Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Dariusz Walczak"

Kiedy rano jadę... DOI:


  11 GRUDNIA 1866 R. OTWARTO DLA RUCHU PASAŻERSKIEGO JEDNOTOROWĄ LINIĘ TRAMWAJOWĄ Z KILKOMA MIJANKAMI, PO KTÓREJ KURSOWAŁY SPROWADZONE Z PETERSBURGA CZTERY WAGONY PIĘTROWE.Jej trasę zaproponował Stanisław Kierbedź - projektant pierwszego warszawskiego stalowego mostu na Wiśle (obecnie w tym miejscu jest most Śląsko-Dąbrowski), zbudowanego na osi kolei petersburskiej w latach 1859-64 i łączącego odległe o 4,5 km dworce kolejowe: Wiedeński w Śródmieściu (powstały w 1845 r.) i Petersburski na Pradze (otwarty w 1863 r.). Z mostu prowadziła Krakowskim Przedmieściem, Królewską, Marszałkowską i Alejami Jerozolimskimi do bocznic towarowych Kolei Wiedeńskiej (w okolicach obecnego pl. Zawiszy), które - choć powstałe z myślą o transporcie towarowym - zostały udostępnione także pasażerom: głównie kolei, przesiadającym się w Warszawie ze wschodu na zachód i odwrotnie. Od trakcji konnej… Uruchomienie tramwaju (wówczas nazywanego omnibusem żelaznym) było niesamowitym krokiem naprzód, pomimo daleko idącej niedoskonałości, tak w organizacji ruchu, prymitywnych pojazdach, jak i… opryskliwej, niegrzecznej obsłudze. Linia tramwajowa w Warszawie była 9. w Europie (tylko rok wcześniej swoją pierwszą linię uruchomił Berlin). Ruch towarowy został otwarty oficjalnie bocznicą 25 lipca 1867 r., a 11 sierpnia oddano do użytku odnogę wiodącą Targową i Wołową w pobliże Dworca Terespolskiego. Pomimo rozlicznych problemów (szpalty codziennych gazet były pełne narzekań na nieregularność lub nie kurso[...]

 Strona 1