Brygada strażacka na wiedeńskim lotnisku regularnie organizuje szkolenia dla austriackich i zagranicznych strażaków. Instruktorzy prowadzący szkolenia na lotnisku noszą odzież ochronną wykonaną w nowej technologii GORE® PARALLON®.

W zeszłym roku międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu przyjął 24,4 miliona pasażerów oraz 224 600 lotów. Strażacy na lotnisku mają dwie różne siedziby, dzięki czemu potrzebują nie więcej niż 3 minuty, żeby się przygotować i dotrzeć do dowolnego miejsca na płycie lotniska. Żeby utrzymać pełną sprawność i przygotować się do reagowania na różne zagrożenia, strażacy co roku odbywają około dwudziestu sesji treningowych w porcie lotniczym. Kursy prowadzone są przez trzydziestu instruktorów, którzy stanowią około 40% strażaków służących na lotnisku. Program szkoleniowy działa od piętnastu lat, zapewniając funkcjonariuszom ciągłe podnoszenie umiejętności.

Instruktorzy dzielą się wiedzą i doświadczeniami, ale są także odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoich podopiecznych, np. w specjalnej jednostce pokazowej, która odtwarza wybuchy płomieni oraz inne wypadki związane z ogniem. Kursy skupiają się również na cieczach, które mogą stwarzać zagrożenia (jak paliwo lotnicze); zwracają też uwagę na wypadki związane z ograniczeniem widoczności (np. wskutek zadymienia). Podczas zajęć ze stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych kursanci uczą się obsługi różnych wozów strażackich, kamer termowizyjnych itd. Program jest wykorzystywany przez wiele austriackich grup strażaków oraz brygady strażackie z lotnisk w Szwajcarii, Słowacji, a nawet przez siły zbrojne Republiki Federalnej Niemiec.

Obecnie standardy bezpieczeństwa ogniowego na lotniskach są bardzo wysokie, dzięki czemu do poważnych incydentów dochodzi niezwykle rzadko. Mimo to, jeśli spojrzeć na wypadki, do których doszło w różnych portach lotniczych na świecie, nadal można przekazać wiele informacji na sesjach szkoleniowych. Na przykład we wrześniu 2015 r. życie 172 pasażerów było zagrożone, kiedy na lotnisku w Las Vegas jeden z silników zatankowanego do pełna samolotu zapalił się przed samym wzniesieniem w powietrze. Strażacy zareagowali natychmiast i tylko 14 osób zostało lekko rannych. Ciągnik samolotowy użyty do holowania pustego Airbusa A 340 zapalił się na lotnisku we Frankfurcie w czerwcu br. Ciągnik spłonął i przód samolotu został poważnie uszkodzony. Natomiast do ostatniego poważnego zdarzenia, w którym interweniowali strażacy z wiedeńskiego lotniska, doszło w październiku 2017 r. Tym razem nie dotyczyło ono samolotu. Jeden z wagonów linii miasto – lotnisko zapalił się na stacji, która znajduje się właściwie w środku lotniska. Brygada sprawnie ugasiła ogień i nikt nie został ranny.

Po serii prób w 2017 r. strażacy z wiedeńskiego lotniska zdecydowali się zamówić lekką odzież ochronną z systemem GORE® PARALLON® dla swoich instruktorów. W tej odzieży, dzięki zintegrowaniu dwóch membran, osiągnięto najwyższe standardy ochrony przed płomieniami i wysoką temperaturą – zarówno wtedy, gdy odzież zostaje zmoczona wodą z zewnątrz, jak i w wtedy, kiedy ratownik mocno się poci. Odzież pozwala skórze oddychać i jest lżejsza od poprzednich wersji, dzięki czemu zwiększa komfort użytkowania oraz skuteczność wykonywania zadań przez strażaków. System GORE® PARALLON® sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy w trakcie pożaru życiu strażaków zagrażają różne nakładające się na siebie czynniki. Biorąc pod uwagę, jak skomplikowane są akcje ratownicze na lotniskach cywilnych, należy liczyć się z ekstremalnymi sytuacjami. Po roku użytkowania odzież z technologią GORE® PARALLON® spotkała się z pozytywnymi opiniami ze strony instruktorów strażackich na wiedeńskim lotnisku.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Targi BHP w Katowicach
    2019-02-21

    Od 2 do 4 kwietnia 2019 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbędzie się 19 edycja Targów BHP, skierowana do firm świadomie dbających o bezpieczeństwo w środowisku pracy oraz produce[...]

  2. Portal o pakowaniu
    2019-02-19

    Nowy portal tematyczny packaging-360.com, uruchomiony we wrześniu 2018 r. podczas targów FachPack, jest już dostępny w języku angielskim. Jest to projekt stworzony dzięki współpracy między frankfurcką[...]

  3. Nagrodzono produkty przyszłości
    2019-02-15

    12 lutego 2019 r. w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wręczyły nagrody i wyróżnienia dla najb[...]

  4. Targi Warsaw Pack
    2019-02-14

    Warsaw Pack to specjalistyczne wydarzenie dla branży opakowaniowej. Odbędzie się w dniach 5-7 marca 2019 r. w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym PTAK Warsaw Expo. Targi podzielone będą na str[...]

  5. Pakowanie w Norymberdze
    2019-02-12

    Targi FachPack to wydarzenie, na którym gromadzą się i wymieniają doświadczeniami specjaliści z dziedziny opakowań. Jest to jedno z najważniejszych miejsc spotkań branżowych w Europie - a w 2019 roku [...]

  6. Konferencja bhp w Katowicach
    2019-02-08

    Wydział Nauk Technicznych Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach zaprasza do wzięcia udziału w konferencji naukowej "Doskonalenie standardów bhp w różnych gałęziach przemysłu/gospodarki[...]

  7. INDUSTRYmeeting w Sosnowcu
    2019-02-07

    W dniach 27-28 lutego 2019 roku w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu odbędą się Targi Utrzymania Ruchu i Technologii Przemysłowych INDUSTRYmeeting. Celem targów jest [...]

  8. Sympozjum HYDROPREZENTACJE XXII
    2019-02-07

    Współpraca i bezpieczeństwo to temat przewodni XXII Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowo-Technicznego HYDROPREZENTACJE. To jedno z najważniejszych wydarzeń na mapie naszego kraju poświęcone aktualnym zag[...]

  9. POWTECH 2019
    2019-02-05

    Na targach POWTECH 2019 w dniach 9-11 kwietnia br. w Norymberdze zwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z całą gamą innowacji w zakresie technologii obróbki mechanicznej (proszkowej)[...]

  10. Bezpieczeństwo żywności i wyższy poziom BHP
    2019-02-04

    Poznaj niezawodne rozwiązania firmy Brady w zakresie identyfikacji na potrzeby bezpieczeństwa minimalizujące ryzyko skażenia. Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrow[...]