Wyniki 1-10 spośród 2000 dla zapytania: napoje energetyzujące

Napoje energetyzujące - korzyści i zagrożenia

Czytaj za darmo! »

Od kilkunastu lat goszczą na naszym rynku produktów spożywczych napoje energetyzujące (ang. energy drinks). Są to produkty, które można zaliczyć do żywności nowej generacji, o składzie zmodyfikowanym pod kątem określonych wymagań konsumentów. Ich działanie na organizm człowieka w znacznym stopniu różni się od działania typowych napojów orzeźwiających, można zatem zaliczyć je do żywności fun[...]

Analiza światowego rynku napojów funkcjonalnych

Czytaj za darmo! »

W artykule pt. " Napoje funkcjonalne - kalejdoskop" (s. 2) omówiłem podstawowe podziały napojów funkcjonalnych na napoje dla sportowców, napoje energetyzujące oraz napoje o charakterze nutraceutyków. W tym artykule przedstawię trendy rynkowe, wzrosty sprzedaży ogólne w kategorii napojów funkcjonalnych, a także w każdej z podgrup, czyli napojów energetyzujących, napojów dla sportowców i nutrac[...]

Rynek napojów energetyzujących DOI:


  Napoje energetyzujące to zaledwie 1% światowego rynku napojów bezalkoholowych. Napoje energetyzujące wykazują stały wzrost produkcji, przede wszystkim kosztem napojów gazowanych, stanowiąc, w opinii konsumentów, "lepszy" ich substytut. Głównym czynnikiem hamującym rozwój rynku napojów energetyzujących jest zawartość składników określanych jako potencjalnie niebezpieczne dla zdrowia przy nadmiernym ich spożyciu, do których należy przede wszystkim kofeina. Artykuł zawiera dane dotyczące produkcji i spożycia napojów energetyzujących w USA i w UE oraz zwraca uwagę na działania podejmowane przez producentów w celu uatrakcyjnienia produktu w oczach konsumenta ukierunkowanego na spożycie produktów prozdrowotnych oraz przez władze w celu ograniczenia spożycia kofeiny zwłaszcza przez osoby nieletnie.14 sierpnia 2012 r., hasło "energy drink" (napój energetyzujący) zostało po raz pierwszy wymienione w Merriam-Webster Collegiate Dictionary [13]. Napoje energetyzujące to zaledwie 1% światowego rynku napojów bezalkoholowych. Mimo stałego corocznego wzrostu produkcji wciąż jeszcze stanowią niszę na rynku napojów bezalkoholowych [7], jednak mówi się o nich dużo i wywołują wiele emocji. Jednym z głównych czynników, który, mimo wzrostu produkcji, powstrzymuje rozwój rynku napojów energetyzujących jest fakt, że zawierają one składniki potencjalnie szkodliwe dla dzieci [12]. Kofeina jest najpopularniejszym składnikiem napojów energetyzujących i choć nie jest składnikiem niebezpiecznym, łatwo można przekroczyć zalecaną dawkę jej spożycia przy podwyższonej konsumpcji napojów energetyzujących. W 2015 r. EFSA wydała opinię w sprawie bezpiecznego spożywania kofeiny. Kobiety w ciąży nie powinny przekraczać dawki 200 mg dziennie [7]. Za dzienne bezpieczne spożycie przez osobę dorosłą uznano 400 mg, jednak jednorazowo w ciągu 2 h, dawka ta nie powinna przekroczyć 200 mg [7]. Podobną opinię wydała amerykańska Mayo Clinic. 400 mg kofeiny odpo[...]

Koncepcje trendów w kategoriach wzrostowych

Czytaj za darmo! »

Na tegorocznych targach Brau Beviale firma WILD zaprezentuje innowacyjne koncepcje mogące służyć browarom i producentom napojów bezalkoholowych jako sposób stymulowania wzrostu i pozyskania nowych grup docelowych. Zgodnie z naszą misją, "Rozwijamy twój biznes naturalnie", opracowujemy nowe produkty uwydatniające naturalność i wyjątkowy smak. Tematem przewodnim targów norymberskich są napoje piwne i bezalkoholowe napoje orzeźwiające na bazie słodu.W przeszłości filtrowane napoje piwne stanowiły ulubioną przez konsumentów grupę pr[...]

Napoje energetyzujące a bezpieczeństwo zdrowotne DOI:10.15199/65.2015.12.3


  W ostatnich latach na świecie, w tym w Polsce, dynamicznie wzrasta spożycie napojów energetyzujących. Swoją popularność zawdzięczają one zawartości biologicznie aktywnych substancji, które wpływają na funkcjonowanie organizmu, np. poprawiają nastrój lub wytrzymałość fizyczną, zmniejszają senność czy znoszą zmęczenie. Do najczęściej stosowanych należą: kofeina, guarana, tauryna, gorzka pomarańcza, żeń-szeń (ginseng),glukuronolakton, inozytol i L-karnityna. Substancje te stają się istotnymi składnikami diety z powodu zwiększonego spożycia napojów energetyzujących. W artykule przedstawiono potencjalne korzyści, ale również zagrożenia zdrowotne wynikające z konsumpcji napojów energetyzujących. W Polsce napoje energetyzujące zostały uznane za środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego.W ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i na świecie odnotowuje się coraz większe zainteresowanie konsumentów napojami bezalkoholowymi, w tym funkcjonalnymi. Napoje funkcjonalne, czyli napoje o zwiększonej zawartości składników odżywczych i bioaktywnych, są przeznaczone dla określonej grupy konsumentów, np. sportowców czy osób zmęczonych, żyjących w ciągłym stresie. Wyróżnia się kilka kategorii tych napojów:  wzbogacane - przygotowane na bazie ziół, wody z dodatkiem witamin oraz składników mineralnych,  przeznaczone dla sportowców - izotoniczne, hipertoniczne, hipotoniczne,  energetyzujące - zawierające kofeinę lub taurynę,  typu "wellness" - o konkretnym działaniu prozdrowotnym [3, 21]. Napoje energetyzujące, inaczej energizery lub psychodrinki, są zaliczane do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, skierowane głównie do osób dorosłych, mających wzmożony wysiłek umysłowy i fizyczny. Popularność, działania wizerunkowe i sprzedaż napojów energetyzujących koncentrują się głównie na podkreśleniu korzyści wynikających z ich stosowania, takich jak wzrost energii, koncentracji, zdo[...]

Napoje funkcjonalne DOI:

Czytaj za darmo! »

Lider innowacji Ireneusz Lichota, absolwent SGH, obejmując w 2002 r. stanowisko prezesa ZENTIS Polska Sp. z o.o. zastał typową chłodnię produkującą owoce mrożone i konfitury, które słabo się sprzedawały. W krótkim okresie czasu przeorientował produkcję w kierunku nowoczesnych preparatów do jogurtów oraz do napojów. ZENTIS Polska Sp. z o.o. zorganizował zespół 30 specjalistów i technologów zajmujących się New Product Development, R&D i marketingiem, który opracowuje wszystkie innowacyjne preparaty. Obserwując uważnie światowe trendy ZENTIS Polska Sp. z o.o. przygotowuje długofalowy program wsparcia ludzi starszych w ramach tzw. healthy aging. Jest to jeden z najważniejszych aktualnie trendów w kategorii napojów i żywności funkcjonalnej. W świecie obserwujemy dramatyczne starzenie się społeczeństw, co odnotowujemy również w Polsce. W 2025 r. około 40% społeczeństw Europy Zachodniej będzie w wieku ponad 65 lat, natomiast Polacy są jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw w Unii Europejskiej. Już w 2010 r. ludność w wieku 60+ stanowiła aż 19,7%, a w następnych latach procent te[...]

Składniki funkcjonalne napojów energetycznych i energetyzujących


  Napój energetyczny czy energetyzujący? Napoje energetyczne mają za zadanie dostarczyć organizmowi energię pochodzącą z cukrów (glukozy, fruktozy, sacharozy) lub soków owocowych. Mogą to więc być napoje typu cola, soki oraz napoje owocowe, szczególnie te dosładzane. Napoje energetyzujące mają za zadanie dostarczyć składniki bioaktywne (kofeina, tauryna), które wywierają pobudzający wpływ na pewne procesy metaboliczne zachodzące w tkance nerwowej, co w efekcie podnosi sprawność psychiczną i fizyczną organizmu. Dodatek zamienników sacharozy jako substancji słodzących oraz emulsji smakowo-zapachowych zamiast soków owocowych nie przyczynia się do dostarczenia energii. Mianem "energetyczne" można je natomiast określać wówczas, kiedy dodatkowo zawierają w swoim składzie różne cukry pochodzenia naturalnego, dostarczające energii, jak w przypadku typowych napojów energetycznych. Co dostarcza energię w napojach energetyzujących? Napoje energetyzujące pojawiły się w Polsce w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Od tamtego czasu podstawowym ich składnikiem, oprócz wody, cukru lub jego zamienników, regulatorów kwasowości, dwutlenku węgla, barwników, substancji konserwujących itp., jest kofeina syntetyczna lub (rzadko) naturalna, pochodząca z kawy oraz guarany, i tauryna, a także witaminy z grupy B - B2, B3, B5, B6, B12, czasami dodawany jest inozytol, gluku[...]

XII 2013 Napoje funkcjonalne

Czytaj za darmo! »

SERWIS INFORMACYJNY Rozwój napojów funkcjonalnych pomimo ograniczeń w oświadczeniach zdrowotnych Jak podaje Canadean, pomimo znacznych ograniczeń wprowadzonych przez UE, na rynkach Europy Zachodniej napoje funkcjonalne wychodzą z impasu. Napoje funkcjonalne, a więc te z zawartością soku, jak również wody z zawartością witamin i minerałów, są popularne we Francji, a zwłaszcza w Danii. Oba rynki odnotowały wzrost w 2012 r. w porównaniu z wcześniejszymi latami. Szczególnie w Danii wzrost w 2012 r. odnotowano dzięki silnym działaniom promocyjnym i silnej dystrybucji w przypadku największych marek jak vitamin well (wprowadzona na rynek w 2009 r.) i Glaceau vitaminwater, która szybko przyciągnęła uwagę konsumentów. W 2012 r. w Danii pojawiła się również na rynku woda z witaminami pod marką Egekilde wprowadzona przez Royal Unibrew. Można oczekiwać, że inne kraje Europy Zachodniej będą stopniowo podążać za Danią, co będzie wspierać także odbudowująca się gospodarka w regionie. I tak w 2013 r. można oczekiwać wz[...]

Napoje funkcjonalne IV-V 2012

Czytaj za darmo! »

SERWIS INFORMACYJNY Nestle kupuje Baby Food Unit od firmy Pfizer Nestle, największa firma spożywcza na świecie, kupuje Baby Food Unit od firmy Pfizer za 11,9 mld USD, wygrywając w tym wyścigu z firmą Danone. Pozwoli to na połączenie marek firmy Pfizer, jak S-26 Gold, SMA i Promil, ze znanymi markami dziecięcymi Nestle, jak Nan, Gerber, Lactogen i Cerelac Infant. Szef Nestle Paul Bulcke podkreśla, że marki przejęte od firmy Pfizer aż 85% sprzedaży generują na rynkach rozwijających się. Ocenia się, że wartość sprzedaży Pfizer Nutrition w 2012 r. to 2,4 mld USD. Znaczny wzrost spożycia napojów energetyzujących w USA Rynek wszystkich napojów orzeźwiających w USA powiększył się w 2011 r. o 0,9%. Najdynamiczniejszy wzrost odnotowano w kategorii napojów energetyzujących, której wzrost ilościowy wyniósł w 2011 r. aż 14,4%. Jednakże napoje energetyzujące nadal są małą kategorią wśród napojów orzeźwiających i wyprzedzają jedynie RTD coffee, która odnotowała w 2011 r. wzrost o 9,4%. Napoje dla sportowców, które w USA są kategorią ilościowo większą niż napoje energetyzujące, odnotowały wzrost o 8,8%. Coca-Cola przejmuje kontrolę na[...]

 Strona 1  Następna strona »