Relining w budownictwie komunikacyjnym DOI:10.15199/33.2015.07.18
W artykule przedstawiono przykłady przebudowy
przepustów w technologii reliningu przy użyciu różnych materiałów
budowlanych. Wymieniono zalety stosowania tej metody
w budownictwie komunikacyjnym: prowadzenie robót pod ruchem,
brak utrudnień i objazdów, niskie koszty i krótki czas wykonania
w porównaniu z rozbiórką starego obiektu i budową nowego.
Zaproponowano tok postępowania pozwalający ograniczyć
do minimum problemy projektowe i wykonawcze w przypadku
reliningu. Przedstawiono zalecenia dla projektantów dotyczące
zakresu inwentaryzacji, obliczeń hydraulicznych i uwzględnienia
warunków realizacji robót oraz dla wykonawców począwszy
od prac przygotowawczych, przezmontaż prefabrykatówwewnętrzu
przepustu, do wykonania iniekcji. Zaprezentowano przykłady
błędówprojektowych orazwykonawczych, jakiemogą być popełniane
przy przebudowach obiektów inżynierskich metodą reliningu
i sposoby rozwiązania napotkanych trudności.
Słowa kluczowe: relining, przebudowa, przepust, obiekt
inżynierski.betono-
1) Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
w Szczecinie,Wydział Budownictwa
i Architektury
2) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
Oddział w Szczecinie
*) Autor do korespondencji:
e-mail: adam.czuchnicki@zut.edu.pl
Relining w budownictwie
komunikacyjnym
Relining in transportation engineering
mgr inż. Adam Czuchnicki1)*)
mgr inż. Janusz Wasilkowski2)
Streszczenie. W artykule przedstawiono przykłady przebudowy
przepustów w technologii reliningu przy użyciu różnych materiałów
budowlanych. Wymieniono zalety stosowania tej metody
w budownictwie komunikacyjnym: prowadzenie robót pod ruchem,
brak utrudnień i objazdów, niskie koszty i krótki czas wykonania
w porównaniu z rozbiórką starego obiektu i budową nowego.
Zaproponowano tok postępowania pozwalający ograniczyć
do minimum problemy projektowe i wykonawcze w przypadku
reliningu. Przedstawiono zalecenia dla projektantów dotyczące
zakresu inwentaryzacji, obliczeń hydraulicznych [...]
Gzymsy na obiektach mostowych DOI:10.15199/33.2017.04.12
Wartykule scharakteryzowano różne typy gzymsów
mostowych. Zaprezentowano rozwiązania stosowane
w przeszłości, a także współcześnie. Dokonano klasyfikacji
gzymsów ze względu na materiał. Zwrócono uwagę na wady
i zalety poszczególnych materiałów i technologii montażu.
Przedstawiono wymagania dotyczące gzymsów oraz typowe
uszkodzenia, jakim ulegają one w czasie eksploatacji. Przypomniano
także dawne sposoby kształtowania podpór mostowych
uwzględniające zastosowanie gzymsów wieńczących filary oraz
korpusy przyczółków. Pokazano, jakie problemy związane z bieżącym
utrzymaniem i estetyką współczesnych podpór mostowych
sprawiają zanieczyszczenia od wody opadowej. Zwrócono
uwagę, że również obecnie zasadne jest stosowanie gzymsów
mostowych na filarach oraz korpusach przyczółków, także w pasie
rozdziału, gdyż eliminuje to powstawanie zacieków, a w
efekcie poprawia estetykę obiektu.
Słowa kluczowe: gzyms mostowy, żelbetowy, polimerobeton,
laminat.Gzymsy osłaniają elementy konstrukcyjne
obiektu, tj. dźwigary
i płytę pomostu, przed działaniem
wody, a także zakrywają
kolektory odwodnieniowe oraz urządzenia
obce. W okresie zimowym zabezpieczają
konstrukcję przed szkodliwym działaniem
mgły solnej. W związku z tym powinny
być szczelne, odporne na działanie środków
odladzających, silne nasłonecznienie
i duże wahanie temperatury oraz charakteryzować
się odpowiednią wytrzymałością.
Klasyfikacja gzymsów
ze względu na materiał
Wstarożytności i średniowieczu gzymsymostowewykonywano
zmateriałówpochodzenia
skalnego, np. granitu lub cegły.
Rozwój przemysłu przyczynił się do stosowania
gzymsów żeliwnych i stalowych,
a następnie betonowych/żelbetowych.
Konstruowano je jako jeden element wraz
z płytą chodnika i/lub płytą pomostu. Ze
względu na materiał i sposób wbudowania
obecnie wyróżnia się gzymsy:
● monolityczne żelbetowe;
● prefabrykowane żelbetowe;
● prefabrykowane polimerobetonowe;
● prefabrykowane [...]