Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"LECH JARZĘBIŃSKI"

Problemy badań wytrzymałościowych podwozi samolotów lekkich DOI:10.15199/148.2017.6.6


  Bezpieczeństwo wykonywania lotów statków powietrznych w dużym stopniu uzależnione jest od niezawodnej pracy podwozia głównego. Do podstawowych funkcji podwozia głównego należy zaliczyć: umożliwienie poruszania się samolotu po ziemi oraz umożliwienie startów i lądowań. Uszkodzenie podwozia może doprowadzić do uszkodzenia samolotu lub, w skrajnych przypadkach, katastrofy. Uszkodzenie może nastąpić w wyniku awarii systemu sterowania podwoziem, w czego wyniku podwozie nie zostanie wypuszczone lub zablokowane w odpowiedniej pozycji. Może też być następstwem uszkodzenia mechanicznego, na skutek przekroczenia dopuszczalnych obciążeń lub w wyniku pękania zmęczeniowego. Na rys. 1 przedstawiono jeden z licznych typów wypadków, do których dochodzi na skutek uszkodzenia omawianego zespołu samolotu. Badania podwozi samolotów obejmują dwa rodzaje testów. Przeprowadza się wytrzymałościowe próby statyczne i zmęczeniowe w celu zapewnienia, że podwozie przeniesie obciążenia podczas najbardziej wymagających przypadków lądowania oraz nie ulegnie zniszcz[...]

 Strona 1