Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych - przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł paliwowy oraz branżę piwowarską. W ramach współpracy koalicjanci, w gronie których znalazły się: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oznaczą 100 tys. placówek handlowych, punktów gastronomicznych oraz stacji benzynowych specjalną naklejką potwierdzającą, że w tym miejscu alkohol sprzedawany jest tylko osobom pełnoletnim.

Letnie miesiące, wolne od zajęć szkolnych, a nierzadko również dostatecznej opieki osób dorosłych, są tym momentem, w którym niektórzy nieletni po raz pierwszy próbują napojów alkoholowych. Jak pokazały ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez CBOS, tylko 7 proc. nastolatków swój pierwszy w życiu alkohol zdobyło samodzielnie. W większości przypadków trafił on w ręce nieletnich za sprawą dorosłych: rodziców, opiekunów czy sprzedawców. By przeciwdziałać temu zjawisku największe krajowe organizacje branżowe zrzeszające firmy z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego zawiązały koalicję, której celem jest ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

Dorośli, bądźcie stanowczy

W ramach współpracy członkowie koalicji postanowili zaapelować do społeczeństwa o odpowiedzialną postawę, stanowczość i odwagę do reagowania na wszelkie próby udostępniania alkoholu młodzieży. – Reprezentujemy różne branże, ale tym, co nas łączy jest bezwzględny sprzeciw wobec sprzedawania i udostępniania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim. Podzielamy przekonanie, że w tej kwestii nie ma miejsca na żadne kompromisy i takie właśnie jest przesłanie naszego apelu. Kierujemy go do wszystkich dorosłych, w szczególności zaś do pracowników handlu i gastronomii, którzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z nastoletnimi klientami próbującymi nabyć napoje alkoholowe – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, które zainicjował i koordynuje działania koalicji. Podpisany przez wszystkie organizacje członkowskie apel zostanie wysłany do mediów w całej Polsce.

Naklejka dla odpowiedzialnych

Apel to nie wszystko, co członkowie koalicji zaplanowali w ramach działań mających na celu ochronę młodych ludzi przez łatwym dostępem do alkoholu. Wkrótce na 100 tysiącach sklepów, barów, restauracji i stacji paliw, czyli w miejscach, w których można kupić alkohol, pojawią się specjalne naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.
Do sprzedawców trafią również wizytówki przypominające o możliwości przejścia nieodpłatnego szkolenia z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu z wykorzystaniem przygotowanej przez branżę piwowarską e-learningowej platformy „Odpowiedzialny Sprzedawca” dostępnej pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl . To o tyle istotne, że – jak wynika z badania CBOS – niemal wszyscy pracownicy handlu (98,9 proc.) w swojej pracy mieli styczność z nastolatkami próbującymi kupić alkohol. – W takiej sytuacji to nie lada sklepowa odgradza młodego człowieka od półki z trunkami, tylko rozsądna decyzja sprzedawcy, który posiadając odpowiednią wiedzę i umiejętności jest w stanie właściwie zareagować na próbę nabycia alkoholu przez nastolatka. Platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” pozwala przećwiczyć wszystkie „krytyczne” punkty związane z obsługą nieletniego klienta, takie jak prawidłowa identyfikacja wieku czy skuteczne odmawianie sprzedaży – mówi Danuta Gut.

Jak informuje Związek Browary Polskie, z możliwości edukacyjnych, jakie daje platforma skorzystało dotychczas ponad 12 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

Dodatkowych informacji udziela:

Anna Grabowska

tel. +48 600 349 410

e-mail: agrabowska@mcconsultants.pl

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Polagra Food w wiosennym terminie już za nami
    2018-05-16

    Za nami 3 intensywne dni spotkań branży spożywczej i do tego po raz pierwszy w otoczeniu wiosennej aury. To było wydarzenie, podczas którego na pierwszym planie były rozmowy biznesowe, a tłem do tych [...]

  2. Odkryj belgijskie mięso na Polagra Food 2018
    2018-04-28

    Polagra Food to najważniejsze targi spożywcze w Polsce. W tym roku po raz pierwszy odbędą się w nowej formule i w nowym terminie:8-10 maja Belgian Meat Office po raz 4 będzie ucz[...]

  3. STRATEGIA BRANŻY SOKOWNICZEJ
    2018-04-20

    Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), zaprasza na XXI Międzynarodowe Sympozjum "Strategia branży sokowniczej w zmieniających się warunkach rynkowych", które odbędzie się [...]

  4. Poznaj Dobrą Żywność
    2018-04-18

    Szynka pieczona Sokołów została wyróżniona prestiżowym znakiem Poznaj Dobrą Żywność. Jest on przyznawany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi produktom o wysokiej, niezmiennej jakości i doskonałych [...]

  5. Jakość łączy branżę
    2018-04-12

    Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw były doskonałą okazją do podkreślenia znaczenia polskiej, certyfikowanej żywności wysokiej jakości. Podczas tego[...]

  6. Polska jajami stoi
    2018-03-28

    Polska od wielu lat utrzymuje się w ścisłej czołówce producentów jaj w Unii Europejskiej. Rocznie wytwarza ok. 10 mld jaj. Rodzima kura potrafi znieść nawet do 250 jaj w ciąg[...]

  7. KRD-IG w warszawskich przedszkolach
    2018-03-28

    Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza przy współpracy z Zakładem Wylęgu Drobiu MALEC, członkiem KRD-IG, rozpoczęła realizację pilotażowego projektu edukacyjnego w przedszkolach. 26[...]

  8. Polacy w czasie świąt ...
    2018-03-21

    ...częściej stawiają na produkty mięsne premium. Wyniki finansowe branży produkcji mięsnej wskazują, że rynek ten w Polsce stale rośnie. W sektorze pojawiła się nisza i coraz więce[...]

  9. KRD-IG odpowiada NIK na raport dot. antybiotyków
    2018-03-15

    Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza (KRD-IG) w oficjalnym piśmie do prezesa Najwyższej Izby Kontroli (NIK) wyraziła swoje krytyczne stanowisko w sprawie opublikowanego niedawno raportu pt. "W[...]

  10. Wina Mołdawii i polska kuchnia
    2018-03-09

    Pasja, talent kulinarny, miłość do wybornych smaków i bogatych aromatów oraz gościnność to wspólne cechy Polaków i Mołdawian. Nic więc dziwnego, że polska kuchnia i [...]