Interoperacyjność sieci z dostępem nomadycznym oraz warunki mające wpływ na jakość świadczenia usług w tych sieciach
W artykule omówiono zagadnienia dotyczące interoperacyjności i specyficznych cech sieci z dostępem nomadycznym oraz roli i miejsca tych sieci na tle sieci stacjonarnych i ruchomych. Przedstawione problemy dotyczą czterech podstawowych form dostępu nomadycznego, do których zalicza się dostępy wykorzystywane w sieciach cdma 2000 i UMTS HSDPA/HSUPA oraz w sieciach WLAN i WiMAX. Tytułem wprowad[...]
Wybrane aspekty techniczne związane ze świadczeniem usług nomadycznych
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z gospodarowaniem zasobami numeracyjnymi dla potrzeb usług nomadycznych oraz kwestie ograniczeń technicznych występujących w sieciach z dostępem nomadycznym w sytuacji zestawiania połączeń do służb alarmowych. W części dotyczącej pierwszej z omawianych spraw przedstawiono punkt widzenia CEPT na kwestię przydziału numerów usługom VoIP oraz propoz[...]
Usługi w sieciach z dostępem nomadycznym - realizacja oraz trendy i kierunki ich rozwoju
Sieci z dostępem nomadycznym zapewniają stały, bezprzewodowy dostęp do usług teleinformatycznych i są w wysokim stopniu zorientowane na użytkownika. Udostępniają szerokopasmowe usługi IP, z których można korzystać w wielu lokalizacjach za pośrednictwem różnych sieci dostępowych. Świadczą usługi w komunikacji z innymi sieciami, zapewniając przy tym środowisko komunikacji takie, jakie użytkow[...]
Problemy sieciowe związane z obsługą wywołań alarmowych
Pojęciem "niebezpieczne zdarzenie" (emergency) określa się szeroki zakres incydentów, począwszy od takich zdarzeń jak codzienne wypadki drogowe, poprzez zdarzenia typu katastrofa samolotowa czy pożar lasu, aż po klęski żywiołowe - trzęsienia ziemi czy prowadzone w dużej skali ataki terrorystyczne. Prowadzenie analiz związanych z dostępnością do usług telekomunikacyjnych w sytuacji występowania niebezpiecznych zdarzeń powierzono, powołanej w ramach ETSI, komórce zwanej EMTEL (Emergency Telecommunication). Przedmiotem jej działań są prace studialne obejmujące szerokie spektrum problemów związanych z wykorzystywaniem usług telekomunikacyjnych w sytuacjach zagrożenia. Działalność tej komórki obejmuje sprawy obsługi wywołań alarmowych, lokalizacji abonentów wywołujących w przypadku[...]
System eCall w świetle działań i zaleceń Komisji Europejskiej
Od czasu, gdy Komisja Europejska opublikowała w 2001 roku pierwszy komunikat na temat bezpieczeństwa - COM (2001) 370 z dnia 12 września 2001 r. pt.: European transport policy for 2010: time to decid, liczba wypadków drogowych w skali całej Wspólnoty (25 krajów) spadła o ponad 17%. Znaczący wpływ na ten wynik miały dalsze działania Unii, w szczególności przyjęcie programu działań dla zapewnienia bezpieczeństwa drogowego w Europie, opublikowanego w komunikacie COM (2003) 311 z dnia 2 czerwca 2003 r. pt.: European Road Safety Action Programme: Halving the number of road victims in the European Union by 2010: A shared responsibility oraz rozwijanie inicjatywy eSafety, której cele i zadania zostały opublikowane w komunikacie COM (2003) 542 z dnia 15 września 2003 r. pt. Information[...]
Rozwój protokołów MLP i ELP dla obsługi wzbogaconych usług alarmowych
Większość standardów dotyczących realizacji usług w sieciach ruchomych została opracowana przez organizację 3GPP, ale gdy okazało się, że niektóre z nich nie są dostatecznie precyzyjne dla zapewnienia interoperacyjności usług opartych na lokalizacji (zwłaszcza w przypadku występowania roamingu międzysieciowego), wówczas inne organizacje i stowarzyszenia włączyły się w ten proces. Jednym z nich było forum Location Interoperability Forum (LIF), które opracowało specyfikację techniczną LIF TS 101 protokołu MLP (Mobile Location Protocol), służącego do lokalizacji stacji ruchomych oraz metodykę testowania interoperacyjności opisaną w dokumentach LIF TD 201 i LIF TS 202. Także administracje europejskie, w ramach realizacji zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących obsługi wywołań kier[...]
Możliwości zastosowania techniki transmisji danych w paśmie telefonicznym do realizacji usługi eCall
Kwestia doboru techniki, która mogłaby zostać użyta w sieciach komórkowych GSM/UMTS do transmisji głosu i danych z pojazdu (po wypadku drogowym) do punktu przyjmowania zgłoszeń alarmowych PSAP (Public Safety Answerig Point), ma decydujący wpływ na możliwości skutecznej i sprawnej realizacji usługi eCall. Zdając sobie sprawę z wagi problemu, Komisja Europejska zwróciła się do ETSI o podjęcie działań mających na celu opracowanie standardu interfejsu między znajdującym się w pojeździe generatorem systemu eCall i punktem PSAP dla potrzeb transmisji danych w tych sieciach w celu realizacji paneuropejskiej usługi alarmowej eCall. W ETSI tym zagadnieniem zajęła się grupa MSG, wydatnie wspierana przez specjalistów organizacji 3GPP. W prowadzonych pracach chodzi przede wszystkim o adap[...]
Badanie jakości sieci szerokopasmowych w Europie i na świecie
Prowadzone obecnie w wielu krajach Europy i świata badania
jakości sieci szerokopasmowych dla różnych rodzajów usług są
realizowane przy wykorzystaniu wielu różnych metodyk, procedur
pomiarowych i środków, rekomendowanych przez operatorów
sieci i dostawców usług internetowych (ISP), instytucje
rządowe oraz firmy komercyjne oferujące urządzenia testowe.
W niniejszym artykule przedstawiono przykładowe rozwiązania,
które można uważać za reprezentatywne dla badania sieci szerokopasmowych,
ze względu na powszechność i zasięg terytorialny
ich stosowania. W każdym z tych przypadków narzędzia
pomiarowe są łatwo dostępne, a korzystanie z nich nieodpłatne,
aby użytkownicy mogli samodzielnie badać dostępność Internetu
i wykonywać pomiary łączy.
Badania dost ępów
szerokopasmowyc h w USA
W Stanach Zjednoczonych badania sieci szerokopasmowych
są wykonywane w ramach projektu badawczego SamKnows,
zainicjowanego przez Federalną Komisję Komunikacji FCC
(Federal Communication Commission).
Procedury badaniowe SamKnows obejmują testowanie
dostępu do znanych stron www za pomocą urządzenia pomiarowego
Whitebox, montowanego przed komputerem użytkownika.
Istota działania urządzenia Whitebox polega na śledzeniu
aktywności użytkownika związanej z przesyłaniem i pobieraniem
danych z Internetu. Whitebox działa automatycznie, w tle, włącza
się w czasie, gdy użytkownik nie korzysta z Internetu, mierzy
parametry i przekazuje do serwera dane zbierające wyniki
pomiarów.
Urządzenie Whitebox testuje wydajność łącza szerokopasmowego
użytkownika Internetu, wykonując serię testów rekomendowanych
przez firmę SamKnows i akceptowanych przez
instytucje rządowe i specjalistów w wielu krajach świata. Obsługa
urządzenia nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej,
wystarczy podłączyć je do rutera w mieszkaniu użytkownika.
Instalacja testowa z udziałem Whiteboxa jest konfigurowana
w prosty sposób przez odłączenie urządzeń sieciowych połączonych
z ruterem i dołącze[...]
Badanie sieci IP według wybranych standardów IETF i zaleceń ITU
Operatorzy sieci i dostawcy usług internetowych stoją przed
trudnym problemem pogodzenia żądań użytkowników z możliwościami,
jakie dają im dostępne technologie telekomunikacyjne.
Wraz z rozwojem usług multimedialnych zwiększa się zapotrzebowanie
na pasmo, ale użytkownicy oczekują zwiększenia
szybkości ich działania.
Z drugiej strony mamy do czynienia z liberalizacją rynków
lokalnych i wynikającym stąd wzrostem konkurencji, który jednak
nie w każdym przypadku jest równoznaczny ze wzrostem
konkurencyjności oferowanych produktów. W praktyce oznacza
to, że niektórzy operatorzy i dostawcy usług nie dotrzymują
zobowiązań zawartych w SLA (Service Level Agreements), co
prowadzi do konfliktów (dostawców z użytkownikami, dostawców
z operatorami).
Wszystko to sprawia, że coraz bardziej konieczne staje się
badanie sieci szerokopasmowych według jednolitych standardów,
w celu rozpoznawania przyczyn konfliktów i skutecznego
ich rozwiązywania. Wielousługowość i heterogeniczność współczesnych
sieci znacznie komplikuje ten problem, zarówno
w kwestii prowadzenia działań standaryzacyjnych, jak i pomiarów.
Pomimo tego międzynarodowe organizacje standaryzacyjne
czynią starania, aby proces badania sieci IP ująć we wspólne
ramy i zaproponować jeden zestaw parametrów pomiarowych,
możliwych do zastosowania w środowisku heterogenicznym,
złożonym z wielu różnych technik sieciowych.
W niniejszym artykule przedstawiono wybrane dokonania
standaryzacyjne w tym zakresie. Omówiono metodykę testowania
sieci IP w technice Ethernet według procedur pomiarowych
i benchmarków podanych w standardzie RFC 2544 oraz
metodyki badania wielodomenowej sieci IP, oparte na metrykach
pomiarowych podanych w dokumentach ITU-T i IETF.
Cele iobszary badania sieci IP
Sieci IP są badane głównie w celu monitorowania stanu oraz
oferowanej jakości obsługi ruchu. O jakości obsługi tego ruchu
świadczą pomiary zasobów sieciowych, w szczególności obciążenia
łączy, zajętości buforów i [...]
Koncepcja badania jakości usług IP i interoperacyjności sieci szerokopasmowych
W niniejszym artykule przedstawiono propozycję badania
sieci szerokopasmowych na styku międzyoperatorskim. Może
ona mieć zastosowanie do weryfikacji interoperacyjności nowo
budowanych sieci we współpracy z istniejącymi sieciami użytku
publicznego. Zaprezentowano zarys koncepcji systemu badaniowego,
w którym zakłada się, że jego architektura - w części
dotyczącej realizacji pomiarów - będzie oparta na wykorzystaniu
specjalizowanego oprogramowania pomiarowego, zwanego
agentem, zaś w części dotyczącej zbierania, gromadzenia i przetwarzania
danych pomiarowych oraz dostępu do wyników pomiarów
- na infrastrukturze systemu informacyjnego o infrastrukturze
szerokopasmowej (SIIS), zbudowanego w Instytucie Łączności
w ramach projektu POIG System Informacyjny o Infrastrukturze
Szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa (SIPS), eksploatowanego
przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Problem badania jakości działania sieci szerokopasmowych
pod wzgledem współpracy międzyoperatorskiej jest istotny co
najmniej z dwóch powodów; po pierwsze, w celu weryfikacji
interoperacyjności nowych sieci szerokopasmowych budowanych
przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) oraz inne
podmioty w ramach projektów 8. osi Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka (POIG) oraz w ramach regionalnych
projektów operacyjnych (RPO); po drugie, z uwagi na stosowanie
(lub podejrzenie stosowania) przez operatorów o dominującej
roli niedozwolonych praktyk polegających na degradowaniu
ruchu IP na styku międzyoperatorskim. W takiej sytuacji
możliwość oceny jakości działania sieci współpracującej jest
ważną sprawą zarówno dla dostawców usług, jak i większych
grup użytkowników.
Badanie współpracy sieci różnych operatorów nabiera
obecnie realnego wymiaru w związku z kończącym się okresem
realizacji projektów dotowanych ze środków unijnych w latach
2007-2015. Na etapie końcowego rozliczenia projektów będzie
wymagane dostarczenie przez beneficjentów wyników, potwie[...]