Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych - przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł paliwowy oraz branżę piwowarską. W ramach współpracy koalicjanci, w gronie których znalazły się: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oznaczą 100 tys. placówek handlowych, punktów gastronomicznych oraz stacji benzynowych specjalną naklejką potwierdzającą, że w tym miejscu alkohol sprzedawany jest tylko osobom pełnoletnim.

Letnie miesiące, wolne od zajęć szkolnych, a nierzadko również dostatecznej opieki osób dorosłych, są tym momentem, w którym niektórzy nieletni po raz pierwszy próbują napojów alkoholowych. Jak pokazały ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez CBOS, tylko 7 proc. nastolatków swój pierwszy w życiu alkohol zdobyło samodzielnie. W większości przypadków trafił on w ręce nieletnich za sprawą dorosłych: rodziców, opiekunów czy sprzedawców. By przeciwdziałać temu zjawisku największe krajowe organizacje branżowe zrzeszające firmy z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego zawiązały koalicję, której celem jest ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

Dorośli, bądźcie stanowczy

W ramach współpracy członkowie koalicji postanowili zaapelować do społeczeństwa o odpowiedzialną postawę, stanowczość i odwagę do reagowania na wszelkie próby udostępniania alkoholu młodzieży. – Reprezentujemy różne branże, ale tym, co nas łączy jest bezwzględny sprzeciw wobec sprzedawania i udostępniania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim. Podzielamy przekonanie, że w tej kwestii nie ma miejsca na żadne kompromisy i takie właśnie jest przesłanie naszego apelu. Kierujemy go do wszystkich dorosłych, w szczególności zaś do pracowników handlu i gastronomii, którzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z nastoletnimi klientami próbującymi nabyć napoje alkoholowe – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, które zainicjował i koordynuje działania koalicji. Podpisany przez wszystkie organizacje członkowskie apel zostanie wysłany do mediów w całej Polsce.

Naklejka dla odpowiedzialnych

Apel to nie wszystko, co członkowie koalicji zaplanowali w ramach działań mających na celu ochronę młodych ludzi przez łatwym dostępem do alkoholu. Wkrótce na 100 tysiącach sklepów, barów, restauracji i stacji paliw, czyli w miejscach, w których można kupić alkohol, pojawią się specjalne naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.
Do sprzedawców trafią również wizytówki przypominające o możliwości przejścia nieodpłatnego szkolenia z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu z wykorzystaniem przygotowanej przez branżę piwowarską e-learningowej platformy „Odpowiedzialny Sprzedawca” dostępnej pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl . To o tyle istotne, że – jak wynika z badania CBOS – niemal wszyscy pracownicy handlu (98,9 proc.) w swojej pracy mieli styczność z nastolatkami próbującymi kupić alkohol. – W takiej sytuacji to nie lada sklepowa odgradza młodego człowieka od półki z trunkami, tylko rozsądna decyzja sprzedawcy, który posiadając odpowiednią wiedzę i umiejętności jest w stanie właściwie zareagować na próbę nabycia alkoholu przez nastolatka. Platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” pozwala przećwiczyć wszystkie „krytyczne” punkty związane z obsługą nieletniego klienta, takie jak prawidłowa identyfikacja wieku czy skuteczne odmawianie sprzedaży – mówi Danuta Gut.

Jak informuje Związek Browary Polskie, z możliwości edukacyjnych, jakie daje platforma skorzystało dotychczas ponad 12 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

Dodatkowych informacji udziela:

Anna Grabowska

tel. +48 600 349 410

e-mail: agrabowska@mcconsultants.pl

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Polakom nie straszne mity żywieniowe
    2017-10-19

    Najnowsze badania pokazują, że pijemy coraz więcej soków, zarówno owocowych jak i warzywnych, a także jemy więcej musów. Trzyletnia kampania promocyjno-informacyjna "Soki i musy - witaminy w SMART for[...]

  2. Posadzki Flowfresh HF w hali ZM ZAKRZEWSCY
    2017-10-19

    Antybakteryjne posadzki Flowfresh, wykonane w technologii i z materiału dostarczonego przez Flowcrete Polska, zostały zastosowane w nowo otwartej hali rozbioru mięsa wołowego Zakładów Mięsnych Zakrz[...]

  3. Już 102 ogniska ASF w Polsce
    2017-10-11

    Wyniki badań laboratoryjnych potwierdziły wystąpienie kolejnego przypadku afrykańskiego pomoru świń u trzody chlewnej w Polsce - poinformował we wtorkowym (10.10) komunikacie[...]

  4. KRD-IG i polscy producenci na FMA 2017
    2017-10-04

    W dniach 19-21 września 2017 r. w chińskim mieście Guangzhou (Kanton) odbyła się trzecia edycja Międzynarodowej Wystawy Żywności, Mięsa i Produktów Rybnych (The 3rd China Int[...]

  5. Kulinarny Puchar Polski 2017 rozstrzygnięty!
    2017-09-29

    Na najwyższym podium stanęli Bartosz Peter i Rafał Kudliński. 27 września zakończył się dwudniowy finał 17. edycji Kulinarnego Pucharu Polski. W konkursie wystartowało 10 druży[...]

  6. Warszawski Festiwal Kulinarny już za nami
    2017-09-22

    Pierwsza edycja Warszawskiego Festiwalu Kulinarnego "Rośliny, Owady i miód" odbyła się 8-10 września w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego. W wydarzeniu wzięło udział ponad 7 tys[...]

  7. Antybakteryjne posadzki Flowfresh z HACCP International
    2017-09-20

    Posadzki Flowfresh zawierające antybakteryjny dodatek Polygiene , wykonywane w technologii i z materiałów dostarczanych przez Flowcrete Polska, otrzymały uznawany na całym św[...]

  8. System do wczesnego zwalczania Campylobacter
    2017-09-13

    Firma Air Products wprowadziła na rynek opatentowany system Freshline SafeChill, który ma za zadanie pomagać przetwórcom drobiu oraz detalistom w znalezieniu sposobu dalszej redukcji zanieczyszczeń ba[...]

  9. ANUGA - 10 imprez pod jednym dachem
    2017-09-12

    Targi branży spożywczej ANUGA odbędą się w dniach 7-11 października w Kolonii. Jest to największa impreza tego typu na świecie. Swoje produkty prezentować będzie ponad 7,2 tys. wystawców[...]

  10. Wystartował FOODPARTNER
    2017-09-12

    Satysfakcja pracowników jest kluczowym elementem efektywności firmy. Co zrobić, aby zatrzymać najlepszych i nie pozwolić na ich odejście? Jak umiejętnie rozwiązywać problemy w zespole, by zwiększać pr[...]