Wyniki 1-4 spośród 4 dla zapytania: authorDesc:"Paweł Czerenko"

Kraków przed wielką szansą DOI:

Czytaj za darmo! »

W 2019 roku Kraków nosi zaszczytny tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej. To wielka szansa dla przedstawicieli tej branży działających w mieście. W planach są specjalne wydarzenia kulinarne kierowane zarówno do turystów, mieszkańców, jak i restauratorów. Wszyscy liczą też, że honorowy tytuł ściągnie do dawnej stolicy Polski jeszcze większą rzeszę odwiedzających i zwiększy zyski lokali.Kraków jest pierwszym w historii miastem, które otrzymało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej. To zupełnie nowe wyróżnienie przyznawane przez Europejską [...]

Bez odpadów DOI:


  Trend "zero waste", czyli gotowanie tak, aby było jak najmniej odpadów, robi się coraz bardziej popularny w domowych kuchniach. Ale czy może przyjąć się w profesjonalnej gastronomii?Temat jest niezwykle poważny, bo jak wynika z danych FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) na całym świecie co roku wyrzuca się 1,3 mld ton żywności. W Polsce według raportu Federacji Polskich Banków Żywności do śmietnika rocznie trafia 9 milionów ton jedzenia. Nic dziwnego, że w polskim społeczeństwie, którego świadomość ekologiczna z każdym rokiem rośnie, trend "zero waste" staje się coraz bardziej popularny. Dla jednych jest modą, dla innych stylem życia, który wykracza poza kuchnię i zaczyna dotyczyć wszystkich jego sfer. Nie chodzi tylko o to, aby nie marnować jedzenia, ale także, by podczas zakupów zwracać uwagę na sposób pakowania produktów, unikać stosowania różnego rodzaju jednorazówek, zastępując je przedmiotami wielokrotnego użytku, segregować śmieci i utylizować odpady, na przykład w formie kompostu w przydomowym ogródku. Dominika Wójciak, zwyciężczyni programu Master Chef i propagatorka "zero waste", przyznaje, że ten styl stał się dla niej codziennością. - Mój sposób na "zero waste" w kuchni to mądre i przemyślane zakupy i cot[...]

Pomysł na restaurację DOI:


  Co decyduje o tym, czy lokal ma rzesze klientów czy świeci pust kami? Dlaczego jedna restauracja ma świetne obroty, a inna plajtuje? W dużej mierze decyduje o tym trafiony koncep t gastronomiczny.Koncept gastronomiczny to najprościej rzecz ujmując właśnie to coś, co sprawia, że lokal chętnie odwiedzają goście. Sposób na jego wyróżnienie, nadanie mu oryginalnego charakteru, sprawienie, że chce się tam wracać. Na trudnym, coraz bardziej konkurencyjnym rynku, dla przetrwania restauracji nie wystarczy serwowanie smacznych obiadów. Świetnie uzmysłowiły to polskim restauratorom programy Magdy Gessler. Przy całej swojej kontrowersyjnej otoczce udowodniły wyraźnie, że na funkcjonowanie restauracji trzeba mieć dobry pomysł. Po otwarciu się granic w latach dziewięćdziesiątych, najprostszym sposobem na oryginalność i gastronomiczny sukces było serwowanie zagranicznych kuchni, wśród których największą popularnością cieszyła się kuchnia włoska. Później przyszedł czas kuchni chińskiej, japońskiej (sushi), meksykańskiej. W czasach, w których w dużych polskich miastach możemy zakosztować kuchni niemal z każdego zakątku świata (niezależnie od tego jak bliska jest oryginałowi), daje się zaobserwować powrót do ponownego zainteresowania polska kuchnią, zwracania uwagi na produkty (kuchnia eko, wege) i sposób podawania posiłków.W potencjał polskiej kuchni głęboko wierzy Mateusz Gessler: - Mam nadzieję, że na rynku polskim ponownie zawita tradycja i jakość polsk[...]

Sezonowość w karcie DOI:


  Sezonowe produkty i przygotowane z nich potrawy niewątpliwie mogą wzbogacić ofertę lokalu i wyróżnić go spośród innych. Jak jednak wykorzystać ten atut w marketingu restauracji? Jak zorganizować dostawy takich produktów? Jakie potrawy wybrać? To konkretne pytania, które muszą sobie postawić menadżerowie.Sprawa wydaje się z pozoru oczywista. Produkty sezonowe to te, które dojrzewają w optymalnych warunkach klimatycznych dla swojego gatunku, dzięki temu nie potrzebują sztucznych "przyspieszaczy". To produkty, które są najbardziej naturalne i jednocześnie mają najlepsze walory smakowe; w dodatku w czasie sezonu są najtańsze. Sezonowość XXI wieku To jest właśnie największa zmiana w obecnym rozumieniu sezonowości. Dziś większość produktów, które dawniej pojawiały się tylko na krótko, w określonym czasie, jest dostępna przez cały rok. Gdy jednak porównamy je z tymi, które dojrzały w naturalnych warunkach i w odpowiednim dla[...]

 Strona 1