Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Grzegorz Zimon"

Model branżowej grupy zakupowej w przemyśle chemicznym DOI:10.15199/62.2018.11.3


  W przemyśle chemicznym, który charakteryzuje się wytwarzaniem produktów i oferowaniem usług o wysokiej jakości, rywalizacja o klienta jest mocno skomplikowana. Przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na wykorzystanie najprostszych strategii zarządzania, do których należą strategie cięcia kosztów i niskich cen, gdyż działania takie bardzo szybko obniżają jakość wytwarzanych produktów i usług. Największe firmy chemiczne, takie jak Grupa Azoty, słusznie wprowadzają inną skuteczną strategię zarządzania. Jest to strategia zakupów grupowych, która ma na celu obniżenie kosztów związanych z zakupem surowców i materiałów strategicznych dla produkcji. Rozwiązaniem, które przynosi jeszcze więcej korzyści i jest możliwe do zastosowania w mikro, małych i dużych przedsiębiorstwach działających w przemyśle chemicznym jest stworzenie branżowej grupy zakupowej. Przedstawiono model branżowej grupy zakupowej dla przedsiębiorstw, który jest rozwiązaniem pozwalającym na skuteczną obniżkę kosztów, poprawę warunków finansowych i poprawę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku. Przedsiębiorstwa funkcjonujące w każdej branży spotykają się z agresywną konkurencją. Obsesyjna walka z odwiecznymi rywalami sprawia, że liderzy nie dostrzegają zagrożenia ze stron mniejszych firm, które burzą istniejący porządek, czyli przedsiębiorstw konkurujących niskimi kosztami (low-cost competitiors). Bardzo często przedsiębiorstwa w walce o kontrahenta stosują strategię opartą tylko na agresywnym obniżaniu kosztów. Są takie branże, gdzie strategia ta może przynieść efekty, np. branża odzieżowa, i takie, w których istotna jest jakość oferowanych usług oraz sprzedawanych produktów. Niska jakość może wręcz wykluczyć z rynku dane przedsiębiorstwo. Do takiej branży należy zaliczyć przemysł chemiczny. Przedsiębiorstwa działające w tej branży muszą dbać o jakość oferowanych produktów i usług. Ponoszą wydatki, aby stworzyć odpowiednie systemy zarządzan[...]

 Strona 1