Rozwój specyfikacji jakościowych paliw do silników o zapłonie iskrowym DOI:10.12916/przemchem.2014.828
Dla każdego państwa paliwa są nośnikiem
energii o znaczeniu strategicznym. Obecnie,
gdy rozwój gospodarczy, w większym stopniu
niż potencjał militarny, decyduje o pozycji
danego państwa w świecie, pierwszoplanową
rolę odgrywają paliwa stanowiące medium
energetyczne dla transportu. Sektor transportu
nadal pozyskuje paliwa z głównego
źródła, jakim jest ropa naftowa. Jednakże
sektor ten znajduje się pod presją, ponieważ
musi sprostać rosnącym wymaganiom
w zakresie przewozu towarów, zapewnić
mobilność ludności i jednocześnie podejmować
działania zmniejszające jednostkowe
zużycie paliw w obliczu zmniejszających
się zasobów ropy naftowej, a także działania
ograniczające wielkość emisji toksycznych
składników spalin. Chociaż już obecnie znane
są alternatywne źródła energii1-3), transport
będzie w przyszłości korzystał dalej z paliw
kopalnych. Mając jednak na uwadze cele
ochrony środowiska naturalnego, w tym również
zdrowia człowieka, specyfikacje paliw
ewoluują w kierunku spełnienia oczekiwań
konsumentów i uregulowań prawnych dotyczących
jakości powietrza atmosferycznego4).
Podstawy uregulowań prawnych
dotyczących czystości powietrza
atmosferycznego
Współpraca europejskiego przemysłu
rafineryjnego i samochodowego, przy zaangażowaniu
Komisji Europejskiej, zaowocowała
realizacją Europejskiego Programu
Badawczego w zakresie emisji, jakości paliw
i technologii silników (EPEFE)5). Raport
końcowy z pierwszej części tego programu,
opublikowany w 1996 r. dał ilościową ocenę
wpływu poszczególnych technologii silników
na zużycie paliwa i jakości paliw na wielkość
emisji toksycznych składników spalin. Na
podstawie tych badań wskazano parametry,
mające bezpośredni wpływ na ograniczenie
emisji oraz parametry, które wpływały pośrednio
na wielkość emisji dzięki ograniczaniu
spadku efektywności katalitycznych układów
oczyszczania spalin. Ustalone zostały więc
normy emisji toksycznych składników spalin
EURO dla poszczególnych kategor[...]