Krajowa Konferencja Radiokomunikacji, Radiofonii i Telewizji Kraków 2005
Krajowa Konferencja Radiokomunikacji, Radiofonii i Telewizji odbyła się w Krakowie w Gmachu Głównym Akademii Górniczo- Hutniczej w dniach od 15 do 17 czerwca 2005 i została zorganizowana przez Katedrę[...]
Ocena anomalii w sieciach WLAN standardu IEEE 802.11 DOI:10.15199/59.2016.6.55
Performance Anomaly in IEEE 802.11 WLAN networks
Streszczenie: W artykule zamodelowano i poddano analizie
zjawisko anomalii przepustowości sieci WLAN standardu
IEEE 802.11. Zwrócono uwagę na spadek przepustowości
sieci z infrastrukturą BSS (Basic Service Set), w której stacje
ST współpracują z różnymi szybkościami transmisji z punktem
dostępu AP. Zróżnicowanie szybkości transmisji ma
miejsce w przypadku różnego oddalenia stacji ST od punktu
AP, a także wtedy, gdy konfiguracja urządzeń sieciowych
wymaga zapewnienia wstecznej kompatybilności ze starszymi
wersjami standardu IEEE 802.11. W artykule do
oceny zjawiska anomalii przepustowości sieci WALN IEEE
802.11 wykorzystano dwa modele matematyczne - prosty i
oparty na łańcuchach Markowa - oraz model empiryczny.
Abstract: The article analyzes the phenomenon of anomalous
performance data transmission in the IEEE 802.11 WLAN
standard. The study highlighted the reduction of WLAN performance.
Such a situation may take place during simultaneously
communicating wireless devices with different bit rates
in the same cell network infrastructure BSS (Basic Service
Set), or for various distance of ST stations ST to AP.
ST stations can operate in different transmission bit rates
when the distance between AP point and ST station are different
or device retaining backward compatibility with older versions
of the IEEE 802.11 can lead to the phenomenon. The
article presents analytical considerations as well as applied
simple mathematical model, model based on Markov chain
and empirical WLAN measurements.
Słowa kluczowe: anomalia wydajności, sieć WLAN, przepustowość,
sieci WLAN, IEEE 802.11.
Keywords: performance anomaly, WLAN network, throughput,
IEEE 802.11.
1. WSTĘP
Anomalie przepustowości sieci WLAN z infrastrukturą
występują w przypadku pracy w sieci kilku stacji ST
z różnymi szybkościami transmisji. Zjawisko to wynika z
zastosowanego w sieci IEEE 802.11 protokołu dostępu do
kanału rad[...]
ANALIZA WYBRANYCH ROJOWYCH ALGORYTMÓW OPTYMALIZACJI W ZAGADNIENIACH PLANOWANIA SIECI WLAN DOI:10.15199/59.2017.6.35
W zadaniu planowania liczby punktów dostępu AP
(Access Point) do sieci WLAN (Wireless Local Area Network),
ich wzajemnego położenia zarówno względem
siebie, jak i stacji ST (station), którymi posługują się użytkownicy
oraz dobór parametrów pracy tych punktów
(moc wyjściowa nadajnika, numer kanału radiowego, parametry
techniki dostępu do łącza radiowego, rozmiar pakietu)
są wynikiem wyznaczenia optimum przyjętej funkcji
kryterialnej.
Funkcja kryterialna stanowi wskaźnik oceny jakości
poszukiwanego rozwiązania. Zazwyczaj funkcje kryterialne
są nieliniowe, a poszukiwanie ich wartości optymalnych
wymaga stosowania złożonych algorytmów optymalizacyjnych
OPA (OPtimisation Algorithm).
W artykule przedstawiono, zweryfikowaną na drodze
pomiarowej, tzn. empirycznie, skuteczność planowania
sieci WLAN z użyciem funkcji kryterialnej, realizującej
koncepcję podziału zasięgu radiowego punktu dostępu
AP na obszary [1], w których szybkość transmisji zależy
od SINR (Signal to Interference plus Noise Ratio). Ponadto
funkcja kryterialna uwzględnia przepustowości
osiągane przez poszczególne stacje ST wymieniające
dane z punktami AP analizowanej sieci WLAN. Analogicznie,
jak zrobiono to w pracy [2], w niniejszym artykule
w procesie planowania sieci WLAN przyjęto następującą
postać funkcji kryterialnej:
𝐹𝑐 = Σ Σ 𝑆𝑘 ∙ (𝑑𝑗𝑘
2 - 𝑑𝑗(𝑘-1)
2 )
𝐿𝑇𝑅𝑗
𝑘=1
𝑁𝐴𝑃
𝑗=1
, (1)
gdzie: 𝐿𝑇𝑅𝑗 - liczba klas ruchu dla j-tego punktu AP, 𝑆𝑘 -
przepustowość dla k-tej klasy (szybkości transmisji), 𝑑𝑗𝑘
- odległość między najdalej położoną stacją ST, należącą
do k-tej klasy ruchu, a j-tym punktem AP.
Rysunek 1. Analizowana sieć WLAN o 20 stacjach ST
i trzech punktach AP
W celu optymalnego zaplanowania infrastruktury
sieci WLAN stan[...]
PLANOWANIE SIECI WLAN ZA POMOCĄ WIELOKRYTERIALNEGO ALGORTMU KUKUŁKI DOI:10.15199/59.2018.6.43
W artykule przedstawiono zadanie optymalizacji
wielokryterialnej MOO (Multi Objective Optimization),
dotyczące planowania sieci WLAN z infrastrukturą
standardu IEEE 802.11 b/g w środowisku
wewnątrzbudynkowym. Zadanie rozwiązano za pomocą
wielokryterialnego algorytmu kukułki MOCS (Multi
Objective Cuckoo Search) [1], wykorzystując model
propagacyjny MWM (Multi Wall Model) i model
matematyczny przepustowości sieci [2].
Zaproponowano dwuetapową analizę zadania.
Najpierw znaleziono rozwiązania niezdominowane, a
następnie przeprowadzono normowanie zmiennych
diagnostycznych Metodą Unitaryzacji Zerowanej MUZ i
na tej podstawie zbudowano ranking rozwiązań.
2. ZADANIE OPTYMALIZACJI
Na podstawie analizy wyników pomiarów parametrów
sieci WLAN standardu IEEE 802.11 z infrastrukturą
w wybranych pomieszczeniach PWSZ w Tarnowie
(rys. 2) przy formułowaniu zadania optymalizacji wielokryterialnej,
zdecydowano się wykorzystać:
modele propagacyjne MWM (Multi Wall Model) [3]
[4] oraz One-Slope-Model o parametrach wyznaczonych
empirycznie (tab. 1),
model matematyczny przepustowości sieci [5],
uwzględniający początkowy rozmiar okna rywalizacji
oraz maksymalną liczbę stanów procedury backoff, i
ponowień transmisji pakietów,
transmisję UDP, opartą na pakietach o ładunku 1472
B i 1500-bajtowej jednostce MTU.
Tab. 1. Parametry modeli propagacyjnych
Model Wartości parametrów
One-slope Model 𝐿0=45,92; 𝑛𝑝𝑟𝑜𝑝
1𝑆𝑀 =2,64
MWM 𝑛𝑝𝑟𝑜𝑝
𝑀𝑊𝑀=2,49; 𝐿𝑤=6,32;
W zadaniu rozważono wewnątrzbudynkowe środowisko
radiokomunikacyjne, w którym poszukiwano dla sieci
WLAN z infrastrukturą standardu IEEE 802.11b/g (tab. 2)
optymalnego rozmieszczenia 𝑁𝐴𝑃 = 3 punktów AP, pracujących
w trzech niezakłócających się kanałach radiowych
𝑐ℎ𝑛𝑟 = 1, 6 i 11 pasm[...]
ANALIZA SYMULACYJNA METODY SYNCHRONIZACJI RAMKOWEJ OPARTEJ NA SYMBOLACH PILOTA NAŁOŻONYCH NA CIĄG INFORMACYJNY DOI:10.15199/59.2018.6.70
1. WSTĘP
W bezprzewodowych systemach akwizycji danych
zazwyczaj przesyłane są bardzo krótkie,
nieprzekraczające 256 bajtów, wiadomości. Tym samym,
w tego typu systemach, moduły radiowe oferują
zazwyczaj niewielkie przepływności, a nadawane ramki
są wyposażone w preambułę pozwalającą osiągnąć w
odbiorniku stan ustalony układów automatycznej
regulacji wzmocnienia ARW/AGC (Automatic Gain
Control) oraz synchronizację czasu próbkowania,
częstotliwości nośnej CFO (Carrier Frequency Offset) i
fazy.
Preambuła, dzięki unikatowej sekwencji symboli,
pozwala jednoznacznie określić początek ramki, w tym w
szczególności początek jej nagłówka - zawierającego, na
przykład, adres punktu pomiarowego - oraz pola z
ładunkiem danych - przenoszącego informacje użytkowe.
W przypadku sieci sensorowej złożonej z wielu
setek czujników, rozmieszczonych na bardzo małym
obszarze, tak jak, na przykład, ma to miejsce w sieciach
monitorujących stan konstrukcji mechanicznych SHM
(Structural Health Monitoring) czas zajętości kanału
radiowego odgrywa bardzo istotną rolę. Stąd przesyłanie
w tego typu systemach preambuły oraz unikatowej
sekwencji symboli, identyfikującej początek ramki,
znacząco niebezpiecznie wydłuża czas zajętości kanału i
jest nie do przyjęcia. Zasadnym wydaje się więc
rozważenie metod pozwalających na skrócenie tego
czasu, nawet gdy miało się to odbyć kosztem
niewielkiego pogorszenia sprawności energetycznej
systemu teletransmisyjnego.
W zaprezentowanym w niniejszej pracy rozwiązaniu
preambułę oraz unikatową sekwencję symboli
identyfikującą początek ramki postanowiono zastąpić
unikatową sekwencją synchronizacyjną zsumowaną ze
strumieniem danych - ciągiem symboli informacyjnych.
Po raz pierwszy tego typu koncepcję synchronizacji
nałożonej na dane przenoszące informacje użyteczne
przedstawili Mak[...]
ANALIZA PORÓWNAWCZA WYBRANYCH METOD SYNCHRONIZACJI RAMKOWEJ W GĘSTYCH SIECIACH SENSOROWYCH DOI:10.15199/59.2019.6.65
1. WSTĘP
W większości bezprzewodowych systemów akwizycji
danych, w tym między innymi w gęstych sieciach sensorowych
DSN (Dense Sensor Network) przesyłane są
bardzo krótkie wiadomości o długości do 256 symboli
Moduły radiowe działające w tego typu sieciach oferują
niewielkie przepływności i charakteryzują się stosunkowo
prostotą konstrukcją. A przesyłane za ich pomocą
ramki zawierają preambułę złożoną z antypodalnych symboli.
Tak zbudowana preambuła pozwala na uzyskanie w
odbiorniku stanu ustalonego układów automatycznej regulacji
wzmocnienia ARW/AGC (Automatic Gain Control),
a także synchronizacji czasu próbkowania, częstotliwości
nośnej CFO (Carrier Frequency Offset) i synchronizacji
fazowej. Ponadto unikatowa sekwencja symboli
umożliwia jednoznaczne określenie początku ramki,
której nagłówek zawiera, na przykład, adres punktu pomiarowego
oraz pole z danymi pomiarowymi.
W przypadku gęstej sieci sensorowej DSN, złożonej
z kilkuset czujników rozmieszczonych na stosunkowo
małym obszarze, przeznaczonej do monitorowania stanu
konstrukcji mechanicznych SHM (Structural Health Monitoring)
kluczowego znaczenia nabiera czas zajętości kanału
radiowego. Z punktu widzenia czasu zajętości kanału
radiowego, przesyłanie preambuły oraz unikatowej sekwencji
identyfikującej początek ramki może znacząco
pogorszyć wykorzystanie zasobów transmisyjnych. Zasadnym
wydaje się więc rozważenie takich metod i rozwiązań
technicznych, które pozwoliłyby na skrócenie
czasu zajętości kanału radiowego nawet kosztem niewielkiego
pogorszenia sprawności energetycznej nadajnika.
W prezentowanym rozwiązaniu preambułę oraz unikatową
sekwencję identyfikującą początek ramki zastąpiono
unikatową sekwencją synchronizacyjną nałożoną
na ciąg symboli informacyjnych. Koncepcję, tzw. nałożonej
synchronizacji po raz pierwszy zaproponowali w swoich
pracach Makrakis [2] i Steingass [1]. W obydwu zaproponowanych
przez nich rozwiązaniach funkcja korelacji
przebiegu synchr[...]
ANALIZA ALGORYTMU DYNAMICZNEGO PRZYDZIAŁU ZASOBÓW RADIOWYCH DLA KANAŁU PUCCH W SIECI LTE DOI:10.15199/59.2019.6.30
1. WSTĘP
Procesy planowania oraz optymalizacji sieci komórkowych
standardu LTE wymagają odpowiedniego zwymiarowania
kanału PUCCH (Physical Uplink Control
CHannel) [1]. Wymiarowanie kanału PUCCH polega na
przydzielaniu mu odpowiedniej ilości zasobów radiowych,
mierzonych, tzw. liczbą bloków zasobów RB (Resource
Block) oraz na konfiguracji maksymalnej częstości
wysyłania komunikatów SR (Scheduling Request) i raportów
CSI (Channel State Information).
W łączu "w górę" systemu LTE liczba dostępnych
bloków RB, które mogą być przydzielone na potrzeby
albo kanału PUSCH (Physical Uplink Schared CHannel)
[1] albo PUCCH uzależniona jest od szerokości pasma
częstotliwości, przydzielonego danej stacji bazowej eNodeB.
Przykładowo, system LTE pracujący z wykorzystaniem
pasma o szerokości 20 MHz, ma do dyspozycji 100
RB. Kanał PUSCH odpowiedzialny jest za transmisję danych
użytkownika systemu (User Plane), natomiast kanał
PUCCH odpowiada za sygnalizację (Control Plane).
Wiadomości sygnalizacyjne przesyłane kanałem PUCCH
to komunikaty SR (Scheduling Request) potwierdzenia
poprawności transmisji protokołu HARQ [2] oraz wiadomości
CSI (Channel State Information), które zawierają
komunikaty CQI (Channel Quality Information) [2],
RI (Rank Indicator) [2], a także, opcjonalnie, PMI (Precoding
Matrix Indicator) [2]. Wiadomości CSI stanowią
swego rodzaju raporty opisujące stan kanału radiowego w
łączu "w dół".
Każdy terminal będący w stanie RRCConnected, a
więc podłączony do sieci LTE oraz transmitujący dane
jest zobligowany do periodycznego wysyłania wspomnianych
wiadomości sygnalizacyjnych. O tym jak często terminal
może wysyłać wiadomości SR oraz jak często i z
jaką dokładnością raportowany jest stanu kanału radiowego
za pośrednictwem wiadomości CSI decyduje konfiguracja
danej stacji bazowej eNodeB. Konfiguracja ta jest
najczęściej wynikiem procesu optymalizacji. Bowiem
częste i dokładne raportowanie stanu kanału radiowego
oraz możliwość c[...]
Analysis of data aquisition requirements for shm system in aircraft DOI:10.15199/59.2015.8-9.10
The purpose of ASTYANAX (Aircraft fuselage crack monitoring
system and prognosis through on-board expert sensor network)
project [1] is the definition of a reliable, on-board Structural Health
Monitoring (SHM) system performing integrity assessment of
the fuselage structure in various loading situations. Two peculiar
scenarios of aeronautical applications are considered in the
project: fatigue and landing impact damages. SHM systems are
designed and tested on a M i-8/17 helicopter. Those systems are
entitled to monitor the presence of damages into the fuselage.
Two different loads are considered, those coming from unusual
landing operations, and those coming from flight manoeuvres
and vibrations. During the work, two separated activities were
carried out: first, a drop test of the entire helicopter, and second,
a crack propagation inside one hot spot of the tail boom. Experimental
activities permit to validate numerical models and to test
the designed SHM equipment [2] [3].
This paper provides some recommendations on the measurement-
setup configuration including the required sampling frequency
and the number of bits per sample for the tested strain
gauges and accelerometers. They were formulated based on the
analysis of data gathered during drop tests performed in Poland
on April 2014.
The paper is organized as follows. In Section 2 we present
objectives and motivation for this work, Section 3 addresses the
analyzed sensors and their functional characteristics, in Section 4
we focus on the methodology for signal processing, next, showing
results and giving recommendations in Sections 5 and 6.
OBJECTIVES AND MOTIVATION
The motivation to employ the abovementioned optimisation
procedure comes from the observation that using the measurements
with the maximum available frequency of sampling and
coding a single sample with the maximum number of bits produces
a huge amount of data. This might be very challenging
and even can prod[...]
ZABEZPIECZANIE NA POZIOMIE WARSTWY FIZYCZNEJ DANYCH ZAKODOWANYCH KODEM KOREKCYJNYM PRZED PODSŁUCHEM W KANALE RADIOWYM DOI:10.15199/59.2015.8-9.41
Praca prezentuje wyniki eksperymentów
symulacyjnych układu zabezpieczającego transmisję danych
przed podsłuchem w kanale radiowym. Celem przeprowadzonych
badań było sprawdzenie, czy zastosowanie
w systemie teletransmisyjnym, używającym sygnałów zakłócająco-
zabezpieczających, kodu korekcyjnego nie zaburzy
jego prawidłowego działania.
1. WSTĘP
Transmisja danych we współczesnych systemach
łączności bezprzewodowej zabezpieczana jest niemal
wyłącznie za pomocą algorytmów i technik szyfrujących.
Przykładowo, sieci bezprzewodowe standardu
IEEE 802.11 zabezpiecza się korzystając z technik WEP
(ang. Wired Equivalent Privacy) lub WPA (ang. WiFi
Protected Access). Transmisję danych w sieciach komórkowych
zabezpiecza się szyframi blokowymi lub
strumieniowymi. Przykładem szyfru blokowego jest
KASUMI, stosowany w sieciach GSM, GPRS oraz
UMTS. Natomiast w systemie LTE dane są zabezpieczane
szyfrem strumieniowym SNOW 3G.
Wyżej wymienione techniki mają dwie główne cechy
wspólne. Pierwszą z nich jest brak możliwości sterowanie
poziomem zabezpieczenie transmisji przed
podsłuchem. Za ich pomocą zabezpieczenie można jedynie
uaktywnić lub dezaktywować. Drugą cechą
wspólną jest wysoka złożoność obliczeniowa algorytmów
szyfrujących/deszyfrujących. Ma to szczególne
znaczenie w urządzeniach, które nie posiadają dedykowanych
modułów sprzętowych wspierających operacje
szyfrowania i deszyfrowania, a cały proces jest realizowany
programowo.
Istnieją również metody zabezpieczania transmisji
danych oparte na teorii komunikacji chaotycznej (ang.
Chaotic Communications). Przegląd takich systemów
dostępny jest w pracy [1]. Propozycję układu zabezpieczającego
transmisję danych przed podsłuchem opierającego
się na teorii komunikacji chaotycznej przedstawiono
w zgłoszeniu patentowym [2]. Wyniki analizy zaproponowanego
w [2] układu szczegółowo opisano w pracy
[3].
Niniejsza praca stanowi kontynuację badań, których
wyniki przedstawiono w publikacji [3].
[...]
ROZPROSZONY SYSTEM MONITOROWANIA I ANALIZY STRUKTURY KADŁUBA W STATKACH POWIETRZNYCH DOI:10.15199/59.2016.6.58
ARCHITECTURE OF SAFE SHM DISTRIBUTED MAINTENANCE SYSTEM FOR AIRCRAFTS
Streszczenie: W artykule przedstawiono architekturę
systemu obsługi statków powietrznych, mającego za zadanie
gromadzenie i analizę danych na temat stanu struktury
kadłuba oraz wspierającego odpowiednie działania w przypadku
wykrytych uszkodzeń. Opisano komponenty systemu
i przedstawiono jego funkcjonalność w kontekście wymagań
bezpieczeństwa. Praca została wykonana w ramach
międzynarodowego projektu ASTYANAX zrealizowanego
pod egidą Europejskiej Agencji Obrony (European Defence
Agency).
Abstract: This paper addresses a framework for the Structural
Health Monitoring (SHM) system on an aerodyne
(rotorcraft and airplane platforms) structure. Authors
describe the architecture of SHM Distributed Maintenance
System (SHMDMS), including the general idea, functionality
of its components and safety analysis. The work has
been done for the ASTYANAX project supported by European
Defence Agency.
Słowa kluczowe: SHM, sieć sensorowa, system rozproszony,
bezpieczeństwo.
Keywords: SHM, sensor network, distributed system,
security.
1. WPROWADZENIE
Celem projektu ASTYANAX (Aircraft fuSelage
crack moniToring sYstem And progNosis through onboArd
eXpert sensor network) [1] było opracowanie
pokładowego systemu monitoringu uszkodzeń
strukturalnych SHM (Structural Health Monitoring)
konstrukcji kadłuba helikoptera. Zastosowano złożony
system kontrolno-pomiarowy w celu detekcji, lokalizacji
i oceny powstających uszkodzeń [2]. Opracowaną metodologię
zweryfikowano podczas testów na rzeczywistym,
wycofanym z użytku i pozyskanym do badań śmigłowcu
Mi-8/17. Przeprowadzono szereg testów zmęczeniowych
na kadłubie, obserwując propagację uszkodzeń
oraz weryfikując opracowane modele numeryczne i
skuteczność zastosowanych metod detekcji. Wykonano
również testy twardego lądowania, dokonując zrzutów
całego helikoptera z różnych wysokości [3]. Zadania
AGH związane były głównie z projekt[...]