Od 2007 r. Polska pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego ma jedną z najgorszych statystyk w Europie - na nasz kraj przypada 14% całkowitej liczby ofiar śmiertelnych, mimo że Polacy stanowią zaledwie 8% ogólnej liczby mieszkańców Europy. Eryk Biskupski, ekspert ds. bezpieczeństwa pojazdów w Brigade Electronics Polska, przekonuje, że należy zrobić więcej, aby poprawić w kraju bezpieczeństwo na drogach.

Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w latach 2002-2011 na polskich drogach zginęło ponad 51 tysięcy osób, a około 596 tysięcy zostało rannych. Użytkownicy dróg dwa razy częściej tracą życie na polskich drogach w porównaniu do średniej europejskiej. Stwierdzono, że najbardziej narażeni na śmierć w wyniku kolizji drogowej są piesi, rowerzyści i motocykliści. Ponad 33% ofiar śmiertelnych było wynikiem przejechania pieszego, a 15–20% spowodowanych zostało przez zderzenia czołowe.

Obecnie jednym z głównych problemów związanych z poprawą bezpieczeństwa na drogach w Polsce jest brak wdrożenia skutecznych strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wprawdzie wzrosła liczba ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i odpowiednich szkoleń, jednak często środki mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego nie przekonują zwykłych ludzi. Ryzyko śmierci w wypadku drogowym z udziałem samochodu ciężarowego jest najwyższe w Polsce. Ponieważ liczba tych pojazdów na drogach wciąż wzrasta, rozwiązanie tego problemu polega na zaszczepieniu bezpieczniejszych zachowań i wprowadzeniu bezpieczniejszych pojazdów. Szczególnie w branżach wykorzystujących samochody ciężarowe, takich jak spedycja, logistyka i budownictwo.

Unia Europejska zwróciła się do państw członkowskich o zobowiązanie się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez politykę Wizji Zero, której głównym celem jest całkowite wyeliminowanie śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Wiele krajów podejmuje w związku z tym różnorodne działania. Przykładem nowego podejścia do bezpieczeństwa transportu ciężarowego jest Standard Bezpośredniej Widoczności (Direct Vision Standard – DVS), który ma wejść w życie w Londynie w październiku 2020 r. Jego podstawą jest zapewnienie kierowcy widoczności z szoferki. Wszystkie pojazdy o masie powyżej 12 ton operujące na terenie Londynu będą musiały posiada dokument poświadczający, że pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa. Martwe strefy w znacznym stopniu przyczyniają się do kolizji, które powodują zgony lub obrażenia wśród zagrożonych użytkowników dróg. Nowy standard ma na celu wyeliminowanie martwych stref wokół samochodów ciężarowych poprzez zastosowanie urządzeń i sprzętu bezpieczeństwa. Obejmują one następujące elementy: kamery lub lusterka klasy V i VI, ochronę boczną przed wjechaniem pod pojazd, monitorowanie kamerami z podglądem 360°, zewnętrzne naklejki ostrzegawcze, słyszalne alarmy ostrzegawcze przy skręcaniu w lewo, czujniki zbliżeniowe i ostrzeżenia dla kierowcy, a także system monitorowania kamerą z prawej strony pojazdu. Właściciele samochodów ciężarowych bez trudu znajdą na rynku opisane rozwiązania. Na przykład firma Brigade Electronics oferuje takie systemy bezpieczeństwa jak Backeye®360 – urządzenie do monitorowania z podglądem 360° wokół pojazdu, pomagające kierowcom bezpiecznie manewrować. Zamontowane na pojazdach kamery CCTV pomagają kierowcom nadzorować martwe strefy i podczas cofania dają podgląd wszystkiego co dzieje się z tyłu pojazdu.

Chociaż londyński DVS wciąż znajduje się na etapie wstępnym a wpływ inicjatywy na zmniejszenie liczby kolizji nie jest jeszcze znany, to jednak dowiedziono, że wyposażenie pojazdów w sprzęt bezpieczeństwa nie tylko pomaga kierowcom w jeździe, ale również w zapobieganiu wypadkom i urazom.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. W czasie epidemii ułatwiamy pracę zdalną
    2020-04-05

    Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu naszych czytelników, w tym szczególnym dla nas Wszystkich czasie, Wydawnictwo SIGMA-NOT umożliwi Państwu BEZPŁATNY DOSTĘP do zasobów PORTALU INFORMACJI TECHNICZNE[...]

  2. Pranie przemysłowe a koronawirus
    2020-04-04

    Firma MEWA wydała specjalny komunikat prasowy, zawierający wypowiedź Matthiasa Zocha, kierownika Działu Techniki Ochrony Środowiska i Technologii Przetwarzania, na temat technologii pran[...]

  3. Substancja, która hamuje zakażenie
    2020-04-04

    Krakowscy naukowcy ogłosili przełom w badaniach nad lekiem: stworzyli obiecującą substancję aktywną, która hamuje rozwój zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2. To pierwszy krok na drodze do[...]

  4. Kiedy będzie szczepionka?
    2020-04-03

    Czemu wirus SARS-CoV-2 wywołujący COVID-19 rozprzestrzenił się przyjmując skalę pandemii, a SARS-CoV-1 odpowiedzialny za SARS wywołał epidemie o mniejszym zasięgu? Zgodnie z analizami NI[...]

  5. Marriott udostępnia pokoje medykom
    2020-04-02

    Lekarze mają w obecnym czasie dużo pracy. Często dyżurują po wiele godzin, narażając zdrowie swoje oraz rodziny. Warszawski hotel postanowił pomóc medykom i udostępnił im swo[...]

  6. Zobacz ofertę #tarczadlaecommerce
    2020-04-01

    W tym trudnym czasie wspieramy Przedsiębiorców! Zdajemy sobie sprawę, że zaistniała sytuacja jest ciężka dla osób prowadzących własne firmy. Chcemy Ci pomóc przetrwać ten trudny czas i d[...]

  7. Branża budowlana a koronawirus
    2020-03-31

    Tego kryzysu nie można było przewidzieć, a co za tym idzie – przygotować się do niego. Pandemia koronawirusa uderzyła w krótkim czasie w zasadzie we wszystkie branże, w tym branżę [...]

  8. Wdrażanie nowych pracowników
    2020-03-30

    Ograniczenia mające zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 z dnia na dzień zwiększyły liczbę osób pracujących zdalnie. W konsekwencji proces związany z wdrożeniem nowej osoby do[...]

  9. Laser niszczy komórki rakowe krążące we krwi
    2020-03-29

    Na horyzoncie pojawia się nowe leczenie raka: urządzenie z wiązką laserową, które wykrywa i zabija na miejscu komórki rakowe krążące w naszej krwi. W badaniu opublikowanym przez Science [...]

  10. Weekend zmiany czasu
    2020-03-28

    z soboty 28 marca na niedzielę 29 marca, czeka nas zmiana czasu na letni. Wciąż powtarzamy, że przesuwamy zegarki, ale tak naprawdę, kiedy ostatnio robiliśmy to sami? Zrobią to za nas komputery, smart[...]