycznych i efekty uzyskane dzięki tym badaniom . Podawane przez uczestników badań incydenty uświadamiają, co jest godne propagowania, a co wymaga u... więcej»

Realizacja wymagania nadzoru nad dokumentami w jednostkach ochrony zdrowia (Barbara Łopyta)
Wyodrębniono 10 procesów, w tym 2 procesy główne.Obecnie jednostki ochrony zdrowia coraz mocniej włączane są w walkę konkurencyjną. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej z nich podejmuje trud wdrożenia wymagań norm ISO, zasad HACCP, czy standardów akredytacyjnych. W każdym z tych systemów niezwykle ważne jest skuteczne nadzorowanie dokumentów. Nie tylko dlatego, że wymagają tego poszczególne punkty normy czy standardów ale przede wszystkim ze względów zdroworozsądkowych. Jednostki ochrony zdrowia z racji specyfiki i wysokiej profesjonalizacji wykonywanych czynności są zobowiązane do prowadzenia dość obszernej dokumentacji medycznej. Chociaż poszczególne przepisy określają jej zakres to jednak nie podają z reguły gotowych rozwiązań a wymogi prawne zawierają elementy obligatoryjne, dopuszczając stosowanie innych, pomocniczych zapisów. I tak w przywołanym rozporządzeniu w §18 pkt. 3 dokumentacja medyczna w części dotyczącej przebiegu hospitalizacji zawiera: "informacje na temat stopnia natężenia bólu, d... więcej»

Granice obciążenia psychicznego informacjami (Ewa Górska)
złowiek od momentu urodzenia żyje w świecie informacji. Pochodzą z różnych źródeł i postrzega je różnymi zmysłami. Za sprawą Internetu i technik medialnych mamy ich coraz więcej i docierają w coraz szybszym tempie. Szacuje się, że dzisiejszy cyfrowy wszechświat zawiera około 3 mln razy więcej informacji niż wszystkie książki napisane kiedykolwiek. A jedno wydanie New York Timesa zawiera więcej wiadomości, niż przeciętny mieszkaniec XVII-wiecznej Anglii mógł sobie przyswoić. Spośród wszystkich zarejestrowanych bodźców zewnętrznych mózg wybiera tylko te, na których koncentruje uwagę. Stanowi to od 1 do 3% opływających człowieka informacji, z czego większość i tak ulega zapomnieniu. Chociaż, w nawiązaniu do wcześniejszego felietonu, zdarzają się ludzie, jak np. dziennikarz rosyjski Salomon Szereszewski, któremu ani wyszukane sposoby zapominania, ani środki farmakologiczne nie pozwalały ograniczyć zapamiętywanych informacji. Pojemność pamięci Szereszewskiego była nieograniczona i tak perfekcyjna, że mógł p... więcej»

Ludzie jakości Tadeusz Glazer
Minione dwudziestolecie było w Polsce czasem, gdy stawało się coraz bardziej oczywiste co należy zrobić aby całą twórczość i w ogóle gospodarkę wprowadzić na drogi efektywności i racjonalnego rozwoju. Ta oczywistość wywodziła się przeważnie z rozwijających się w świecie systemów jakości, a przede wszystkim z wiedzy i mentalności projakościowej, które do naszego kraju zaczęły co prawda docierać już w latach sześćdziesiątych, ale długo nie były urzeczywistniane z racji dominującego wówczas odmiennego systemu gospodarczego i politycznego. Jednak grupa ludzi światłych znacznie się poszerz... więcej»

Jesienią zbieramy plony (Zbigniew Kłos )
Tak się składa w naszej szerokości geograficznej, iż w lipcu, sierpniu, wrześniu, czyli w końcu lata i na początku jesieni, zbieramy plony. Dojrzewa w tym czasie wiele roślin - warzyw i owoców. Dąży się do osiągania przez te surowce do produktów spożywczych optymalnej ich dojrzałości w momencie zebrania, przez co wpływa się na unikalny smak potraw i napojów. W dobie wielu programów kulinarnych w telewizji sporo o smaku mówimy, ale mało wiemy skąd on się bierze. Spośród wszystkich zmysłów smak został poznany stosunkowo najpóźniej. Prawdopodobnie nie przywiązywano do niego uwagi, bowiem ludzie rozpoznają i określają zaledwie cztery podstawowe smaki: słodki, słony, kwaśny i gorzki. Ponadto jest jeszcze jedna dodatkowa trudność, a mianowicie, że do jego odczuwania potrzebne są niekiedy dodatkowe bodźce, zwłaszcza węchowe. O wzajemnych powiązaniach między z... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-9

zeszyt-3070-problemy-jakosci-2011-9.html

 
W numerze m.in.:
Jakość usług medycznych na przykładzie publicznych zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej (Elżbieta Pawłowska, Agnieszka Sitko-lutek)
Zaledwie 7% publicznych zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej oferuje usługi na najwyższym poziomie.Propozycje reformy służby zdrowia oraz tendencje współczesnego otoczenia powodują niewątpliwie nacisk na coraz bardziej rynkowe postawy zakładów opieki zdrowotnej. Obecnie mamy do czynienia z dużą presją społeczną na sektor służby zdrowia. Zjawisko to jest związane z rosnącymi wymaganiami społeczeństwa wobec otrzymywanej usługi medycznej, z drugiej zaś strony finansowym ograniczeniom w realizacji tych oczekiwań. Taka sytuacja przyczyniła się, iż od zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej oczekuje się przede wszystkim podnoszenia jakości oferowanych i świadczonych usług zdrowotnych. Specyfika rynku usług zdrowotnych Usługi publiczne, do których należą usługi zdrowotne, są określane przez elementarne potrzeby ludzkie oraz w efekcie doktryny społecznej i prowadzonej polityki państwa. Z istoty dóbr i usług publicznych wynika, że każdy człowiek ma dostęp do dobra publicznego, które musi być mu dostarczone w tej samej wielkości jak pozostałym konsumentom (w obszarze jego oddziaływania). Zamknięte zakłady opieki zdrowotnej, jako organizacje publiczne, są więc zorientowane na zaspoakajanie potrzeb publicznych przy wykorzystaniu dóbr i usług publicznych. Rynek usług zdrowotnych ma wiele cech, typowych dla rynku usług, Zob. Janoś - Kresło M.: Usługi Społeczne w procesie przemian systemowych w Polsce, Wyd. SGH, Warszawa 2002.12.27, s. 28-34, w: Kożuch B.: Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wyd. Placet, Warszawa 2004, s. 86 Zob. Kożuch B.: Zarządzanie... Op. Cit., s. 84-85 takich jak : niematerialność - zdrowie jest zarówno niematerialne, jak i nienamacalne, niepodzielność/ nierozdzielność - usługi zdrowotne są jednocześnie udzielane i otrzymywane (rola świadczącego usługę medyczną w stosunku do pacjenta związana jest m.in. z kompetencjami, profesjonalizmem, umiejętnością słuchania i komunikowania się z... więcej»

Prawo konsumenta do informacji w usługach turystycznych (Krzysztof Zymonik)
Prawo informacyjne dość często ulega wypaczeniu na skutek sprzedaży turystom usług, których jakość nie spełnia ich oczekiwań.Współczesny rynek został ukształtowany przez wzajemne stosunki zachodzące pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Każdego dnia zawierają oni ze sobą tysiące umów. Przedmiotem wielu z nich są różnorakie usługi. Związane jest to m.in. z dynamicznym rozwojem sektora usług, w tym usług turystycznych. Trzeba jednak mieć na względzie, że rynek usług turystycznych jest bardzo związany z sytuacją polityczno-gospodarczą krajów, co rzutuje na przewidywalność i ryzyko podejmowanych decyzji zarówno ze strony konsumenta-turysty, jak i przedsiębiorcy. Kluczowym problemem w relacjach przedsiębiorca- konsument była, jest i będzie wiedza o sprzedawanym oraz nabywanym produkcie, a także o jego pełnej specyfikacji. Podobnie dzieje się podczas procesu zawierania kontraktów na usługi turystyczne. Organizacje gospodarcze z branży turystycznej mają z reguły szeroką wiedzę o otoczeniu, w którym działają i podejmują strategiczne decyzje związane ze swoim przedsiębiorstwem. Konsumenci usług turystycznych zaś, będąc bierną stroną rynku, zazwyczaj nie dysponują dostateczną wiedzą o zasadach i unormowaniach nimi rządzących. Baczna obserwacja zjawisk zachodzących podczas zawierania umów sprzedaży potęguje przekonanie o bardzo powierzchownej wiedzy konsumenckiej w tym zakresie. To w tym obszarze złamanie informacyjnego prawa konsumenta do produktu, jakim jest usługa, może skutkować poważnymi konsekwencjami m.in. w postaci utraty zaufania do niesolidnego kontrahenta, a co gorsze - zagrożeniem zdrowia, a nawet życia niedoinformowanego konsumenta-turysty. Pomimo, że branża turystyczna może stanowić niepowtarzalną szansę dla niejednego usługodawcy na ugruntowanie swojej pozycji rynkowej, wielu z nich nie przykłada odpowiedniej wagi do jakości świadczonych przez siebie usług, nie wywiązując się przy tym z obowiązku informacyjn... więcej»

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
Poprawa wyników biznesowych w sektorze bankowym poprzez wykorzystanie orientacji projakościowej S. Mehra, A.D. Joyal, M. Rhee, On adopting quality orientation as an operations philosophy to improve business performance in banking services, International Journal of Quality & Reliability Management, 9/2011).W ramach każdej ze współczesnych koncepcji zarządzania podejmowane są działania zmierzające do wykazania ich skuteczności, a tym samym użyteczności. W tym kontekście interesujące są wyniki badań, których autorami są Satish Mehra, Aaron D. Joyal oraz Munsung Rhee. Poddali oni koncepcję zarządzania jakością (którą nazywają orientacją projakościową) oryginalnej analizie. Jak sami zauważyli: "wiele wcześniejszych badań rozpoznawało relacje zachodzące pomiędzy jakością, a wynikam... więcej»

Inżynieria bezpieczeństwa żywności (Waldemar Dzwolak)
Nieustanny rozwój nauki i badań sprawia, iż od przełomu XVIII/XIX wieku, kiedy to wprowadzono pojęcie dyscyplin naukowych, ich liczba systematycznie zwiększa się. Pojawiające się z czasem nowe obszary badawcze sprawiają, iż w ramach istniejących obszarów wiedzy i dziedzin nauki zostają wyodrębnione nowe dyscypliny i specjalności naukowe o charakterze interdyscyplinarnym. Bezpieczeństwo żywności jest specjalnością, która systematycznie łączy wiedzę z coraz większej liczby dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, ewoluując w kierunku interdyscypliny zwaną inżynierią bezpieczeństwa żywności. W zakresie dążenia do usystematyzowania kwestii dotyczących bezpieczeństwa żywności, bardzo ważnym okresem są dwie ostatnie dekady ubiegłego wieku. To właśnie w tym czasie usystematyzowano i upowszechniono podstawy produkcji środków spożywczych bezpiecznych dla konsumenta, na bazie dobrych praktyk (GP) i zasad analizy zagrożeń oraz krytycznych punktów kontroli (HACCP). Te dwa elementy do dziś stanowią podstawę wszystkich systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, takich jak np. ISO 22000, BRC Global Standard for Food Safety, International Food Standard, Consolided AIB Standard oraz GlobalG.A.P. Ze względu na fakt, iż wszystkie systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności są ukierunkowane na kontrolę/nadzór (tj. panowanie) nad zagrożeniami, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie i życie, podstawowym elementem ww. systemów jest znajomość zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. W miarę upływu czasu systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności Jakkolwiek, należy sobie uświadomić, iż dobre praktyki (takie jak GMP oraz GAP) były opisywane w polskiej literaturze przedmiotu już w latach 70. XX wieku (8). były rozbudowywane o kolejne składowe, co doprowadziło do tego, że współczesne systemy i programy bezpieczeństwa żywności znacznie wykraczają poza zakres klasycznego zapewnienia i zarządzania jakością oraz bezpiecz... więcej»

Normalizacja zarządzania jakością a wymiary kulturowe kraju (Radosław Wolniak)
Obecnie certyfikują się przede wszystkim kraje zapóźnione pod względem gospodarczym i społecznym.Od lat 80. XX wieku wdrażane są w na świecie, Europie i w Polsce systemy zarządzania jakością ISO serii 9000. Zyskały one ważne miejsce w zarządzaniu organizacją i uważa się, że pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie firmy oraz całej gospodarki poprzez uporządkowanie procesów organizacyjnych, zastosowanie całościowego, holistycznego podejścia w zarządzaniu oraz oparcie się na liczbowych, konkretnych wskaźnikach. W niniejszej publikacji spróbowano podejść do problematyki wdrażania systemów zarządzania jakością od strony wpływu na ten proces zmiennych społecznych takich jak kultura organizacyjna. We współczesnych naukach o jakości przyjmuje się bowiem, że na jakość składają się aspekty ekonomiczne, techniczne i społeczne. Wytwarzanie towarów wysokiej jakości wymaga zrozumienia relacji jakie zachodzą między tymi trzema aspektami jakości zarówno od strony makro jak i mikroekonomicznej. W niniejszej publikacji zwrócono uwagę zwłaszcza na podejście systemowe i dokonano próby analizy czy na wdrażanie podejścia systemowego w zarządzaniu jakością mają wpływ tak zwane wymiary kulturowe. W analizie posłużono się wymiarami kulturowymi zidentyfikowanymi przez G. Hofstede. W publikacji przeprowadzona zostanie analiza w zakresie wpływu wspomnianych wymiarów kultu- Wyniki prowadzonych przez autora analiz dotyczących związku poszczególnych wymiarów kulturowych zidentyfikowanych przez G. Hofstede a zarządzaniem jakością zostały omówione przez autora niniejszej publikacji na łamach kilku publikacji na łamach Problemów Jakości. W nich można znaleźć szczegółowe informacje o wymiarach kulturowych według G. Hofstede, które nie będą w tym miejscu powtarzane. Zainteresowane osoby można odesłać do ich treści: Wolniak R.: Orientacja indywidualistyczno-kolektywistyczna a wykorzystanie narzędzi pracy zespołowej, "Problemy Jakości", nr 5, 2009, s. 21-25... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-8

zeszyt-3031-problemy-jakosci-2011-8.html

 
W numerze m.in.:
Lojalność nabywców finalnych (Agnieszka Izabela BARUK)
Współczesne przedsiębiorstwa powinny eksponować wartości będące fundamentem ich kultury organizacyjnej dążąc do przyciągnięcia do siebie osób podzielających takie same wartości lub mogących je przyjąć jako swoje. Efektem takich działań jest nie tylko powstanie społeczności lojalnych nabywców ponawiających zakupy produktów danego oferenta, ale jednocześnie propagujących jego ofertę wśród innych uczestników rynku w ramach marketingu szeptanego cieszącego się znacznie większą wiarygodnością niż stosowane przez przedsiębiorstwo formy promocji. Można to osiągnąć poprzez rynkową edukację nabywców oraz ich aktywizowanie do włączania się w proces opracowywania jakościowych cech oferty rynkowej, zarówno produktów, jak i jej pozostałych elementów. Wymaga to oczywiście zmiany podejścia stosowanego nadal przez wiele przedsiębiorstw, które nie dostrzegają w nabywcach równorzędnych partnerów i współtwórców oferty, ale jedynie jej odbiorców. Okazuje się jednak, że nabywcom coraz częściej nie wystarcza już spełnianie jedynie wspomnianej roli, lecz chcieliby aktywnie uczestniczyć w działaniach rynkowych związanych nie tylko z dostosowaniem jakościowych cech dotychczasowej oferty do ich oczekiwań i potrzeb, ale wręcz z jej przygotowaniem, począwszy od etapu poszukiwania pomysłów na nowe produkty, kampanie promocyjne, formy dystrybucji itp. Umiejętne wykorzystanie przez producentów tego dążenia nabywców może przynieść istotne korzyści obu stronom, pozwalając tym samym na stworzenie między nimi związków emocjonalnych warunkujących długookresową współpracę w przyszłości. Warto więc zastanowić się, czy nabywcy odczuwają lojalność wobec konkretnych przedsiębiorstw i czym się ona ich zdaniem przejawia oraz jakie znaczenie w praktyce ma dla nich możliwość włączania się do przygotowywania oferty rynkowej. Formy i zakres lojalności zakupowej respondentów Poszukiwanie odpowiedzi na postawione we wstępie pytania było głównym celem tego artyku... więcej»

Integracja systemów zarządzania (Piotr Kafel, Tadeusz Sikora)
Liczba dostępnych znormalizowanych standardów zarządzania, które wdrażane są w organizacjach jest bardzo duża. Popularność standardów związanych z zarządzaniem rozpoczęła się od niewątpliwego sukcesu związanego z publikacją norm ISO serii 9000, a następnie norm ISO serii 14000. Systemy te są najpopularniejszymi i najczęściej wdrażanymi systemami na świecie. W 2009 roku wydanych zostało ponad 1 milion certyfikatów na zgodność z wymaganiami normy ISO 9001 oraz powyżej 200 tysięcy certyfikatów potwierdzających zgodność z wymaganiami normy ISO 14001 [15]. Inne popularne standardy to m.in. system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - OHSAS 18001, system zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO/IEC 27001 oraz system społecznej odpowiedzialności biznesu SA 8000. Organizacje wdrażają również systemy odnoszące się do specyficznych branż, takie jak np.: ISO/TS 16949, ISO 22000, ISO 13485. Tak duża liczba różnych systemów powoduje coraz to większe przenikanie się ww. systemów. Jednocześnie aktualne wydania norm ISO 9001 i ISO 14001 są tak opracowane, że ich integracja w organizacji jest nieomal pewna, a próby utrzymywania równolegle kilku systemów bardzo trudne [12], [13], [18]. Literatura przedmiotu wskazuje również wiele teoretycznych modeli integracji znormalizowanych systemów zarządzania np.: [7], [9], [16]. Niewiele jest natomiast badań dotyczących praktycznych aspektów związanych z integracją systemów zarządzania. Dlatego też w artykule przedstawiono wyniki przeglądu literatury światowej dotyczących praktycznych aspektów integracji systemów zarządzania. Przegląd badań dotyczących integracji systemów zarządzania Proces przeglądu literatury obejmuje 14 badań dotyczących integracji systemów zarządzania. Analizowana literatura opublikowana została w języku angielskim i obejmowała publikacje z lat 2000-2010. Pomimo istnienia publikacji dotyczących omawianego tematu w innych językach np. niemieckim, francuskim, hi... więcej»

Kierunki doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001 (Piotr Rogala)
Każda organizacja może planować własną ścieżkę doskonalenia.Powszechnie przyjmuje się, że system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 powinien zostać wdrożony, a następnie utrzymywany i doskonalony. O ile jednak problematyka związana z wdrażaniem jest szczegółowo opisana w literaturze przedmiotu (na rynku wydawniczym funkcjonuje już wiele publikacji charakteryzujących wymagania dla systemu zarządzania jakością i sposoby jego wdrażania) to tematyce związanej z utrzymywaniem, a zwłaszcza doskonaleniem poświęca się znaczniej mniej uwagi. Wydaje się jednak, że obecnie, gdy wiele organizacji ma już spore doświadczenie związane z posiadaniem systemu zarządzania jakością, kwestia doskonalenia nabiera szczególnego znaczenia. Jeżeli systemy zarządzania jakością nie będą w odpowiedni sposób doskonalone to organizacje mogą masowo zniechęcić się do ich dalszego stosowania. W poniższym opracowaniu podjęta zostanie próba uporządkowania zagadnień związanych z doskonaleniem sformalizowanego systemu zarządzania. Wskazane, a następnie syntetycznie scharakteryzowane zostaną główne możliwości w tym zakresie. Identyfikacja kierunków doskonalenia systemu zarządzania jakością Analizując treść publikacji z zakresu zarządzania jakością oraz tendencje występujące w praktyce gospodarczej, można wskazać cztery podstawowe możliwości/kierunki doskonalenia systemu zarządzania jakością (zob. rys. 1.). Są to: zmiany wymagań zwartych w normie ISO 9001; wprowadzanie lepszych - czyli skuteczniejszych i efektywniejszych - sposób spełniania wymagań dla szj; wykorzystywanie mechanizmów doskonalenia "wpisanych" w system zarządzania jakością oraz wprowadzanie dodatkowych instrumentów zarządzania pozwalających na lepsze spełnianie wymagań normy ISO 9001. W ramach przedstawionych kategoryzacji dwa kierunki... więcej»

Co nowego w klubie POLSKIE FORUM ISO 9000
Za rządzanie ryzykiem 14-16 września 2011 Niepołomice k. Krakowa, Hotel NOVUM.Wszelkie działania podejmowane przez organizację wiążą się z ryzykiem. Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, którym organizacje podlegają, wpływają na niepewność osiągnięcia celów organizacji. Dążeniem każdej organizacji jest takie zarządzanie ryzykiem, aby poprzez jego identyfikację, analizę a następnie ewaluację pod kątem jego modyfikacji wdrożyć postępowania z ryzykiem mające na celu minimalizację niepewności osiągnięcia celów, ograniczenie ryzyka. Ogólne podejście dotyczące zasad i wytycznych do zarządzania ryzykiem w sposób systematyczny, przejrzysty i wiarygodny w obrębie dowolnego zakresu i kontekstu, określane jest w normach międzynarodowych, których opracowywanie jest odpowiedzią na potrzeby organizacji dotyczące metod, sposobów i zasad zarządzania ryzykiem. Zaplanowane we wrześniu seminarium otwiera nowy cykl seminariów realizowanych przez Klub POLSKIE FORUM ISO 9000. Celem seminarium jest dostarczenie wiedzy w zakresie rodzajów ryzyka w organizacji oraz praktycznych metod zarządzania nimi. Przygotowywane są referaty zapewniające realizację celu, a mianowicie: 1. Ryzyko w organizacji i jego konsekwencje. Zarządzanie ryzykiem - prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek - Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS Lublin. 2. Zarządzanie ryzykiem - normy branżowe - mgr Anna Gruszka - PKN. 3. Podstawy zarządzania ryzyki... więcej»

VARIA
Teraz Polska Promocja" Ogłoszony został konkurs na najlepszą pracę magisterską pod nazwą "Teraz Polska Promocja", ściślej mówiąc, V edycja tego konkursu, organizowanego przez Fundację Godła Promocyjnego Teraz Polska. Jest to niewątpliwie jeden z najbardziej prestiżowych i atrakcyjnych konkursów dla absolwentów wyższych uczelni. Zasadniczym jego tematem jest szeroko rozumiana promocja wizerunkowa (ogólna), gospodarcza (w tym rolno-spożywcza) oraz turystyczna, sportowa, kulturalna i naukowa Polski i jej regionów w kraju i na świecie. O randze konkursu świadczy także ranga partnerów i patronów tego przedsięwzięcia. I tak w organizacji konkursu współuczestniczą także Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Polska Organizacja Turystyczna, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Agencja Rynku Rolnego. Natomiast patronat honorowy nad konkursem objęli Ministrowie: - Nauki, Szkolnictwa i Szkolnictwa Wyższego, - Spraw Zagranicznych, - Gospodarki, - Rolnictwa i Rozwoju Wsi, - Rozwoju Regionalnego, - Sportu i Turystyki oraz - Narodowy Bank Polski. Konkursowi patronuje także szereg znanych wyższych polskich uczelni oraz firmy: PGNiG, Europol GAZ, Deutsche Bank, NASK, TUŻ SKOK. Można też przytoczyć opinie o konkursie. Prezes Fundacji Krzysztof Przybył powiedział m.in.: "W każdej kolejnej edycji konkursu Teraz Polska Promocja rośnie liczba partnerów i nagród. Z każdym rokiem wzrasta również liczba nadsyłanych prac - co szczególnie cieszy - o wysokich walorach poznawczych i wdrożenio... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-7

zeszyt-3018-problemy-jakosci-2011-7.html

 
W numerze m.in.:
Sesja CEN -CENELEC
Trwają prace nad poprawą stanu polskiej normalizacji, który, jak wiadomo, nie jest dobry. Pod względem organizacyjnym i strukturalnym w naszych poczynaniach normalizacyjnych znajdujemy się na szarym końcu krajów europejskich. Tym ważniejszym jest więc fakt, że to właśnie Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu przypadł zaszczyt zorganizowania siódmej dorocznej sesji CEN - CENELEC, która odbyła się w dniach 7-8 czerwca w Krakowie. Przybyli na nią przedstawiciele krajowych jednostek normalizacyjnych - członków Eur... więcej»

Jubileusz ASmetu
5. czerwca br. odbyła się uroczystość jubileuszowa z okazji 25-lecia firmy ASmet. Firma jest znana w naszym środowisku głównie z wieloletniego i znaczącego sponsoringu imprez projakościowych (konferencji, sympozjów), a także ze stosowania w praktyce metod kwalitologicznych w produkcji i zarządzaniu firmą. ASmet ma certyfikat wg ISO 9001: 2009 oraz ISO 14001: 2005 wraz z dyrektywą PED 97/23/EC, a także wiele innych jeszcze specjalistycznych świadectw. ... więcej»

ISO 26000 (Marek Bachorski- Rudnicki, Janusz Kroik)
1 listopada 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO po ponad 5 latach pracy w gronie 450 ekspertów z 99 krajów opublikowała normę ISO 26000:2010, Guidance on social responsibilities, dotyczącą odpowiedzialności społecznej . Dzięki tej pracy powstał ponad stu stronicowy dokument precyzujący i standaryzujący wiedzę na temat CSR. Z racji wysokiego prestiżu i globalnego zasięgu Międzynarodowej Organizacji Standaryzacyjnej norma ISO 26000 ma szanse stać się najbardziej powszechną na świecie wykładnią CSR. Zadaniem tej normy jest uporządkowanie całościowej wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu CSR (Corporate Social Responsibility). Ma ona zastosowanie do wszystkich rodzajów organizacji: for profit, non-profit, publicznych i prywatnych i jak zaznaczono nie jest przeznaczona do celów certyfikacji. W Polsce wprowadzaniem ISO 26000 zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny . Istotą normy ISO 26000 są wytyczne wspomagające wdrażanie przez organizacje zasad zrównoważonego rozwoju i nie ma tutaj formy certyfikacji. W założeniach standard ten to praktyczny przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu, zawiera bowiem wskazówki dla organizacji każdego typu (nie tylko dla przedsiębiorstw), bez względu na ich wielkość czy też umiejscowienie. Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, www.parp.gov.pl Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest państwową jednostką organizacyjną, do której zadań należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej, w tym zatwierdzanie, rozpowszechnianie i wycofywanie Polskich Norm. Ponadto PKN organizuje i prowadzi szkolenia, prowadzi działalność wydawniczą oraz inicjuje i nadzoruje pracę komitetów technicznych. PKN jest członkiem-założycielem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO oraz członkiem CEN - Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego i CENELEC - Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki, Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej IE... więcej»

Czynniki kształtujące motywację własną innowatora (Aldona Kluczek)
Najważniejszym czynnikiem motywującym dla innowatora jest potrzeba samorealizacji.Źródłem przewagi konkurencyjnej w dobie gospodarki rynkowej są "niespokojne duchy" zwane innowatorami, którzy w ramach swej "kreatywnej destrukcji" dokonują przełomowych innowacji. To właśnie Schumpeter był prekursorem budowania osobistego wizerunku innowatora. Według jego teorii, bycie innowatorem jest "funkcją specjalną, przywilejem pewnej dość wąskiej grupy ludzi, którzy posiadają odpowiednie cechy - wyższe od normalnych zalety umysłu i woli" . Oczywiście inni również mają dobre pomysły, lecz pomysły innowatora wyróżniają się swoją oryginalnością i radykalizmem w podejściu do problemów. Wielkością stymulującą innowatora w swoich działaniach (innowacyjnych) jest motywacja. Znaczenie motywacji "Motywacja uruchamia, ukierunkowuje i wzmacnia działania pracowników przedsiębiorstwa" . Motywacja stanowi wewnętrzny nieświadomy impuls człowieka, który wywołuje i organizuje jego zachowanie skierowane na osiągnięcie zamierzonego celu. Według Reykowskiego motywacja to "proces psychicznej regulacji, dzięki któremu formułują się dążenia, przez które rozumieć należy tendencje do podejmowania czynności ukierunkowanych na określony cel". "Jest ona tym, co skłania pracowni- Maciaszek Z.: O przedsiębiorczości, Zarządzanie zmianami, Biuletyn Polish Open University, nr 5/39, 2010, artykuł dostępny pod adresem http://www.wsz-pou.edu.pl, stan na dn. 30.07.2010 r. Sudoł S.: Przedsiębiorstwo - Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania. Dom Organizatora, Toruń 2002 Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992, s. 113. ka do podjęcia wysiłku w dążeniu do wyznaczonego celu". Skutkiem takiego stanu są motywy, pragnienia, życzenia. Skala motywacji rośnie w zależności od stopnia natężenia motywu, który reguluje nasze zachowanie. Od wielkości i struktury motywacji zależy ogólna aktywność ps... więcej»

IX Forum Inżynierskie
W trzy tygodnie po XXIV Kongresie Techników Polskich w Łodzi ( 24-23 V br.) NOT zorganizował w Poznaniu 14 czerwca br. IX Forum Inżynierskie. O ile Kongres Techników Polskich miał zdecydowanie duże znaczenie dla środowisk technicznych, ruchu inżynierskiego, a także w skali społecznej, o tyle Forum... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-6

zeszyt-2987-problemy-jakosci-2011-6.html

 
W numerze m.in.:
Nowa norma ISO 29990:2010 (Jürgen Heene, Lilianna Jodkowska)
Także inne systemy certyfikowania jakości organizacji edukacyjnych w Niemczech.Próby stworzenia jednolitego międzynarodowego systemu zarządzania jakością dla organizacji edukacyjnych podejmowane są już od kilku lat. Tymczasem istniały i istnieją nadal różne narodowe systemy zarządzania jakością (SZJ), które stworzono dla organizacji edukacyjnych. Są one w różnej mierze rozpowszechnione w kraju i oferowane przez różne organizacje certyfikujące. W ciągu minionych lat m.in. Unia Europejska i inne międzynarodowe organizacje zajęły się we wzmożonym stopniu zapewnieniem jakości w edukacji. Zaliczyć tu można m.in. Proces Kopenhaski , ENQA-VET , program na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQARF), konwencje edukacyjne mające prowadzić do integracji i inkluzji oraz ISCED UNESCO, badania PISA (program międzynarodowej oceny studentów) OECD; standardy specjalistyczne, e-naukę normy ISO. Szczególnie WTO zajmowała się w ramach rundy GATS tym problemem i wykazała konieczność ustalenia jednolitych norm. W tym celu opracowywano od roku 2007 nową międzynarodową Proces Kopenhaski (Deklaracja Kopenhaska) z 2002 r. zakłada dostępność, dobrowolność oraz przejrzystość uzyskiwanych kwalifikacji i kompetencji w ramach rekomendowanych przez UE działań na rzecz edukacji i ustawicznego kształcenia oraz stworzenie mechanizmów zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym. W 2007 Wspólnota ustanowiła dobrowolny czterostopniowy instrument zapewnienia (poprzez planowanie, wprowadzenie, ocenę i kontrolę) i poprawiania jakości kształcenia i szkolenia zawodowego. Do połowy 2011 r. kraje członkowskie mają za zadanie ustalić narodowe kryteria pozwalające wprowadzić tą inicjatywę w życie. Kryteria jakości i orientacyjne deskryptory zebrano w "Zaleceniu parlamentu europejskiego i rady z 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym... więcej»

Z prasy zagranicznej
Rozwiązania z zakresu zarządzania bezpieczeństwem (K. W., Knight, “On high alert. Solutions to managing security-related risk". ISO Focus+, 2/2011).Współczesne organizacje funkcjonują w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu i aby przetrwać muszą być przygotowane do radzenia sobie z różnego rodzaju problemami. Z tego względu zapewnienie bezpieczeństwa jest jednym z wiodących zadań menedżerów. Z pomocą w realizacji tak sformułowanego priorytetu przychodzi Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), która przygotowała lub przygotowuje szereg standardów z tego zakresu. W mniejszym opracowaniu zestawione zostały rozwiązania wybrane spośród omawianych ostatnio w czasopiśmie "ISO Focus +". Pierwszym z nich jest norma ISO 31... więcej»

Poprawa jakości niektórych artykułów spożywczych (Tomasz Jałowiec, Janusz Płaczek)
Najszybszą dynamikę pozytywnych zmian w zakresie jakości osiągnęła produkcja i przetwórstwo mięsa.Jakość żywności jest newralgiczną jej cechą, na którą my konsumenci zwracamy szczególną uwagę. Domagamy się świeżej i bezpiecznej żywności za odpowiednią cenę. Silna konkurencja cenowa między producentami żywności, jak również sieciami handlowymi, staje się współczesnym wyzwaniem. Coraz częściej przywiązujemy wagę do jakości artykułów spożywczych. Szereg producentów, jak również handlowców, dostrzega to i dba o jakość swoich wyrobów. Dodatkowo Unia Europejska wymusiła na naszych przedsiębiorstwach określone procedury w zakresie jakości żywności, do których musieliśmy się dostosować. Zarys teorii kształtowania jakości artykułów spożywczych Jakość ta została m.in. zdefiniowana w międzynarodowej normie ISO 8402 (rodzina ISO 9000). Czytamy tam, że na to określenie składają się cechy produktu, które odpowiadają wymogom, parametrom, właściwościom ustalonym przez znormalizowane przepisy lub specyfikacje. Mówiąc wprost - jakość zdrowotna żywności to zespół cech i kryteriów, przy pomocy których charakteryzuje się żywność pod względem wartości odżywczych, jakości organoleptycznej oraz bezpieczeństwa dla zdrowia konsumenta. Należy pamiętać, że to wszystko ma zaspokajać potrzeby klientów, które są w dynamicznym systemie zmian. Stąd występuje nieustanna potrzeba określonych ich weryfikacji. System zarządzania jakością w aspekcie produkcji żywności objęty jest systemami ISO, które są ze sobą mocno powiązane (patrz rysunek 1). Mamy tu do czynienia z powiązaniem systemów. Każdy kolejny jest podstawą następnego, ale wyraźnie go lepiej precyzuje - rozwija. System GHP (Good Hygiene Practice - Dobra Praktyka Higieniczna) to działania, które muszą być spełnione i kontrolowane na wszystkich etapach produkcji lub obrotu, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności. Natomiast GMP (Good Manufacturing Practice - Dobra Praktyka Produkcyjna) to działa... więcej»

Wykorzystanie arkusza skróconej samooceny do analizy istotności jej kryteriów (Radosław Wolniak)
Podczas badań okazało się, że respondentom największy problem sprawia niejednoznaczność podkryteriów.W ostatnich latach coraz częściej ocenia się poziom dojrzałości systemów zarządzania jakością. Najczęściej ocena ta przybiera różne postacie samooceny, wykonywanej za pomocą specjalnie opracowanych kwestionariuszy. Jednym z najnowszych podejść w tym zakresie jest podejście oparte o wytyczne zawarte w dokumencie PN-ISO 10014:2008 Zarządzanie jakością. Wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych. W normie tej zawarte są dwa rodzaje kwestionariuszy samooceny - skrócony i pełny, które mogą być wykorzystane przez organizacje. Wielkość kryteriów oceny poziomu dojrzałości systemów zarządzania jakością rodzi pytanie o ich istotność. Zasadne jest podjęcie próby odpowiedzi na pytanie, które kryteria oceny są ważniejsze i powinny być w pierwszej kolejności uwzględniane w procesie oceny funkcjonowania organizacji, które natomiast są mniej istotne i można do nich przykładać mniejsze znaczenie, lub w pewnych przypadkach pominąć. Tu zaprezentowano wyniki badań dotyczące istotności kryteriów samooceny, opierając się na podział tych kryteriów przedstawionych w skróconym kwestionariuszu samooceny zawartym w normie. Model oceny poziomu dojrzałości systemu zarządzania jakością według wymagań normy PN-ISO 10014:2008 Model oceny poziomu dojrzałości zawarty w normie PN-ISO 10014:2008 ma na celu pomiar funkcjonowania systemu zarządzania jakością organizacji z perspektywy uzyskiwania korzyści ekonomicznych i finansowych. Model ten jest podejściem uniwersalnym, ponieważ może być stosowany w organizacji każdego typu. Norma ma zastosowanie w przypadku organizacji, których wyroby obejmują usługi, wytwory intelektualne, przedmioty materialne i materiały przetworzone. Można ją stosować zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym i może stanowić pożyteczne wytyczne, niezależnie od liczby pracowników, różnorodności oferowanych wyrob... więcej»

Wpływ jakości nadzoru korporacyjnego na efektywność spółek (Jan Macias)
Nadzór właścicielski określa przede wszystkim relacje pomiędzy właścicielami a zatrudnionymi przez nich menedżerami.Jednym z wielu czynników, które wpływają na poziom efektywności spółek jest nadzór korporacyjny (ang. Corporate governance). Termin corporate governance pojawił się na przełomie lat 70. i 80. XX w. w USA. Istotną przesłankę rozwoju teorii i praktyki nadzoru korporacyjnego był rozwój kapitalizmu menedżerskiego (powstanie dużych organizacji gospodarczych, czyli korporacji oraz oddzielenie własności od zarządzania). Problematyką nadzoru korporacyjnego zajmuje się szereg dyscyplin naukowych, jak: ekonomia, nauki o zarządzaniu, finanse czy prawo. Największe znaczenie dla rozwoju koncepcji nadzoru korporacyjnego miała teoria agencji (teoria zaprezentowana w pracy M. Jensena i W. Mecklinga w 1976 r.) a ponadto teoria firmy czy teoria własności. Badania empiryczne dotyczące wpływu typu nadzoru korporacyjnego na efektywność spółek, są prowadzone na świecie od ponad pięćdziesięciu lat (S. C. Vance, 1951). Jest to uzasadnione tym, iż pozytywnie postrzegany system nadzoru korporacyjnego stanowi istotną determinantę wyboru miejsca alokacji coraz bardziej mobilnego kapitału międzynarodowego, a zwłaszcza inwestycji bezpośrednich. Współcześnie, postępujące procesy globalizacji, rozwój regionalnych integracji gospodarczych (np. UE) oraz wzrastająca rola w gospodarce światowej korporacji ponadnarodowych oraz mega - fuzji i przejęć, czynią problematykę systemów nadzoru korporacyjnego jeszcze bardziej istotną. Dotyczy to w szczególności, właściwego funkcjonowania systemu nadzoru korporacyjnego w wielopoziomowych grupach kapitałowych, przejrzystości zarządzania, zapobiegania oszustwom finansowym i podatkowym oraz eliminowania kreatywnej rachunkowości (np. afera ENRON-u w USA) oraz "szarej strefy". W ujęciu ogólnym, funkcjonowanie systemów nadzoru korporacyjnego w spółkach, wykracza poza ich granice i interesy i ma wpływ na s... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-5

zeszyt-2953-problemy-jakosci-2011-5.html

 
W numerze m.in.:
Technologiczny aspekt zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym (Krzysztof Kryża, Grzegorz Szczepanik , Piotr Błaszkiewicz)
Proste i niezwykle efektywne narzędzie do szeroko rozumianego zarządzania jakością w firmie.Termin bezpieczeństwa żywności wiąże się z występowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, toksykologicznych i technologicznych w towarach spożywczych i nie obejmuje żadnego innego aspektu odnoszącego się do stanu zdrowia człowieka, np. niedożywienia. Według normy PN-EN ISO 9000 system zarządzania, w przypadku obrotu żywnością, obejmuje system zarządzania bezpieczeństwem żywności, który polega na skoordynowanych działaniach dotyczących kierowania organizacją i jej nadzorowania w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności szybko psującej się wiąże się ściśle z higieną żywności, w świetle prawa żywnościowego oznacza środki i warunki niezbędne do kontroli zagrożeń i zapewnienia zdatności do spożycia przez ludzi środków spożywczych uwzględniając ich zamierzone użycie. Bezpieczeństwo żywności odnosi się do występowania zagrożeń związanych z żywnością w momencie jej spożycia przez konsumenta. Ponieważ wystąpienie zagrożeń bezpieczeństwa żywności może mieć miejsce na każdym etapie łańcucha żywnościowego, niezbędne jest odpowiednie nadzorowanie całego obszaru tego łańcucha, począwszy od produkcji podstawowej (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004 r., s. 1). Norma ISO 22000 definiuje łańcuch żywnościowy jako sekwencję etapów i procesów mających miejsce w produkcji, przetwórstwie, dystrybucji, magazynowaniu i postępowaniu z żywnością oraz jej składnikami, począwszy od produkcji pierwotnej aż do momentu konsumpcji. Elementy łańcucha żywnościowego tworzą szereg począwszy od: producentów płodów rolnych, producentów pasz, producentów pierwotnych, przetwórców żywności, hurtowników, sprzedawców detalicznych, firm świadczących usługi żywieniowe i prowadzących catering, łącznie z producentami pestycydów i nawozów, producentami leków weterynaryjnych, producentami składników i substancji dodatkowych, operatorami transportu i ma... więcej»

Niezgodności w usługach pielęgniarskich (Patrycja GRUCA-WÓJTOWICZ, Maria MIKA)
Jakość usług jest znacznie bardziej skomplikowana w definiowaniu niż jakość wyrobów. Wynika to głównie z faktu, że odbiorca zazwyczaj czynnie uczestniczy w procesie powstawania usługi, a jego odczucia wpływają nie tylko na efekt finalny, ale również na sam proces [1]. Szczególnym rodzajem działalności są usługi medyczne, które dotyczą zdrowia i życia, a zatem swoistą wartością o szczególnym wymiarze etycznym. Usługi te należą do grupy usług spersonifikowanych dotyczących relacji, tj. obejmujący zarówno usługi bytowe, jak i publiczne, miedzy którymi jest miejsce dla usług profesjonalnych [5]. W dyskusjach prowadzonych nad problemami usług medycznych marginalizuje się udział i znaczenie personelu pielęgniarskiego. Trudno jest bowiem określić wpływ jednej grupy zawodowej na świadczenie usług, zwłaszcza jeśli te usługi są realizowane częstokroć jednocześnie wspólnie z innymi profesjonalistami z danej branży. Tymczasem usługi pielęgniarskie są wysoko cenione przez pacjentów, co może pośrednio świadczyć o ich wpływie na ogólną jakość usług medycznych [3]. Zgodnie z nową wizją pielęgniarka ma być wykwalifikowanym pracownikiem, samodzielnie wykonywującym swoją pracę, współpracować z innymi przedstawicielami zawodów medycznych w przebiegu całego procesu opieki zdrowotnej. Doskonalenie jakości opieki pielęgniarskiej wyraża się w świadczeniu usług w sposób określony przez autorytety zawodowe i profesjonalnych świadczeniodawców oraz na przestrzeganiu prawidłowości przeprowadzonych zabiegów i odpowiednich procedur medycznych. Nadzór nad istniejącymi i potencjalnymi niezgodnościami jest obok nadzoru nad dokumentami, kompetencji personelu, skutecznego zarządzania zasobami - warunkiem niezbędnym dla dobrego zarządzania jakością usług medycznych. Celem przeprowadzonych badań było poznanie opinii losowo wybranych pielęgniarek zatrudnionych w małopolskich zakładach opieki zdrowotnej na temat potencjalnych niezgodności w usługach medy... więcej»

Geneza zmian w normie ISO 9001:2008 (Beata ŁUCZAK)
Polska po raz pierwszy znalazła się w rankingu dziesięciu krajów z największym przyrostem liczby wystawionych certyfikatów ISO 9001.12 listopada 2010 roku minął dwudziestoczteromiesięczny okres przejściowy i odtąd wszystkie akredytowane certyfikaty na zgodność z normą ISO 9001:2000 i/lub PN-EN ISO 9001:2001 straciły ważność. Co to oznacza dla użytkowników tej normy? Jak ten czas został przez nich wykorzystany? Czy sposób, w jaki dostosowywano systemy zarządzania jakością do wymagań normy ISO 9001:2008 przyniósł firmom wymierne korzyści? Czy dzięki temu poprawiła się ich sytuacja na rynku? Czy przedsiębiorcy i konsumenci zaczynają mieć coraz większe zaufanie do certyfikatów ISO 9001 wystawianych po 2005 roku? W artykule "Geneza zmian w normie ISO 9001:2008 (1)" zamieszczonym w numerze 4’2010 Problemów Jakości wyjaśniono, że prace nad aktualizacją normy ISO 900:2000 stanowiły jedno z szeregu działań podejmowanych od września 2005 roku na zlecenie Międzynarodowego Forum Akredytacji IAF (International Accreditation Forum) w celu przywrócenia marce "ISO 9001" należnej jej renomy. Opisano tam również wydarzenia, które wpłynęły na kształt najnowszej wersji ww. standardu. Odpowiedzi na postawione na wstępie pytania pokażą trend w tym zakresie. Należy przypomnieć podejście wobec dostosowywania systemów zarządzania jakością do wymagań normy ISO 9001 z 2008 roku, jakie zaproponowali członkowie Komitetu Technicznego ISO/TC 176 decydujący o wprowadzonych zmianach, m.in. Lorri Hunt, John E. West i Nigel H. Croft. I dopiero wtedy można omówić poszczególne etapy składające się na ten proces wraz z podaniem przykładów. Taka kolejność pozwoli spojrzeć na systemy zarządzania jakością z szerszej perspektywy, tj. z perspektywy otoczenia zewnętrznego, w którym funkcjonuje organizacja i jego wpływu na Komunikat PKN z dnia 02/03/2009 osiągane wyniki. Dzięki temu łatwiej będzie dostrzec zmiany, jakie warto było wprowadzić do systemu, by ... więcej»

CO NOWEGO W KLUBIE POLSKIE FORUM ISO 9000
XXI Walne Zgromadzenie Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000.7 kwietnia 2011 r. odbyło się XXI Walne Zgromadzenie członków Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000. Walne Zgromadzenie zostało zorganizowane w Zegrzu k/Warszawy. Miejscem obrad był HOTEL 500. W spotkaniu uczestniczyli licznie zebrani przedstawiciele członków rzeczywistych Klubu (z niektórych organizacji uczestniczyły 2 osoby), członkowie wspierający oraz zaproszeni goście, w tym członkowie Rady Programowej. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele instytucji, z którymi Klub współpracuje - PKN (w osobach prezesa p. Tomasza Szweitzera i dyrektora Wydziału Relacji Zewnętrznych - p. Zygmunta Niechody, jednocześnie wiceprzewodniczącego Rady Programowej Klubu), GUM (reprezentowany przez p. Witolda Nowackiego), PCBC (w osobie prezesa, p. Wojciecha Henrykowskiego, który jednocześnie jest wiceprezesem Klubu PF ISO 9000). W Zgromadzeniu uczestniczyła p. prezes zaprzyjaźnionego Klubu Polskich Laboratoriów Badawczych POLLAB p. Krystyna Krzyśko oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Klub Polskie Forum ISO 14000 p. Grzegorz Ścibisz, jednocześnie przedstawiciel członka rzeczywistego naszego Klubu. Niestety, mimo zaproszenia, nie było żadnego przedstawiciela PCA. W swoich wystąpieniach zaproszeni goście podkreślali znaczenie działalności Klubu, zwrócona została uwaga na jego wieloletnią, nieprzerwaną działalność. Dyr. Henrykowski przypomniał, że w bieżącym roku minie 20 lat od powstania Klubu (z okazji 18-ki wydaliśmy album, podsumowujący naszą działalność) i zasugerował zorganizowanie wspólnego - z Klubem POLLAB - spotkania podsumowującego dwudziestoletnie osiągnięcia obu Klubów. Podczas Walnego Zgromadzenia zostało przedstawione sprawozdanie z działalności Klubu w 2010 roku, która objęła następujące obszary: 1. Organizowanie seminariów szkoleniowych zarówno dla wszystkich członków Klubu, jak również w sekcjach oraz przez komisje problemowe dla wszystkich lub niektórych grup członków Klu... więcej»

Częste mycie skraca życie (Ewa GÓRSKA)
MM yć się, czy też nie myć? Na łamach prasy codziennej znajdujemy coraz więcej artykułów polemicznych za i przeciw używaniu środków myjących i dezynfekcyjnych. Argumenty zależą od profesji ich autorów i od interesów biznesowych. Inaczej wypowiadają się lekarze, inaczej przedstawiciele firm farmaceutycznych i kosmetycznych, jeszcze inaczej zwolennicy ekologicznego stylu życia. Inne jest nastawienie do higieny osobistej Europy, inne Stanów Zjednoczonych. O tym, jak postrzegany jest problem higieny w naszym kraju, najlepiej świadczy dobrze znany każdemu z nas dowcip: Gdzie przed rodakiem schować pieniądze, żeby ich nie znalazł? Odpowiedź - pod mydłem. Z badań GUS wynika, że statystyczny Polak zużywa rocznie 7 kg mydła i wydaje na higienę osobistą 17 złotych miesięcznie. Dla porównania na alkohol i papierosy - 19 złotych. Po wyjściu z toalety zaledwie co czwarty Polak myje ręce mydłem i wodą. Jeden na trzech myje zęby raz w tygodniu i nie używa dezodorantów. Około siedmiu procent kąpie się lub bierze prysznic rzadziej niż raz na tydzi... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-4

zeszyt-2919-problemy-jakosci-2011-4.html

 
W numerze m.in.:
"Złoty Inżynier 2010"
Siedemnasta już z kolei Gala "Złoty Inżynier", która odbyła się 2 marca br. w Warszawskim Domu Technika, obok działaczy NOT - owskich, laureatów z lat ubiegłych oraz kilku rektorów uczelni technicznych i rolniczych a także dziennikarzy, zaszczyciło wiele ważnych osobistości życia politycznego i gospodarczego. W podwójnej roli prezesa ZG FSNT NOT oraz redaktor naczelnej Przeglądu Technicznego wystąpiła Ewa Mańkiewicz - Cudny, a na scenie towarzyszyli jej: minister Olgierd Dziekoński sekretarz stanu z Kancelarii Prezydenta RP oraz Maciej Banach, wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Marian Zalewski, wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Udział przedstawicieli władz państwowych, a przede wszystkim bardzo liczna frekwencja zaproszonych gości (ogromna sala Warszawskiego Domu Technika z trudem pomieściła wszystkich przybyłych) - świadczy niewątpliwie, że plebiscyt "Złoty Inżynier" nabrał dużego znaczenia również poza środowiskowego. Miło nam donieść, że poczesne miejsca w tej imprezie zajęli inżynierowie związani z kwalitologią. I tak najbardziej znanym w środowisku osób zajmujących się profesjonalnie zagadnieniami jakości laureatem tegorocznej Gali był inż. Tadeusz Glazer, dyrektor ds. badań i certyfikacji w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji SA - najbliższy współpracownik prezesa Wojciecha Henrykowskiego. Dyrektor Tadeusz Glazer odebrał statuetkę "Srebrnego Inżyniera" w kategorii - oczywiś... więcej»

Drzemka w pracy (Ewa Górska)
DD wunastego marca obchodziliśmy światowy dzień "drzemki w pracy". Został on ustanowiony w celu skłonienia ludzi do refleksji nad sposobem spędzania czasu wolnego od pracy, nad jakością warunków, które sprzyjają odpoczynkowi oraz uświadomieniu, w jak dużym stopniu właściwie zorganizowane przerwy w pracy wpływają na wydajność i efektywność. Zasady racjonalnego odpoczynku nie są, niestety, dostatecznie znane pracodawcom. Można bowiem poświęcać dużo czasu na odpoczynek, a odpoczywać źle. Można też odpoczywać stosunkowo krótko, ale skutecznie i efektywnie. Istotne staje się zatem, jak częste i jak długie powinny być przerwy w pracy oraz sposób ich spędzania. Są dwa powody zapotrzebowania naszego organizmu na drzemkę w pracy: 1. biologicznie uwarunkowana aktywność w ciągu doby, 2. przemęczenie psychiczne lub fizyczne pracą. Człowiek ma wewnętrzną zdolność odmierzania czasu (cykle okołodobowe), któremu podporządkowane są funkcje poszczególnych narządów i układów. Na procesy te nakładają się czynniki zewnętrzne dostosowujące zegar biologiczny człowieka do zmian środowisk... więcej»

Ewolucja cyklu PDCA
- czyli dlaczego nie powinno się utożsamiać PDCA z kołem Deminga.William Deming stwierdził, że nazwa PDCA nie jest precyzyjna.W ramach koncepcji zarządzania jakością wykorzystywany jest szeroki zestaw różnego rodzaju rozwiązań, takich jak zasady, metody i techniki. Część z nich jest wspólna z innymi obszarami zarządzania (np. zarządzaniem personelem, zarządzaniem strategicznym, itd.), a inne są specyficzne i charakterystyczne tylko dla zarządzania jakością. Do tej drugiej grupy należy cykl doskonalenia PDCA. Można go określić mianem "sztandarowego" wyróżnika współczesnego zarządzania jakością - wspomina się o nim w każdej niemal książce z zakresu zarządzania jakością. Wydaje się jednak, że w literaturze polskojęzycznej jest on traktowany dość pobieżnie. Często jego opis ograniczany jest do rysunku prezentującego ideę cyklu i jednozdaniowego opisu każdego z jego etapów. Jeżeli prezentuje się jego genezę to najczęściej mowa jest o tym, że autorem cyklu PDCA jest William Edwards Deming (czasem wspomina się dodatkowo, że wykorzystał on w tym względzie pomysły W. Shewharta). Czy jednak rzeczywiście tak było? Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie i przeanalizowanie ewolucji cyklu PDCA ze szczególnym uwzględnieniem tego jaki wkład w jego powstanie wnieśli jego kolejni współtwórcy. ... więcej»

Wiosna niesie radość życia
Tytuł tekstu jest dość banalny, ale czyż z wiosną nie odżywa wszystko, dając nam niepowtarzalną radość, którą odczuwamy szczególnie przez tych kilka tygodni co roku? Ile to osób stwierdza, że po zimie, w naszych szerokościach geograficznych nie zawsze udanej, wraca się do (pełni) życia. Stąd zrozumieć można naturalne dążenie środkowych i północnych Europejczyków na południe Europy. Jadą tam z wielką przyjemnością głównie w czasie zimy, ale także u jej schyłku, w okresie przedwiośnia. Ja sam, w ciągu ostatnich kilku lat, dwa razy miałem okazję być w marcu w Słowenii. Gdy wyjeżdżałem z Polski było jeszcze zimno, leżał śnieg, a tam, przynajmniej na nizinach, kwitły już prawie wszystkie kwiaty wiosny. Celem mojej wizyty był między innymi Maribor, stolica słoweńskiej Styrii. Jest to drugie pod względem wielkości miasto Słowenii, z ludnością około 1... więcej»

Paradygmaty nauk o zarządzaniu a gospodarka oparta na wiedzy (Anna Pietruszka-Ortyl)
Potęga dyscypliny rośnie w miarę przybywania symbolicznych uogólnień.Najnowsza literatura przedmiotu bogata jest w opracowania traktujące o paradygmatach dotyczących nowych kierunków zarządzania. Próba identyfikacji tych paradygmatów jest skutkiem wyłonienia się nowej gospodarki, charakteryzowanej jako gospodarka oparta na wiedzy, i przyczynkiem do kolejnej rewolucji naukowej. R. Krupski [2003, s. 502], w ramach kompleksowego ujęcia podstawowych zagadnień nauki organizacji i zarządzania, wskazuje następujący paradygmat (rys. 1): 1) reakcją organizacji na ciągły wzrost turbulencji otoczenia powinien być wyższy stopień jej sformalizowanego uporządkowania (zorganizowania) lub 2) reakcją organizacji na ciągły wzrost turbulencji otoczenia powinien być niższy stopień jej sformalizowanego uporządkowania (odreagowaniem na chaos powinien być chaos). Współczesne rozwiązania organizacyjne bliższe są drugiemu postulatowi, bowiem obecnie powszechnie zaczęły się pojawiać organizacje wirtualne i sieciowe jako skutek odejścia od myślenia centralistycznego i hierarchicznego w zarządzaniu. Te nowe struktury, zwłaszcza sieciowa, kwestionują przecież podstawowe zasady, na których zbudowano struktury tradycyjne, to jest: hierarchię, koordynację pionową, ścisłą separację struktury organizacyjnej i otoczenia (jasne granice organizacji), podział na pracowników koncepcyjnych i wykonawczych, trwałość i niezmienność struktury, jednolitość rozkazodawstwa [Sułkowski 2005, s. 28]. W efekcie podkreśla się konieczność redefinicji powszechnie obowiązujących i akceptowanych standardów zachowań biznesowych i w perspektywie - ewolucji, charakterystycznych badaczom modelowych problemów oraz rozwiązań. Paradygmaty nowej gospodarki sprowadzane są więc zazwyczaj do wzorów - modeli, obejmujących takie obszary analizy, jak: kluczową rolę wiedzy, globalizację, informatyzację, turbulencję otoczenia, sieciową łączność wszystkich podmiotów gospodarczych i osób ... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-3

zeszyt-2889-problemy-jakosci-2011-3.html

 
W numerze m.in.:
Problemy z wdrażaniem Systemu Zarządzania Jakością (Anita Fajczak-Kowalska, Piotr Miłosz)
Mylnie uważa się, że w momencie przyznania certyfikatu ISO znikają problemy jakościowe.Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2008 to proces złożony, który wiąże się z wieloma problemami na drodze jego wprowadzania. Aby lepiej przyjrzeć się wszystkim trudnościom należy je odpowiednio sklasyfikować. Kryterium podziału stanowić może podmiot odpowiedzialny za rozwiązanie określonego problemu. Będzie to zatem albo auditor wewnętrzny, nadzorujący cały proces implementacji systemu, albo kierownictwo najwyższego szczebla. Trudności, które napotyka auditor związane są najczęściej z trzema obszarami: personelem przedsiębiorstwa, organizacją przedsiębiorstwa oraz techniczną sferą Systemu Zarządzania Jakością. Trudności z punktu widzenia kierownictwa przedsiębiorstwa lub właścicieli Pierwszym problemem, z którym musi poradzić sobie kierownictwo, jest wybór osoby lub firmy, która zajmie się przygotowaniem do auditu. Można to zadanie wykonać, poprzez wydelegowanie osób z grona pracowników lub zlecenie firmie zewnętrznej, zajmującej się wdrażaniem systemów zarządzania jakością. Wykonanie usługi przez profesjonalistów wiąże się z dużymi kosztami, ale ma się pewność, że cała dokumentacja sporządzona jest prawidłowo, na najwyższym poziomie i przede wszystkim na czas. W razie braku uzyskania certyfikatu odpowiedzialność spada na taką firmę i to ona ponosi koszty przygotowawcze. W sytuacji, gdy opracowaniem dokumentacji i przygotowaniem przedsiębiorstwa do auditu certyfikującego zająć się mają pracownicy firmy, trzeba opracować całą "logistykę" tego przedsięwzięcia. Przede wszystkim należy zdecydować, ile osób musi zajmować się wdrażaniem systemu zarządzania jakością. Zależy to głównie od wielkości i złożoności procesów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Niekiedy wystarcza dwóch pracowników (pełnomocnik kierownictwa i auditor), jednak w dużych firmach każdy dział może być nadzorowany przez inną osobę (kilku auditorów). Wszyscy pra... więcej»

Energetyczny miernik jakości (Romuald Kolman)
Energia w różnych postaciach stanowi bodziec wszelkich przemian jakościowych.Podstawowa definicja stwierdza, że energia jest zasobem niezbędnym do wykonania pracy. Obserwacja otoczenia wskazuje, że energia stanowi siłę napędową wszelkich odmian ruchu. Odbiornikami siły napędowej energii są przykładowo: powietrze, którego ruch odczuwamy jako wiatr, woda w postaci deszczu lub płynącej rzeki, człowiek idący po chodniku lub biegnący za zerwanym z głowy przez wiatr kapeluszem, bioniczna proteza ręki poruszana energią komórek układu nerwowego inwalidy, samochód pędzący szosą, chmury wędrujące po nieboskłonie, lawa i popiół wyrzucane z ziejącego ogniem wulkanu, glob ziemski wirujący wokół własnej osi, kosmos nieustannie mknący w nieznaną dal… W interesującej publikacji [1] rozpatruje się niewyczerpany potencjał energii dostarczanej przez Słońce. "Na ziemię bezustannie spływa ... więcej»

Co nowego w klubie Polskie Forum ISO 9000
XXI Walne Zgromadzenie Klubu POL SKIE FORU M ISO 9000 7 kwietnia 2011 Zegrze k/Warszawy Zarząd Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000, działając na podstawie § 13 Regulaminu Klubu, zwołuje na dzień 7 kwietnia 2011 r. o godz. 13:00 - I termin, godz. 13:15 - II termin XXI Walne Zgromadzenie członków Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 które odbędzie się w HOTELU 500 - w Zegrzu k/Warszawy, ul. Warszawska 31A; 05-130 Zegrze Południowe. Podczas Walnego Zgromadzenia przewidziane są wystąpienia zaproszonych gości, przedstawienie sprawozdań z działalności Kl... więcej»

Recenzje
"Znormalizowane systemy zarządzania", pod red. Jerzego Łańcuckiego. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2010.W końcu 2010 roku ukazała się nowa publikacja wzbogacająca dotychczasowy księgozbiór poświęcony problematyce jakości. Aczkolwiek zbiór pozycji książkowych na temat zarządzania jakością jest stosunkowo obszerny w dalszym ciągu mało jest tytułów rzeczywiście wartościowych, przydatnych zarówno studentom i uczestnikom wszelkiego typu przedsięwzięć szkoleniowych, jak i praktykom wdrażającym lub utrzymującym systemy jakości w swoich organizacjach. Publikację pod redakcją prof. J. Łańcuckiego przywitałam z uznaniem. Obszerna książka, licząca prawie 400 stron... więcej»

CO
... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-2

zeszyt-2858-problemy-jakosci-2011-2.html

 
W numerze m.in.:
Z prasy zagranicznej
Przewodnik po autorytetach w zakresie zarządzania jakością (Guru Guide - six thought leaders who changed the quality world forever, Quality Progress, 11/2010, s. 14 - 21).Są takie tematy w zakresie zarządzania jakością, do których często się powraca w literaturze przedmiotu. Sztandarowym tego przykładem są poglądy i osiągnięcia twórców tej koncepcji - przytaczane są one w większości książek z tego zakresu oraz przypominane w branżowych czasopismach czego najlepszym przykładem jest cykl opracowań pt. "Encyklopedia klasyków" zamieszczanych od dłuższego cza... więcej»

Proces innowacyjny a nowe narzędzia doskonalenia jakości (Patrycja Hąbek)
Wysoka jakość przestarzałego produktu lub usługi nie jest w stanie zapewnić firmie przewagi konkurencyjnej.Zarówno teoretycy, jak i praktycy zarządzania zgadzają się ze stwierdzeniem, że innowacyjność jest jednym z głównych czynników osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Na kluczową rolę innowacji wśród czynników sukcesu przedsiębiorstw zwraca uwagę wielu autorów, w tym m.in. J. Kay, G. Hamel, C.K. Prahalad, M. Porter, H. Simon, P.F. Drucker . Innowacyjność oznacza skłonność i zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia nowych oraz podnoszenia jakości i nowoczesności już produkowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych lub organizacyjno-technicznych oraz systemów zarządzania i motywacji . Jako podstawę do rozważań w niniejszym artykule przyjęto definicję pochodzącą z Podręcznika Oslo , w którym innowacja definiowana jest jako: "wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem". Z pojęciem innowacji ścisle związany jest proces innowacyjny, czyli uporządkowany ciąg zdarzeń prowadzący do wprowadzenia zmaterializowanego Por. K. Poznańska: Czynniki sukcesu małych przedsiębiorstw w Polsce, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", maj 2006, s. 91, numer specjalny; Bogdanienko J.: Zarządzanie innowacjami, SGH, Warszawa 1998, s. 10. J. Kowalik: Innowacje jako czynnik przewagi konkurencyjności polskich przedsiębiorstw [w:] Innowacyjne aspekty przedsiębiorstwa globalnego w zintegrowanej Europie, Red. Naukowy L. Sobolak, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2007, str. 288. Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki, wydanie polskie, Warszawa 2006, s. 48-49 w postaci pro... więcej»

CO NOWEGO W KLUBIE POLSKIE FORUM ISO 9000
Spotkanie Komisji Pełnomocników Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 Seminarium szkoleniowe.21 stycznia odbyło się pierwsze w bieżącym roku spotkanie członków Klubu, którzy zainteresowani są działalnością dotyczącą doskonalenia funkcji przedstawiciela kierownictwa w systemach zarządzania. Zgodnie z Regulaminem Klubu działalność ta realizowana jest w formie prac komisji. Komisja jest tym ciałem, które wypracowuje najlepsze metody, formy i tematy potrzebne w pracy w określonym obszarze, w tym przypadku w odniesieniu do pełnomocników. Przyjęliśmy, że każdemu spotkaniu komisji towarzyszy seminarium szkoleniowe na ustalony wcześniej temat. Spotkanie to ukierunkowane było na trzy zagadnienia, z których dwa dotyczyły organizacyjnej części pracy komisji - ustalenie planu pracy komisji, terminów i tematów seminariów oraz przygotowanie 3-dniowego seminarium na temat zarządzania ryzykiem. Trzecie zagadnienie to już merytoryczna część spotkania - seminarium na temat Struktura organizacyjna systemu a wartość dodana. Była to rozszerzona (w stosunku do referatu wygłoszonego podczas seminarium, które odbyło się w lipcu w Sobieszowie) prezentacja wykorzystania systemu zarządzania jakością jako narzędzia zarządzania ... więcej»

Model Doskonałości EFQM 2010 (Łukasz Pajor)
Artykuł ma na celu przedstawienie zmian, jakie nastąpiły w Modelu EFQM wersji 2010. W artykule zamieszczono podstawowe informacje o strukturze Modelu Doskonałości EFQM oraz szczegółowe zmiany w poszczególnych jego wymiarach, to jest: podstawowych zasadach doskonałości, kryteriach Modelu EFQM oraz układzie logicznym RADAR. Skomentowano również sposób, w jaki projektanci wersji Modelu Doskonałości EFQM 2010 dążą do pełniejszego zespolenia jego trzech wymiarów. The purpose of this paper is to show changes which ensued in a EFQM Excellence Model version 2010. The paper includes both basic information about the structure of Excellence Model EFQM and detailed changes in its particular dimensions: The Fundamental Concepts of Excellence, criteria of EFQM Model and RADAR logic. The paper also comments on the way the designers of new version of EFQM Excellence Model aim at closer combination of its three dimensions.Wśród rozwiązań mających na celu realizację zasady ciągłego doskonalenia (CI) w organizacji na szczególną uwagę zasługuje Model Doskonałości EFQM. Model ten stanowi instrument implementacji zasady ciągłego doskonalenia dla organizacji realizujących projakościową strategię zarządzania TQM. Jako narzędzie zarządzania model EFQM umożliwia kompleksową samoocenę organizacji, co pozwala na zdiagnozowanie jej słabości, a także poszukiwanie oraz uruchomienie potencjału usprawnień. Może być przeto wykorzystywany jako: narzędzie samooceny, które pozwala zmierzyć, w jakim miejscu na drodze do doskonałości znajduje się przedsiębiorstwo oraz pozwala zrozumieć uchybienia i znaleźć oraz zidentyfikować ich źródła; czyli może być podstawą oceny poziomu implementacji TQM w tym przedsiębiorstwie, podstawa dla wspólnego zestawu pojęć i sposobu myślenia o rozwoju przedsiębiorstwa, przyjętego przez różne funkcje w przedsiębiorstwie, struktura pozycjonująca istniejące inicjatywy w systemie i dla systemu zarządzania przedsiębiorstwem. ... więcej»

Zmiany organizacji pracy wynikające z wdrożenia systemu HACCP (Bożenna Kromer, Anna Rychły-Lipińska)
Dokumentacja systemu HACCP nie jest jednolita we wszystkich organizacjach.Unia Europejska Dyrektywą Rady 93/43/EEC w 1993 roku wprowadziła obowiązek stosowania w produkcji żywności systemu HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), czyli Analizę Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli - postępowanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności poprzez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia jakości zdrowotnej żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów procesu produkcji i obrotu żywnością. System ten ma również na celu określenie metod ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań naprawczych . HACCP zapewnia przestrzeganie odpowiednich procedur postępowania w zakresie wymogów higieny również przy zakupie i dystrybucji tych produktów. Podstawowym celem wprowadzenia systemu jest zagwarantowanie bezpieczeństwa zdrowotnego produktu poprzez zidentyfikowanie i ocenę zagrożeń fizycznych, chemicznych, mikrobiologicznych. Następuje to poprzez zbieranie i ocenę informacji dotyczących zagrożeń i warunków, które prowadzą do ich powstania. W efekcie następuje ustalenie który punkt kontroli może spowodować zagrożenie tzn. jest punktem krytycznym. Takie postępowanie pozwala na eliminację zagrożeń już w momencie ich powstawania. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia Dz. U. z dnia 22 czerwca 2001r. Nr 63 poz. 634 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawami z 2001r. Nr 12 8 poz. 14 08, z 2002 r. Nr135, poz.114 5, Nr 166 poz. 1362 z 2003 r. Nr 52, poz. 450 ; obowiązuje Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. O bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z dnia 27 września 2006 r.) W Polsce po 2004 roku wszystkie firmy żywieniowe mają obowiązek wdrożyć system HACCP, co regulowane jest ustawą o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Ustawa określa wymagania i procedury niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia zgo... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-1

zeszyt-2837-problemy-jakosci-2011-1.html

 
W numerze m.in.:
Z prasy zagranicznej
Zintegrowane systemy zarządzania w organizacjach funkcjonujących w Indiach (H. K. Khanna, S.C. Laroiya, D.D. Sharma, Integrated management systems in Indian manufacturing organizations, The TQM Journal, 6/2010, s. 670 - 686).Ostatnie w ramach 2010 roku wydanie czasopisma "TheTQM Journal" poświęcone zostało integracji systemów zarządzania. Nie koncentrowało się ono wyłącznie na znormalizowanych systemach zarządzania, lecz uwzględniło dodatkowo inne rozwiązania takie, jak np. TQM, Model Doskonałości EFQM, lean management, itd. Jeden z artykułów przygotowany został przez zespół pracowników naukowych (Harjeev K. Khanna, S.C. Laroiya i D. D. Sharma) z Indii. Postanowili oni spojrzeć na zagadnienie integracji systemów zarządzania z perspektywy organizacji funkcjonując... więcej»

Raporty oddziaływania na środowisko (Joanna Piasecka, Barbara Jaros)
Procedura oceny oddziaływania na środowisko jest niezbędnym warunkiem wdrażania zrównoważonego rozwoju - przykłady.Raporty oddziaływania na środowisko od lat funkcjonują w polskim prawodawstwie. Zawartość raportów jest szczegółowo określona w Ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227). Raport oddziaływania na środowisko jest zarówno dokumentem przeznaczonym dla urzędnika podejmującego decyzję, jak również informacją dla społeczeństwa. Dokument ten winien być dyskutowany i uzgadniany w celu wyznaczenia ram działania przedsięwzięcia, zidentyfikowania dodatkowych problemów i wątpliwości. Ten element procedury nie powinien być traktowany przez inwestorów i autorów raportu jako problematyczny i nieprzyjazny. Należy więc uświadomić wszystkim uczestnikom procedury OOŚ, że podstawowym celem raportu jest ochrona środowiska życia ludzi oraz elementów fauny i flory. A nadrzędnym celem inwestora jest ujawnienie wszelkich oddziaływań i zaproponowanie metod oraz najnowszych technologii, które do minimum zmniejszą szkodliwość inwestycji. Obserwując istniejące problemy związane z interpretacją przepisów prawnych oraz niejednokrotnie słysząc o protestach społeczeństwa wywołanych niewłaściwym funkcjonowaniem inwestycji, a co za tym idzie generowaniem szkodliwego wpływu na ludzi i środowisko przyrodnicze, autorki przeprowadziły przegląd opracowanych raportów. Zbadano jakość dokumentów, ich poprawność, czytelność i rzetelność zawartych informacji. Wzięto także pod uwagę stosowane metody, wyłonione wcześniej na podstawie studiów literaturowych. Istotnym elementem pracy było także wyodrębnienie tzw. dobrych praktyk. Ich ranga została udowodniona na przykładach. W pracy wykorzystano raporty udostępnione na wniosek autorek przez jedną z Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowisk... więcej»

Co nowego w klubie Polskie Forum ISO 9000
Metrologia w systemach zarządzania - 6 II tura 1-3.12.2010 Szczyrk.Doskonały odbiór I tury sympozjum i szerokie zainteresowanie osób, które z różnych przyczyn nie mogły uczestniczyć w spotkaniu podczas I tury w Dymaczewie we wrześniu ub. r. skłonił Zarząd Klubu i Organizatora Technicznego do podjęcia decyzji o zorganizowaniu II tury tego niezwykle ważnego sympozjum. Niestety, warunki atmosferyczne (nagły mróz, zamiecie, opóźnienia pociągów) nie sprzyjały dojazdowi do miejsca obrad. Jednak ci, którzy przyjechali, nie żałowali tego. Nie zawiedli autorzy najciekawszych, najbardziej wartościowych referatów, było więcej czasu na dyskusje. Program merytoryczny został zrealizowany i - jak ocenili to uczestnicy - przyniósł im dużą wartość dodaną i ogromne zadowolenie z udziału. Przegląd referatów sympozjum został przedstawiony w 10 numerze Problemów Jakości z 2010 roku. Jednocześnie te same warunki atmosferyczne, które utrudniły dojazd, umożliwiły zorganizowanie atrakcyjnego programu towarzyszącego. Oprócz, jak zawsze, kolacji koleżeńskich, dających okazję do kuluarowych dyskusji merytorycznych i, czasami, pozamerytorycznych, była możliwość udziału w kuligu oraz zapoznania się w szczegółach ze skocznią narciarską, znajdującą się w pobliżu Ośrodka, w którym odbywało się Sympozjum (COS w Szczyrku). Prezentacja skoczni połączona była z dwukrotnym przejazdem krzesełkową kolejką linową (specjalnie dla nas uruchomioną). W czasie zwiedzania skoczni świeciło słońce. Mimo trudnych warunków atmosferycznych nikt nie przeziębił się. Wszyscy uczestnicy wyjechali zadowoleni, sugerując jednocześnie, aby kolejne sympozjum ... więcej»

Migracja interesariuszy a wartość przedsiębiorstwa (Adam Jabłoński)
Model zrównoważonego biznesu ukierunkowany na interesariuszy powoduje wyzwolenie potencjału tkwiącego w ich wartości.Burzliwe otoczenie rynkowe przedsiębiorstw, dynamika chaosu organizacyjnego oraz zmiany systemów wartości wpłynęły na pojawienie się nowych paradygmatów zarządzania. Taki obraz biznesu w istotny sposób przełożył się na współczesne podejście do przywództwa i roli menedżera. Również pojawienie się złożonego spojrzenia na przedsiębiorstwo i budowanie organizacji bez granic na bezgranicznym rynku globalnym wpłynęło na obecne jego postrzeganie. Elementy biznesu, takie jak zaufanie, postawy etyczne, umiejętności ustalania priorytetów, eliminacja ryzyka i długookresowa orientacja na przyszłość, to cechy nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Również niegraniczona rozpiętość kontroli organizacji oraz kreowanie samoorganizacyjnych zdolności personelu wymagają pogłębionej analizy strategicznej. Przedsiębiorstwo stało się organizacją sieciową wymagającą umiejętności pracy w strukturze powiązań i zależności międzyorganizacyjnych. W takim ujęciu szczególne miejsce i rolę zaczęli odgrywać interesariusze jako podmioty wywierające w dzisiejszych realiach szczególny wpływ na ciągłość prowadzenia biznesu i długoterminową wartość przedsiębiorstwa. Szczególnie istotna jest zależność pomiędzy siecią powiązań interesariuszy a ich wpływem na kreację wartości dynamicznie zarządzanego przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest przedstawienie relacji pomiędzy migracją interesariuszy, rozumianą jako całokształt działań i wyników związanych z pozyskaniem interesariuszy, zatrzymaniem i odejściem interesariuszy, którzy mają wpływ na efektywne i skuteczne realizowanie zamierzeń strategicznych przedsiębiorstwa. Działania te są związane także z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem posiadanych zasobów oraz determinują zachowania strategiczne i taktyczno-operacyjne przedsiębiorstwa w kierunku kreacji wartości. Interesariusz jako istotny poten... więcej»

Wierzyć, nie wierzyć... (Ewa GÓRSKA)
O Rzymie mówi się czasem, że "podniósł zabobon do rangi religii państwowej". Przyczyna tego leży w rozwiniętym systemie znaków, po którym odczytywano wolę bogów. Rzymianie nie wróżyli sobie, co będzie, tylko zapytywali bogów o zdanie w sprawach, które chcieli podjąć. Jeśli uzyskali znak pomyślny, wtedy "bóg był z nimi" i należało się spodziewać powodzenia.Jeśli znak był niepomyślny, oznaczało to, że bóg odradza podejmowanie jakiegoś działania. Nie oznaczało to bynajmniej, że zakończy się ono niepowodzeniem - po prostu człowiek zdany był wtedy na własne siły. Trzeba było przy tym wiedzieć, jak interpretować dane zjawisko. Bóg mógł bowiem przemówić na różne sposoby. A przemawiał najczęściej wtedy, gdy się nie zgadzał - zatem, w trakcie urzędowego pytania boga o zdanie musiał pojawić się jakiś znak niecodzienny, którego nikt się nie spodziewał i który świadczył o swym boskim pochodzeniu, a zarazem o negatywnym stosunku bóstwa do podejmowanej właśni... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

Czasowy dostęp

zegar Wykup czasowy dostęp do tego czasopisma.
Zobacz szczegóły»