Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych - przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł paliwowy oraz branżę piwowarską. W ramach współpracy koalicjanci, w gronie których znalazły się: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oznaczą 100 tys. placówek handlowych, punktów gastronomicznych oraz stacji benzynowych specjalną naklejką potwierdzającą, że w tym miejscu alkohol sprzedawany jest tylko osobom pełnoletnim.

Letnie miesiące, wolne od zajęć szkolnych, a nierzadko również dostatecznej opieki osób dorosłych, są tym momentem, w którym niektórzy nieletni po raz pierwszy próbują napojów alkoholowych. Jak pokazały ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez CBOS, tylko 7 proc. nastolatków swój pierwszy w życiu alkohol zdobyło samodzielnie. W większości przypadków trafił on w ręce nieletnich za sprawą dorosłych: rodziców, opiekunów czy sprzedawców. By przeciwdziałać temu zjawisku największe krajowe organizacje branżowe zrzeszające firmy z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego zawiązały koalicję, której celem jest ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

Dorośli, bądźcie stanowczy

W ramach współpracy członkowie koalicji postanowili zaapelować do społeczeństwa o odpowiedzialną postawę, stanowczość i odwagę do reagowania na wszelkie próby udostępniania alkoholu młodzieży. – Reprezentujemy różne branże, ale tym, co nas łączy jest bezwzględny sprzeciw wobec sprzedawania i udostępniania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim. Podzielamy przekonanie, że w tej kwestii nie ma miejsca na żadne kompromisy i takie właśnie jest przesłanie naszego apelu. Kierujemy go do wszystkich dorosłych, w szczególności zaś do pracowników handlu i gastronomii, którzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z nastoletnimi klientami próbującymi nabyć napoje alkoholowe – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, które zainicjował i koordynuje działania koalicji. Podpisany przez wszystkie organizacje członkowskie apel zostanie wysłany do mediów w całej Polsce.

Naklejka dla odpowiedzialnych

Apel to nie wszystko, co członkowie koalicji zaplanowali w ramach działań mających na celu ochronę młodych ludzi przez łatwym dostępem do alkoholu. Wkrótce na 100 tysiącach sklepów, barów, restauracji i stacji paliw, czyli w miejscach, w których można kupić alkohol, pojawią się specjalne naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.
Do sprzedawców trafią również wizytówki przypominające o możliwości przejścia nieodpłatnego szkolenia z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu z wykorzystaniem przygotowanej przez branżę piwowarską e-learningowej platformy „Odpowiedzialny Sprzedawca” dostępnej pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl . To o tyle istotne, że – jak wynika z badania CBOS – niemal wszyscy pracownicy handlu (98,9 proc.) w swojej pracy mieli styczność z nastolatkami próbującymi kupić alkohol. – W takiej sytuacji to nie lada sklepowa odgradza młodego człowieka od półki z trunkami, tylko rozsądna decyzja sprzedawcy, który posiadając odpowiednią wiedzę i umiejętności jest w stanie właściwie zareagować na próbę nabycia alkoholu przez nastolatka. Platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” pozwala przećwiczyć wszystkie „krytyczne” punkty związane z obsługą nieletniego klienta, takie jak prawidłowa identyfikacja wieku czy skuteczne odmawianie sprzedaży – mówi Danuta Gut.

Jak informuje Związek Browary Polskie, z możliwości edukacyjnych, jakie daje platforma skorzystało dotychczas ponad 12 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

Dodatkowych informacji udziela:

Anna Grabowska

tel. +48 600 349 410

e-mail: agrabowska@mcconsultants.pl

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. "Nie" dla alkoholu dla niepełnoletnich
    2017-08-10

    Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych - przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł pali[...]

  2. Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu
    2017-08-09

    Zapraszamy do odwiedzenia naszego Food Trucka i produktów QAFP na XI Ogólnopolskim Festiwalu Dobrego Smaku w Poznaniu  na Starym Rynku dnia 12 sierpnia br. W ramach kampanii informacyjno-promocyjnej [...]

  3. KRD podsumowuje wizytę chińskiej delegacji
    2017-07-21

    Dziś mija ostatni dzień chińskiej misji gospodarczej, dedykowanej współpracy handlowej w sektorze drobiarskim między Polską a Państwem Środka. W dniach 17-21 lipca 2017 r. z inicjatywy Krajowej Rady D[...]

  4. KRD-IG: Polska krajem wolnym od grypy ptaków
    2017-07-20

    Oficjalnie można mówić o końcu sezonu grypy ptaków w Polsce. Według informacji przekazanych przez polskie władze weterynaryjne do Światowej Organizacji ds. Zdrowia Zwierząt (OIE), 20 lipca 2017 r. mij[...]

  5. Kiełbasa biała parzona chronionym produktem w UE
    2017-07-11

    Starania o wpisanie naszego regionalnego specjału trwały od wielu lat. Wreszcie wiosną tego roku wniosek złożony przez Wielkopolską Izbę Rzemieślniczą w Poznaniu został pozytywnie zaopiniowany i już w[...]

  6. Pałuckie Targi Rolne i Wystawa Zwierząt
    2017-07-05

    XXI Pałuckie Targi Rolne i XV Pałucka Wystawa Zwierząt Hodowlanych w Żninie odbędą się w dniach 19-20 sierpnia 2017 r. w nowym miejscu: na terenie przyszłej inwestycji Grupy Arche przy ul. Kl Janickie[...]

  7. Czerwiec z jakością QAFP
    2017-06-30

    Czerwiec jest dla UPEMI niezwykle bogaty w wydarzenia skupione wokół... Jakości! Już od wielu lat dzięki zaangażowaniu firm członkowskich kreujemy, doskonalimy i promujemy po[...]

  8. Kampania "Wołowe triki i techniki"
    2017-06-28

    Rzetelne informacje obalające mity na temat wysokiej jakości polskiego mięsa wołowego, walory odżywcze wołowiny, sposób produkcji i hodowli krów oraz porady kulinarne to głów[...]

  9. WARSAW FOOD EXPO 2017
    2017-06-27

    Podczas Warsaw Food Expo 2017 odbyło się unikatowe wydarzenie - "warsztaty kulinarne Josepha Seeletso". To nowy, prestiżowy projekt, łączący kuchnię polską z egzotyką kuchni afrykańskiej. Premiera odb[...]

  10. Konsolidacja "Łmeat-Łuków" i ZM Henryka Stokłosy
    2017-06-08

    W 2017 roku Zakłady Mięsne "Łmeat-Łuków" S.A. rozpoczęły procedurę połączenia z Zakładami Mięsnymi Henryka Stokłosy Sp. z o.o. w Śmiłowie, również wchodzącymi w skład Grupy Kapitałowej Henryka Stokłos[...]