Wyniki 1-3 spośród 3 dla zapytania: authorDesc:"Grzegorz Frącek"

Trend produktów PREMIUM w sokownictwie

Czytaj za darmo! »

Rynek kategorii napojów bezalkoholowych w Polsce podlega ciągłym, dynamicznym przemianom, szczególnie intensywnie w ostatnich 3 latach. Konsumpcja (w przeliczeniu na osobę), preferencje smakowe i udziały poszczególnych segmentów (woda, napoje gazowane, soki i nektary, nowe segmenty jak energy, ice tea) w rynku światowym podlegają przeobrażeniom: jedne rosną, inne wykazują stagnację lub recesj[...]

Możliwe innowacje produktowe w ramach kompetencji browaru

Czytaj za darmo! »

Tematem prezentacji Thinking out of the box, przedstawionej podczas tegorocznej XV Międzynarodowej Szkoły Technologii Fermentacji w Kocierzy, były innowacyjne koncepcje produktowe możliwe w ramach kompetencji browaru, jakie mają szansę na implementację i trwały sukces na rynku polskim w najbliższych latach. W związku z faktem, iż podłożem dla wszelkich koncepcji innowacyjnych jest rynek, trendy, a przede wszystkim konsument, prezentacja koncepcji została poprzedzona danymi rynkowymi odzwierciedlającymi aktualną sytuację na rynku piwa w Europie i Polsce. Rynek, trendy, konsument Zgodnie z prognozą opublikowaną przez firmę badawczą Canadean, europejski rynek piwa w 2010 r. stanowił będzie ilość 50,9 mld l. Analitycy przewidują, iż mieszkańcy Europy Zachodniej kupią w tym roku ponad 27,3 mld l piwa, natomiast w Europie Wschodniej poziom sprzedaży ukształtuje się na poziomie 23,6 mld l. Trendy konsumpcji piwa w Europie od kilku sezonów wykazują wyraźny trend spadkowy, przy czym ta negatywna tendencja w zachodniej części Europy utrzymuje się już od blisko 10 lat. Rozwój rynku piwa w Europie przedstawia rysunek 1.Trend wyhamowania konsumpcji widoczny jest również na rynku polskim, który po blisko 10 latach nieprzerwanego wzrostu odnotował w 2009 r. spadek na poziomie ok. 10%. Nastąpił koniec złotej dekady dla branży piwowarskiej, a średnia konsumpcja piwa per capita w Polsce spadła z 95,2 l do poziomu 86,3 l. Pomimo załamania się spożycia piwa na tle pozostałych krajów e[...]

Dajmy szansę cydrom w Polsce


  W kontekście intensywnych poszukiwań innowacji przez branże winiarską i browarniczą z jednej strony, z drugiej zaś poszukiwań alternatywnego zagospodarowania surowca, jakim są jabłka, przez ich wytwórców, zrozumiałe jest wzmożone zainteresowanie cydrami. Również konsumenci poszukują innowacyjnych, niskoalkoholowych alternatyw, czego dowodem są wzrosty sprzedaży napojów spirytusowych, tzw. ALCO POPS, o mocy kilku % vol. (4-8 %), wprawdzie na niskim poziomie, ale z przyrostem +13 % w stosunku do roku poprzedniego (wg Canadean). Definicja Zgodnie z definicją cydr to fermentowany alkoholowy napój o niskiej - zbliżonej do piwa - zawartości alkoholu. Powstaje z fermentacji moszczu jabłkowego, z którego zachowuje charakterystyczny jabłkowy i kwaskowy posmak oraz barwę od lekkosłomkowej do ciemnożółtej. Cydr niegazowany znany jest w wielu krajach Europy Środkowej (Niemcy, Austria, Szwajcaria) pod nazwą sauer most (niem.), w przeciwieństwie do sueess most, która oznacza po prostu słodki, bezpośrednio wyciśnięty sok jabłkowy. Północne regiony Francji i wyspiarze posługują się nazwą cidre (franc.) lub cider (ang.), który zazwyczaj jest dość mocno nagazowany rodzimym CO2 (pochodzącym z fermentacji - wtedy mówimy cydr tradycyjny cidre naturell (franc.)) lub będący efektem wysycenia - karbonizacji. Eksperymenty produkcyjne i importowe z cydrami na rynek Polski dotychczas można by uznać za ciekawostki krajoznawcze i delikatesowe. Sytuacja ta ma zmienić się jednak dość szybko za sprawą przygotowywanych nowelizacji ustawy akcyzowej i rozporządzeń, które mają znieść wiele istniejących barier. Znosimy bariery Od kilku lat w branży zainteresowanie cydrami narastało, szczególnie w sytuacjach dużej nadprodukcji jabłek, ale także w efekcie poszukiwań innowacyjnych, prekursorskich rozwiązań napojów niskoalkoholowych. Brak stosownych uregulowań i definicji, brak możliwości produkcji w małej skali z własnych zasobów czy też kwestia podatku akcyzowego (b[...]

 Strona 1