Lepsze wyniki finansowe dla Grupy w Segmencie Dystrybucji, wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej, poprawa niezawodności dostaw energii - tak prezentuje się podsumowanie 2016 r. przez Grupę Energa na konferencji 30 marca br. w Warszawie. Na obniżenie wyniku netto Grupy miały wpływ głównie odpisy aktualizujące niefinansowe aktywa trwałe. Pomimo wyjątkowo trudnego otoczenia rynkowego Grupa Energa osiągnęła wyniki finansowe zapewniające jej stabilny rozwój i dobre podstawy dla realizacji nowej strategii rozwoju do 2025 r. Grupa Energa w 2016 r. mimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej i regulacyjnej, rozpoczęła realizację zaplanowanych projektów inwestycyjnych oraz kontynuowała proces optymalizacji działania całej Grupy. Jej przychody ze sprzedaży wyniosły 10 181 mln zł. Ich spadek udało się ograniczyć do 6 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy to przychody osiągnęły poziom 10 804 mln zł. Zysk netto wyniósł 147 mln zł. Został on obciążony odpisami aktualizującymi wartość niefinansowych aktywów trwałych, przede wszystkim w Segmencie Wytwarzanie (na kwotę 573 mln zł brutto). Wynik netto oczyszczony z wpływu tych zdarzeń o charakterze niegotówkowym to 629 mln zł. W 2015 r. było to 858 mln zł. EBITDA Grupy w 2016 r. wyniosła 2 027 mln zł, co stanowi spadek o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Powodem było przede wszystkim obniżenie EBITDA dwóch Segmentów - o 133 mln zł (77 proc.) w ujęciu rok do roku w Sprzedaży oraz o 77 mln zł (20 proc.) w porównaniu do 2015 r. w Wytwarzaniu. Pozytywny wpływ na poziom EBITDA miał Segment Dystrybucja - wzrost o 32 mln zł (2 proc.). Działając w trudnym warunkach silnej konkurencji Grupa Energa poprawiła wiele parametrów. Energa Operator zanotowała wzrost liczby klientów o 1 proc. w stosunku do 2015 r. Na koniec 2016 r. spółka dostarczała energię do 3 007 tys. klientów. Dzięki stale rozwijanej ofercie handlowej oraz skutecznej polityce w zakresie pozyskiwania klientów, Grupa Energa w 2016 roku zanotowała dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej energii elektrycznej (+17 proc. r/r) oraz gazu (2,5-krotny wzrost r/r). Energa kolejny raz poprawiła również wskaźniki ciągłości zasilania. W 2016 r. średni czas awarii na odbiorcę (wskaźnik SAIDI) skrócił się o 20 proc. Średnia częstotliwość przerw w dostawach prądu na odbiorcę (wskaźnik SAIFI) obniżyła się o 18 proc. - z 3,4 do 2,8. Odpowiedzią na wymagające warunki rynkowe i zmieniające się regulacje prawne jest przyjęta jesienią 2016 r. strategia rozwoju Grupy Energa do 2025 r. Rozpoczęta realizacja zawartych w niej celów pozwoli utrzymać Grupie stabilną pozycję finansową, budować przewagę konkurencyjną i zagwarantować możliwości trwałego rozwoju. Realizacja strategii umocni pozycję Grupy Przyjęta jesienią 2016 r. strategia koncentruje się na dwóch celach: rozwoju nowoczesnej infrastruktury w ramach biznesu regulowanego oraz zaawansowanej technologicznie ofercie dla klientów, co pozwoli Grupie uzyskiwać stabilne przychody i realizować rentowne projekty inwestycyjne. Energa rozpoczęła już rozszerzanie swojej oferty dla klientów, obejmując nowe obszary działalności. Około 100 nowych produktów i nowe kanały sprzedaży pozwolą Grupie na przejście od roli sprzedawcy energii elektrycznej do dostawcy mediów oraz zintegrowanych rozwiązań dla domu, biznesu i samorządów. Do 2020 r. Grupa planuje uzyskać z nowych produktów ok. 100 mln zł EBITDA, aby do 2025 r. osiągnąć poziom 300 mln zł. W ramach planu inwestycyjnego, który zakłada wydatki na poziomie 20,6 mld zł do 2025 r., Energa będzie realizować inwestycje oparte o partnerstwa strategiczne i rynek regulowany, przy zachowaniu bezpieczeństwa finansowego Grupy. Aż 65 proc. nakładów zostanie poniesionych w Segmencie Dystrybucji, na budowę wartości regulacyjnej aktywów oraz dotrzymanie wymogów jakościowych pracy OSD. W Segmencie Wytwarzania realizowane będą inwestycje związane z modernizacją aktywów oraz budową nowych mocy, na które przeznaczone zostanie ok. 30 proc. środków. Wyniki w poszczególnych segmentach w 2016 r. Segment Dystrybucji wypracował prawie 85 proc. EBITDA Grupy Energa (blisko 76 proc. w 2015 r.). Segment w znacznie trudniejszych niż minionym roku warunkach taryfowych osiągnął bardzo dobre wyniki. EBITDA wzrosła o prawie 2 proc., a zysk netto w 2016 r., w porównaniu do roku 2015, był wyższy w ujęciu rocznym o 36 mln zł. Wynikało to z poprawy wyniku operacyjnego Segmentu oraz lepszego salda na działalności finansowej. Nakłady inwestycyjne Segmentu wyniosły 1 263 mln zł, o prawie 140 mln zł więcej niż rok wcześniej. Segment Wytwarzania w łącznym poziomie EBITDA Grupy miał udział w wysokości 16 proc. (18 proc. w roku ubiegłym). Spadek EBITDA wyniósł 77 mln zł i w głównej mierze wynikał ze zmniejszenia się przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz praw majątkowych. Na wynik netto tego Segmentu istotny wpływ miały odpisy aktualizujące wartość niefinansowych aktywów trwałych o łącznej wartości 573 mln zł. Segment Sprzedaży w 2016 r. wypracował 40 mln zł EBITDA – 2 proc. EBITDA Grupy Energa. Przychody Segmentu w 2016 r. wyniosły 5 626 mln zł, co oznacza, że ich poziom zmniejszył się o 114 mln zł (o 2 proc.) w porównaniu z 2015 r. Jest to głównie efekt niższego o 4 proc. łącznego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców. Dodatkowo marża na sprzedaży energii elektrycznej spadła o 83 mln zł w ujęciu r/r. Produkcja energii Grupa Energa w 2016 r. wyprodukowała o ok. 191 GWh (o 5 proc.) mniej energii elektrycznej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Główną przyczyną był: spadek produkcji w elektrowni systemowej w Ostrołęce spowodowany m.in. remontem kapitalnym jednego z bloków oraz mniejszym zapotrzebowaniem PSE na pracę w wymuszeniu, zmniejszenie produkcji energii ze współspalania biomasy (o 598 GWh), które wynika ze zmiany miksu paliwowego w elektrowni w Ostrołęce oraz spadek produkcji z farm wiatrowych Grupy (o 48 GWh) na skutek mniejszej wietrzności, pomimo oddania do użytku nowej farmy wiatrowej Parsówek o mocy 26 MW. Grupa odnotowała w 2016 roku wyższą o 117 GWh produkcję energii w elektrowniach wodnych przepływowych, co było efektem przede wszystkim korzystnych warunków hydrologicznych. Inwestycje budujące potencjał rynkowy W 2016 r. Energa zrealizowała inwestycje o wartości 1,56 mld zł, co jest porównywalne z rokiem poprzednim (1,58 mld zł). Z tego ponad 81 proc. w Segmencie Dystrybucji, gdzie nakłady wyniosły 1,3 mld zł. Obejmowały one w 2016 r. rozbudowę sieci w celu przyłączania nowych odbiorców i wytwórców oraz modernizacje, których zadaniem jest poprawa niezawodności dostaw energii, rozwój innowacyjnych technologii i rozwiązań sieciowych, m.in. wdrażanie inteligentnych sieci oraz opomiarowania AMI. Efektem tych działań było: przyłączenie 33 tys. nowych klientów, wybudowanie i zmodernizowanie 4 490 km linii wysokiego, średniego i niskiego napięcia, przyłączenie do sieci 2 296 nowych źródeł OZE (w tym 2 236 mikroinstalacji). Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce. Jest trzecim największym operatorem systemu dystrybucyjnego w zakresie dostarczanej energii, z najwyższą liczbą zainstalowanych inteligentnych liczników. Spółka jest jednym z liderów pod względem niezawodności dostaw prądu. Zajmuje pierwsze miejsce w kraju pod względem przyłączeń odnawialnych źródeł energii i wiodącą pozycję w produkcji własnej z OZE. Energa jest też trzecim największym sprzedawcą energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Grupa Energa pozostaje naturalnym monopolistą na terenie północnej i środkowej Polski, gdzie znajdują się jej aktywa dystrybucyjne. Z 3 mln klientów 2,8 mln stanowią klienci z umowami kompleksowymi, a 205 tys. to klienci TPA. Całkowita zainstalowana moc wytwórcza w elektrowniach Grupy wynosiła na koniec 2016 roku ok. 1,3 GW.
Na obniżenie wyniku netto Grupy miały wpływ głównie odpisy aktualizujące niefinansowe aktywa trwałe. Pomimo wyjątkowo trudnego otoczenia rynkowego Grupa Energa osiągnęła wyniki finansowe zapewniające jej stabilny rozwój i dobre podstawy dla realizacji nowej strategii rozwoju do 2025 r.
Grupa Energa w 2016 r. mimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej i regulacyjnej, rozpoczęła realizację zaplanowanych projektów inwestycyjnych oraz kontynuowała proces optymalizacji działania całej Grupy. Jej przychody ze sprzedaży wyniosły 10 181 mln zł. Ich spadek udało się ograniczyć do 6 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy to przychody osiągnęły poziom 10 804 mln zł. Zysk netto wyniósł 147 mln zł. Został on obciążony odpisami aktualizującymi wartość niefinansowych aktywów trwałych, przede wszystkim w Segmencie Wytwarzanie (na kwotę 573 mln zł brutto). Wynik netto oczyszczony z wpływu tych zdarzeń o charakterze niegotówkowym to 629 mln zł. W 2015 r. było to 858 mln zł. EBITDA Grupy w 2016 r. wyniosła 2 027 mln zł, co stanowi spadek o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Powodem było przede wszystkim obniżenie EBITDA dwóch Segmentów - o 133 mln zł (77 proc.) w ujęciu rok do roku w Sprzedaży oraz o 77 mln zł (20 proc.) w porównaniu do 2015 r. w Wytwarzaniu. Pozytywny wpływ na poziom EBITDA miał Segment Dystrybucja - wzrost o 32 mln zł (2 proc.). Działając w trudnym warunkach silnej konkurencji Grupa Energa poprawiła wiele parametrów. Energa Operator zanotowała wzrost liczby klientów o 1 proc. w stosunku do 2015 r. Na koniec 2016 r. spółka dostarczała energię do 3 007 tys. klientów. Dzięki stale rozwijanej ofercie handlowej oraz skutecznej polityce w zakresie pozyskiwania klientów, Grupa Energa w 2016 roku zanotowała dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej energii elektrycznej (+17 proc. r/r) oraz gazu (2,5-krotny wzrost r/r). Energa kolejny raz poprawiła również wskaźniki ciągłości zasilania. W 2016 r. średni czas awarii na odbiorcę (wskaźnik SAIDI) skrócił się o 20 proc. Średnia częstotliwość przerw w dostawach prądu na odbiorcę (wskaźnik SAIFI) obniżyła się o 18 proc. - z 3,4 do 2,8. Odpowiedzią na wymagające warunki rynkowe i zmieniające się regulacje prawne jest przyjęta jesienią 2016 r. strategia rozwoju Grupy Energa do 2025 r. Rozpoczęta realizacja zawartych w niej celów pozwoli utrzymać Grupie stabilną pozycję finansową, budować przewagę konkurencyjną i zagwarantować możliwości trwałego rozwoju.
Realizacja strategii umocni pozycję Grupy Przyjęta jesienią 2016 r. strategia koncentruje się na dwóch celach: rozwoju nowoczesnej infrastruktury w ramach biznesu regulowanego oraz zaawansowanej technologicznie ofercie dla klientów, co pozwoli Grupie uzyskiwać stabilne przychody i realizować rentowne projekty inwestycyjne. Energa rozpoczęła już rozszerzanie swojej oferty dla klientów, obejmując nowe obszary działalności. Około 100 nowych produktów i nowe kanały sprzedaży pozwolą Grupie na przejście od roli sprzedawcy energii elektrycznej do dostawcy mediów oraz zintegrowanych rozwiązań dla domu, biznesu i samorządów. Do 2020 r. Grupa planuje uzyskać z nowych produktów ok. 100 mln zł EBITDA, aby do 2025 r. osiągnąć poziom 300 mln zł. W ramach planu inwestycyjnego, który zakłada wydatki na poziomie 20,6 mld zł do 2025 r., Energa będzie realizować inwestycje oparte o partnerstwa strategiczne i rynek regulowany, przy zachowaniu bezpieczeństwa finansowego Grupy. Aż 65 proc. nakładów zostanie poniesionych w Segmencie Dystrybucji, na budowę wartości regulacyjnej aktywów oraz dotrzymanie wymogów jakościowych pracy OSD. W Segmencie Wytwarzania realizowane będą inwestycje związane z modernizacją aktywów oraz budową nowych mocy, na które przeznaczone zostanie ok. 30 proc. środków.
Wyniki w poszczególnych segmentach w 2016 r. Segment Dystrybucji wypracował prawie 85 proc. EBITDA Grupy Energa (blisko 76 proc. w 2015 r.). Segment w znacznie trudniejszych niż minionym roku warunkach taryfowych osiągnął bardzo dobre wyniki. EBITDA wzrosła o prawie 2 proc., a zysk netto w 2016 r., w porównaniu do roku 2015, był wyższy w ujęciu rocznym o 36 mln zł. Wynikało to z poprawy wyniku operacyjnego Segmentu oraz lepszego salda na działalności finansowej. Nakłady inwestycyjne Segmentu wyniosły 1 263 mln zł, o prawie 140 mln zł więcej niż rok wcześniej. Segment Wytwarzania w łącznym poziomie EBITDA Grupy miał udział w wysokości 16 proc. (18 proc. w roku ubiegłym). Spadek EBITDA wyniósł 77 mln zł i w głównej mierze wynikał ze zmniejszenia się przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz praw majątkowych. Na wynik netto tego Segmentu istotny wpływ miały odpisy aktualizujące wartość niefinansowych aktywów trwałych o łącznej wartości 573 mln zł. Segment Sprzedaży w 2016 r. wypracował 40 mln zł EBITDA – 2 proc. EBITDA Grupy Energa. Przychody Segmentu w 2016 r. wyniosły 5 626 mln zł, co oznacza, że ich poziom zmniejszył się o 114 mln zł (o 2 proc.) w porównaniu z 2015 r. Jest to głównie efekt niższego o 4 proc. łącznego wolumenu sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców. Dodatkowo marża na sprzedaży energii elektrycznej spadła o 83 mln zł w ujęciu r/r.
Produkcja energii Grupa Energa w 2016 r. wyprodukowała o ok. 191 GWh (o 5 proc.) mniej energii elektrycznej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Główną przyczyną był: spadek produkcji w elektrowni systemowej w Ostrołęce spowodowany m.in. remontem kapitalnym jednego z bloków oraz mniejszym zapotrzebowaniem PSE na pracę w wymuszeniu, zmniejszenie produkcji energii ze współspalania biomasy (o 598 GWh), które wynika ze zmiany miksu paliwowego w elektrowni w Ostrołęce oraz spadek produkcji z farm wiatrowych Grupy (o 48 GWh) na skutek mniejszej wietrzności, pomimo oddania do użytku nowej farmy wiatrowej Parsówek o mocy 26 MW. Grupa odnotowała w 2016 roku wyższą o 117 GWh produkcję energii w elektrowniach wodnych przepływowych, co było efektem przede wszystkim korzystnych warunków hydrologicznych.
Inwestycje budujące potencjał rynkowy W 2016 r. Energa zrealizowała inwestycje o wartości 1,56 mld zł, co jest porównywalne z rokiem poprzednim (1,58 mld zł). Z tego ponad 81 proc. w Segmencie Dystrybucji, gdzie nakłady wyniosły 1,3 mld zł. Obejmowały one w 2016 r. rozbudowę sieci w celu przyłączania nowych odbiorców i wytwórców oraz modernizacje, których zadaniem jest poprawa niezawodności dostaw energii, rozwój innowacyjnych technologii i rozwiązań sieciowych, m.in. wdrażanie inteligentnych sieci oraz opomiarowania AMI. Efektem tych działań było: przyłączenie 33 tys. nowych klientów, wybudowanie i zmodernizowanie 4 490 km linii wysokiego, średniego i niskiego napięcia, przyłączenie do sieci 2 296 nowych źródeł OZE (w tym 2 236 mikroinstalacji). Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce. Jest trzecim największym operatorem systemu dystrybucyjnego w zakresie dostarczanej energii, z najwyższą liczbą zainstalowanych inteligentnych liczników. Spółka jest jednym z liderów pod względem niezawodności dostaw prądu. Zajmuje pierwsze miejsce w kraju pod względem przyłączeń odnawialnych źródeł energii i wiodącą pozycję w produkcji własnej z OZE. Energa jest też trzecim największym sprzedawcą energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Grupa Energa pozostaje naturalnym monopolistą na terenie północnej i środkowej Polski, gdzie znajdują się jej aktywa dystrybucyjne. Z 3 mln klientów 2,8 mln stanowią klienci z umowami kompleksowymi, a 205 tys. to klienci TPA. Całkowita zainstalowana moc wytwórcza w elektrowniach Grupy wynosiła na koniec 2016 roku ok. 1,3 GW.