Aktualności | 2015-11-18
Rośnie polski rynek płatków zbożowych

Rośnie polski rynek płatków zbożowych

W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej kategoria odnotowała 7 proc. wzrost wolumenowy i 5 proc. wzrost wartościowy.  Do rozwoju rynku przyczynia się zarówno większa intensywność zakupów, jak i pozytywny trend w liczbie nabywców kategorii. 51 proc. gospodarstw domowych w ciągu ostatniego roku co najmniej raz sięgnęło po płatki zbożowe, w analogicznym okresie rok wcześniej jej penetracja wyniosła 49,9 proc. Nabywca płatków zbożowych w ciągu roku zakupił średnio 2,8 kg kategorii, zakupu dokonywał średnio 5,4 raza w ciągu 12 miesięcy, kupując podczas pojedynczej wizyty w sklepie 520 g kategorii i wydając na nią przeciętnie 3,30 zł.

Dla porównania, płatki śniadaniowe i musli przyciągają więcej nabywców. 73 proc. gospodarstw domowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupiło tego rodzaju produkty, ale trend w porównaniu do poprzedniego roku wykazuje negatywną tendencję. W okresie od października 2013 roku do września 2014 roku płatki śniadaniowe i musli przyciągnęły 73,8 proc. nabywców. W tym samym czasie średni wolumen na nabywcę rośnie, co powoduje prawie stabilny poziom wolumenu całej kategorii.

Do rozwoju rynku płatków zbożowych przyczyniają się głównie marki własne sieci handlowych, ich udział wolumenowy w kategorii w okresie październik 2014 – wrzesień 2015 wynosi 24 proc. (w analogicznym okresie rok wcześniej było to 14 proc). Natomiast zakupy produktów markowych odnotowują spadek o 5,5 proc., a ich znaczenie w wolumenie kategorii wynosi obecnie 76 proc. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie na produkty markowe nabywcy wydają średnio 3,40 zł, na marki własne 2,60 zł.

Głównym segmentem wśród produktów zbożowych są płatki owsiane, ich zakupy w ostatnich 12 miesiącach stanowiły 72 proc. wolumenu kategorii. 40,5 proc. gospodarstw domowych kupuje tego rodzaju produkty.

Analiza trendów w zakupach gospodarstw domowych wskazuje na wzrost zakupów w przypadku większości segmentów kategorii. Dynamicznie zwiększają się zakupy m.in. płatków jaglanych, pszennych i żytnich, chociaż ich udział w całym rynku jest cały czas niewielki.

Głównym i zyskującym na znaczeniu kanałem zakupu płatków zbożowych są dyskonty. Kanał ten w ostatnim roku odpowiadał za 30 proc. zakupionego wolumenu kategorii. Hipermarkety i supermarkety generują po 21 proc. zakupów kategorii.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Ich reprezentację stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG (produkty szybkozbywalne).

(Źródło: infowire.pl)

foto: http://smak-zdrowia.blogspot.com/