Opakowanie produktu spożywczego a wartość dla producenta DOI:10.15199/65.2015.8.8
W artykule przedstawiono koncepcje
budowania wartości dla uczestników
rynku, takich jak konsument,
społeczeństwo, a przede wszystkim
różnego rodzaju przedsiębiorstwa.
Zaprezentowano również sposoby kreowania
tej wartości - rozumianej jako
subiektywnie postrzegany stosunek
poniesionych kosztów do uzyskanych
korzyści - przez właściwy dobór opakowania produktu. Wskazano
także wiele związanych z systemami
pakowania praktycznych rozwiązań
dotyczących m.in.: zwiększania
popytu, wielkości produkcji, marży czy
też ograniczania kosztów dotyczących
zarówno samego produktu, jego
jakości i zastosowanych materiałów,
jak i kosztów logistyki oraz działań
promocyjnych.Wśród najbardziej powszechnych ujęć wartości dla
konsumenta warto wymienić:
Valerie Zeithaml: wartość jest dokonaną
przez konsumenta ogólną oceną użyteczności
produktu opartą na sposobie postrzegania tego, co jest otrzymane,
w stosunku do tego, co jest dane [10].
??Kenta Monroe’a: postrzegana przez nabywców wartość
jest stosunkiem między jakością lub korzyściami postrzeganymi
przez nich w produkcie a postrzeganymi poświęceniami,
które ponoszą nabywcy, płacąc dobrą cenę [2].
??Roberta B. Woodruffa: odczuwalne i oceniane przez
klienta preferencje wobec atrybutów produktu, atrybutów
jego funkcjonowania oraz konsekwencji wynikających
z jego użycia, które umożliwiają (lub uniemożliwiają)
klientowi osiągnięcie jego celów i zamierzeń w procesie
użytkowania [9].
Warto też wspomnieć o jednej z najbardziej znanych definicji,
autorstwa klasyka nauk o zarządzaniu Philipa Kotlera:
wartość dla klienta jest różnicą pomiędzy całkowitą wartością
dla klienta a całkowitym kosztem dla klienta - pomiędzy
wiązką korzyści oczekiwanych przez klienta w związku z produktem
czy usługą a wiązką kosztów, których spodziewają się
klienci w związku z oceną, nabyciem i użytkowaniem produktu
czy usługi [1]. Należy jednak zaznaczyć, iż w oryginalnym
tekście pojęcie to odnosi się przede [...]
Opakowania a rozszerzona rzeczywistość, cz. I DOI:10.15199/42.2016.6.4
Rozszerzona rzeczywistość (AR, Augmented Reality) to dziedzina
informatyki zajmująca się sposobami łączenia obrazu
świata rzeczywistego z elementami stworzonymi komputerowo.
Od 3D różni się przede wszystkim tym, iż jej celem nie jest stworzenie
kompletnego świata wirtualnego, a jedynie uzupełnianie
na różne sposoby znanej nam rzeczywistości [1]. Technologia
nakładania zawartości dotyczyć może grafiki, filmów wideo czy
dźwięku, ale także np. danych nawigacji Global Positioning System
- GPS [2].
Prace nad AR rozpoczęto w latach sześćdziesiątych ubiegłego
wieku na uniwersytetach Harwarda i Utah. W kolejnych latach
badania w tej dziedzinie kontynuowano przede wszystkim
w Stanach Zjednoczonych, włączyły się w n[...]
Opakowania a rozszerzona rzeczywistość, cz. II DOI:10.15199/42.2016.7.4
Projektowanie opakowania
Rozszerzona rzeczywistość stanowi obecnie najbardziej cenioną
alternatywę dla fizycznego prototypowania, także opakowań
- znacznie przyspiesza bowiem proces projektowania
i wprowadzania produktów na rynek, wyraźnie redukując przy
tym koszty. Podstawą zastosowania tej technologii w przemyśle
opakowaniowym jest specjalna aplikacja, dostarczana zwykle
przez producenta opakowania. Użytkownik tworzy w niej własny
projekt, a efekt przenoszony jest następnie na specjalną kartę
ze znacznikami - tzw. markerami. Dzięki kamerze internetowej
lub też kamerze smartfonu lub tabletu i użyciu tej właśnie
karty, można oglądać obiekt, dowolnie nim manipulując i analizując
jego wygląd z każdej perspektywy. Kompleksowe narzędzia
tego typu oferowane są mi. in. przez przedsiębiorstwo Tyler
Packaging (rys. 1.) [1].
Rozrywka w rozszerzonej rzeczywistości
Za jednego z pionierów wykorzystania AR w kampaniach
promocyjnych uznaje się francuski odział Nestlé, współpracujący
ściśle z Dassault Syste`mes. W 2009 wprowadził on na rynek
opakowania płatków śniadaniowych dla dzieci Chocapic, dzięki
którym młodzi konsumenci mogli przenieść się do wirtualnego
świata filmu Artur i zemsta Maltazara - ekranem trójwymiarowej
gry stało się właśnie pudełko. Podobny model, choć na
mniejszą skalę, zastosowano także w przypadku wspólnego projektu
koncernu Cadbury oraz BlippAR - elementem łączącym
i ekranem minigry było tutaj opakowanie czekolady lub batona,
np. Dairy Milk (rys. 2.) [...]
PACKAGING SPECTRUM- Moda na innowacje - zjawisko innowacyjności a sektory usług i produkcji DOI:10.15199/42.2017.1.3
Mimo swoistej mody na innowacyjność i wiązanie jej z nowymi technologiami, pojęcie to w istocie funkcjonuje w naukach ekonomicznych od ponad 100 lat. Za jego twórcę uznawany jest związany ze szkołą austriacką Josef Schumpeter. Postrzega on innowacyjność jako twórczą destrukcję i wiąże ją bezpośrednio z teorią podaży. W tym sensie w istocie uznaje jednostki akademickie za pozbawione potencjału innowacyjności, przynależnego jedynie ścisłemu otoczeniu rynku. Wydaje się więc, iż innowacyjność nie jest synonimem nowoczesności, ale immanentną cechą gospodarki. Jeśli zaś chodzi o użyteczność, innowacyjność jest raczej domeną sektora usług niż przemysłu, na jej rozwój wpływa brak ścisłych powiązań z dużymi strukturami i bliskie, jednak nie uzależniające relacje z rynkiem. IN ENGLISH: Fashion for innovation, the phenomenon of innovation in service and manufacturing sectors; ABSTRACT: Despite of specific fashion for innovation and associating it with new technologies, the concept itself is present in economic sciences for over 100 years. Its author is Josef S[...]