Wpływ parametrów obróbki cieplnej na właściwości stopu aluminium 7075 DOI:10.15199/24.2018.8.9
Wstęp. Zasadniczymi grupami zaliczanymi do stopów
przeznaczonych do przeróbki plastycznej reagujących na
obróbkę cieplną są stopy z serii: 2xxx, 6xxx i 7xxx. W���łaściwości
���������ich zależą����������������������������������� zwłaszcza od utwardzenia wydzieleniowego,
wynikającego z obróbki za pomocą przesycenia
i starzenia. Z tej grupy, stopami charakteryzującymi się największą
wytrzymałością na rozciągania są stopy aluminium
serii 7xxx. Jest to duża grupa stopów, obrabianych cieplnie
oraz umacnianych wydzieleniowo przez kombinację dodatku
stopowego w postaci cynku i magnezu (Zn 4-6%, Mg
1-3%) oraz ewentualnie miedzi [1].
Możliwość różnorodnego zastosowania powoduje, że
seria 7xxx obejmuje ponad kilkadziesiąt stopów zawierających,
oprócz podstawowych dodatków stopowych: Zn,
Mg, Cu, także dodatki stopowe w postaci: Mn, Ti, Si,
Zr, Cr i inne. Dodatki te, dodawane są w celu zwiększenia
umocnienia roztworowego, wydzieleniowego, a także
w celu poprawy odporności korozyjnej, zmęczeniowej oraz
dla osiągnięcia większego rozdrobnienia ziarna. Różne
stężenia głównych dodatków stopowych dają możliwości
powstawania faz wywierających określony wpływ na
strukturę oraz własności użytkowe tych stopów. Stopy z serii
7xxx, ze względu na skłonność do utwardzania wydzieleniowego
oraz dobry parametr konstrukcyjny, jakim jest
wysoka wytrzymałość właściwa, znalazły zastosowanie
na wysokowytrzymałe elementy konstrukcyjne stosowane
m. in w lotnictwie, w przemyśle samochodowym, morskim
i kolejowym [2, 3]. Z tej dużej grupy stopów, na uwagę zasługuje
stop 7075 i jego pochodne. Stop ten, w stanie umocnionym,
odznacza się[...]
Influence of the Deformation Path Change on Behavior of Copper Alloys
The constant demand for materials with better functional properties and improved manufacturing technologies inspires scientists to search for new forming methods. Those, which involve deformation path change seem to be promising. The paper presents the effect of deformation path on the force and energy parameters, flow stress, limit strain and structure of selected copper alloys. The results [...]
Problematyka zastosowania badań plastometrycznych w analizie zachowania się materiałów metalicznych podczas kształtowania plastycznego z wykorzystaniem zmiany drogi odkształcania
Celem pracy jest przedstawienie możliwości zastosowania badań plastometrycznych do przeprowadzania symulacji zjawisk zachodzących
podczas procesów kształtowania plastycznego, w których zastosowano kontrolowaną zmianę drogi odkształcania. Z przeprowadzonych badań
wynika, że plastometryczne próby pozwalają na określenie możliwości zastosowania badań, dotyczących złożonych dróg odkształcania, do
analizy wpływu prędkości odkształcania, temperatury oraz kąta zmiany drogi odkształcania na proces odkształcania materiałów podczas
obróbki plastycznej. W pracy przedstawiono wpływ zmiany drogi odkształcania na naprężenie uplastyczniające oparte na badaniach labora-
toryjnych przeprowadzonych w Zakładzie Inżynierii Procesów Kształtowania Plastycznego Politechniki Wrocławskiej oraz INOP Poznań.
The aim of the study is the analysis of plastometric research applicability to the simulation of the phenomena which occurs in the forming
process with controlled strain path changes. The research has shown that plastometric tests allow determining the applicability of research on
complex strain path for the analysis of strain rate, strain path deflection angle and temperature influence on the material deformation process
during forming processes. The paper presents the influence of strain path changes on the yield stress based on laboratory tests performed at
the Forming Processes Engineering Department University of Wroclaw and at the Metal Forming Institute in Poznan.
Słowa kluczowe: złożone drogi odkształcania, badania plastometryczne, prasowanie obwiedniowe
Key words: complex strain path, plastometric research, orbital forging
Tablica 1. Skład chemiczny stali 16HG
Table 1. Chemical composition 16HG
Materiał CCuCrNiMo S Mn SiVW P Ti
16HG 0,160,190,840,120,020,0321,110,280,0050,020,0160,005
S. 421 HUTNIK-WIADOMOŚCI HUTNICZE Nr 6
tradycyjnym oraz powoduje koncentrację nacisków
na[...]
Zastosowanie modelowania numerycznego oraz badań plastometrycznych w procesie prasowania obwiedniowego
Celem pracy jest analiza możliwości zastosowania modelowania numerycznego w powiązaniu z badaniami plastometrycznymi, do przepro-
wadzenia symulacji zjawisk zachodzących podczas procesu prasowania obwiedniowego. Zbudowany matematyczny model procesu umoż-
liwia określenie wpływu prędkości odkształcania, kąta wychylenia stempla kształtującego oraz temperatury na proces prasowania obwie-
dniowego. Istotna jest ocena wpływu zastosowanej drogi odkształcania na strukturę, gdyż w procesie prasowania obwiedniowego materiał
jest odkształcany cyklicznie z przerwami w odkształceniu, których czas trwania jest zależny od geometrii oraz prędkości ruchu narzędzi. W pracy przeprowadzono modelowanie numeryczne procesu prasowania obwiedniowego, które w powiązaniu z wynikami uzyskanymi podczas
badań plastometrycznych mogą pozwolić na optymalizację procesu prasowania obwiedniowego.
The aim of this work is to analyze the possibility of numerical modelling and plastometric research application to the simulation of phenomena
occurring during the process of orbital forging. Constructed mathematical model of the process allows determining the effect of strain
rate, the deflection angle of punch and temperature on the process of orbital forging. Due to the cyclical nature of the orbital forging at
which the length of breaks between cycles depends on the geometry and velocity of tools, it is important to assess the impact of strain path
on the structure. This study includes numerical modelling, which in combination with the results obtained in plastometric tests, may allow
optimization oforbital forging.
Słowa kluczowe: prasowanie obwiedniowe, badania plastometryczne, modelowanie numeryczne
Key words: orbital forging, numerical modelling, plastometric research.Wprowadzenie. Kucie wahającą matrycą w po-
równaniu do konwencjonalnych metod prasowania ce-
chuje się wyraźnym ograniczeniem kształtowania ele-
mentów smukłych. Z praktyki i doświadczenia wynika,
że najlepsze[...]
Analiza zachowania się stali 16HG podczas prasowania obwiedniowego
W pracy dokonano analizy odkształcalności stali 16HG podczas prasowania obwiedniowego. Z przeprowadzonej analizy wynika, że zmiana
kąta wahań matrycy górnej, prędkości posuwu narzędzi oraz odkształcenia nie ma istotnego wpływu na zmianę twardości odkształcanego
materiału.. Parametry te w znaczący sposób wpływają na jakość odkuwki, strukturę materiału po odkształceniu oraz kształt powierzchni
bocznej. Zmiana kąta wahań powoduje zmianę siły kształtującej wyrób, a prędkość posuwu narzędzi wpływa na zmianę linii płynięcia mate-
riału podczas odkształcania oraz kształt powierzchni bocznej.
The paper contains the analysis of 16HG steel behaviour in the process of orbital forging. The analysis shows that the change of the angle
of the upper die fluctuations, tool feed rate and degree of deformation have no significant effect on the change of hardness of the deformed
material. Nevertheless, the change of mentioned parameters significantly affects the quality of the forgings, the structure of the material after
deformation and the shape of the lateral surface. The modification of the angle of fluctuation causes a change of force shaping the product.
The tool feed rate significantly influences the change of flow lines of the material during deformation and the shape of the lateral surface.
Słowa kluczowe: prasowanie obwiedniowe, odkształcenia plastyczne, stal 16HG
Key words: orbital forging, plastic deformation, 16HG steel.Wprowadzenie. Prasowanie obwiedniowe jest jednym z procesów, w którym w wyniku złożonej kinematyki ruchu
narzędzi kształtujących dochodzi do zmiany orientacji składowych naprężenia [1, 2]. W odróżnieniu od tradycyjnego
kucia w procesie prasowania obwiedniowego stempel[...]
Analiza procesu tłoczenia elementu nadwozia pojazdu samochodowego ze stopu magnezu AZ31 DOI:DOI 10.15199/24.2016.9.4
Analysis of stamping process the vehicle element of the AZ31 magnesium alloy
Rosnące zainteresowanie wykorzystaniem lekkich materiałów konstrukcyjnych o zadawalających właściwościach mechanicznych, zmusza ośrodki naukowe
i badawcze do opracowania dokładnych metod projektowania procesów kształtowania, dla których niezbędne są dane zebrane podczas rzeczywistych
eksperymentów, pozwalające na poprawne opracowanie technologii wytwarzania. Jednym z takich materiałów, z powodzeniem stosowanych
od wielu lat w różnych dziedzinach przemysłu, są stopy magnezu. W ostatnich latach wzrasta rola magnezu i jego stopów, jako szczególnie użytecznego
materiału konstrukcyjnego. Decyduje o tym z jednej strony niewielka masa właściwa stopów magnezu i coraz niższa cena. Z drugiej strony, ciągłe polepszanie
właściwości materiałowych i technicznych stopów magnezu umożliwia doskonalenie metod kształtowania gotowych wyrobów. Należy jednak
pamiętać, że projektowanie technologii wytwarzania gotowych wyrobów ze stopów magnezu, szczególnie stopów przeznaczonych do kształtowania plastycznego,
napotyka na szereg problemów związanych ze zjawiskami hamującymi procesy obróbki plastycznej [1-3]. Celem pracy była analiza procesu
kształtowania wspornika ze stopu AZ31, będącego częścią złożenia belki poprzecznej w samochodzie osobowym oraz określenie podstawowych założeń
niezbędnych do przeprowadzenia poprawnego tłoczenia.
The increasing interest in the use of light construction materials with satisfactory mechanical properties requires from scientific and research centres to
develop precise methods of designing forming processes, for which it is necessary to have at one's disposal the data collected during the actual experiments,
making it possible to properly develop the production technology. One of these materials, having been successfully applied for many years in various
industrial branches, is magnesium alloys. In the recent years, the role of magnesium and its alloys [...]
Wpływ parametrów obróbki cieplnej na właściwości stali AISI 9310 DOI:
Wprowadzenie. Stalą często stosowaną m.in. na wyso
ko obciążone koła i wieńce zębate w przemyśle lotniczym
jest stal AISI 9310. Niskowęglowa stal zawierając nikiel,
chrom i molibden dobrze nadaje się do nawęglania, cha
rakteryzuje się przy tym wysoką hartownością, wysoką
twardością rdzenia, dużą odpornością na pękanie oraz do
brą wytrzymałością zmęczeniową. Grupą wyrobów o spe
cjalnych wymaganiach jakościowych są wysoko obciążone
koła i wieńce zębate o wymaganej wysokiej wytrzymałości
zmęczeniowej, dużej odporności na zużycie ścierne oraz
pękanie. Na szczególną uwagę zasługują uzębione wieńce
o dużej średnicy, z nawęgloną warstwą powierzchni bocz
nych i dna wrębu [1].
Ze względu na wymaganą minimalną grubość i równo
mierność grubości warstwy nawęglanej po obróbce wykoń
czającej, dopuszczalne zniekształcenia średnicy po końco
wej obróbce cieplnej powinny znaleźć się w wąskim polu
tolerancji. Dla wiotkich pierścieni o średnicach większych
niż 300 mm jest to poważne wyzwanie technologiczne,
gdyż nawet hartowanie w przyrządach hartowniczych nie
zawsze pozwala na uzyskanie odpowiedniej jakości wy
miarowej i jest powodem dużej ilości braków. Biorąc pod
uwagę wysokie koszty zarówno materiału jak i złożonej ob
róbki cieplno-chemicznej, projektowanie optymalnego pro
cesu wytwarzania było i jest celem licznych projektów. To
wskazuje na wagę problemu, jak też na fakt, że nie istnieją
jeszcze zadawalające rozwiązania [2].
Ogólnie znana jest przyczyna zniekształceń wytwarza
nych pierścieni zębatych o dużej średnicy - jest to niejed
norodny rozkład naprężeń szczątkowych, powstających za
równo na bazie przemian strukturalnych jak i z powodów
technologicznych. Przyczyny technologiczne to wszelkie
niejednorodności grzania, chłodzenia, wymuszające lokal
ne odkształcenia plastyczne i związane z [...]
KSZTAŁTOWANIE WYROBÓW METODĄ PRASOWANIA OBWIEDNIOWEGO
W artykule omówiono technologię prasowania obwiedniowego oraz przedstawiono wpływ kąta wahania matrycy górnej
i prędkości posuwu narzędzi kształtujących na właściwości i kształt odkuwki wykonanej ze stopu aluminium PA38. Na podstawie
przeprowadzonych badań dokonano analizy pęknięć na swobodnie odkształcanej powierzchni bocznej odkuwki,
z której wynika, że podczas prasowania obwiedniowego, czas kształtowania, kąt wahań matrycy górnej oraz prędkość posuwu
narzędzi istotnie wpływa na jakość oraz właściwości wyrobu.
Słowa kluczowe: prasowanie obwiedniowe, odkształcenia plastyczne
Dr inż. Karol Jaśkiewicz — Politechnika Wrocławska, Zakład Inżynierii Procesów Kształtowania Plastycznego, Wrocław,
mgr Zygmunt Garczyński, mgr inż. Patryk Franc, mgr inż. Łukasz Jankowski — Instytut Obróbki Plastycznej, Poznań.
Rudy Metale R56 2011 nr 11
UKD 669.715:621.97:
:669-135:539.214:539.374
661
FORMING OF THE PRODUCT BY ORBITAL FORMING METHOD
Paper presents the orbital forming technology and also influence of upper die fluctuation angle and velocity of forming
tools on shape and properties of forming made of PA38 aluminum alloy. Based on studies the analysis has been made
about fracture process on the free formed lateral surface of forming, which presents that during orbital forming the time,
angle of fluctuation and velocity of working tools have important influence on quality and properties of product.
Keywords: orbital forming, plastic deformation
Wprowadzenie
Technologia prasowania obwiedniowego służy najczęściej
do wytwarzania elementów o prostych kształtach
osiowosymetrycznych. Procesy zachodzące podczas formowania
detali na prasach z wahającą matrycą są wyjątkowo
trudne w interpretacji ze względu na złożony stan
naprężenia w kształtowanym materiale. Badania tego procesu
prowadzone są od wielu lat, a ich celem jest opisanie
stanu naprężenia w kształtowanym materiale [1÷3]. W trakcie
prasowania obwiedniowego narzędzie wywiera nacisk[...]
WYZNACZANIE KRZYWYCH ODKSZTAŁCEŃ GRANICZNYCH W WARUNKACH IZOTERMICZNYCH DOI:10.15 199/67.2015.12.6
W artykule przedstawiono stanowisko laboratoryjne do badań tłoczności blach umożliwiające prowadzenie badań zarówno
w temperaturze otoczenia, jak i w warunkach izotermicznych, w zakresie do 600 °C. Omówiono podstawowe założenia konstrukcyjne
oprzyrządowania oraz wyjaśniono metodykę prowadzenia badań. Jako przykład zastosowania stanowiska zaprezentowano
wyznaczone charakterystyki krzywych odkształceń granicznych dla blach ze stopu magnezu AZ31.
Słowa kluczowe: tłoczenie na ciepło, konstrukcja tłocznika, krzywe odkształceń granicznych,
DETERMINATION OF FORMING LIMIT CURVES IN ISOTHERMAL CONDITIONS
In the paper the die set for formability testing, enabling investigation both in a room temperature and warm isothermal
condition up to 600°C was presented. The basic design targets of the die set was discussed and the method of formability
testing was explained. Determination of forming limit curves of AZ31 magnesium alloy sheet was given as the example
of the die set application.
Keywords: stamping warm, die set design, forming limit diagram
Wprowadzenie
Rosnące zapotrzebowanie na materiały umożliwiające
tworzenie lekkich konstrukcji, doprowadziło zarówno do opracowania
materiałów konstrukcyjnych o wysokiej i bardzo
wysokiej wytrzymałości jak i poszukiwanie nowych możliwości
zastosowania istniejących stopów lekkich. W wielu
przypadkach, właściwości fizyczne, mechaniczne i technologiczne
nowych materiałów powodują ograniczenia wynikające
głównie z niezadawalających plastyczności, co prowadzi
do nowych wyzwań w opracowywaniu technologii
kształtowania i kontroli procesu [1].
Dlatego, pomimo prowadzonych badań nad kształtowaniem
blach wykonanych ze stopów lekkich i dość sporej ilości
dostępnych w literaturze danych technologicznych dla
różnych stopów, temperatur, prędkości odkształcania oraz
wykresów odkształceń granicznych, szersze zastosowanie
stopów lekkich jest obecnie ograniczone przez problemy
występujące podczas kształtowania w proc[...]
Badanie elementów energochłonnych wykonanych ze stopów magnezu DOI:10.15199/148.2018.2.1
Zmniejszenie zużycia paliwa oraz poprawa bezpieczeństwa
biernego to dwa główne wymagania stawiane nowym
modelom samochodów. Najistotniejszy wpływ na wymienione
aspekty ma konstrukcja nadwozia, które zbudowane
jest z dwóch stref: kontrolowanego zgniatania oraz klatki
bezpieczeństwa.
Obecnie nadwozia samochodowe są zbudowane z cienkościennych
profili, wytwarzanych za pomocą gięcia i wytłaczania,
które następnie są łączone przez spawanie, zgrzewanie
tarciowe z przemieszaniem oraz zgrzewanie punktowe
[1]. Ze względu na niskie koszty wytworzenia i dobre właściwości,
pod koniec ubiegłego wieku w przemyśle motoryzacyjnym
dominowało wykorzystanie stali niskowęglowych
oraz stali o podwyższonej wytrzymałości [2, 3].
Ostatnio, w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez redukcję
masy pojazdów, poszukuje się nowych materiałów,
które cechuje wysoki stosunek wytrzymałości do masy.
Zmniejszenie masy pojazdu o około 10%, dzięki wykorzystaniu
materiałów lekkich, pozwoli na zmniejszenie zużycia
paliwa o 6 - 8% [4]. Zastosowanie lekkich zaawansowanych
materiałów w branży motoryzacyjnej umożliwi znaczne zredukowanie
masy pojazdów.
Stopy magnezu są w tym zakresie najbardziej obiecującym
materiałem. Magnez jest o 35% lżejszy od aluminium
(2,7 g/cm3) i ponad czterokrotnie lżejszy od stali
(7,86 g/cm3) [5]. Przykładem materiału lekkiego o dobrych
właściwościach mechanicznych jest stop AZ31B. Cechuje
się on podwyższoną wytrzymałością uzyskiwaną dzięki
hartowaniu z częściowym wyżarzaniem. Jest to materiał
o zwiększonej odkształcalności, odporny na korozję, dobrze
spawalny. Można go kształtować przez obróbkę ubytkową.
Jest niemagnetyczny o dobrym przewodnictwie cieplnym
i elektrycznym, co pozwala na jego użycie d[...]