Wytwarzanie, struktura pierwotna i właściwości plastyczne wybranych stopów wieloskładnikowych Mg-Li
Do wytapiania stopów magnezu można zastosować zarówno piece
otwarte, jak i piece zamknięte (próżniowe). Topienie w piecach
otwartych wiąże się z koniecznością ochrony ciekłego metalu przed
utlenianiem, co jest realizowane za pomocą gazów ochronnych
(m.in. SO2 i SF6) lub pokryć ochronnych. Gazy ochronne zawierają
jednak siarkę lub fluor, są kosztowne, nieekologiczne i powodują
problemy związane z zapewnieniem odpowiednich warunków bhp
[1÷3]. Wadą pokryć ochronnych jest natomiast brak pełnej szczelności
i izolacji ciekłego metalu od atmosfery oraz możliwość zanieczyszczenia
stopów materiałami wchodzącymi w skład pokrycia.
Z wymienionych powodów celem prezentowanej pracy było
określenie efektów wytapiania stopów wieloskładnikowych typu
Mg-Li w indukcyjnych piecach próżniowych. W szczególności
postanowiono ustalić, w jakiej atmosferze powinny być wytapiane
te stopy (próżnia, argon) oraz jakie powinny być stosowane tygle
do wytapiania.
Istotnym elementem pracy było określenie wpływu parametrów
odlewania (temperatura odlewania oraz szybkość stygnięcia w formie
odlewniczej) na makro- i mikrostrukturę wybranych stopów
Mg-Li. Struktura pierwotna tych stopów ulega niewielkim zmianom
podczas ewentualnej obróbki cieplnej wlewków, co ma wpływ
na właściwości wytrzymałościowe i plastyczne stopów. Zatem proces
kształtowania struktury pierwotnej nabiera szczególnego znaczenia
w przypadku badanych stopów Mg-Li.
W pracy określono także podatność do kształtowania plastycznego
odlanych stopów typu Mg-Li o zróżnicowanej zawartości litu
oraz porównano ją z plastycznością powszechnie stosowanego
w przemyśle stopu AZ31.
Materiał i metodyka badań
Ze wzgledu na skład fazowy związany z zawartością litu stopy
Mg-Li można podzielić na trzy główne grupy: jednofazowe o strukturze
[...]
Kształtowanie mikrostruktury i właściwości stopu na osnowie fazy międzymetalicznej FeAl w procesach walcowania na gorąco
Spośród faz występujących w układzie równowagi Fe-Al dwie fazy międzymetaliczne FeAl i Fe3Al mogą stanowić osnowę potencjalnych tworzyw konstrukcyjnych [1^4]. Faza Fe3Al występuje w stopach zawierając[...]
Wpływ warunków odkształcania na plastyczność na gorąco stopu Ti-48Al-2Cr-2Nb
Niska gęstość, wysoka wytrzymałość właściwa oraz dobra odporność na pełzanie i utlenianie predysponują stopy z układu Ti-Al do zastosowania na zawory silników spalinowych, wirniki turbosprężarek i łop[...]
Plastyczność i mikrostruktura stopów Mg-Li
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących wpływu parametrów odkształcenia na podatność do plastycznego kształto-
wania stopów magnezu z litem, o zawartości litu 2,5; 4,5; 7,5 i 15 % masy. Badania plastyczności prowadzono w próbie ściskania
w temperaturze otoczenia i temperaturze od 100 do 300 °C i prędkości odkształcenia 1 s-1. Przeprowadzone badania pozwoliły na
określenie podatności stopów magnezu o różnej zawartości litu do kształtowania plastycznego. Przedstawiono wyniki wpływu tem-
peratury odkształcania na mikrostrukturę badanych stopów.
In the article results of the influence of deformation parameters on the deformability to plastic forming for Mg-Li alloys type with
contents of 2.5, 4.5, 7.5 and 15 mass % have been presented. Research were conduced as dynamic forming tests at elevated temperature. Hot torsion test was performed in compression tests at the temperature range from RT to 300 ºC and strain rate of 0.1 s-1. This
research admit to determine the deformability of magnesium alloys with various contents of lithium to plastic forming. The influence
of deformation temperature on microstructure changes in research alloys have been studied.
Słowa kluczowe: stop Mg-Li, badania plastometryczne, mikrostruktura stopu Mg-Li
Key words: Mg-Li alloy, plastometric research, microstructure Mg-Li alloy
S. 618 UHTNIK-WIADOMOŚCI HUTNICZE Nr 8
(w zależności od zawartości litu) do formy grafitowej.
Uzyskano w ten sposób wlewki w kształcie walca
o średnicy 12 mm i długości 80 mm. Z wlew-
ków wykonano próbki do ściskania o średnicy
10 mm i wysokości 12 mm.
Próby ściskania na gorąco. Realizowano na
symulatorze cieplno-mechanicznym Gleeble 3800
w temperaturze otoczenia 100, 200, 300 °C. Pró-
by ściskania prowadzono po nagrzaniu próbki do
temperatury odkształcania z prędkością nagrze-
wania 3 °C/s, wytrzymaniu w tej temperaturze
przez 300 s. [...]
Wytapianie stopu Ti-47Al-2W-0,5Si w tyglach grafitowych
Nowoczesne silniki turbowentylatorowe stosowane obecnie w samolotach pasażerskich charakteryzują się lepszymi osiągami, mniejszym zużyciem paliwa i mniejszą masą. Pomimo rozszerzającego się w ostatnich dekadach zastosowania w silnikach lotniczych zaawansowanych materiałów ceramicznych oraz kompozytów o osnowie metalicznej lub ceramicznej nadal podstawowymi materiałami na ruchome elementy silników lotniczych pozostają tworzywa metaliczne, zwłaszcza nadstopy na osnowie niklu. Prognozuje się, że w ciągu kilkunastu lat przepustowość lotniczych środków transportu powinna zostać podwojona. To wymaga rozwiązania wielu problemów z zakresu ochrony środowiska, bezpieczeństwa i ekonomii (zmniejszenie zużycia paliwa). Zastosowanie silników zbudowanych z wykorzystaniem nowoczesnych lekkich materiałów wychodzi naprzeciw tym zapotrzebowaniom. Również postęp technologiczny w budowie silników skutkujący poprawą osiągów nowoczesnych silników przez zwiększenie siły ciągu i zmniejszenie zużycia paliwa nie będzie możliwy bez zastosowania do budowy ich ruchomych elementów, głównie łopatek, lekkich materiałów o dużej wytrzymałości na pełzanie i odporności na utlenianie [1]. Ponadto materiały te powinny cechować się małą wartością współczynnika cieplnej rozszerzalności liniowej oraz dużą sztywnością. Od przeszło 30 lat są prowadzone intensywne prace nad wytwo- -rzeniem nowej generacji lekkich materiałów konstrukcyjnych, które mogłyby zastąpić dotychczas stosowane w silnikach lotniczych i turbinach gazowych ciężkie i drogie nadstopy niklu [2÷6]. Problem ten nabrał w ostatnich latach szczególnego znaczenia, gdyż zwiększenie zapotrzebowania na nikiel spowodowało znaczący wzrost cen tego surowca na rynkach światowych. Przewiduje się, że w niedalekiej przyszłości stopy na osnowie fazy międzymetalicznej TiAl o małej gęstości, wysokiej temperaturze topnienia oraz dobrej odporności na utlenianie i pełzanie znajdą zastosowanie w charakterze zamienników drog[...]
BADANIE PROCESU KRYSTALIZACJI STOPU AlSi9Cu3(Fe) METODĄ ANALIZY TERMICZNEJ ATD DOI:10.15199/67.2016.5.2
Analiza termiczna znajduje szerokie zastosowanie m.in. do oceny przebiegu procesu krystalizacji stopów i prognozowania ich właściwości użytkowych.
Szczególnie dotyczy to metody ATD, której możliwości interpretacyjne reakcji cieplnych są szerokie i dotyczą m.in. wyznaczenia ciepła przemian
fazowych, oceny efektów procesu modyfikacji oraz obecności w stopie różnych zanieczyszczeń, które zwiększają zakres krzepnięcia stopu. W pracy
przedstawiono wyniki badań krzepnięcia siluminu AlSi9Cu3 (Fe) metodą analizy termicznej ATD. Wyznaczono charakterystyczne temperatury krystalizacji
(Tliq., TE, TE (Me), Tsol.) stopu bazowego i po modyfikowaniu zaprawą AlSr10 oraz przedstawiono przykłady mikrostruktury badanego stopu. Warunki
przepływu ciepła w przyjętym układzie wpływają na postać struktury, m.in. na wielkość ziarna osnowy oraz stopień rozdrobnienia składników
strukturalnych (eutektyki), co ma duże znaczenie w kształtowaniu właściwości użytkowych i jakości odlewów stosowanych w różnych gałęziach
przemysłu.
Słowa kluczowe: odlewnicze stopy Al-Si, analiza termiczna, krystalizacja, modyfikacja
THE STUDY OF CRYSTALLIZATION PROCESS OF AlSi9Cu3(Fe)
ALLOY USING ATD THERMAL ANALYSIS
The thermal analysis has wide application, for example in evaluation of the crystallization process of the alloys, and forecasting their use properties. It
is especially applicable for ATD method, which interpretation abilities of the heat reactions are wide and applicable for defining the phase transition’s
heat, evaluation of modification process occurrence and presence of contaminants in the alloy, which extends the crystallization scope of the alloy.
In the paper the result of the AlSi9Cu3 (Fe) silumin solidifying study with the thermo analysis ATD has been shown. The characteristic crystallization
temperatures has been defined (Tliq., TE, TE (Me), Tsol.) for the base alloy, and after modification with AlSr10 mortar, also the examples of microstructure
of the tested al[...]
Mikrostruktura i właściwości stopów magnezu Mg-Li-Re DOI:10.15199/24.2016.8.1
The microstructure and properties of magnesium Mg-Li-Re alloys
W artykule zaprezentowano wyniki badań wpływu procesu wyciskania na gorąco na mikrostrukturę i właściwości mechaniczne stopów magnezu z litem
i pierwiastkami ziem rzadkich - LAE442, LAE842. Stopy do procesu wyciskania otrzymano metodą wytapiania próżniowego i odlewania do form grafitowych.
Przed przeróbką plastyczną odlewy poddano homogenizacji. Po procesie wyciskania przeprowadzono statyczną próbę ściskania w temperaturze
pokojowej, która miała na celu określenie plastyczność stopów z grupy Mg-Li-Re. Wykazano, że stop LAE842 charakteryzuje się lepszą plastycznością
w porównaniu do stopu LAE422.
The article presents the results of the influence of the hot extrusion process on the microstructure and mechanical properties of magnesium alloys with
lithium and rare earth elements - LAE442, LAE842. Alloys for extrusion process were achieved with the use of vacuum smelting and casting to graphite
moulds. Before plastic treatment the castings underwent homogenisation. After extrusion process the static te[...]
Wpływ dodatku litu na charakterystyki plastyczności stopów magnezu DOI:10.15199/24.2015.8.6
W pracy analizowano charakterystyki plastyczności i mikrostrukturę stopów magnezu przeznaczonych do przeróbki plastycznej na gorąco ze
zróżnicowana zawartością litu (4÷8%). Badania prowadzono dla oceny podatności badanych stopów do kształtowania plastycznego w wa- żnicowana nicowana warunkach
przeróbki plastycznej na gorąco. Dla badanych stopów wyznaczono energie aktywacji odkształcenia plastycznego na gorąco. Wyniki
badań będą pomocne do opracowania technologii wytwarzania elementów konstrukcyjnych stanowiących lekkie zamienniki stosowanych
obecnie materiałów.
The paper presents analysis of plasticity characteristics and microstructure of magnesium alloys for hot working with different lithium con-
tent (4÷8%). Tests were conducted for assessment of susceptibility of tested alloys to hot plastic deformation. The activation energy in hot
forming was determined for investigated alloys. Test results will be useful in development of hot working technology of selected construction
elements which serve as light substitutes for currently used materials.
Słowa kluczowe: stopy magnezu z litem, badania palstyczności, energia aktywacji, mikorstruktura
Key words: magnesium-lithium alloy, research of plasticity, activation energy, microstructure.Wprowadzenie. Zwiększenie podatności do
kształtowania plastycznego stopów magnezu może zapewnić
dodatek litu w ilości do 15% masy stopu [1]
Jednocześnie poprzez wprowadzenie litu, którego gęstość
wynosi 535 kg/m3 uzyskuje się znaczne zmniejszenie
masy stopu. Ograniczeniem jednak jest znaczne
zmniejszenie wytrzymałości stopu. Także wytapianie
stopów magnezu z litem jest trudniejsze niż innych stopów
magnezu z uwagi na intensywne utlenianie. Możliwe
jest jedynie wytapianie w piecach próżniowych
przy stosowaniu nadciśnienia argonu. Przegląd literatury
dotyczącej stopów magnezu z litem [1÷6] wskazuje,
że prowadzone badania koncentrują się na optymalizacji
składu chemicznego, przez [...]
Wpływ parametrów przetwarzania na strukturę i właściwości mechaniczne intermetalicznych taśmNi3Al po walcowaniu na zimno i statycznym wygrzewaniu DOI:10.15199/24.2017.8.13
Wprowadzenie. Dynamicznie rozwijająca się technika
oraz postępująca miniaturyzacja układów i urządzeń prow
dzą do zaostrzenia warunków pracy elementów konstrukcji,
często w stopniu wykraczającym poza możliwości dotych
czas stosowanych stali i stopów specjalnych. Coraz częściej
wdrożenie zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych
napotyka barierę braku odpowiednich tworzyw i techno
logii ich przetwarzania, spełniających oczekiwania pro
jektantów i konstruktorów nowoczesnych urządzeń. Jedną
z alternatyw materiałowo-technologicznych w zakresie
tworzyw metalicznych są intermetale, badane intensywnie
od przełomu wieków jako tworzywa przyszłości. Interme
tale, czyli stopy na osnowie uporządkowanych faz między
metalicznych (w tym m.in. Ni3Al) [1-3], to materiały, w któ
rych podstawowym składnikiem strukturalnym jest jedna
z faz międzymetalicznych. Osnowa stopów na osnowie fazy
międzymetalicznej nadaje im szereg szczególnych cech
dziedziczonych od podstawowego składnika fazowego,
z jednoczesnym zachowaniem szansy na zadowalającą
technologiczność tych tworzyw. Wyróżniki intermetali,
w tym na osnowie aluminku niklu Ni3Al, to względnie mała
gęstość, wysoka wytrzymałość statyczna i zmęczeniowa
oraz stabilność cieplna i chemiczna struktury (odporność
na utlenianie, nawęglanie, nasiarczanie), co czyni je atrak
cyjnym tworzywem na elementy maszyn użytkowanych
w podwyższonej temperaturze i środowisku korozyjnym
[2, 3].
Wspomniany problem technologiczności wią
że się przede wszystkim z ograniczoną plastycznością
i skłonnością do tworzenia przełomu międzykrysta
licznego oraz małą odpornością na kruche pękanie
w temperaturze pokojowej, co istotnie ogranicza prak
tyczne wykorzystanie większości testowanych interme
tali. Wprawdzie stopowane borem intermetale Ni3Al
wykazują w typowych procesach kształtowania plastycz
[...]
Characterization of primary microstructure of y-y' Co-Al-W cobalt-based superalloy DOI:10.15199/28.2017.5.3
Cobalt based superalloys are widely employed in various fields of
industry, inclusive of turbine engine construction, wherein are used
for turbine blades and combustion chamber segments. The usage of
these alloys results from remarkable properties at high temperature,
particularly creep resistance, fatigue strength as well as resistance
to high temperature oxidation and hot corrosion [1]. Conventional
Co-based superalloys are commonly applied in as cast state. The
microstructure of these alloys consist of solid solution of alloying
elements in cobalt fcc matrix. Considerable solid solution hardening
of Co-based superalloys is provided by addition of heat-resistant elements.
Another utilized strengthening mechanism is precipitation
of carbides. Occurrence of MC, M23C6 and M7C3 carbides provides
stable service of Co-based components up to approx. 900°C. However,
the secondary carbides precipitation during service exposure
in elevated temperature greatly decreases low-temperature ductility
[2].
The cobalt-based superalloys has considerably developed during
the last ten years, resulting in new type of γ/γʹ alloys, strengthened
by γʹ phase with L12 crystal structure. Co3Al phase is not present
in Co-Al system, due to lack of thermal stability at room temperature
and exists only at high pressure. Stability of this phase depends
on maximum allowed lattice mismatch, which achieves 1% in this
case. However, the ternary compound γʹ-Co3(X, Y) exists in equilibrium
conditions and is analogue to Ni3Al phase [3÷5]. In Co-based
superalloys containing Ti exists Co3Ti phase, whereas did not meet
the expectations concerning strengthening of Co-based superalloys,
owing to low temperature of dissolution in cobalt matrix (>750°C)
and precipitation in cellular form [6÷8]. In 2006, Sato showed the
possibility of Co3Al stability at room temperature as a result of
tungsten alloying and γʹ-Co3(Al, W) formatio[...]