Wyniki 1-2 spośród 2 dla zapytania: authorDesc:"ADAM KALINA"

Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych przekładni falowych DOI:10.15199/148.2017.2.6


  W publikacji przedstawiono historię powstania, budowę i zasadę działania przekładni falowych. Omówiono warianty konstrukcyjne, a także przedstawiono rozwiązanie hybrydowe, łączące cechy konstrukcyjne przekładni falowej i planetarnej. Konstrukcja przekładni jest ciągle rozwijana i wzbogacana o nowe warianty. Przykładem może być przekładnia hermetyczna, w której dzięki specjalnej konstrukcji koła podatnego i obudowy gwarantującej szczelność, przekładnie mogą być stosowane w przemyśle spożywczym lub farmaceutycznym. Słowa kluczowe: przekładnia falowa, koło podatne, koło sztywne, generator, konstrukcja.Przekładnia falowa w literaturze nazywana jest również harmoniczną. Została opatentowana w USA przez C.W. Mussera w 1959 r., a jej prezentacja odbyła się rok później w Nowym Jorku [1]. Jednym z pierwszych zastosowań było wykorzystanie jej w układzie napędowym łazika księżycowego w misji Apollo 15 w 1971 r. Przekładnia przenosiła moc Nwe = 0,25 KM i miała przełożenie i = 80, prędkość na wałku wejściowym wynosiła nwe = 10 000 obr./min. Obecnie przekładnie tego typu znajdują zastosowanie w napędach: manipulatorów, łazików kosmicznych, maszyn medycznych oraz w układach automatycznej regulacji. W przekładni falowej można wyróżnić trzy podstawowe części: koło sztywne, podatne i generator (rys. 1), a koło podatne jest odkształcane sprężyście przez generator. Po odkształceniu przyjmuje kształt zbliżony do elipsy. Obrót generatora osadzonego na wale wejściowym powoduje przemieszczanie się wywołanych fal odkształceń po obwodzie koła podatnego, a tym samym wchodzenie i wychodzenie z zazębienia kolejnych par zębów. W zależności od konstrukcji przekładni od 30 do 50% par zębów jest jednocześnie w przyporze. Wał wyjściowy może być połączony z kołem podatnym lub kołem sztywnym w zależności od tego, które z kół jest unieruchomione. Przełożenie (i = 30- 350) zależy od liczby zębów koła podatnego z1 i sztywnego [...]

Trajektoria przemieszczeń zęba koła podatnego falowej przekładni z eliptycznym generatorem krzywkowym DOI:10.15199/148.2017.11.7


  Podział, budowę, parametry związane z pracą przekładni falowych przedstawiono w publikacjach [1÷4]. Istotny wpływ na prawidłową pracę tego rodzaju przekładni ma generator. W niniejszej pracy przedstawiono wpływ maksymalnego odkształcenia promieniowego w0 koła podatnego (rys. 1) na geometrię zazębienia wieńców w falowej przekładni z generatorem w postaci krzywki eliptycznej. Do analizy przyjęto przekładnię dwufalową, której parametry przedstawiono w tab. I. Badania przeprowadzono dla przekładni nieobciążonej. Geometria wieńców zębatych kół podatnego i sztywnego Parametry geometryczne wieńca podatnego (rys. 2a) obliczono z następujących zależności [1]: - średnica okręgu podziałowego: d1 = m · z1 (1) współczynnik korekcji koła (w obliczeniach wstępnych): x1 = 3 ÷ 4 TABELA I. Założone parametry analizowanej przekładni falowej Parametr Oznaczenie Wartość Moduł, mm m 0,4 Liczba zębów koła podatnego z1 200 Liczba zębów koła sztywnego z2 202 Przełożenie przy zablokowanym kole sztywnym iS 100 Przełożenie przy zablokowanym kole podatnym iP 101 Nominalny kąt zarysu, ° an 20 Rodzaj zarysu - ewolwentowy Rys. 1. Budowa i zasada działania przekładni falowej z eliptycznym generatorem krzywkowym 36 KONSTRUKCJE rok wyd. LXXVI - zeszyt 11/2017 Współczynnik korekcji w obliczeniach sprawdzających wyznacza się ze wzoru:       = - 1 cos cos 2 1 1 1 śr x z n α α (2) gdzie: αśr - średni kąt zarysu na czynnej wysokości zęba, - grubość tulei podatnej pod uzębieniem: h1 = (0,005 ÷ 0,015)D (3) gdzie: D - średnica zewnętrzna łożyska podatnego, - wysokość zęba koła podatnego: hC1 = (1,5 ÷ 2)m (4) - średnica okręgu głów: da1 = df1 + 2hC1 (5) - średnica okręgu stóp: df1 = D + 2h1 (6) - szerokość zęba na dowolnej średnicy dy1:          ⋅ = = -  &#[...]

 Strona 1