Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych - przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł paliwowy oraz branżę piwowarską. W ramach współpracy koalicjanci, w gronie których znalazły się: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oznaczą 100 tys. placówek handlowych, punktów gastronomicznych oraz stacji benzynowych specjalną naklejką potwierdzającą, że w tym miejscu alkohol sprzedawany jest tylko osobom pełnoletnim.

Letnie miesiące, wolne od zajęć szkolnych, a nierzadko również dostatecznej opieki osób dorosłych, są tym momentem, w którym niektórzy nieletni po raz pierwszy próbują napojów alkoholowych. Jak pokazały ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez CBOS, tylko 7 proc. nastolatków swój pierwszy w życiu alkohol zdobyło samodzielnie. W większości przypadków trafił on w ręce nieletnich za sprawą dorosłych: rodziców, opiekunów czy sprzedawców. By przeciwdziałać temu zjawisku największe krajowe organizacje branżowe zrzeszające firmy z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego zawiązały koalicję, której celem jest ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

Dorośli, bądźcie stanowczy

W ramach współpracy członkowie koalicji postanowili zaapelować do społeczeństwa o odpowiedzialną postawę, stanowczość i odwagę do reagowania na wszelkie próby udostępniania alkoholu młodzieży. – Reprezentujemy różne branże, ale tym, co nas łączy jest bezwzględny sprzeciw wobec sprzedawania i udostępniania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim. Podzielamy przekonanie, że w tej kwestii nie ma miejsca na żadne kompromisy i takie właśnie jest przesłanie naszego apelu. Kierujemy go do wszystkich dorosłych, w szczególności zaś do pracowników handlu i gastronomii, którzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z nastoletnimi klientami próbującymi nabyć napoje alkoholowe – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, które zainicjował i koordynuje działania koalicji. Podpisany przez wszystkie organizacje członkowskie apel zostanie wysłany do mediów w całej Polsce.

Naklejka dla odpowiedzialnych

Apel to nie wszystko, co członkowie koalicji zaplanowali w ramach działań mających na celu ochronę młodych ludzi przez łatwym dostępem do alkoholu. Wkrótce na 100 tysiącach sklepów, barów, restauracji i stacji paliw, czyli w miejscach, w których można kupić alkohol, pojawią się specjalne naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.
Do sprzedawców trafią również wizytówki przypominające o możliwości przejścia nieodpłatnego szkolenia z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu z wykorzystaniem przygotowanej przez branżę piwowarską e-learningowej platformy „Odpowiedzialny Sprzedawca” dostępnej pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl . To o tyle istotne, że – jak wynika z badania CBOS – niemal wszyscy pracownicy handlu (98,9 proc.) w swojej pracy mieli styczność z nastolatkami próbującymi kupić alkohol. – W takiej sytuacji to nie lada sklepowa odgradza młodego człowieka od półki z trunkami, tylko rozsądna decyzja sprzedawcy, który posiadając odpowiednią wiedzę i umiejętności jest w stanie właściwie zareagować na próbę nabycia alkoholu przez nastolatka. Platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” pozwala przećwiczyć wszystkie „krytyczne” punkty związane z obsługą nieletniego klienta, takie jak prawidłowa identyfikacja wieku czy skuteczne odmawianie sprzedaży – mówi Danuta Gut.

Jak informuje Związek Browary Polskie, z możliwości edukacyjnych, jakie daje platforma skorzystało dotychczas ponad 12 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

Dodatkowych informacji udziela:

Anna Grabowska

tel. +48 600 349 410

e-mail: agrabowska@mcconsultants.pl

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Certyfikat IFS Food dla Fabios SA
    2018-01-18

    W minionym tygodniu w siedzibie firmy odbył się audyt w zakresie stosowania sytemu związanego z bezpieczeństwem żywności IFS Food. W ciągu dwóch dni audytorzy z firmy Bureau Veritas Polska dokonali oc[...]

  2. Piekarski pion badań i rozwoju
    2018-01-15

    Rok 2017 był dla nas szczególnie ważny. Została zrealizowana część planu biznesowego. Wyczekiwany przez wielu dział piekarski stał się częścią oferty Libra Polska. Celem doświadczon[...]

  3. Warsztaty gotowania z POLSKIM MIĘSEM
    2018-01-10

    20 grudnia 2017 roku Związek Polskie Mięso zorganizował charytatywne warsztaty gotowania świątecznych potraw. Wspierali go liczni sponsorzy, tj.: Akademia Kulinarna Marcina Budynka, Zakł[...]

  4. Gobarto porządkuje strukturę Grupy
    2017-12-30

    W dniu 28 grudnia br. podczas Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Gobarto S.A. podjęto uchwały, umożliwiające spółce dalszy rozwoju segmentu przetwórstwa mięsa [...]

  5. Otwarcie rynku Singapuru
    2017-12-15

    Jak poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, singapurskie służby weterynaryjne pozytywnie rozpatrzyły polski wniosek dotyczący możliwości eksportu mięsa drobiowego[...]

  6. Aseptyczne pakowanie=bezpieczna żywność
    2017-12-15

    Według opublikowanego ostatnio raportu dotyczącego aseptycznego pakowania (Aseptic Packaging Market: Global Industry Analysis, Trends, Market Size & Forecasts to 2023), skumu[...]

  7. 100% polska whisky, destylowana w Browarze Ciechan
    2017-12-07

    Po 1445 dniach leżakowania na rynku pojawiła się Whisky Jakubiak - 100% polska whisky, destylowana w Browarze Ciechan. Ten szlachetny trunek to tradycyjny single malt z jednej beczki o wyjątkowym, int[...]

  8. V-LABEL dla warszawskiego wegeguru!
    2017-12-07

    W tegorocznym międzynarodowym rankingu najbardziej prowegańskich miast na świecie organizowanym przez serwis Happy Cow Warszawa zajęła zaszczytne III miejsce, stając na podiu[...]

  9. EFEKTYWNOŚĆ ZASOBÓW W CENTRUM UWAGI
    2017-12-06

    Anuga FoodTec to jedne z najbardziej znanych międzynarodowych targów branży technologii spożywczych. Tematem przewodnim zbliżającej się odsłony wydarzenia, które w dniach 20-[...]

  10. Cedrob na misji gospodarczej w Wietnamie
    2017-12-05

    Dobiegła końca wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Wietnamie. Głowie państwa towarzyszyli przedstawiciele rządu oraz 65 przedsiębiorców wchodzących w skład misji biznesowej.[...]