profil Twój Profil
Kliknij, aby zalogować »
Jesteś odbiorcą prenumeraty plus
w wersji papierowej?

Oferujemy Ci dostęp do archiwalnych zeszytów prenumerowanych czasopism w wersji elektronicznej
AKTYWACJA DOSTĘPU! »

Twój koszyk
  Twój koszyk jest pusty

BĄDŹ NA BIEŻĄCO -
Zamów newsletter!

Imię
Nazwisko
Twój e-mail

Czasowy dostęp?

zegar

To proste!

zobacz szczegóły
r e k l a m a
FAIL (the browser should render some flash content, not this).

ZAMÓW EZEMPLARZ PAPIEROWY!

baza zobacz szczegóły
r e k l a m a
FAIL (the browser should render some flash content, not this). TEMATYKA OGÓLNOTECHNICZNA »

PROBLEMY JAKOŚCI


(ang. PROBLEMS OF QUALITY)

Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)
rok powstania: 1968
Miesięcznik

Tematyka:
Pismo naukowe z obszernym działem dotyczącym praktyki. Dorobek teorii i praktyki w dziedzinie jakości. Problemy związane z podejmowaniem wdrożenia, realizacją i funkcjonowaniem systemów zapewnienia jakości, a także ich certyfikacją w... więcej »

Artykuły naukowe zamieszczane w czasopiśmie są recenzowane.

Procedura recenzowania

r e k l a m a
FAIL (the browser should render some flash content, not this).

Prenumerata

Dear Customer! Order an annual subscription (PLUS version) and get access to other electronic publications of the magazine (year 2004-2013), also from March - year 2014.
Take advantage of the thousands of publications on the highest professional level.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 401,40 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 361,26 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 327,60 zł
prenumerata papierowa półroczna - 163,80 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 81,90 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »

2011-12

zeszyt-3163-problemy-jakosci-2011-12.html

 
W numerze m.in.:
Quality & Management 2011 (Elżbieta Skrzypek)
XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. "Wpływ jakości na doskonalenie zarządzania zasobami niematerialnymi w turbulentnym otoczeniu" 25-27 listopada 2011 r.Sukces rynkowy przedsiębiorstw funkcjonujących w warunkach konkurencyjnego otoczenia zależy od jej zdolności dostosowania się do ciągłych zmian. Ważne jest by warunkach turbulentnego otoczenia osiągać założone cele. Konieczność przeprowadzania zmian, jako reakcja na zmienne otoczenie, jest powszechnie uznawana we wszystkich obszarach życia społecznego i gospodarczego. Podmioty rynku powinny mieć kompetencje do kierowania zmianami, a także być kreatorami zmian. Żadne z przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku nie może uniknąć zmian i ich konsekwencji. Zmiany są integralną częścią życia organizacji i są ściśle połączone z jej funkcjonowaniem. Zmiany są dziś koniecznością, dlatego w życiu organizacji nie może zdarzyć się żaden dzień, w którym nie byłoby zmiany na lepsze. Zdolność do szybkiego reagowania na zmiany jest niezmiernie ważna i jest podstawowym warunkiem sukcesu. W warunkach nowej ekonomii oraz społeczeństwa wiedzy rośnie znaczenie zasobów niematerialnych organizacji. Dostęp do nich jest znacznie trudniejszy niż pozyskanie zasobów materialnych. Troska o jakość zasobów materialnych stwarza szanse na ich doskonalenie. Jakość jest rozumiana jest jako to, co można poprawić. We współczesnym świecie, który charakteryzuje się niestabilnością oraz chaosem, jakość może stać się orężem w walce o klienta. Jakość zarządzania zasobami niematerialnymi, które kształtują wartość organizacji przekłada się na procesy doskonalenia zarządzania. Doskonalenie zarządzania informacją, wiedzą i kapitałem intelektualnym prowadzi do ograniczania ryzyka i niepewności, które towarzyszą zmienności bliższego i dalszego otoczenia podmiotów gospodarczych. E. Deming wskazywał na konieczność ograniczania zmienności kontrolowanej i niekontrolowanej, ponieważ wpływają one na stabilność procesów... więcej»

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
ISO 14005 - etapowe wdrażanie i ocena dojrzałości systemów zarządzania środowiskowego (M. Schemmer, Environmental management systems. ISO 14005 makes maturity assessment and implementation easier, ISO Focus +, 2011, nr 9, s. 30 - 31).Dokładnie pięćdziesiąt lat temu, radziecki kosmonauta Jurij Gagarin odbył lot po orbicie satelitarnej Ziemi dokonując jednokrotnego jej okrążenia. Był to pierwszy w dziejach ludzkości lot człowieka w przestrzeni kosmicznej. Aby upamiętnić to historyczne wydarzenie Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła, że tematem obchodzonego w dniach 4-10 października 2011 roku Światowego Tygodnia Kosmosu będzie "50 lat lotów kosmicznych" . Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna postanowiła natomiast zap... więcej»

Certyfikat a fałszowanie żywności (Piotr Kafel)
Wpływ nadzoru jednostek certyfikujących na spełnienie wymagań prawnych związanych z fałszowaniem żywności.Za najpopularniejszy znormalizowany system zarządzania w organizacjach uznaje się system zgodny z wymaganiami normy ISO 9001:2008. O sukcesie tego standardu świadczy liczba wydanych certyfikatów, która w roku 2009 przekroczyła milion. Również zasięg terytorialny organizacji posiadających wdrożony i certyfikowany system zarządzania jakością jest duży, system ten w 2009 roku był certyfikowany w 178 krajach świata . Popularność SZJ wynika z jego uniwersalności i możliwości dopasowania do charakterystyki różnych organizacji, bez względu na ich wielkość, charakter działalności czy status prawny. Specyfika branży spożywczej powoduje, że poza systemem zarządzania jakością organizacje te wdrażają również inne systemy, w tym obligatoryjne. Za najpopularniejszy uznać należy system bezpieczeństwa żywności HACCP. Wynika to głównie z obligatoryjności tego systemu w krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 5. rozporządzenia PE i RU nr 852/2004/WE z 29.04.2004 r. organizacje działające w sektorze żywnościowym zobowiązane są do wdrożenia systemu HACCP . Organizacje takie, mogą na zasadzie dobrowolności, ubiegać się również o certyfikację systemu HACCP. Dokumentem odniesienia w procesie certyfikacji mogą być wymagania Codexu Alimentarius lub też wymagania normy ISO 22000. Wymagania zawarte w normie ISO 22000 obejmują poza zasadami HACCP takie elementy, jak komunikacja interaktywna, zarządzanie systemem oraz programy wstępne. Liczba certyfikowanych na świecie organizacji w 2009 roku, na zgodność The ISO Survey of Certifications 2009, pobrano z: www.iso.org Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych z wymaganiami normy ISO 22000, wynosiła 13881. Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce krajów na liście z największą liczbą certyfikowanych systemów... więcej»

Co nowego w klubie POLSKIE FORUM ISO 9000
Seminarium Komisji i Pełnomocników.W dniu 22.11.2011 odbyło się w Warszawie kolejne, jednodniowe seminarium Komisji Pełnomocników, seminarium przeznaczone dla pełnomocników, adresowane przede wszystkim do członków Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000. Udział przedstawicieli członków rzeczywistych w seminarium był bezpłatny (w ramach składki członkowskiej). Uczestnicy spotkania ustalili program na najbliższy okres oraz przedyskutowali dwa problemy zaprezentowane przez przewodniczącego Komisji Antoniego Kleniewskiego. Pierwszym tematem było Monitorowanie i pomiary a wartość dodana. Referent rozpoczął od przedstawienia i przedyskutowania stosowanej terminologii wskazując na zbieżność terminów monitorowanie i pomiary. "Monitorowanie" - bieżący nadzór, obserwacja, zbieranie i analizowania danych w celu skutecznego sterowania proc... więcej»

Outsourcing a jakość wyrobów (Marek Bugdol)
Istnieje olbrzymia liczba warunków, jakie muszą być spełnione, aby outsourcing nie spowodował utraty jakości.We wrześniu 2011 w "The Economist" opublikowano interesujący raport na temat sytuacji na światowych rynkach pracy. Wynika z niego, że stale wzrasta liczba zadań podlegających outsourcingowi. Praktycznie już każda dziedzina naszego życia jest "outsourcingowana" - nie tylko produkcja czy handel, ale nawet prowadzenie wojny czy macierzyństwo. Co więcej - coraz więcej firm zastanawia się nad outsourcingiem zapewnienia jakości. Konsekwencje outsourcingu bywają niezwykle negatywne, o czym nie chcą pamiętać osoby reklamujące swoje usługi na łamach Internetu. Autor nie podważa tezy, że narzędzie to może być korzystne dla firm, ale pokazuje społeczne konsekwencje stosowania outsourcingu, warunki podejmowania decyzji o wydzieleniu na zewnętrz realizowanych zadań, procesów. Aktualne sposoby kontroli jakości zewnętrznej bywają silnie znormalizowane. Na przykład, na problem outsourcingu zwraca uwagę norma ISO 9001: 2008, która głosi potrzebę nadzorowania procesów zewnętrznych mających wpływ na jakość wyrobów (pkt 4.1). Standard brytyjski BS 25999-Business continuity - akcentuje zapewnienie ciągłości działania organizacji, wymaga identyfikacji tych zdarzeń, które mogą powodować liczne zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. Do takich zewnętrznych zdarzeń zaliczyć można opóźnienia wynikające z dostarczania półproduktów, usług niezbędnych dla realizowanych procesów kluczowych. Jakość jest jednak mocno zakorzeniona w kulturze, w interakcjach społecznych, w powiązaniach między procesami. Dlatego należy zgodzić się z tymi badaczami, którzy twierdzą, ze ryzyko utraty jakości jest większe, kiedy dochodzi do outsourcingu (np. Gray, Roth, Tomlin, 2009A). Outsourcing a rynek pracy Szacuje się, że każdego roku podpisywane są kontrakty outsourcingowe o wartości dochodzącej do 100 miliardów dolarów; natomiast Oxford Economics uważa,... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-11

zeszyt-3128-problemy-jakosci-2011-11.html

 
W numerze m.in.:
Czas na kobiety (Ewa GÓRSKA)
WW dniach 17-18.09.2011 miał miejsce III Europejski Kongres Kobiet, który był oficjalnym wydarzeniem Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. Kongres koncentrował się na trzech kwestiach: równości, wolności, solidarności. Reprezentantki kobiet domagały się miedzy innymi: przemienności płci na listach wyborczych oraz parytetu, czterdziestu procent udziałów w zarządach i radach nadzorczych spółek publicznych (do 2015 r. - dobrowolnych, od 2015 r. - obligatoryjnych), skutecznych działań legislacyjnych na rzecz wyrównania płac kobiet i mężczyzn, powołania pełnomocniczki do spraw równego statusu kobiet i mężczyzn, wybranej w ramach konkursu, kompetentnej i rozumiejącej problematykę równości kobiet i mężczyzn, uznania pełnego prawa do decydowania o swoim życiu osobistym, w tym o macierzyństwie (a więc liberalizacji ustawy aborcyjnej, refundowanego zapłodnienia in vitro, bezpłatnej antykoncepcji, edukacji seksualnej w szkołach), wolności od przemocy, w p... więcej»

Recenzje (Stanisław Tkaczyk)
Andrzej Tomaszewski - Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów Instytut Badawczy - Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego Warszawa 2011.Praca zawiera usystematyzowane wiadomości z dziedziny estetyki książki, czytelności i funkcjonalności układów typograficznych oraz jakości druku i materiałoznawstwa poligraficznego. Obejmuje pełny proces produkcyjny książki: od przygotowywania poprawnych technicznie tekstów i ilustracji oraz przekazania kompletnego materiału do  Recenzje 􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳􀁳&#1... więcej»

Uwarunkowania i konsekwencje zarządzania ryzykiem w organizacji - ryzyko w projektach (Elżbieta Skrzypek)
Problematyka zarządzania ryzykiem nie pojawia się zbyt często w publicystyce naukowej. Tym większe zainteresowanie zatem wzbudziło sympozjum na ten temat organizowane przez Klub ISO Forum w dniach 14-16 września br. w Niepołomicach, a którego dorobek wydaje się nam - przynajmniej częściowo - godny upowszechnienia. Zamieszczamy cztery pozycje z tego dorobku, współredagowane przez prezes Klubu dr Elżbietę Krodkiewską-Skoczylas, organizatorkę tej ciekawej imprezy. Pierwszą jest artykuł monograficzny prof. zw. dr hab. Elżbiety Skrzypek z UMCS w Lublinie, omawiający wszechstronnie podstawowe kwestie tej problematyki.Ryzyko to nieustający proces zachodzący w otoczeniu, składający się z różnych elementów, dlatego konieczne jest poznanie charakteru i zakresu potencjalnego ryzyka, by dokonać wyboru działań zapobiegających, minimalizujących jego wpływ i skutki. Działanie w warunkach ryzyka to nieodłączny atrybut każdego doświadczenia. Ryzyko wpisane jest w działalność współczesnych przedsiębiorstw. Zarządzanie w warunkach ryzyka wymaga często zmian sposobu myślenia, musi być akceptowane i wspierane przez kierownictwo, wymaga także akceptacji kosztów, które wiążą się z nim. Zarządzanie ryzykiem winno mieć charakter procesu, jest to ważny element zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Zarządzanie ryzykiem to system metod i działań zmierzających do oddziaływania stopnia ryzyka na funkcjonowanie podmiotu gospodarczego i do podejmowania w tym celu optymalnych decyzji. Zarządzanie ryzykiem określane jest także jako zarządzanie szansami. Zarządzanie ryzykiem to rozpoznawanie, ocena, manipulowanie (unikanie, prewencja, kompensacja), obserwowanie i kontrola. Celem zarządzania ryzykiem jest poprawa wyników finansowych i zapewnienie takich warunków, aby instytucja nie ponosiła większych strat niż założono. Zarządzanie ryzykiem to identyfikacja, mierzenie, kontrolowanie ryzyka w celu jego maksymalnego ogran... więcej»

Maciej Urbaniak profesorem nauk ekonomicznych
Z ogromną satysfakcją informujemy, że Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej postanowieniem z dnia 1 sierpnia 2011 r. nadał Maciejowi Urbaniakowi tytuł profesora nauk ekonomicznych. Oto przebieg Jego wyjątkowo bogatej kariery naukowej. Maciej Urbaniak (ur. 1970 w Poznaniu) w 1994 roku ukończył studia w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Tytuł zawodowy magistra uzyskał na podstawie pracy pt. "Kształtowanie jakości produktu spożywczego w fazie przedprodukcyjnej na przykładzie koncentratów obiadowych zup produkowanych przez CPC Amino SA w Poznaniu". Praca została napisana w Katedrze Ekonomiki Jakości pod kierunkiem prof. dra hab. Jerzego Łańcuckiego. W tym samym roku rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Ekonomii Stosowanej tejże Uczelni. W 1997 roku obronił pracę doktorską pt. "Jakość w marketingu przemysłowym", przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Jadwigi Szymczak. Po uzyskaniu stopnia doktora został zatrudniony na stanowisku adiunkta w tejże Kated... więcej»

Co nowego w klubie POLSKIE FORUM ISO 9000
Najwyższa jako ść Quali ty Internation al 2011 Patronat Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 Udział w Kapitule konkursu.Kolejna, piata, edycja programu Quality International została zakończona. 6 października 2011 odbyła się w Poznaniu w IBB Andersia Hotel uroczysta gala finałowa programu Najwyższa Jakość Quality International, podczas której wręczono Medale Laureatów tegorocznego programu oraz wyróżnienia specjalne - Perły QI. Program realizowany jest od 2007 roku i systematycznie jest modyfikowany i doskonalony. Został zainicjowany i jest prowadzony przez redakcję Forum Biznesu. Od początku istnienia programu Klub POLSKIE FORUM ISO 9000 sprawuje patronat nad programem wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, biorąc czynny udział w jego realizacji. Przedstawiciele Klubu, w osobach przewodniczącej sekcji MŚP Grażyny Żarlickiej oraz przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Jadwigi Majcher, wchodzą w skład Kapituły konkursu. W swej pracy wykorzystują doświadczenia zdobyte w pracy klubowej a także w pracach eksperckich w konkursie Polskiej Nagrody Jakości. Klub POLSKIE FORUM ISO 9000 jest partnerem merytorycznym Programu. Nasi przedstawiciele w istotny sposób przyczynili się do wypracowania jednoznacznych kryteriów oceny. Nagroda Quality International przyznawana jest firmom, które wyróżniają się na rynku czytelną polityką jakości w odniesieniu do produktów, usług i systemu zarządzania a także, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, charakteryzują się konkurencyjnością na rynku krajowym i europejskim. Przyznanie wyróżnienia ma na celu tworzenie wzorców do naśladowania przez inne przedsiębiorstw... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-10

zeszyt-3098-problemy-jakosci-2011-10.html

 
W numerze m.in.:
Z prasy zagranicznej - Rola obywateli w procesie doskonalenia jakości usług administracji publicznej - dwie perspektywy
F. Cassia, F. Magno, Differences between public administrators’ and elected officials’ perspectives on the role of citizen in service quality improvement processes, The TQM Journal, 5/2011, s. 550-559.Niezależnie od tego jak obecnie oceniana jest jakość funkcjonowania administracji publicznej to nie sposób nie zauważyć, że w ciągu ostatnich lat przechodzi ona okres intensywnego doskonalenia. Dotyczy to przede wszystkim urzędów lokalnej administracji samorządowej, w których dużą i stale rosnącą popularnością cieszą się różne rozwiązania z zakresu zarządzania jakością. Najważniejsze z nich to system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 oraz samoocena CAF. Osoby zajmujące się wprowadzaniem tych rozwiązań muszą jednak zmierzyć się z różnego rodzaju problemami. Niektóre z ... więcej»

Realizacja wymagania nadzoru nad dokumentami w jednostkach ochrony zdrowia (Barbara Łopyta)
Wyodrębniono 10 procesów, w tym 2 procesy główne.Obecnie jednostki ochrony zdrowia coraz mocniej włączane są w walkę konkurencyjną. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej z nich podejmuje trud wdrożenia wymagań norm ISO, zasad HACCP, czy standardów akredytacyjnych. W każdym z tych systemów niezwykle ważne jest skuteczne nadzorowanie dokumentów. Nie tylko dlatego, że wymagają tego poszczególne punkty normy czy standardów ale przede wszystkim ze względów zdroworozsądkowych. Jednostki ochrony zdrowia z racji specyfiki i wysokiej profesjonalizacji wykonywanych czynności są zobowiązane do prowadzenia dość obszernej dokumentacji medycznej. Chociaż poszczególne przepisy określają jej zakres to jednak nie podają z reguły gotowych rozwiązań a wymogi prawne zawierają elementy obligatoryjne, dopuszczając stosowanie innych, pomocniczych zapisów. I tak w przywołanym rozporządzeniu w §18 pkt. 3 dokumentacja medyczna w części dotyczącej przebiegu hospitalizacji zawiera: "informacje na temat stopnia natężenia bólu, d... więcej»

Wdrożenia SZJ w jednostkach inspekcyjnych nadzorujących bezpieczeństwo żywności (Dorota Jendza)
W jednostkach administracji publicznej brakuje systemowych działań ukierunkowanych na poprawę jakości ich organizacji i zarządzania. Dorota Jendza Wstęp Dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności uczestnicy łańcucha żywnościowego - także jednostki inspekcyjne nadzorujące bezpieczeństwo żywności - coraz częściej podejmują decyzję o wdrożeniu systemu zarządzania jakością. W przypadku podmiotów rynku spożywczego systemem zarządzania podlegającym obowiązkowemu wdrożeniu jest system zarządzania bezpieczeństwem żywności (HACCP). W organizacjach wdrażane są także inne systemy zarządzania takie jak: system zarządzania jakością (ISO 9001), system zarządzania środowiskowego (ISO 14001) oraz system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (PN-N 18001) - jednak są to systemy wdrażane i certyfikowane dobrowolnie. Celem artykułu jest przedstawienie stanu wdrożeń systemów zarządzania jakością w jednostkach inspekcyjnych nadzorujących bezpieczeństwo żywności (ISO 9001, ISO 17020, ISO 17025). Z przeprowadzonych badań wynika, że niektóre jednostki inspekcyjne nadzorujące bezpieczeństwo żywności podejmują decyzję o wdrożeniu systemu zarządzania jakością. Są to jednak systemy zarządzania podlegające tylko dobrowolnej certyfikacji; brak jest wymagań wprowadzających obowiązek wdrażania systemów zarządzania w tych jednostkach. Główną przyczyną podjęcia decyzji o wdrożeniu systemu zarządzania jakością jest dążenie do wprowadzenia zharmonizowanego trybu postępowania podczas wykonywania czynności kontrolnych oraz jednolitej - eliminującej subiektywną ocenę - interpretacji wyników kontroli. Ponadto system zarządzania jakością pozwala na usystematyzowanie i uporządkowanie działań wykonywanych w ramach procesu kontroli, co w efekcie przyczynia się do zapewnienia jakości i wiarygodności wyników kontroli. Z uwagi na to, że wdrożenie i utrzymanie systemów zarządzania jest czasochłonne i kosztowne - przedstawiono możliwości integracji tych sys... więcej»

Ocena jakości użytkowej oprogramowania biznesowego (Aleksander Lotko)
Na przykładzie edytora tekstu.Wprowadzenie do problematyki jakości oprogramowania Jakość oprogramowania definiuje się jako jego zdolność do spełnienia zdefiniowanych i dorozumianych potrzeb w określonym kontekście użycia [7]. Z punktu widzenia jakości oprogramowanie komputerowe różni się znacząco od innych produktów wytwarzanych przez człowieka. Oprogramowanie jest bowiem produktem niematerialnym. Jako taki byt posiada szereg cech statycznych i dynamicznych (użytkowych). W odróżnieniu od innych produktów, w przypadku oprogramowania cechy statyczne są w aspekcie jakości praktycznie pomijalne. Z punktu widzenia użytkownika oprogramowanie posiada jednak, tak samo jak inne produkty, określoną zdolność do zaspokajania potrzeb użytkownika [1]. Ze względu na wspomniane cechy, pomiar jakości oprogramowania napotyka na szczególne trudności. Należy tu zaliczyć następujące: wiele czynników składających się na jakość oprogramowania jest trudnych do ilościowego wyrażenia, projekty programistyczne, zwłaszcza duże, cechuje znaczna różnorodność i niepowtarzalność, produkty programistyczne są złożone i wieloaspektowe, co powoduje trudności w wyodrębnieniu cech mierzalnych, które odzwierciedlałyby istotne wymiary jakości, produkty programistyczne mogą działać w różnych zastosowaniach, o różnej skali, być wykorzystywane przez użytkowników o różnym poziomie wiedzy, nie ma zgody co do tego, w jaki sposób pomierzone cechy danego produktu składają się na syntetyczny wskaźnik jego jakości. W odniesieniu do powyższych problemów w roku 1991 opracowano normę ISO 9126 Information Technology - Software Product Evaluation - Quality Characteristics and Guidelines for Their Use (Technologia informatyczna - Ocena produktów programistycznych - Charakterystyki jakościowe i wskazówki do ich stosowania), określającą standard opisu wymagań (charakterystyk jakościowych) dla oprogramowania. Ostatnia wersja normy pochodziła z 2001 roku [2] i znacząco zm... więcej»

14th QMOD conference on Quality and Service Sciences ICQSS 2011 (Maciej Urbaniak)
W dniach 28-21 sierpnia br. w San Sebastian (Hiszpania) obradowała czternasta konferencja QMOD on Quality and Service Sciences ICQSS 2011. Tematyka konferencji koncentrowała się na obszarach badawczych związanych z LearnAbility and InnovAbility to SustainAbility. Tak szeroko określony zakres zagadnień obejmował następujące obszary tematyczne referatów: Micro, mezo and Macro Levels of Innovation Systems for Growth and Sustainability; Learning, Knowledge Creation and Knowledge Transfer for Building Innovability; People, Team and Organizational Competence Building for Innovation and Sustainable Development; Benchmarking Innovative and Su... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-9

zeszyt-3070-problemy-jakosci-2011-9.html

 
W numerze m.in.:
Inżynieria bezpieczeństwa żywności (Waldemar Dzwolak)
Nieustanny rozwój nauki i badań sprawia, iż od przełomu XVIII/XIX wieku, kiedy to wprowadzono pojęcie dyscyplin naukowych, ich liczba systematycznie zwiększa się. Pojawiające się z czasem nowe obszary badawcze sprawiają, iż w ramach istniejących obszarów wiedzy i dziedzin nauki zostają wyodrębnione nowe dyscypliny i specjalności naukowe o charakterze interdyscyplinarnym. Bezpieczeństwo żywności jest specjalnością, która systematycznie łączy wiedzę z coraz większej liczby dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, ewoluując w kierunku interdyscypliny zwaną inżynierią bezpieczeństwa żywności. W zakresie dążenia do usystematyzowania kwestii dotyczących bezpieczeństwa żywności, bardzo ważnym okresem są dwie ostatnie dekady ubiegłego wieku. To właśnie w tym czasie usystematyzowano i upowszechniono podstawy produkcji środków spożywczych bezpiecznych dla konsumenta, na bazie dobrych praktyk (GP) i zasad analizy zagrożeń oraz krytycznych punktów kontroli (HACCP). Te dwa elementy do dziś stanowią podstawę wszystkich systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, takich jak np. ISO 22000, BRC Global Standard for Food Safety, International Food Standard, Consolided AIB Standard oraz GlobalG.A.P. Ze względu na fakt, iż wszystkie systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności są ukierunkowane na kontrolę/nadzór (tj. panowanie) nad zagrożeniami, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie i życie, podstawowym elementem ww. systemów jest znajomość zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. W miarę upływu czasu systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności Jakkolwiek, należy sobie uświadomić, iż dobre praktyki (takie jak GMP oraz GAP) były opisywane w polskiej literaturze przedmiotu już w latach 70. XX wieku (8). były rozbudowywane o kolejne składowe, co doprowadziło do tego, że współczesne systemy i programy bezpieczeństwa żywności znacznie wykraczają poza zakres klasycznego zapewnienia i zarządzania jakością oraz bezpiecz... więcej»

Jakość usług medycznych na przykładzie publicznych zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej (Elżbieta Pawłowska, Agnieszka Sitko-lutek)
Zaledwie 7% publicznych zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej oferuje usługi na najwyższym poziomie.Propozycje reformy służby zdrowia oraz tendencje współczesnego otoczenia powodują niewątpliwie nacisk na coraz bardziej rynkowe postawy zakładów opieki zdrowotnej. Obecnie mamy do czynienia z dużą presją społeczną na sektor służby zdrowia. Zjawisko to jest związane z rosnącymi wymaganiami społeczeństwa wobec otrzymywanej usługi medycznej, z drugiej zaś strony finansowym ograniczeniom w realizacji tych oczekiwań. Taka sytuacja przyczyniła się, iż od zamkniętych zakładów opieki zdrowotnej oczekuje się przede wszystkim podnoszenia jakości oferowanych i świadczonych usług zdrowotnych. Specyfika rynku usług zdrowotnych Usługi publiczne, do których należą usługi zdrowotne, są określane przez elementarne potrzeby ludzkie oraz w efekcie doktryny społecznej i prowadzonej polityki państwa. Z istoty dóbr i usług publicznych wynika, że każdy człowiek ma dostęp do dobra publicznego, które musi być mu dostarczone w tej samej wielkości jak pozostałym konsumentom (w obszarze jego oddziaływania). Zamknięte zakłady opieki zdrowotnej, jako organizacje publiczne, są więc zorientowane na zaspoakajanie potrzeb publicznych przy wykorzystaniu dóbr i usług publicznych. Rynek usług zdrowotnych ma wiele cech, typowych dla rynku usług, Zob. Janoś - Kresło M.: Usługi Społeczne w procesie przemian systemowych w Polsce, Wyd. SGH, Warszawa 2002.12.27, s. 28-34, w: Kożuch B.: Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wyd. Placet, Warszawa 2004, s. 86 Zob. Kożuch B.: Zarządzanie... Op. Cit., s. 84-85 takich jak : niematerialność - zdrowie jest zarówno niematerialne, jak i nienamacalne, niepodzielność/ nierozdzielność - usługi zdrowotne są jednocześnie udzielane i otrzymywane (rola świadczącego usługę medyczną w stosunku do pacjenta związana jest m.in. z kompetencjami, profesjonalizmem, umiejętnością słuchania i komunikowania się z... więcej»

Co nowego w klubie POLSKIE FORUM ISO 9000
DOSKONALENIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA Systemowe narzędzia doskonalenia Warsztaty.Zgodnie z oczekiwaniami członków Klubu, wyrażonymi podczas XXI Walnego Zgromadzenia, Klub POLSKIE FORUM ISO 9000 rozpoczął nowy cykl szkoleniowy dla członków i sympatyków Klubu pod hasłem DOSKONALENIE SYSTEMÓW ZARZĄ- DZANIA, realizowany w formie warsztatów. Szkolenie zostało zainicjowane przez Sekcję Małych i Średnich Przedsiębiorstw Klubu wspólnie z Sekcją Budownictwa Klubu, a przygotowane wspólnie z zarządem Klubu. Uznano, że celem szkolenia "Systemowe narzędzia doskonalenia" jest zrozumienie przez uczestników szkolenia, podejścia do zastosowania narzędzi systemowych do oceny skuteczności a także doskonalenia systemu zarządzania w swojej organizacji, w tym analizy niezgodności oraz zaistniałych problemów. Pierwsze szkolenie z tego cyklu zostało zorganizowane w dniach 11 -13 lipca 2011 w Zegrzu k/Warszawy w doskonale wyposażonym i przyjaznym dla uczestników seminarium, hotelu Mario. Zgodnie z zapowiedzią, szkolenie zostało przygotowane w formie warsztatów. Mimo to uczestnicy seminarium otrzymali bogaty materiał szkoleniowy, prezentowany w formie syntetycznej przed każdym tematem warsztatowym, dla przypomnienia i uporządkowania posiadanej wiedzy. Seminarium szkoleniowe prowadzone było przez wieloletnich, doświadczonych auditorów, a jednocześnie osoby zaangażowane we własnych organizacjach lub współpracujące przy wdrażaniu działań ... więcej»

Wiadomości w głowie i na głowie (Ewa GÓRSKA)
ZZ piątej księgi "Dziejów" napisanej w V w. p.n.e. przez greckiego historyka Herodota dowiadujemy się o ciekawym fortelu, do jakiego uciekł się jeden z władców, aby w tajemnicy przed wrogiem przekazać ważną wiadomość. Rzecz działa się w państwie perskim w 500 r. p.n.e. Niejaki Aristagoras, władca Miletu, miasta poddanego Persom, myślał nad wywołaniem buntu wśród poddanych Persom Greków. O tym samym myślał Histiajos, teść Aristagorasa, były tyran Miletu, przebywający jako królewski zakładnik w Suzie, jednej ze stolic Persji. Nie mogąc inaczej wysłać do Miletu zachęty do buntu, kazał ogolić głowę swemu najwierniejszemu niewolnikowi i wytatuował na niej wiadomość. Gdy włosy odrosły, wysłał niewolnika do Aristagorasa, nie mówiąc mu nic nad to, iż Aristagoras ma go ostrzyc i obejrzeć głowę. W ten sposób, w tajemnicy przed Persami, do Aristagorasa dotarła informacja, dzięki której zdołał nakłonić mieszkańców Miletu do powstania. Wydarzenie to zapoczątkowało, tzw. wojny perskie, znane z bitew pod Maratonem i Termopilami. Od opisywanych czasów, techniki przekazywania informacji na odległość znacznie się zmieniły. Coraz częściej komunikujemy się... więcej»

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
Poprawa wyników biznesowych w sektorze bankowym poprzez wykorzystanie orientacji projakościowej S. Mehra, A.D. Joyal, M. Rhee, On adopting quality orientation as an operations philosophy to improve business performance in banking services, International Journal of Quality & Reliability Management, 9/2011).W ramach każdej ze współczesnych koncepcji zarządzania podejmowane są działania zmierzające do wykazania ich skuteczności, a tym samym użyteczności. W tym kontekście interesujące są wyniki badań, których autorami są Satish Mehra, Aaron D. Joyal oraz Munsung Rhee. Poddali oni koncepcję zarządzania jakością (którą nazywają orientacją projakościową) oryginalnej analizie. Jak sami zauważyli: "wiele wcześniejszych badań rozpoznawało relacje zachodzące pomiędzy jakością, a wynikam... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-8

zeszyt-3031-problemy-jakosci-2011-8.html

 
W numerze m.in.:
Z PRASY ZAGRANICZNEJ
ISO 50001 - system zarządzania energią (E. Piñero, Energy excellence - in comes the ISO 50001 energy management system standard, ISO Focus+, 5/2011, s. 8 - 10).Zarządzanie energią ze szczególnym uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju to wiodący temat majowego numeru miesięcznika "ISO Focus+". Zaprezentowano w nim przegląd różnorodnych inicjatyw z tej dziedziny podejmowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Przedstawiono m.in. informacje dotyczące przygotowywanej normy terminologicznej ujednolicającej najważniejsze pojęcia i podającej definicje związane z efektywnością energetyczną oraz odnawialnymi źródłami energii ; zapowiadaną dopiero na 2014 r. normę ISO 13065 precyzu... więcej»

Kierunki doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001 (Piotr Rogala)
Każda organizacja może planować własną ścieżkę doskonalenia.Powszechnie przyjmuje się, że system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 powinien zostać wdrożony, a następnie utrzymywany i doskonalony. O ile jednak problematyka związana z wdrażaniem jest szczegółowo opisana w literaturze przedmiotu (na rynku wydawniczym funkcjonuje już wiele publikacji charakteryzujących wymagania dla systemu zarządzania jakością i sposoby jego wdrażania) to tematyce związanej z utrzymywaniem, a zwłaszcza doskonaleniem poświęca się znaczniej mniej uwagi. Wydaje się jednak, że obecnie, gdy wiele organizacji ma już spore doświadczenie związane z posiadaniem systemu zarządzania jakością, kwestia doskonalenia nabiera szczególnego znaczenia. Jeżeli systemy zarządzania jakością nie będą w odpowiedni sposób doskonalone to organizacje mogą masowo zniechęcić się do ich dalszego stosowania. W poniższym opracowaniu podjęta zostanie próba uporządkowania zagadnień związanych z doskonaleniem sformalizowanego systemu zarządzania. Wskazane, a następnie syntetycznie scharakteryzowane zostaną główne możliwości w tym zakresie. Identyfikacja kierunków doskonalenia systemu zarządzania jakością Analizując treść publikacji z zakresu zarządzania jakością oraz tendencje występujące w praktyce gospodarczej, można wskazać cztery podstawowe możliwości/kierunki doskonalenia systemu zarządzania jakością (zob. rys. 1.). Są to: zmiany wymagań zwartych w normie ISO 9001; wprowadzanie lepszych - czyli skuteczniejszych i efektywniejszych - sposób spełniania wymagań dla szj; wykorzystywanie mechanizmów doskonalenia "wpisanych" w system zarządzania jakością oraz wprowadzanie dodatkowych instrumentów zarządzania pozwalających na lepsze spełnianie wymagań normy ISO 9001. W ramach przedstawionych kategoryzacji dwa kierunki... więcej»

VARIA
Teraz Polska Promocja" Ogłoszony został konkurs na najlepszą pracę magisterską pod nazwą "Teraz Polska Promocja", ściślej mówiąc, V edycja tego konkursu, organizowanego przez Fundację Godła Promocyjnego Teraz Polska. Jest to niewątpliwie jeden z najbardziej prestiżowych i atrakcyjnych konkursów dla absolwentów wyższych uczelni. Zasadniczym jego tematem jest szeroko rozumiana promocja wizerunkowa (ogólna), gospodarcza (w tym rolno-spożywcza) oraz turystyczna, sportowa, kulturalna i naukowa Polski i jej regionów w kraju i na świecie. O randze konkursu świadczy także ranga partnerów i patronów tego przedsięwzięcia. I tak w organizacji konkursu współuczestniczą także Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Polska Organizacja Turystyczna, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Agencja Rynku Rolnego. Natomiast patronat honorowy nad konkursem objęli Ministrowie: - Nauki, Szkolnictwa i Szkolnictwa Wyższego, - Spraw Zagranicznych, - Gospodarki, - Rolnictwa i Rozwoju Wsi, - Rozwoju Regionalnego, - Sportu i Turystyki oraz - Narodowy Bank Polski. Konkursowi patronuje także szereg znanych wyższych polskich uczelni oraz firmy: PGNiG, Europol GAZ, Deutsche Bank, NASK, TUŻ SKOK. Można też przytoczyć opinie o konkursie. Prezes Fundacji Krzysztof Przybył powiedział m.in.: "W każdej kolejnej edycji konkursu Teraz Polska Promocja rośnie liczba partnerów i nagród. Z każdym rokiem wzrasta również liczba nadsyłanych prac - co szczególnie cieszy - o wysokich walorach poznawczych i wdrożenio... więcej»

Integracja systemów zarządzania (Piotr Kafel, Tadeusz Sikora)
Liczba dostępnych znormalizowanych standardów zarządzania, które wdrażane są w organizacjach jest bardzo duża. Popularność standardów związanych z zarządzaniem rozpoczęła się od niewątpliwego sukcesu związanego z publikacją norm ISO serii 9000, a następnie norm ISO serii 14000. Systemy te są najpopularniejszymi i najczęściej wdrażanymi systemami na świecie. W 2009 roku wydanych zostało ponad 1 milion certyfikatów na zgodność z wymaganiami normy ISO 9001 oraz powyżej 200 tysięcy certyfikatów potwierdzających zgodność z wymaganiami normy ISO 14001 [15]. Inne popularne standardy to m.in. system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - OHSAS 18001, system zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO/IEC 27001 oraz system społecznej odpowiedzialności biznesu SA 8000. Organizacje wdrażają również systemy odnoszące się do specyficznych branż, takie jak np.: ISO/TS 16949, ISO 22000, ISO 13485. Tak duża liczba różnych systemów powoduje coraz to większe przenikanie się ww. systemów. Jednocześnie aktualne wydania norm ISO 9001 i ISO 14001 są tak opracowane, że ich integracja w organizacji jest nieomal pewna, a próby utrzymywania równolegle kilku systemów bardzo trudne [12], [13], [18]. Literatura przedmiotu wskazuje również wiele teoretycznych modeli integracji znormalizowanych systemów zarządzania np.: [7], [9], [16]. Niewiele jest natomiast badań dotyczących praktycznych aspektów związanych z integracją systemów zarządzania. Dlatego też w artykule przedstawiono wyniki przeglądu literatury światowej dotyczących praktycznych aspektów integracji systemów zarządzania. Przegląd badań dotyczących integracji systemów zarządzania Proces przeglądu literatury obejmuje 14 badań dotyczących integracji systemów zarządzania. Analizowana literatura opublikowana została w języku angielskim i obejmowała publikacje z lat 2000-2010. Pomimo istnienia publikacji dotyczących omawianego tematu w innych językach np. niemieckim, francuskim, hi... więcej»

Jakość produktów w perspektywie ekonomicznej (Adam Majgier)
W publikacjach poświęconych definicji jakości często podkreśla się ogromny problem, a wręcz niemożliwość jednoznacznego i uniwersalnego zdefiniowania tego pojęcia. Wynika to z faktu, że jakość stanowi problematykę rozciągającą się na wiele różnych dziedzin nauki, począwszy od nauk technicznych, poprzez ekonomię i prawo na filozofii kończąc. Z tego też względu często mówi się o różnej perspektywie, z której spogląda się na definicję jakości. Procesy gospodarcze zasadniczo odnoszą się do jakości dóbr, jakie występują w obrocie, dlatego też w tej kwestii tak duże znacznie ma rozwój nauki o zarządzaniu jakością, jak też ekonomii. W obydwóch dyscyplinach jednak występują pewne różnice w szeroko rozumianym postrzeganiu jakości. Celem artykułu jest podjęcie próby syntezy problematyki jakości. O definicji jakości raz jeszcze Definicja jakości zawarta w normie ISO 9000, określa iż jest to "stopień, w jakim zbiór inherentnych właściwości spełnia wymagania", uprawnia do rozróżnienia wymagań obiektywnych i subiektywnych. Inherentną właściwością jest stała i niezależna cecha, która jest obiektywna, czyli sama w sobie, a nie jest przypisana przez kogoś. Stosunkowo prostą sprawą są parametry fizyczne. W takim wypadku kwestią pozostaje tylko określenie, czy dana cecha jest wymagana, czy też nie, a także stwierdzenie faktycznego istnienia tej cechy. Służą temu odpowiednie instrumenty pomiarowe. Jednak sytuacja bardzo się kompliku- K. Bareja, M. Giedroyć, Rachunek kosztów, w: Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska, a rachunkowość finansowa, red. A. Kamińska, Warszawa 2007, s. 31. je, gdy ocenie jakościowej poddajemy właściwości niematerialne, albo materialne ale nieposiadające obiektywnych wzorców, np. dzieła sztuki. W tym wypadku bowiem bardzo trudno uchwycić obiektywną właściwość, w zasadzie możemy mówić jedynie o skutkach tej właściwości. Nie oznacza to jednak, że skutki nie mogą być oceniane jakimś... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-7

zeszyt-3018-problemy-jakosci-2011-7.html

 
W numerze m.in.:
Teraz Polska
6 czerwca br. poznaliśmy Laureatów XXI edycji Konkursu "Teraz Polska" na Najlepsze Produkty i Usługi, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów gospodarczych w naszym kraju, IV edycji Konkursu dla Przedsięwzięć Innowacyjnych, V edycji Konkursu dla Gmin oraz II edycji Konkursu "Wybitny Polak". Jak wiadomo, Konkurs "Teraz Polska" jest najstarszym konkursem jakościowym a jego przesłaniem głównym jest wyłonienie i nagrodzenie przedsiębiorców oferujących usługi i produkty najwyższej jakości, działających nowocześnie i umacniających wizerunek dóbr oferowanych na polskim rynku. O wyjątkowości Konkursu świadczy też to, że od samego początku istnienia, czyli od lat 90. ma wsparcie Prezydenta RP. W tym roku Pan Bronisław Komorowski w piśmie skierowanym do Laureatów napisał m.in.: "Polskie osią... więcej»

Fakty i mity etycznych zachowań (Ewa Górska)
... więcej»

Wręczenie Nagród Gospodarczych Prezydenta RP
14 czerwca br. w Auli Uniwersytetu Poznańskiego im. Adama Mickiewicza odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Gospodarczych Prezydenta RP. Są to nagrody szczególne, przez niektóre media nazywane "Polskim Gospodarczym Noblem". Jest to już 9. edycja tej nagrody. Poprzednie, w latach 1998-2005 przebiegały podczas kadencji Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Do nagród zgłoszono w tym roku 68 kandydatów w czterech kategoriach tj. Innowacyjność - 24, Ład korporacyjny i społeczna odpowiedzialność biznes... więcej»

Przeciwdziałanie korupcji
29 czerwca br. obradowała w siedzibie NOT w Warszawie ogólnopolska konferencja na temat przeciwdziałania korupcji. Organizatorami tego ważnego wydarzenia byli: Ministerstwo Gospodarki, Krajowa Izba Gospodarcza, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Naczelna Organizacja Techniczna. Patronat nad konferencją objął wicepremier Waldemar ... więcej»

Laboratoria zakładowe a bezpieczeństwo i jakość żywności (Dorota Przyborowska)
Technologia wytwarzania produktów spożywczych podlega nieustannej modyfikacji.Istotną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i kształtowaniu jakości żywności odgrywają laboratoria zakładowe. Wykonywane przez nie analizy na poszczególnych etapach procesów produkcyjnych decydują o ostatecznej jakości wyrobu, a przede wszystkim o jego bezpieczeństwie. W całym łańcuchu żywnościowym środki spożywcze są nieustannie narażone na oddziaływania zagrożeń, które zanieczyszczając żywność mogą negatywnie wpływać na organizm człowieka. Troska więc o bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta wymusza na producentach zapewnienie odpowiedniej jakości żywności, co wiąże się z koniecznością zidentyfikowania i wyeliminowania źródeł zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych na każdym etapie wytwarzania. W tym procesie szczególną rolę pełnią laboratoria zakładowe, które dokonują selekcji surowca i kontrolują parametry wyrobu na poszczególnych etapach procesu, ale przede wszystkim decydują o tym, czy określone w specyfikacji cele jakościowe będą możliwe do realizacji [11], [15]. Celem niniejszego opracowania jest określenie wpływu przeprowadzonych auditów wewnętrznych w laboratorium zakładowym, na skuteczność funkcjonowania systemu HACCP oraz bezpieczeństwo wyrobu gotowego w zakładzie przetwórstwa mleka. Analizie poddano wyniki okresowych auditów wewnętrznych, przeprowadzone w zakładowym laboratorium oceny surowca. Charakterystyka systemu zapewniania bezpieczeństwa żywności Dynamiczny rozwój wielu branż przemysłu spożywczego, a także coraz większa skala międzynarodowego handlu żywnością, wyznaczają producentom artykułów spożywczych nowe zadania. Związane są one z przestrzeganiem unijnego prawa żywnościowego, które dąży do uzyskania wysokiego poziomu ochrony życia i zdrowia ludzi, poprzez zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności [11], [15]. Przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego są zobligowane do wdrożenia zasad Dobrej Praktyki Higie... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-6

zeszyt-2987-problemy-jakosci-2011-6.html

 
W numerze m.in.:
STRES (Ewa GÓRSKA)
Szybkie tempo pracy, ściśle określone terminy, niewystarczający czas na wykonanie zadania, mała ruchliwość mięśniowa, nieracjonalne odżywianie, napięcie nerwowe, oddziaływanie zanieczyszczeń i hałasu, to najpowszechniejsze czynniki ryzyka występujące w środowisku pracy. Wynikają one nie tylko z obiektywnie istniejących warunków, ale także z indywidualnej oceny warunków pracy, postrzeganych i ocenianych jako zagrażające lub uniemożliwiające realizację potrzeb, naruszające wartości i normy uznawane za ważne. Najczęściej obserwowaną reakcją na toksyczne środowisko pracy jest stan nieprzyjemnego napięcia, niekiedy niepokoju, silnego rozdrażnienia lub irytacji. Do charakterystycznych symptomów należą osłabienie krytycyzmu, spadek czujności, blokada uwagi, spóźnione reakcje, wydłużenie procesów myślenia, gonitwa myśli, zakłócenia wyobraźni, trudności w przywoływaniu wspomnień lub zapamiętanych szczegółów, spadek zainteresowania pracą, obojętność na własne błędy. Często przeżyciom tym towarzyszą różnorodne objawy fizjologiczne: bicie serca, potliwość, niepokojące skurcze w brzuchu, utrudniony od... więcej»

Nowa norma ISO 29990:2010 (Jürgen Heene, Lilianna Jodkowska)
Także inne systemy certyfikowania jakości organizacji edukacyjnych w Niemczech.Próby stworzenia jednolitego międzynarodowego systemu zarządzania jakością dla organizacji edukacyjnych podejmowane są już od kilku lat. Tymczasem istniały i istnieją nadal różne narodowe systemy zarządzania jakością (SZJ), które stworzono dla organizacji edukacyjnych. Są one w różnej mierze rozpowszechnione w kraju i oferowane przez różne organizacje certyfikujące. W ciągu minionych lat m.in. Unia Europejska i inne międzynarodowe organizacje zajęły się we wzmożonym stopniu zapewnieniem jakości w edukacji. Zaliczyć tu można m.in. Proces Kopenhaski , ENQA-VET , program na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQARF), konwencje edukacyjne mające prowadzić do integracji i inkluzji oraz ISCED UNESCO, badania PISA (program międzynarodowej oceny studentów) OECD; standardy specjalistyczne, e-naukę normy ISO. Szczególnie WTO zajmowała się w ramach rundy GATS tym problemem i wykazała konieczność ustalenia jednolitych norm. W tym celu opracowywano od roku 2007 nową międzynarodową Proces Kopenhaski (Deklaracja Kopenhaska) z 2002 r. zakłada dostępność, dobrowolność oraz przejrzystość uzyskiwanych kwalifikacji i kompetencji w ramach rekomendowanych przez UE działań na rzecz edukacji i ustawicznego kształcenia oraz stworzenie mechanizmów zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym. W 2007 Wspólnota ustanowiła dobrowolny czterostopniowy instrument zapewnienia (poprzez planowanie, wprowadzenie, ocenę i kontrolę) i poprawiania jakości kształcenia i szkolenia zawodowego. Do połowy 2011 r. kraje członkowskie mają za zadanie ustalić narodowe kryteria pozwalające wprowadzić tą inicjatywę w życie. Kryteria jakości i orientacyjne deskryptory zebrano w "Zaleceniu parlamentu europejskiego i rady z 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym... więcej»

Samoocena (Krystyna Cholewicka-Goździk)
Nieformalna zasada zarządzania jakością.Ostatnia edycja normy ISO 9004/2009, która ukazała się w Polsce w ostatnich miesiącach roku 2010 budzi wiele refleksji. Obszerna część normy poświęcona jest samoocenie. Jestem entuzjastycznie nastawiona do samooceny, uważam, że jest to jedna z kluczowych zasad zarządzania nie tylko jakością. Nie można bowiem skutecznie i efektywnie zarządzać, nie mówiąc już o systematycznym i nieprzerwanym doskonaleniu, bez wynikającej z samooceny informacji o dotychczasowych rezultatach. Samoocena jest, a raczej powinna być, podstawą wszelkich działań podejmowanych w każdej organizacji bez względu na przedmiot jej działalności, wielkość, strukturę. Jest podstawą planowania i monitorowania strategii i polityki, wdrażania wszelkich narzędzi służących wykorzystaniu posiadanych zasobów. Uznanie samooceny za pożyteczny instrument doskonalenia rozpoczęło się wraz z popularyzacją cyklu Deminga PDCA, a zwłaszcza powołaniem nagród jakości; Japońskiej, Malcolma Baldridge’a w Stanach, czy stworzeniem Modelu Doskonałości w Biznesie przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością. Model ten stał się podstawą oceny doskonałości zarządzania przez kapituły Europejskiej Nagrody Jakości oraz krajowych nagród jakości, które są rokrocznie przyznawane niemal we wszystkich krajach Europy. Amerykanie, sceptyczni wobec ISO, uważają, że funkcjonowanie Amerykańskiej Nagrody Jakości, która po raz pierwszy została przyznana w 1988 roku Motoroli ma dużo większą praktyczną przydatność niż uzyskanie certyfikatu zgodności systemu zarządzania z wymogami ISO 9000. Zachęca bowiem do wysiłków na rzecz uzyskania możliwie najwyższego poziomu jakości "The best in the world", a nie do spełnienia niekoniecznie najbardziej ostrych wymagań. Fakt przeprowadzania co roku samooceny przez kilka tysięcy amerykańskich organizacji w oparciu o kryteria i formularze Amerykańskiej Nagrody Jakości jest uważany za niezwykle pożyteczne narzęd... więcej»

Z prasy zagranicznej
Rozwiązania z zakresu zarządzania bezpieczeństwem (K. W., Knight, “On high alert. Solutions to managing security-related risk". ISO Focus+, 2/2011).Współczesne organizacje funkcjonują w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu i aby przetrwać muszą być przygotowane do radzenia sobie z różnego rodzaju problemami. Z tego względu zapewnienie bezpieczeństwa jest jednym z wiodących zadań menedżerów. Z pomocą w realizacji tak sformułowanego priorytetu przychodzi Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), która przygotowała lub przygotowuje szereg standardów z tego zakresu. W mniejszym opracowaniu zestawione zostały rozwiązania wybrane spośród omawianych ostatnio w czasopiśmie "ISO Focus +". Pierwszym z nich jest norma ISO 31... więcej»

Co nowego w klubie Polskie Forum ISO 9000
JAKOŚĆ W BIZNESIE - 4 Kolejne, czwarte już seminarium szkoleniowe z cyklu Jakość w biznesie, wzbogacone programem turystycznym, uzupełniającym część merytoryczną seminarium, odbyło się w Gdańsku w dniach 2- 5 maja 2011. Seminarium było kontynuacją prezentacji podejścia i poglądów dotyczących miejsca jakości w strategii organizacji, jej ważnego czynnika dla osiągania sukcesów biznesowych. Podczas tegorocznego seminarium postanowiliśmy skoncentrować się na aspektach społecznych. Podjęliśmy prezentację tematów i dyskusję nad trudnym zagadnieniem - Czy biznes to tylko efekty ekonomiczne? - W jakich warunkach mogą być osiągane? Czy biznes może być etyczny? - Jaka jest społeczna odpowiedzialność biznesu? - Jaka jest świadomość ryzyka w biznesie? Do wygłoszenia referatów zaprosiliśmy najlepszych ekspertów, w tym ekspertów praktyków, którzy przygotowali ciekawe prezentacje. Wywołały one zainteresowanie i, jak w poprzednich latach, szerokie dyskusje, także kuluarowe. Pierwszy zaprezentowany referat zainicjował nową tematykę, której poświęcone zostanie przygotowywane seminarium "Zarządzanie ryzykiem" (14-16.09.2011 - Niepołomice k/Krakowa). Referat "Kultura świadomości ryzyka - w kierunku bezpieczeństwa funkcjonowania przedsiębiorstwa", uwzględniający praktyczne aspekty systemu zarządzania ryzykiem w swojej firmie, wygłosiła - z ogromną pasją i zaangażowaniem - mgr inż. Halina Stasiewicz, dyrektor Biura Zarządzania Procesami w Grupie LOTOS SA. Referat dotyczył znaczenia świadomości ryzyka, jako koniecznego warunku skutecznego wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem, a tym samym podniesienia bezpieczeństwa funkcjonowania przedsiębiorstwa. Autorka stwierdziła na wstępie, że zastanowienie i refleksja nad tym, czym jest ryzyko prowadzi do wniosku, że każda działalność, szczególnie działalność biznesowa, obarczona jest ryzykiem. Taka świadomość pozwala analizować wszelkie możliwe działania (działania rutynowe, w warunkach niestan... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-5

zeszyt-2953-problemy-jakosci-2011-5.html

 
W numerze m.in.:
Projektowanie systemu BHP w budownictwie (Andrzej S. POLAK)
Uwzględnianie aspektów bezpieczeństwa pracy i środowiskowych na etapie projektowania budowy zmniejsza ryzyko realizacji inwestycji.Obecnie studenci kierunku budownictwo są przygotowywani nie tylko do pracy w przedsiębiorstwach wykonawczych i projektowych, ale również do pracy w nadzorze budowlanym oraz jednostkach administracji państwowej i samorządowej związanych z budownictwem i architekturą. Podczas studiów studenci zdobywają wiedzę z zakresu projektowania obiektów budowlanych różnego typu, kierowania wykonawstwem, organizowania i rozliczania przedsięwzięć oraz ustawicznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego. W nowych programach kształcenia dużo uwagi poświęca się zagadnieniom dotyczącym organizacji i zarządzania budową licząc się z tym, że absolwent budownictwa będzie kiedyś podejmował decyzje strategiczne mające wpływ na bezpieczną pracę i środowisko naturalne. Dlatego do programów studiów wprowadzono nowy przedmiot "Zagadnienia bezpieczeństwa pracy" z elementami ochrony środowiska. Studenci traktują zagadnienia bezpieczeństwa pracy marginalnie. W ich mniemaniu wystarczy mieć kask, rękawice oraz kamizelkę odblaskową i problemy są rozwiązane. Tymczasem w budownictwie jest najwięcej wypadków przy pracy mimo ciągłych inspekcji i szkoleń. Na placach budowy pracuje ciężki sprzęt w różnych warunkach atmosferycznych a to stwarza duże zagrożenie życia ludzi. Trzeba wyznaczyć drogi transportowe i oznakować je za pomocą tablic i piktogramów, pracownicy muszą być przeszkoleni i mieć odpowiednie uprawnienia do pracy. Oddziaływanie na środowisko naturalne też jest duże. Na placach budów powstają odpady w dużych ilościach - trzeba je zebrać, posortować a niektóre przekazać do utylizacji. Potrzebne są tutaj magazyny odpadów, instrukcje postępowania z odpadami niebezpiecznymi, szkolenia personelu. Kolejne problemy stwarza proces zakończenia inwestycji. Należy uporządkować plac budowy starając się nie dopuścić do degrada... więcej»

Innowacje produktowe a system zarządzania jakością (Agnieszka Kańczukowska-Stadnik)
Postuluje się zasadę harmonijnego uwzględnienia wymagań wszystkich podmiotów, będących uczestnikami łańcucha dostaw.Rozwój i wprowadzanie na rynek innowacji są niezbędne dla przetrwania przedsiębiorstwa. Proces rozwoju innowacji produktowych jest jednak obarczony wysokim ryzykiem. Wiele idei nowych rozwiązań, które wydawały się przełomowe i unikalne w pierwszej fazie tego procesu, okazują się na dalszych etapach niemożliwe do realizacji, bądź też po prostu analiza finansowa nie pozostawia złudzeń co do ich przyszłej rentowności. Niezwykle ważne są zatem pierwsze etapy procesu, gdyż generowane wówczas koszty są na relatywnie niskim poziomie. Podmioty, które korzystają z wielu źródeł innowacji mają szansę wybrać najlepsze koncepcje, w przypadku których prawdopodobieństwo komercjalizacji jest znacznie wyższe. W artykule podjęto próbę analizy różnych źródeł innowacji produktowych oraz prezentację wyników badań przeprowadzonych w tym zakresie na rynku opakowań. Jest też próba odpowiedzi na pytanie czy wdrożony system zarządzania jakością wpływa na wybór źródeł innowacji oraz zakres ich wykorzystania. Źródła informacji w procesie rozwoju innowacji produktowych W procesie rozwoju innowacji produktowych bardzo istotny jest dostęp do zróżnicowanych źródeł informacji, bowiem projektowanie nowych produktów oparte jest na ciągłym przetwarzaniu K.J. Petersen, R.B. Handfield, G.L. Ragatz: A model of supplier integration into new product development, The Journal of Product Innovation Management, Vol. 20, No. 4, 2003; pp. 284-299. informacji. Stały się one jednym z najdroższych towarów na rynku i są podstawowym warunkiem trwałego sukcesu gospodarczego. Zmieniają świat, reguły gry rynkowej, jak również zasady konkurowania. Wpływają na proces wytwarzania przez firmę jej produktów. Źródła informacji w procesie rozwoju nowego produktu mogą mieć charakter zarówno wewnętrzny i zewnętrzny. Z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Roz... więcej»

Częste mycie skraca życie (Ewa GÓRSKA)
MM yć się, czy też nie myć? Na łamach prasy codziennej znajdujemy coraz więcej artykułów polemicznych za i przeciw używaniu środków myjących i dezynfekcyjnych. Argumenty zależą od profesji ich autorów i od interesów biznesowych. Inaczej wypowiadają się lekarze, inaczej przedstawiciele firm farmaceutycznych i kosmetycznych, jeszcze inaczej zwolennicy ekologicznego stylu życia. Inne jest nastawienie do higieny osobistej Europy, inne Stanów Zjednoczonych. O tym, jak postrzegany jest problem higieny w naszym kraju, najlepiej świadczy dobrze znany każdemu z nas dowcip: Gdzie przed rodakiem schować pieniądze, żeby ich nie znalazł? Odpowiedź - pod mydłem. Z badań GUS wynika, że statystyczny Polak zużywa rocznie 7 kg mydła i wydaje na higienę osobistą 17 złotych miesięcznie. Dla porównania na alkohol i papierosy - 19 złotych. Po wyjściu z toalety zaledwie co czwarty Polak myje ręce mydłem i wodą. Jeden na trzech myje zęby raz w tygodniu i nie używa dezodorantów. Około siedmiu procent kąpie się lub bierze prysznic rzadziej niż raz na tydzi... więcej»

VARIA
Konferencja w PCBC Ecolabel czynnikiem sukcesu.14 kwietnia br. Polskie Centrum Badań i Certyfikacji SA zorganizowało w swojej siedzibie w Warszawie przy współudziale Komisji Europejskiej, konferencję poświęconą nadawaniu Europejskiego oznakowania Ecolabel, które jest dobrowolnym programem, ustanowionym w 1992 roku aby zachęcić przemysł do wprowadzania na rynek wyrobów i usług bardziej przyjaznych dla środowiska. Konferencja zgromadziła przedstawicieli świata biznesu z kraju i zagranicy, kadrę zarządzającą, menadżerską jak również przedstawicieli prasy branżowej zainteresowanych tematyką nadawania znaku Ecolabel na wyroby i usługi w branży hotelarskiej, tekstyliów oraz farb i lakierów. Sesja poranna konferencji była poświęcona wprowadzeniu w szeroki obszar znakowania Ecolabel z uwzględnieniem w szczególności trzech branż: hotelarskiej, tekstyliów oraz farb i lakierów. Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny PCBC Wojciech Henrykowski rozpoczął cykl porannych prelekcji przedstawiając aktywność Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji SA w obszarze działalności proekologicznej. Szczegóły rozwijające tematykę znakowania wyrobów znakiem Ecolabel przedstawiła dr Joanna Tkaczyk w prezentacji pt: "Europejski Ecolabel - wiarygodny znak zrównoważonego rozwoju", gdzie omówione zostały podstawowe akty prawne określające zasady ustanawiania i stosowania dobrowolnego programu oznakowania ekologicznego UE, program oznakowania ekologicznego w Polsce i w UE, grupy wyrobów nimi objęte oraz obecna sytuacja w zakresie liczby wydanych certyfikatów na znak Ecolabel w odniesieniu do lat ubiegłych. Uczestnicy konferencji mieli również możliwość zapoznać się ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w zakresie promowania działań proekologicznych wysłuchując prelekcji Marcina Skowrona, przedstawiciela Urzędu Zamówień Publicznych, który omówił m.in. tematykę Zielonych Zamówień Publicznych, jak również Krajowego Planu Działań w zakresie zrównoważonych zam... więcej»

Z prasy zagranicznej
Jasna strona niepowodzeń."Naturalną reakcją w sytuacji, gdy pojawiają się niepowodzenia jest dystansowanie się od nich. Przecież nikt nie chce być kojarzony z projektem, który nie sprostał pokładanym w nim oczekiwaniom. Ale jak wiedzą specjaliści profesjonalnie zajmujący się zarządzaniem jakością, projekty, które nie zakończyły się sukcesem mogą być wykorzystane w procesie ciągłego doskonalenia ". Od takich słów rozpoczyna się artykuł pt. The bright side of failure zamieszczony w jednym z ostatnich wydań miesięcznika Quality Progress. Jego autor - Tom Sheffrey - zwraca uwagę na to, że popełnione błędy mogą stanowić źródło informacji niezwykle przyd... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-4

zeszyt-2919-problemy-jakosci-2011-4.html

 
W numerze m.in.:
Wiosna niesie radość życia
Tytuł tekstu jest dość banalny, ale czyż z wiosną nie odżywa wszystko, dając nam niepowtarzalną radość, którą odczuwamy szczególnie przez tych kilka tygodni co roku? Ile to osób stwierdza, że po zimie, w naszych szerokościach geograficznych nie zawsze udanej, wraca się do (pełni) życia. Stąd zrozumieć można naturalne dążenie środkowych i północnych Europejczyków na południe Europy. Jadą tam z wielką przyjemnością głównie w czasie zimy, ale także u jej schyłku, w okresie przedwiośnia. Ja sam, w ciągu ostatnich kilku lat, dwa razy miałem okazję być w marcu w Słowenii. Gdy wyjeżdżałem z Polski było jeszcze zimno, leżał śnieg, a tam, przynajmniej na nizinach, kwitły już prawie wszystkie kwiaty wiosny. Celem mojej wizyty był między innymi Maribor, stolica słoweńskiej Styrii. Jest to drugie pod względem wielkości miasto Słowenii, z ludnością około 1... więcej»

Drzemka w pracy (Ewa Górska)
DD wunastego marca obchodziliśmy światowy dzień "drzemki w pracy". Został on ustanowiony w celu skłonienia ludzi do refleksji nad sposobem spędzania czasu wolnego od pracy, nad jakością warunków, które sprzyjają odpoczynkowi oraz uświadomieniu, w jak dużym stopniu właściwie zorganizowane przerwy w pracy wpływają na wydajność i efektywność. Zasady racjonalnego odpoczynku nie są, niestety, dostatecznie znane pracodawcom. Można bowiem poświęcać dużo czasu na odpoczynek, a odpoczywać źle. Można też odpoczywać stosunkowo krótko, ale skutecznie i efektywnie. Istotne staje się zatem, jak częste i jak długie powinny być przerwy w pracy oraz sposób ich spędzania. Są dwa powody zapotrzebowania naszego organizmu na drzemkę w pracy: 1. biologicznie uwarunkowana aktywność w ciągu doby, 2. przemęczenie psychiczne lub fizyczne pracą. Człowiek ma wewnętrzną zdolność odmierzania czasu (cykle okołodobowe), któremu podporządkowane są funkcje poszczególnych narządów i układów. Na procesy te nakładają się czynniki zewnętrzne dostosowujące zegar biologiczny człowieka do zmian środowisk... więcej»

ISO 9001 jako baza Lean Management (Iwona Burka)
Spełnione wymaganie normy ISO 9001 daje podwalinę pod budowanie szczupłej organizacji.Głównymi celami zarówno koncepcji Lean Management (szczupłego zarządzania), jak i systemów zarządzania jakością zgodnych z wymaganiami normy ISO 9001, jest dostarczanie klientom wyrobów i usług o określonej wartości, czyli dostarczanie ich we właściwym czasie, po odpowiedniej cenie oraz według określonych przez klientów wymagań . Norma ISO 9001 mówi o wymaganiach klienta jako o jego potrzebach, oczekiwaniach, które zostały ustalone, przyjęte zwyczajowo, lub są obowiązkowe . Oczekiwania klienta są przyczynkiem do powstania strumienia wartości, obejmującego zarówno procesy wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i procesy zewnętrzne. Identyfikacja potrzeb klienta, tego co ma dla niego największe znaczenie w przypadku konkretnego wyrobu, bądź usługi, jest pierwszym etapem tworzenia strumienia wartości . Zatem wymagania normy ISO 9001 są bazą spełnienia fundamentalnego założenia koncepcji Lean Management. Przeprowadzona charakterystyka wymagań tej normy i założeń Lean Management, pozwalają przypuszczać, że dobrze wdrożony w organizacjach system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 może być wsparciem do budowania szczupłej organizacji według zasad Lean Management. J.P. Womack, D.T. Jones; Lean thinking - szczupłe myślenie. Eliminowanie marnotrawstwa i tworzenie wartości w przedsiębiorstwie; ProdPress.com; s. 547 Norma PN-EN ISO 9000:2006; s. 25 Czerska J., Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa 2009, s. 21 Charakterystyka głównych założeń Lean Management - szczupłego zarządzania Lean Management, przez niektórych autorów nazywany systemem , przez innych koncepcją , metodą zarządzania, a przez praktyków i firmy szkoleniowe - strategią, wywodzi się od tzw. szczupłego myślenia - filozofii Lean Thinking, wprowadzonej do słownika zarządzania przez duet J.P. Womack i D.T. Jones. Profesor J.P. Womack, prezes Lean Enterpr... więcej»

"Złoty Inżynier 2010"
Siedemnasta już z kolei Gala "Złoty Inżynier", która odbyła się 2 marca br. w Warszawskim Domu Technika, obok działaczy NOT - owskich, laureatów z lat ubiegłych oraz kilku rektorów uczelni technicznych i rolniczych a także dziennikarzy, zaszczyciło wiele ważnych osobistości życia politycznego i gospodarczego. W podwójnej roli prezesa ZG FSNT NOT oraz redaktor naczelnej Przeglądu Technicznego wystąpiła Ewa Mańkiewicz - Cudny, a na scenie towarzyszyli jej: minister Olgierd Dziekoński sekretarz stanu z Kancelarii Prezydenta RP oraz Maciej Banach, wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Marian Zalewski, wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Udział przedstawicieli władz państwowych, a przede wszystkim bardzo liczna frekwencja zaproszonych gości (ogromna sala Warszawskiego Domu Technika z trudem pomieściła wszystkich przybyłych) - świadczy niewątpliwie, że plebiscyt "Złoty Inżynier" nabrał dużego znaczenia również poza środowiskowego. Miło nam donieść, że poczesne miejsca w tej imprezie zajęli inżynierowie związani z kwalitologią. I tak najbardziej znanym w środowisku osób zajmujących się profesjonalnie zagadnieniami jakości laureatem tegorocznej Gali był inż. Tadeusz Glazer, dyrektor ds. badań i certyfikacji w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji SA - najbliższy współpracownik prezesa Wojciecha Henrykowskiego. Dyrektor Tadeusz Glazer odebrał statuetkę "Srebrnego Inżyniera" w kategorii - oczywiś... więcej»

Komunikacja marketingowa - kluczem do sukcesu (Jan Macias)
Obecnie odchodzi się stopniowo od klasycznego pojęcia promocji na rzecz komunikacji marketingowej.Komunikacja marketingowa jest elementem funkcji marketingowej przedsiębiorstwa oraz integralnym instrumentem strategii marketingowej. Oznacza ona ciągły dialog firmy z jej otoczeniem rynkowym. We współczesnym wysoce złożonym i zmiennym otoczeniu zewnętrznym, tylko dwukierunkowy przepływ informacji między przedsiębiorstwem a obecnymi i potencjalnymi klientami może zapewnić mu sukces na rynku. Jednocześnie komunikacja marketingowa jest sztuką i techniką biznesu. Komunikacja marketingowa jest promocją, jeśli dotyczy realizacji określonych celów rynkowych przedsiębiorstwa i posługuje się określonym zestawem instrumentów wywierających bezpośredni wpływ na aktywizację sprzedaży. Głównym celem komunikacji rynkowej (promocji) jest zapewnienie trwałej obecności przedsiębiorstwa na rynku a to oznacza konieczność utrzymywania stałej komunikacji z rynkiem. Poprzez promocję przedsiębiorstwo może zająć trwałe miejsce w świadomości nabywców. Promocja w świetle nowych poglądów i koncepcji teoretycznych Klasyczna koncepcja marketingu - mix (ang. marketing - mix lub "4P") obejmuje cztery podstawowe elementy (instrumenty, strategie) oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek: produkt (Product), cenę (Price), dystrybucję (Place) i promocję (Promotion). Zgodnie z tą koncepcją, promocja jest jednym z elementów kompozycji marketingu - mix. Samo zaś słowo "promocja" wywodzi się od określeń w języku J. W. Wiktor, Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, WN PWN, Warszawa 2005, s. 11. A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1996, s. 40. łacińskim: "promotio" i "promovere", czyli poparcie, szerzenie, posuwanie naprzód. Promocja może być zdefiniowana jako działanie informująco-nakłaniające, mające na celu pobudzanie popytu na promowaną ofertę lub kształtowanie wizerunku marki tej oferty i jej oferenta (przedsiębiorstwa, organizacji). ... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-3

zeszyt-2889-problemy-jakosci-2011-3.html

 
W numerze m.in.:
Co nowego w klubie Polskie Forum ISO 9000
XXI Walne Zgromadzenie Klubu POL SKIE FORU M ISO 9000 7 kwietnia 2011 Zegrze k/Warszawy Zarząd Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000, działając na podstawie § 13 Regulaminu Klubu, zwołuje na dzień 7 kwietnia 2011 r. o godz. 13:00 - I termin, godz. 13:15 - II termin XXI Walne Zgromadzenie członków Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 które odbędzie się w HOTELU 500 - w Zegrzu k/Warszawy, ul. Warszawska 31A; 05-130 Zegrze Południowe. Podczas Walnego Zgromadzenia przewidziane są wystąpienia zaproszonych gości, przedstawienie sprawozdań z działalności Kl... więcej»

Przedsiębiorstwo, jako obiekt społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) (Janusz Kroik, Marek Bachorski - Rudnicki)
Ramy oddziaływania społecznego przedsiębiorstwa - wyjście poza filantropię.Dla właściwego obrazu społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli Corporate Social Responsibility (CSR), kluczowe jest stwierdzenie, że jest to sposób, w jaki tworzy się zyski, a nie czy się nimi dzieli. Idąc za tą maksymą podejście CSR to styl i strategia zarządzania oparta na wielowymiarowych relacjach, a nie "charytatywny wybielacz wizerunku . W takiej perspektywie założeń i wytycznych można poszukiwać realnych argumentów za uzyskiwaniem dodatkowej wartości biznesowej poprzez wykorzystanie tego podejścia. Wiele przedsiębiorstw często podkreśla swoją społeczną odpowiedzialność przy okazji jakiegoś charytatywnego przedsięwzięcia. Na pewno nie można sprowadzać CSR wyłącznie do takiego kontekstu, a tym bardziej z nim się utożsamiać. Działania charytatywne stanowią niezmiernie istotny element społecznej odpowiedzialności biznesu, lecz jednostronne kojarzenie z nimi sprawia, że wyrabia się pogląd o CSR jako działaniu pro - społecznym, a nie jako nastawienie na zaangażowanie społeczne i środowiskowe związane ze skutkami prowadzonej działalności gospodarczej firmy. Zaangażowanie społeczne można stopniować i stąd występuje ono jako: filantropia, marketing społeczny, odpowiedzialność społeczna, corporate citizenship i firma społeczna. W programowym wymiarze społeczna odpowiedzialność biznesu w działalności przedsiębiorstwa nie ogranicza się więc do działań filantropijnych i obejmuje następujące obszary aktywności: 1. Otoczenie rynkowe (dostawcy, odbiorcy, kooperanci, konkurenci); wyrazem przyjęcia CSR jest stosowanie zasad etyki w kontaktach z otoczeniem, posługiwanie się uczciwą informacją i reklamą, realizowanie właściwych reguł w procesach prywatyzacji, fuzjach i przejęciach. Dymowski J., Szymańska M., CSR, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, Raport Specjalny s. 58 - Magazyn Brief, 01.02.2009 r. 2. Otoczenie publiczne (administracja publiczna, inst... więcej»

Z prasy zagranicznej
Integracja systemów zarządzania (J. Abad, P. Mondelo, A, Sanchez- Toledo, Management systems integration, ISO Focus +, 1/2011, s. 42-45).Powszechnie zakłada się, że zintegrowane systemy zarządzania (ZSZ) są rozwiązaniem lepszym niż różne systemy zarządzania oddzielnie funkcjonujące w danej organizacji. Jednak niewiele jest, jak do tej pory, badań na ten temat. Dlatego warto przyglądać się wszelkim działaniom podejmowanym w celu wyjaśnienia tej kwestii. Jednym z takich działań są badania przeprowadzone w Hiszpanii w 2009 r. Ich autorzy, tj. Jesus Abad, Pedro Rodriguez Mondelo oraz Agust... więcej»

Proces certyfikacji w ocenie jednostek certyfikowanych (Radosław Wolniak, Łukasz Pajor)
Image jednostki certyfikującej oraz jakość usługi to kluczowe czynniki sukcesu w branży certyfikacyjnej.Intensywna certyfikacja systemów zarządzania jakością opartych o normę ISO 9001 może być skuteczna pod warunkiem, że wzrostowi liczby wydawanych certyfikatów nie będzie towarzyszył spadek jakości usługi certyfikacyjnej. Jednym z istotnych elementów jakości usługi certyfikacyjnej jest ocena tego procesu przez klientów tj. firmy, które otrzymują certyfikat w danej jednostce. Ponieważ usługa certyfikacyjna funkcjonuje na zasadzie rynkowej, organizacje mają możliwość wyboru jednostki certyfikującej, która spełnia ich oczekiwania i oferuje usługę na oczekiwanym poziomie. W tej sytuacji można domniemywać, że poziom tejże usługi jest ważnym elementem warunkującym przetrwanie na rynku instytucji certyfikującej w warunkach coraz ostrzejszej konkurencji z nowo powstającymi jednostkami. Przedstawiono tu analizę wyników badań prowadzonych wśród klientów jednej z polskich jednostek certyfikacyjnych. Badania te miały na celu określenie czynników wpływających na jakość usługi certyfikacyjnej oraz zbadanie jakości usług świadczących przez tę jednostkę. Proces certyfikacji - podstawy problematyki W ramach dostosowania się polskiego prawa do wymogów Unii Europejskiej, związanych z przy- Z uwagi na fakt iż proces certyfikacji oraz zasady funkcjonowania jednostek certyfikujących to problemy stosunkowo dobrze omówione w literaturze przedmiotu w niniejszym rozdziale podane zostaną jedynie najważniejsze informacje potrzebne w kontekście prowadzonych badań. Czytelników zainteresowanych tematem można odesłać między innymi do następujących pozycji: [Łuczak 2004; Łuczak 2008; Pacana, Stadnicka 2007; Rączka, Pawłowska 2004; Rogala, Piekiełek 2007; Lisiecka 2008] stosowaniem obszaru badań i certyfikacji, w dniu 30.08.2002 r. została uchwalona Ustawa o systemie oceny zgodności. Ustawa definiuje pojęcie certyfikacji w następujący sposób: działanie... więcej»

10 lat według standardów NATO (Dorota Krupnik)
Z punktu widzenia NA TO, należy wziąć również pod uwagę aspekt zapewnienia spójności rozwiązań jakościowych.Minęło ponad 10 lat od rozpoczęcia pierwszych procesów certyfikacji według standardów natowskich w Zakładzie Systemów Jakości i Zarządzania Wat . Istnieje więc okazja do refleksji i podsumowań w tym obszarze. Patrząc z perspektywy na funkcjonowanie systemów zarządzania jakością nie ma wątpliwości, że nadal cieszą się one zainteresowaniem. Może nie tak dużym jak przed laty, ale systematycznie zgłaszają się do nas organizacje wnioskujące o przeprowadzenie procesu certyfikacji i potwierdzenie skuteczności funkcjonowania systemów zarządzania stosownymi certyfikatami. Czy coś się zmieniło w podejściu do jakości? Z mojego punktu widzenia jakość nie jest obecnie głównym czynnikiem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw jak przed laty, lecz kluczowym czynnikiem sukcesu biznesowego. Źle się stało, że cena, szczególnie w zamówieniach publicznych stała się w większości przypadków zasadniczym kryterium wyboru oferenta. Takie podejście zmieniło w pewnym stopniu rynek jakościowy, wpływając na obniżanie standardów. Zatem na auditorach i jednostkach certyfikujących spoczywa odpowiedzialność za to, aby nie obniżać wymagań. Auditorzy muszą być wyczuleni na próby traktowania jakości jedynie jako środka do osiągania niekoniecznie jakościowych celów. Nie twierdzę, że jest to tendencja powszechna, ale sygnał, na który powinni zwracać uwagę zarządzający rynkiem certyfikacyjnym w Polsce. Na szczęście coraz więcej organizacji rozpatruje jakość, nie tylko na poziomie operacyjnym w celu uzyskania certyfikatu, jako dokument... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-2

zeszyt-2858-problemy-jakosci-2011-2.html

 
W numerze m.in.:
Ćwiczenie czyni mistrza (Ewa Górska)
Nagrodzony czterema Oskarami oraz Złotym Niedźwiedziem na festiwalu filmowym w Berlinie, Rain Man w reżyserii Barry’ego Levinsona opowiada o wspólnej, pełnej kłótni i problemów, ale bardzo pouczającej podróży dwóch braci po Stanach Zjednoczonych. Jeden z nich, to Charlie Babbit (grany przez Toma Cruise’a) - młody yuppie z kłopotami finansowymi, drugi Raymond (grany przez Dustina Hoffmana) to dwadzieścia lat starszy, dotknięty autyzmem, ale równocześnie genialnie uzdolniony mężczyzna. Mimo choroby potrafi on w pamięci rozwiązywać skomplikowane zadania matematyczne z niesamowitą szybkością. Fabuła tego obyczajowego dramatu nie jest zbyt oryginalna. Utrzymana jest w stylu pouczającej bajki charakterystycznej dla amerykańskiego kina. W finale obserwujemy pozytywną przemianę jednego z bohaterów, który uświadamia sobie, że jego dotychczasowe życie było oparte na błędnych wartościach i fascynacjach. Równocześnie dzięki historii dru... więcej»

Model Doskonałości EFQM 2010 (Łukasz Pajor)
Artykuł ma na celu przedstawienie zmian, jakie nastąpiły w Modelu EFQM wersji 2010. W artykule zamieszczono podstawowe informacje o strukturze Modelu Doskonałości EFQM oraz szczegółowe zmiany w poszczególnych jego wymiarach, to jest: podstawowych zasadach doskonałości, kryteriach Modelu EFQM oraz układzie logicznym RADAR. Skomentowano również sposób, w jaki projektanci wersji Modelu Doskonałości EFQM 2010 dążą do pełniejszego zespolenia jego trzech wymiarów. The purpose of this paper is to show changes which ensued in a EFQM Excellence Model version 2010. The paper includes both basic information about the structure of Excellence Model EFQM and detailed changes in its particular dimensions: The Fundamental Concepts of Excellence, criteria of EFQM Model and RADAR logic. The paper also comments on the way the designers of new version of EFQM Excellence Model aim at closer combination of its three dimensions.Wśród rozwiązań mających na celu realizację zasady ciągłego doskonalenia (CI) w organizacji na szczególną uwagę zasługuje Model Doskonałości EFQM. Model ten stanowi instrument implementacji zasady ciągłego doskonalenia dla organizacji realizujących projakościową strategię zarządzania TQM. Jako narzędzie zarządzania model EFQM umożliwia kompleksową samoocenę organizacji, co pozwala na zdiagnozowanie jej słabości, a także poszukiwanie oraz uruchomienie potencjału usprawnień. Może być przeto wykorzystywany jako: narzędzie samooceny, które pozwala zmierzyć, w jakim miejscu na drodze do doskonałości znajduje się przedsiębiorstwo oraz pozwala zrozumieć uchybienia i znaleźć oraz zidentyfikować ich źródła; czyli może być podstawą oceny poziomu implementacji TQM w tym przedsiębiorstwie, podstawa dla wspólnego zestawu pojęć i sposobu myślenia o rozwoju przedsiębiorstwa, przyjętego przez różne funkcje w przedsiębiorstwie, struktura pozycjonująca istniejące inicjatywy w systemie i dla systemu zarządzania przedsiębiorstwem. ... więcej»

Poziom bezpieczeństwa i czynniki kształtujące środowisko pracy (Izabella NOWA KOWSKA)
Powszechnie uważa się, że w kulturze organizacji najważniejsze są wartości.Oddziaływanie czynników materialnego środowiska pracy na człowieka jest faktem niezaprzeczalnym. W zależności od charakteru danego czynnika klasyfikuje się je jako uciążliwe, szkodliwe bądź niebezpieczne. Ze względu na grupę, do której należy czynnik w większym lub mniejszym stopniu wpływa on na samopoczucie pracownika. Jest to o tyle istotne, że stan zdrowia i postawa pracownika przekładają się wprost na wydajność i efektywność procesu pracy. Dlatego tak istotnym jest aby uświadomić sobie obecność, kontrolować, badać i niwelować oddziaływania takich czynników, jak: hałas, drgania (wibracje), pyły, niewłaściwy mikroklimat, niewłaściwe oświetlenie, promieniowanie jonizujące, promieniowanie elektromagnetyczne, elektryczność statyczna, inne (np. substancje chemiczne, materiał biologiczny). Wszystkie wyliczone czynniki środowiska pracy, a zaliczane do grupy uciążliwych, szkodliwych bądź niebezpiecznych, z całą pewnością kształtują jego oblicze. Bez względu na to czy pracownik narażony jest na niekorzystne oddziaływanie hałasu czy dotyka go problem zapylenia, należy podejmować działania zmierzające do eliminacji zagrożenia lub maksymalnego jego zniwelowania. Zapewnienie załodze optymalnych warunków pracy z całą pewnością korzystnie wpłynie nie tylko na jej postawę, ale też sprawi, że wydajność procesów ulegnie poprawie. Ergonomia warunków pracy Ergonomia jest dziedziną wiedzy bardzo młodą, aczkolwiek intensywnie się rozwijającą. Dostosowywanie środowiska pracy do potrzeb i ograniczonych możliwości pracownika stało się wymogiem obecnych czasów. Przy czym należy podkreślić, że dostosowywanie to powinno mieć charakter szczegółowy i posiadać znamiona ciągłego doskonalenia. Naukowcy są zgodni, że do kształtowania optymalnych warunków pracy niezbędne jest wykorzystanie wiedzy z zakresu ergonomii. Z całą pewnością dzięki niej łatwiej jest zapewnić bezpi... więcej»

Zastosowanie narzędzi zarządzania jakością w szpitalu (Roman Lewandowski)
Narzędziem integrującym wszystkie stosowane instrumenty zarządzania jest Zrównoważona Karta Wyników.Sektor ochrony zdrowia należy do tych gałęzi gospodarki, w których jakość jest czynnikiem krytycznym, każdy błąd może spowodować tragedię konkretnej osoby. Dlatego też tak istotnym jest, aby zakłady opieki zdrowotnej traktowały proces podnoszenia jakości priorytetowo. W ostatnich latach coraz więcej placówek medycznych podejmuje działania na rzecz wdrażania narzędzi zarządzania jakością. Próbując "opanować" coraz to nowe obszary organizacji, kolejno wprowadzają różnorodne instrumenty zarządzania, m.in.: filozofię zarządzania przez jakość TQM, Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (European Foundation for Quality Management - EFQM), najczęściej przy okazji udziału w regionalnej i Polskiej Nagrodzie Jakości oraz wymagania rodziny norm ISO 9000, czy też standardy Programu Akredytacji Szpitali Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Każde z tych narzędzi ma swoje mocne (ale też i słabe) strony i sprawdza się najlepiej w określonym obszarze. Jednakże stosowanie jednocześnie wielu instrumentów zarządczych może prowadzić do chaosu, dlatego organizacja musi wypracować własny model koordynacji działań w zakresie poszczególnych narzędzi i określić wzajemne relacje pomiędzy nimi. Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny dla Dzieci w Ameryce, aby zapanować nad powiększającym się instrumentarium, określił szczegółowo hierarchię tych narzędzi oraz wdrożył Zrównoważoną Kartę Wyników (ang. Balanced Scorecard) i Mapy strategii. Celem artykułu jest prezentacja rozwiązania polegającego na hierarchizacji narzędzi zarządzania jakością i zastosowaniu Zrównoważonej Karty Wyników do ich koordynowania w organizacji ochrony zdrowia, na przykładzie Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dla Dzieci w Ameryce. Charakterystyka koncepcji Zrównoważonej Karty Wyników Koncepcja Zrównoważonej Karty Wyników koncentruje si... więcej»

Zmiany organizacji pracy wynikające z wdrożenia systemu HACCP (Bożenna Kromer, Anna Rychły-Lipińska)
Dokumentacja systemu HACCP nie jest jednolita we wszystkich organizacjach.Unia Europejska Dyrektywą Rady 93/43/EEC w 1993 roku wprowadziła obowiązek stosowania w produkcji żywności systemu HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), czyli Analizę Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli - postępowanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności poprzez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia jakości zdrowotnej żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów procesu produkcji i obrotu żywnością. System ten ma również na celu określenie metod ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań naprawczych . HACCP zapewnia przestrzeganie odpowiednich procedur postępowania w zakresie wymogów higieny również przy zakupie i dystrybucji tych produktów. Podstawowym celem wprowadzenia systemu jest zagwarantowanie bezpieczeństwa zdrowotnego produktu poprzez zidentyfikowanie i ocenę zagrożeń fizycznych, chemicznych, mikrobiologicznych. Następuje to poprzez zbieranie i ocenę informacji dotyczących zagrożeń i warunków, które prowadzą do ich powstania. W efekcie następuje ustalenie który punkt kontroli może spowodować zagrożenie tzn. jest punktem krytycznym. Takie postępowanie pozwala na eliminację zagrożeń już w momencie ich powstawania. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia Dz. U. z dnia 22 czerwca 2001r. Nr 63 poz. 634 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawami z 2001r. Nr 12 8 poz. 14 08, z 2002 r. Nr135, poz.114 5, Nr 166 poz. 1362 z 2003 r. Nr 52, poz. 450 ; obowiązuje Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. O bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z dnia 27 września 2006 r.) W Polsce po 2004 roku wszystkie firmy żywieniowe mają obowiązek wdrożyć system HACCP, co regulowane jest ustawą o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Ustawa określa wymagania i procedury niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia zgo... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

2011-1

zeszyt-2837-problemy-jakosci-2011-1.html

 
W numerze m.in.:
Kompetencje pełnomocnika ds. jakości (Anna Maria Jesionek)
Na poszczególnych etapach rozwoju systemu zarządzania jakością.W nowoczesnej organizacji "kierownikiem" jest każdy pracownik umysłowy, który z tytułu swego stanowiska lub wiedzy odpowiada za wkład pracy wpływający fizycznie na zdolność organizacji do osiągnięć. Może tu chodzić o zdolność firmy do stworzenia nowego produktu lub powiększenia swego udziału w danym rynku . Definicja ta sformułowana w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku przez guru zarządzania Petera F. Druckera nie straciła nic na swojej aktualności. Wchodzimy w erę wiedzy i informacji, tworzymy wspólnotę opartą na wiedzy. Wymaga to od nas nowych działań, pojawiają się nowe obszary odpowiedzialności. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, zatrudniając się po ukończeniu szkoły w danej firmie, pracownik "dożywał" w niej do emerytury. W dzisiejszym czasie normą jest przynajmniej dwu-trzykrotna lub nawet wielokrotna zmiana miejsca zatrudnienia. Coraz powszechniejsze staje się posiadanie jednocześnie dwóch różnych pracodawców, a przekwalifikowanie się często wynika z wewnętrznej potrzeby, a nie z zewnętrznej konieczności. Obecny etap rozwoju cywilizacji charakteryzuje się nie tym, że wiedza jest najważniejszym zasobem, gdyż tak naprawdę zawsze nim była, lecz tempem wzrostu dostępnego powszechnie zbioru informacji i wiedzy . Ostatnie stulecie charakteryzowało się olbrzymim rozwojem nauk o zarządzaniu, które miało i ma silny wpływ na rozwój P.F. Drucker Menedżer skuteczny, Wydawnictwo MT Biznes Warszawa 2009. P. Grajewski Organizacja procesowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2007 i funkcjonowanie organizacji. Świat zmienia się w coraz szybszym tempie, przedsiębiorstwo chcąc istnieć na rynku musi trwale utrzymywać przewagę konkurencyjną. Wymaga to zarówno od kadry zarządzającej, jak i od reszty pracowników stałego podnoszenia kwalifikacji, uczenia się nowych ról, rozwoju kompetencji. O przewadze przedsiębiorstwa nad konkurentami decyduje wiele czynników... więcej»

Rola paradygmatu w rozwoju nauk o zarządzaniu (Anna Pietruszka - Ortyl)
Paradygmat należy rozumieć jako akceptowany przez społeczność naukową danego czasu i przyjmowany powszechnie wzorzec nauki.Teoria i praktyka współczesnego zarządzania organizacjami cechuje się wielością tendencji oraz różnorodnością przenikających się wzajemnie koncepcji determinujących określone struktury, systemy i procesy [Kowalczewski 2008a, s. 9]. Obecnie, posiadanie przez organizację przewagi konkurencyjnej jest uwarunkowane między innymi dysponowaniem kluczowymi kompetencjami, a wśród nich umiejętnością efektywnego wykorzystywania coraz bardziej wyrafinowanych metod i technik zarządzania. Zarządzanie staje się więc jednym z podstawowych i najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego w globalnej gospodarce. Uwarunkowania te implikują rozwój nauk o zarządzaniu także w perspektywie metodologicznej i z punktu widzenia ewolucji obowiązujących paradygmatów. Bowiem "proces jakościowych zmian w nauce odbywa się przez powstawanie, rozwijanie, obalanie starych i kreowanie nowych paradygmatów. W ten to sposób dokonuje się postęp naukowy" [Krzyżanowski 1999, s. 58]. I choć dyskusja o paradygmacie w naukach społecznych jest ryzykowna, bowiem dyscypliny te są głęboko uwarunkowane cywilizacyjnie, kulturowo, a warstwa aksjologiczna jest kreowana w dużej mierze przez lokalne autorytety, to wśród ujęć problemów paradygmatu w naukach o zarządzaniu identyfikuje się te, które podkreślając ważność kategorii epistemologiczno-metodologicznych eksponują modele - metafory oraz te w konwencji T.S. Kuhna [Krupski 2003, s. 497]. Paradygmat w rozwoju nauki Teorię paradygmatów, jako istotnych czynników dla badań naukowych, zaproponował T.S. Kuhn. Paradygmat, jako "powszechnie uznawane osiągnięcia naukowe, które w pewnym czasie dostarczają społeczności uczonych modelowych problemów i rozwiązań" autor koncepcji postrzega dwoiście [Kuhn 2001, s. 10]. Wyróżnia bowiem szerokie, globalne znaczenie terminu "paradygmat", tę perspektywę nazywaj... więcej»

Raporty oddziaływania na środowisko (Joanna Piasecka, Barbara Jaros)
Procedura oceny oddziaływania na środowisko jest niezbędnym warunkiem wdrażania zrównoważonego rozwoju - przykłady.Raporty oddziaływania na środowisko od lat funkcjonują w polskim prawodawstwie. Zawartość raportów jest szczegółowo określona w Ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227). Raport oddziaływania na środowisko jest zarówno dokumentem przeznaczonym dla urzędnika podejmującego decyzję, jak również informacją dla społeczeństwa. Dokument ten winien być dyskutowany i uzgadniany w celu wyznaczenia ram działania przedsięwzięcia, zidentyfikowania dodatkowych problemów i wątpliwości. Ten element procedury nie powinien być traktowany przez inwestorów i autorów raportu jako problematyczny i nieprzyjazny. Należy więc uświadomić wszystkim uczestnikom procedury OOŚ, że podstawowym celem raportu jest ochrona środowiska życia ludzi oraz elementów fauny i flory. A nadrzędnym celem inwestora jest ujawnienie wszelkich oddziaływań i zaproponowanie metod oraz najnowszych technologii, które do minimum zmniejszą szkodliwość inwestycji. Obserwując istniejące problemy związane z interpretacją przepisów prawnych oraz niejednokrotnie słysząc o protestach społeczeństwa wywołanych niewłaściwym funkcjonowaniem inwestycji, a co za tym idzie generowaniem szkodliwego wpływu na ludzi i środowisko przyrodnicze, autorki przeprowadziły przegląd opracowanych raportów. Zbadano jakość dokumentów, ich poprawność, czytelność i rzetelność zawartych informacji. Wzięto także pod uwagę stosowane metody, wyłonione wcześniej na podstawie studiów literaturowych. Istotnym elementem pracy było także wyodrębnienie tzw. dobrych praktyk. Ich ranga została udowodniona na przykładach. W pracy wykorzystano raporty udostępnione na wniosek autorek przez jedną z Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowisk... więcej»

Wierzyć, nie wierzyć... (Ewa GÓRSKA)
O Rzymie mówi się czasem, że "podniósł zabobon do rangi religii państwowej". Przyczyna tego leży w rozwiniętym systemie znaków, po którym odczytywano wolę bogów. Rzymianie nie wróżyli sobie, co będzie, tylko zapytywali bogów o zdanie w sprawach, które chcieli podjąć. Jeśli uzyskali znak pomyślny, wtedy "bóg był z nimi" i należało się spodziewać powodzenia.Jeśli znak był niepomyślny, oznaczało to, że bóg odradza podejmowanie jakiegoś działania. Nie oznaczało to bynajmniej, że zakończy się ono niepowodzeniem - po prostu człowiek zdany był wtedy na własne siły. Trzeba było przy tym wiedzieć, jak interpretować dane zjawisko. Bóg mógł bowiem przemówić na różne sposoby. A przemawiał najczęściej wtedy, gdy się nie zgadzał - zatem, w trakcie urzędowego pytania boga o zdanie musiał pojawić się jakiś znak niecodzienny, którego nikt się nie spodziewał i który świadczył o swym boskim pochodzeniu, a zarazem o negatywnym stosunku bóstwa do podejmowanej właśni... więcej»

Odkrywanie smaku (życia ) (Zbigniew Kłos)
"Q (ku) jakości życia" - tak nazwałem cykl wypowiedzi, które będę starał się w miarę regularnie publikować na łamach "Problemów Jakości". Zostałem do ich pisania zaproszony na konferencji w Piechowicach, gdzie akurat niektóre miłe aspekty tematu jakości życia się zmaterializowały. Skąd tematyka jakości życia i dlaczego "ku jakości"? Otóż coraz częściej słyszymy, zwłaszcza osoby w średnim i starszym wieku, o potrzebie myślenia o swoim życiu, nie przez pryzmat codziennej pracy lub obowiązków, a w kontekście mniejszych lub większych przyjemności, radości, ba nawet uniesień, których nam z różnych względów do tego momentu brakowało. Problematyce podnoszenia jakości życia, bo o to w końcu chodzi, poświęca się konferencje czy też książki. Jedną z nich wydał prawie 10 lat temu nestor kwalitologów polskich - Pan profesor Romuald Kolman, dedykując ją "tym, którzy odcz... więcej»

Zobacz wszystkie publikacje »

Czasowy dostęp

zegar Wykup czasowy dostęp do tego czasopisma.
Zobacz szczegóły»