Wyniki 1-10 spośród 69 dla zapytania: authorDesc:"Marcin Zatyka"

El Bulli. Sekrety czołowej kuchni świata


  "Nie nadużywać czerwonego mięsa i drobiu, radzić się historyków i specjalistów wzornictwa przemysłowego oraz oddziaływać na wszystkie zmysły klienta" - radzi Ferran Adria, szef kuchni czołowej restauracji świata. Hiszpański as gastronomii sugeruje też aktywny udział gościa w końcowym etapie przygotowania potrawy.Hiszpańska Costa Brava to nie tylko uroczy region masowo odwiedzany przez turystów z całego świata. Północno-wschodnie wybrzeże Półwyspu Iberyjskiego, poza szeregiem bajecznych plaż i hoteli, kryje też kilkanaście fantastycznych lokali gastronomicznych. Przewodzi im El Bulli, usytuowany w miejscowości Roses, ponad 100 km na północ od Barcelony. Mimo niełatwego dojazdu do tej, działającej zaledwie przez 6 miesięcy w roku restauracji, pęka ona w szwach, a lista zapisów na rezerwację stolika jest długa. Gości nie odstrasza nawet cena obiadu, który średnio kosztuje ok. 250 euro. Czego się jednak nie robi, by spróbować potraw z najlepszej kuchni świata? Jak Hiszpan przerósł Francuza Kiedy na początku lat 60. niemieckie małżeństwo Schillingów zakupiło teren na wybrzeżu Costa Brava, nie przypuszczało, że już po kilkunastu latach stanie się on celem wizyt największych smakoszy z całego świata. Najpierw b[...]

Między Lizboną a Luksemburgiem


  Ekipa Portugalii już w maju rozpoczęła przygotowania przed listopadowym World Cup w Luksemburgu. Jej zawodnicy wierzą, że dania przygotowane m.in. na bazie spaghetti, ryb oraz warzyw przyniosą im upragnione od lat zwycięstwo w olimpiadzie kulinarnej.Wszystko zaczęło się w 1977 r. Grupa kucharzy- zapaleńców powołała do życia Associacao de Cozinheiros Profissionais de Portugal (ACPP - Portugalskie Zrzeszenie Profesjonalnych Kucharzy). Organizacja stopniowo realizowała swe statutowe zadania, lecz jej członkowie w pierwszych latach nie wykazywali zbyt dużej aktywności na zewnątrz. Bardziej dynamiczna okazała się końcówka lat 80., kiedy to szefowie kuchni znad Tagu nabrali do siebie zaufania, zaczęli planować wspólne akcje i myśleć o udziale w międzynarodowych zawodach. Kucharze jadą na olimpiadę Organizowana w 1992 r. we Frankfurcie olimpiada kulinarna stała się dobrym momentem do utworzenia pierwszej ekipy reprezentującej Portugalię w międzynarodowych zawodach gastronomicznych. Debiut wypadł pomyślnie. Ekipa seniorów przywiozła z Frankfurtu dwa brązowe medale: za kuchnię narodów oraz bufet zimnych przekąsek. Nie zawiedli[...]

Gastronomia pod szyldem Jeronymo


  Firma Jeronimo Martins, właściciel dyskontów Biedronka, rozwija w Portugalii sieć kawiarni Jeronymo i planuje kolejne inwestycje w gastronomii. Według ekspertów, w przyszłości spółka mogłaby z powodzeniem sprzedawać małą czarną także w Polsce.Kiedy w 1995 roku spółka Jeronimo Martins (JM) pojawiła się na polskim rynku z siecią tanich dyskontów Biedronka, niewiele osób wróżyło jej sukces. Ten przyszedł dopiero po kilku latach i aktualnie to nie w rodzimej Portugalii, ale w kraju nad Wisłą koncern zarabia najwięcej. Nic więc dziwnego, że jego kierownictwo coraz częściej wspomina o możliwości wyjścia poza handel i zainwestowania w nową branżę. Nie brakuje głosów, że grupa JM, bazując na swoim kilkudziesięcioletnim doświadczeniu w wielu sektorach portugalskiej gospodarki, mogłaby uruchomić nową działalność w Polsce. Jedną z opcji jest rynek HoReCa. 30 sklepów dla szefów kuchni W połowie lat 80. rodzina portugalskich biznesmenów z okolic Fatimy zainwestowała w dystrybucję żywności dla detalu. Z czasem ofertę familii Soares dos Santos poszerzono o [...]

Winne trendy Iberii


  Restauracje funkcjonujące na terenie winnic, prezentowanie gościom procesu wyrobu wina i inwestycje w jego biologiczną odmianę, to tylko kilka z wielu aktualnych tendencji w hiszpańskiej gastronomii. Mnożą się inicjatywy, promujące nowe trendy w iberyjskim winiarstwie, a pomysły są kopiowane od i przez sąsiadów.K ilka lat temu, podczas Światowego Kongresu Win w hiszpańskim Logrono, słynącym z win Rioja, profesor Pierre Mora przewidywał, że spożycie win w krajach południowej i zachodniej Europy będzie malało. Jako przykład podawał rodzimą Francję, w której w ostatnich dekadach nastąpiło przejście od codziennego spożycia tego trunku do okazjonalnej degustacji. Stwierdził przy tym, że decydującą wartość dla konsumentów win stanowić będą jakość produktu oraz marketing. Najnowsze tendencje w winiarstwie dowodzą, że francuski ekspert miał rację. Konsument szuka u źródła W ostatnich dekadach na Półwyspie Iberyjskim przybyło smakoszy win, a wraz z nimi lokali gastronomicznych, które funkcjonują w pobliżu winiarni. Dziś w Hiszpanii i w sąsiedniej Portugalii w każdym regionie działa po kilkaset lokali gastronomicznych, oferujących wino "u źródła". Dobrze, [...]

Moda na wynajem zastawy


  Skutki kryzysu ekonomicznego dotarły na hiszpański stół. W Kraju Basków, Galicji i Kastylii coraz bardziej powszechny stał się wynajem zastawy stołowej, a firmy oferujące tę usługę potwierdzają rosnące zyski. Nowy zwyczaj dobrze przyjmuje się nawet w dumnej ze swych porcelanowych serwisów Portugalii.Wynajem wyposażenia gastronomicznego zwykł się kojarzyć z organizacją wesel, Komunii i chrzcin, stając się w ostatnich latach popularną działalnością w całej Europie. Na rynku Ho- ReCa funkcjonuje dziś szereg firm cateringowych wyspecjalizowanych w organizacji dużych okolicznościowych imprez. Jedni proponują ofertę kompleksową, inni - koncentrują się na wąskiej specjalizacji, np. udostępnianiu krzeseł lub stołów. Tymczasem w Hiszpanii i Portugalii rośnie moda na wynajem zastawy stołowej. Przybywa firm dostarczających talerze, półmiski i sztućce na z góry określony czas. Umowy zawierane między stronami dotyczą nie tylko jednorazowych wydarzeń. Szukanie oszczędności Wynajem zastawy stołowej to korzystne rozwiązanie na starcie lokalu gastronomicznego. - Może być wielką pomocą dla osób rozp[...]

Gastronomia, handel i megabajty


  Portugalia może poszczycić się dobrze prosperującym, wirtualnym sklepem z profesjonalnymi urządzeniami dla branży gastronomicznej. Nowatorski biznes zyskał uznanie klientów i coraz lepiej radzi sobie na rynku. O początkach, specyfice interesu i planach na przyszłość rozmawialiśmy z Paulo Viegasem, współwłaścicielem lizbońskiego sklepu Alojadoscozinheiros.com.Alojadoscozinheiros.com to sklep z urządzeniami dla branży gastronomicznej w stylu dosyć nowatorskim, jak na portugalskie warunki. Z jednej strony tradycyjna forma sprzedaży za ladą, a z drugiej - strona internetowa z szeroką ofertą dla branży HoReCa. Skąd taki pomysł? Z Hiszpanii - tam po raz pierwszy zetknąłem się z wirtualnym sklepem dla szefów kuchni. Zanim postanowiłem rozwijać podobny projekt, marzyła mi się inwestycja w działalność hotelarską. Z biegiem czasu zrozumiałem jednak, że rynek ten w Portugalii jest już wystarczająco nasycony. Ostatecznie ja i mój wspólnik postawiliśmy na restauracje, a dokładnie na sklep gastronomiczny dla profesjonalistów. Oferujemy dziś urządzenia, osprzęt oraz profesjonalne publikacje dla szefów kuchni za pośrednictwem placówki handlowej w Lizbonie [...]

Restauratorzy walczą z kryzysem


  Od kilku miesięcy hasło "Portugalia" przywołuje na myśl słowo "kryzys". Trafność skojarzeń jest na tyle uzasadniona, że ten iberyjski kraj przeżywa największe od ponad 30 lat kłopoty gospodarcze i społeczne. Równolegle z trudnościami szerzą się nad Tagiem różnorodne inicjatywy charytatywne. Ubogim w sukurs przyszli nawet przedstawiciele branży HoReCa.O tym, że Portugalczyk lubi zjeść dobrze, tanio i najlepiej w dobrym lokalu gastronomicznym, wie każdy, kto choć raz był nad Tagiem. Nie jest to ani stereotyp, ani krzywe spojrzenie na rodaków Vasco da Gamy. O godzinie 13.00 w Portugalii zamiera praktycznie wszystko, z wyjątkiem restauracji. Obiad o stałej porze, bez pośpiechu i przeważnie w lokalu gastronomicznym, to zwyczaj, który przetrwał lata. Jednak kryzys zmienia także narodowe przyzwyczajenia i w sytuacji uszczuplających się dochodów Portugalczyków, coraz więcej osób rezygnuje z wizyt w restauracjach. Dodatkowo, docierające do miejscowej opinii publicznej wiadomości o rosnącej liczbie bankrutujących firm i zwiększającej się stopie bezrobocia, martwią przedsiębiorców z branży HoReCa. Klientela się wy[...]

Między Porto a Algarve


  Moda na portugalskie wina rośnie w równie szybkim tempie co jego eksport, rozprzestrzeniając się na wszystkich kontynentach. Poza Angolą, Brazylią, Australią, USA i Wielką Brytanią producenci oraz dystrybutorzy win znad Tagu szkicują ambitny plan podbicia wschodnich rynków. Ekspansja wiedzie przez Polskę.Dobiegające z Portugalii echa kryzysu gospodarczego mają się nijak wobec koniunktury sektora winiarskiego znad Tagu. Zwiększa się nie tylko eksport win tradycyjnych portugalskich marek, ale też zainteresowanie mniej znanymi brandami ze strony zagranicznych restauratorów z Europy, Ameryki Północnej czy Afryki. Producenci oraz dystrybutorzy zacierają ręce i kontynuują ekspansję, poszukując nowych miejsc zbytu. Podkreślają też, że podstawą sukcesu jest marketing, wycelowany w dobrze zdefiniowanego klienta. Pomysłów na jego przyciągnięcie nie brakuje. Zaproszenie dla całego świata Wino porto jest nie tylko wizytówką portugalskiego eksportu, lecz także magnesem przyciągającym na północ kraju wielu zagranicznych biznesmenów. Zainteresowanie to skrzętnie wykorzystują nie tylko lokalni wytwórcy tego trunku, ale także władze samorządowe promujące region rozpościerający się u brzegów rzeki Douro. Przykład[...]

Zawrotna kariera zielonego wina


  Wytwarzane na hiszpańsko-portugalskim pograniczu vinho verde, zaczyna zdobywać sobie coraz większe grono zwolenników w europejskiej i północnoamerykańskiej gastronomii. Sława tego mało dotychczas znanego wina dotarła już nawet nad Wisłę.Przybywający do Portugalii obcokrajowcy zazwyczaj doskonale znają brandy, wina porto oraz marki czerwonych win z regionu rzeki Douro. Mniejszą sławę mają natomiast wina zielone, tzw. vinho verde, wytwarzane na obszarze północno-zachodniego pogranicza z Hiszpanią. W rzeczywistości jest to wino białe (czerwone i różowe należą do rzadkości), wyrabiane z nie w pełni dojrzałych winogron, hodowanych w regionie Minho, którego głównymi miastami są Braga oraz Guimaraes. - Ten bardzo zielony zakątek kraju ma kilka podregionów winnych, charakteryzujących się dominacją którejś z odmian winogron. Na przykład w pobliżu granicy bardzo powszechne jest wino Alvarinho. Z kolei w centrum Minho przeważają wina zielone wytwarzane z odmiany Loureiro - wyjaśnia Alfredo Saramago, ekspert gastronomiczny, współpracujący z promującą portugalskie wina fundacją Viniportugal. Śla[...]

Czekoladowe święto w Obidos


  Obidos, portugalska miejscowość, znajduje się między Lizboną a Coimbrą. W odległej przeszłości mieszkali tam Rzymianie, Wizygoci, a nawet Arabowie. Dziś, na terenie średniowiecznego zamku, pamiętającego wykwintne przyjęcia króla Dinisa, organizowane są jedne z największych na świecie festiwali czekolady. W tym roku w ciągu trzech marcowych tygodni wszystkie drogi Półwyspu Iberyjskiego wiodły przez to kilkunastotysięczne miasteczko. Efekt - ponad 200 tys. gości z Portugalii, Hiszpanii oraz pozostałych krajów naszego kontynentu. Wszystko po to, aby zobaczyć i zasmakować różnokolorowej czekolady oferowanej pod najrozmaitszymi postaciami. Sześć ton czekolady Pomysłodawcy festiwalu czekolady w Obidos nie mogli wybrać lepszej lokalizacji na organizację tego niezwykle oryginalnego wydarzenia gastronomiczno-handlowego. W tym pełnym wąskich uliczek średniowiecznym miasteczku z wysokimi murami obronnymi eksponowali swoje wyroby producenci wyrobów czekoladowych, ich dystrybutorzy oraz liczne cukiernie. Oferta przedstawiona na gęsto usytuowanych stoiskach stanowiła tylko niewielką część wydarzeń organizowanych w ramach IX Międzynarodowego Festiwalu Czekolady w Obidos. Ta jedna z najbardziej charakterystycznych imprez gastronomicznych Portugalii organizowana jest dzięki wsparciu władz samorządowych, profesjonalnych organizacji kucharzy i cukierników oraz licznych sponsorów. Dzięki wspólnemu wysiłkowi, czarujące na co dzień miasteczko, przeobraża się w bajkową, czekoladową krainę. - Do przygotowania samej tylko dekoracji festiwalowej zużyto prawie trzy tony czekolady. Pozostałe trzy tony wykorzystaliśmy do pr[...]

 Strona 1  Następna strona »