Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"JUDYTA SIENKIEWICZ"

Wpływ obróbki cieplnej na mikrostrukturę i właściwości żaroodpornych warstw aluminidkowych wytworzonych metodą CVD na stopie niklu Inconel 100

Czytaj za darmo! »

Sprawność turbin ma decydujący wpływ na osiągi przepływowych silników lotniczych. Warunki pracy elementów konstrukcyjnych turbin są niezwykle trudne ze względu na wysoką temperaturę spalin, dochodzącą do 1650°C na wylocie z komory spalania [1]. W ekstremalnych warunkach pracują łopatki wieńców wirnikowych i kierownic turbin. Moc generowana na pierwszym stopniu turbiny wysokiego ciśnienia w nowoczesnym przepływowym silniku lotniczym dochodzi do 60 000 KM (45 MW). W jednym wieńcu łopatkowym znajduje się ok. 140 łopatek, z czego wynika, że jedna łopatka generuje moc ok. 430 KM (320 kW) [1]. Uzyskanie takiej mocy jest możliwe wskutek ekstremalnego obciążenia łopatek wirnika, który obraca się z prędkością 12 000÷14 000 obr/min, co powoduje generowanie siły odśrodkowej o wartości ok. 90 kN na zamku łopatki, w wysokiej temperaturze [1]. Temperatura i obciążenia zmieniają się wzdłuż piór łopatek turbiny. Ich wartości zależą od temperatury spalin wlotowych oraz prędkości obrotowej wirnika. Od materiału konstrukcyjnego na podzespoły turbin wymaga się dlatego przede wszystkim żaroodporności i żarowytrzymałości. Determinują one konieczność zastosowania odpowiedniego materiału na podzespoły turbiny silnika lotniczego. Ze względu na specyficzne warunki pracy turbin jest konieczne również stosowanie rozwiązań technicznych gwarantujących uzyskanie założonych parametrów eksploatacyjnych i odpowiedniej jakości wykonania, wpływających na trwałość i niezawodność turbin przy zachowaniu konkurencyjności ekonomicznej. Na elementy konstrukcyjne turbin silników lotniczych są stosowane nowoczesne żaroodporne i żarowytrzymałe nadstopy na osnowie niklu lub kobaltu [2÷8]. Jednak nawet nadstopy najnowszych generacji nie są w stanie sprostać wymaganiom wynikającym z obciążeń mechanicznych i termicznych - ilość energii cieplnej, którą należy odprowadzić z powierzchni elementów turbin lotniczych, aby zapewnić ich bezpieczną i bezawaryjną pracę, wynosi ok. 3[...]

 Strona 1