Polskie Radio ma 80 lat
1 lutego 1925 r. nadano pierwszy program radiowy na fali 385 metrów ze stacji nadawczej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego. 80 lat później, 1 lutego punktualnie o godz. 12.00 w Muzeum Techniki ot[...]
Uzdrawiająca moc dźwięku
Od wieków ludzie znali i wykorzystywali uzdrawiającą moc dźwięku. Muzyka była stosowana i w medycynie, i na wojnie. W celu uśmierzenia silnego bólu, już w XVIII w. M. Maret skomponował 12 sonat "O cie[...]
Tajemnica chińskiego geniuszu
Tegoroczne lato obfitowało w wiele imprez kulturalnych. warto wśród nich zauważyć te, które tyczą kultury technicznej, jak np. wystawa pt. "Tajemnice chińskiego geniuszu - odkrycia i wynalazki". Ekspozycję zorganizowała Polsko- Chińska Fundacja Kultury i Sztuki Dong- Teng wspólnie z Muzeum Techniki NOT w Warszawie. Tu też jest czynna do 30 września 2007 r. Najczęściej Chiny kojarzą się z[...]
Inżynier menedżerem
Kształcenie inżynierów jako twórców techniki, a jednocześnie sprawnych, innowacyjnych menedżerów radzących sobie z konkurencją nie jest wcale zadaniem prostym.Wraz z prof. M. Dworczykiem, w latach 90. zajmowałem się tym tematem na Wydziale Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej, a obecnie kontynuuję w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. CO TRZEBA ZROBIĆ? Czy można młodego [...]
Kształcenie dla innowacji
"Rozwój społeczeństwa zależy od ilości i jakości wdrożonych innowacji" - to prawda, ale aby tworzyć i wdrażać innowacje, niezbędna jest odpowiednio przygotowana w tym celu kadra inżynierów menedżerów. Aby ich przygotować, konieczne jest wdrożenie określonego podsystemu szkolenia w ramach systemu "Zarządzanie innowacjami".Wiele uczelni próbuje ten problem rozwiązać przez prowadzenie coraz nowszych przedmiotów z różnych, najczęściej modnych dziedzin wiedzy ze szczególnym uwzględnieniem procesów informatycznych. W praktyce jednak nie zawsze zdaje to egzamin, ponieważ do badania i projektowania innowacji niezbędne są przede wszystkim takie cechy jak przedsiębiorczość i kreatywność. W związku z tym należałoby zadać kilka pytań: czego należy uczyć?, jak należy uczyć?, co p[...]