Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Agata Ruszkowska"

Techniki drukowania opakowań artykułów spożywczych DOI:10.15199/65.2017.3.9


  W artykule przedstawiono techniki drukarskie wykorzystywane do zadrukowania opakowań dedykowanych artykułom spożywczym. Wobec tych właśnie opa-kowań stawiane są szczególnie wysokie wymagania. Mogą im sprostać następujące techniki drukowania: fleksograficzna, wklęsłodrukowa i offsetowa.Opakowania przeznaczone do kontaktu z żywnością muszą spełniać wiele wymagań zawartych w przepisach Unii Europejskiej oraz w polskim prawodawstwie. Wymagania te mają na celu ochronę zdrowia i życia odbiorców, a także wyeliminowanie przeszkód we wprowadzaniu produktu na rynek europejski. Opakowanie to nieodłączny element każdego produktu. Konsument kupując produkt, tym samym kupuje jego opakowanie. W Europie prawie wszystkie artykuły spożywcze są sprzedawane w opakowaniach. Większość z nich wykonana jest z zadrukowanego papieru, folii lub tektury. Każde opakowanie pełni funkcje: reklamowe, informacyjne czy ochronne przed działaniem czynników zewnętrznych, zepsuciem lub zniszczeniem. Szczególnym zadaniem opakowania jest ochrona. Wiele z produktów użytkowych nie mogłoby zostać sprzedanych bez opakowania. Jeszcze do niedawna uważano, że kontakt produktu spożywczego z opakowaniem może spowodować jedynie zmiany w zapachu produktu oraz - by temu zapobiec - wystarczy zastosować podłoża i farby o słabym zapachu własnym. Problem jest jednak znacznie poważniejszy, bowiem okazało się, iż taki kontakt może doprowadzić do zanieczyszczenia produktu groźnymi dla konsumenta substancjami.Opakowania do produktów spożywczych mogą być wykonane z różnych materiałów i o różnej konstrukcji. Zasadniczo dzieli się je na: bezpośrednie, czyli mające kontakt z produktem oraz pośrednie, czyli niemające bezpośredniego kontaktu z produktem, a pomiędzy produktem a opakowaniem jest dodatkowa warstwa ochronna, np. niezadrukowana folia. Dzięki opakowaniu produkt może być łatwo zidentyfikowany przez umieszczenie na nim nazwy własnej i producenta, kraju pochodzenia, składu, masy [...]

 Strona 1