Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina ma obowiązek ustanowić selektywne zbieranie przynajmniej odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 5 UCPG, tj. papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów wielomateriałowych To oznacza, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (przetargu) gmina może, ale nie musi uwzględniać zbierania Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego od mieszkańców. Jednak większość samorządów podjęła decyzję o włączeniu ZSEE do ogólnego przetargu na odbiór odpadów komunalnych. Wydawać by się mogło, że to mało znaczący fakt, a jednak świadczy o barku znajomości prawa i niegospodarności. W wyniku takich decyzji mieszkańcy – konsumenci dwa razy zapłacą za odebranie i zagospodarowanie starych lub niesprawnych sprzętów RTV/AGD, IT i innych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Jak to możliwe? W ustawie o Zużytym Sprzęcie Elektrycznym i Elektronicznym zapisano, że to wprowadzający sprzęt jest obowiązany do zorganizowania i SFINANSOWANIA odbierania od zbierających zużyty sprzęt, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. (Art. 27). Wprowadzający finansuje system zbierania z pieniędzy uwzględnionych w cenie produktu, stanowiące CZĘŚĆ CENY SPRZĘTU, są uwidaczniane, jako składnik tej ceny nabywcom.” (Art. 25). Zatem tak naprawdę każdy z nas finansuje ten system - kupując np. nowy telewizor płacimy za późniejszą możliwość jego oddania już bez dodatkowych kosztów. Finalnie konsument ma prawo do NIEODPŁATNEGO przekazania zużytego sprzętu. Jednocześnie, jeśli gmina w ogłaszanym przetargu uwzględni odbieranie elektrycznych śmieci, to składający ofertę przedsiębiorca, policzy i uwzględni także w koszty odbierania ZSEE zgodnie z warunkami określonymi w SIWZ! W takiej sytuacji mieszkaniec wnosząc opłatę śmieciową, drugi raz zapłaci za odebranie tego przykładowego telewizora. Każda gmina, która dokona rzetelnej analizy prawnych możliwości i ofert obecnych na rynku, powinna się zdecydować na skorzystanie z usług firm zbierających ZSEE, które są wyspecjalizowane i dedykowane do takich zadań. Dzięki temu zostanie obniżona wysokość opłaty śmieciowej i podniesiona jakość usług świadczonych dla mieszkańców. Źródło: Informacja prasowa MB Recycling
To oznacza, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (przetargu) gmina może, ale nie musi uwzględniać zbierania Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego od mieszkańców. Jednak większość samorządów podjęła decyzję o włączeniu ZSEE do ogólnego przetargu na odbiór odpadów komunalnych.
Wydawać by się mogło, że to mało znaczący fakt, a jednak świadczy o barku znajomości prawa i niegospodarności. W wyniku takich decyzji mieszkańcy – konsumenci dwa razy zapłacą za odebranie i zagospodarowanie starych lub niesprawnych sprzętów RTV/AGD, IT i innych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Jak to możliwe? W ustawie o Zużytym Sprzęcie Elektrycznym i Elektronicznym zapisano, że to wprowadzający sprzęt jest obowiązany do zorganizowania i SFINANSOWANIA odbierania od zbierających zużyty sprzęt, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. (Art. 27).
Wprowadzający finansuje system zbierania z pieniędzy uwzględnionych w cenie produktu, stanowiące CZĘŚĆ CENY SPRZĘTU, są uwidaczniane, jako składnik tej ceny nabywcom.” (Art. 25).
Zatem tak naprawdę każdy z nas finansuje ten system - kupując np. nowy telewizor płacimy za późniejszą możliwość jego oddania już bez dodatkowych kosztów.
Finalnie konsument ma prawo do NIEODPŁATNEGO przekazania zużytego sprzętu. Jednocześnie, jeśli gmina w ogłaszanym przetargu uwzględni odbieranie elektrycznych śmieci, to składający ofertę przedsiębiorca, policzy i uwzględni także w koszty odbierania ZSEE zgodnie z warunkami określonymi w SIWZ! W takiej sytuacji mieszkaniec wnosząc opłatę śmieciową, drugi raz zapłaci za odebranie tego przykładowego telewizora.
Każda gmina, która dokona rzetelnej analizy prawnych możliwości i ofert obecnych na rynku, powinna się zdecydować na skorzystanie z usług firm zbierających ZSEE, które są wyspecjalizowane i dedykowane do takich zadań. Dzięki temu zostanie obniżona wysokość opłaty śmieciowej i podniesiona jakość usług świadczonych dla mieszkańców.
Źródło: Informacja prasowa MB Recycling