Beton nawierzchniowy z eksponowanym kruszywem fotoluminescencyjnym DOI:10.15199/33.2019.09.04
Betonowe autostrady i drogi ekspresowe
są obecnie wykonywane
w systemie dwuwarstwowym,
gdzie górna warstwa nawierzchni
(GWN) ma makroteksturę
w postaci odkrytego kruszywa. Coraz
bardziej popularne są betonowe nawierzchnie
dekoracyjne z eksponowanym
kruszywem osadzonym w barwionej
masie betonowej, dobierane przez
projektantów w taki sposób, aby harmonijnie
komponowały się z otoczeniem.
Liczbamożliwych barw i stopnia ekspozycji
kruszywa pozwala na różne kierunki
zastosowania takiego materiału.
Do odsłoniętej warstwy ścieralnej nawierzchni
można też zastosować kruszywo
fotoluminescencyjne. Na świecie
pojawiło się już kilka realizacji ciągów
komunikacyjnych, w przypadku
których wykorzystano inkluzję luminoforów.
W polskich warunkach klimatycznych
zastosowanie tego typu betonu
nawierzchniowego wiąże się z koniecznością
potwierdzenia trwałości
rozwiązania w środowisku narażonym
na zamrażanie i rozmrażanie w obecności
soli odladzających.
Fotoluminescencja to odmiana luminescencji,
w której czynnikiem wzbudzającym
świecenie jest energia świetlna.
Ze względu na czas świecenia można
wyróżnić fluorescencję, która zanika
natychmiast, gdy nie będzie źródła
wzbudzenia (iluminacji) i fosforescencję,
która trwa przez dłuższy okres, a jej
intensywność zanika powoli. To zjawisko
fosforescencji wykorzystują luminofory
stosowane jako eksponowane
kruszywa dekoracyjne w betonach nawierzchniowych
[1, 2, 11, 12].
Materiały
Luminofory zastosowane w projekcie
to substancje o właściwościach fosforescencyjnych,
bezpieczne w użyciu,
nietoksyczne i nieradioaktywne. Czas,
w którym mogą efektywnie funkcjonować
bez utraty właściwości, to 20 - 30
lat. Istnieją trzy podstawowe kolory
luminoforów: żółtozielony; niebieski
i purpurowy, które różnią się intensywnością
świecenia w czasie [4].
Wpierwszej fazie projektu kluczowy
był wybór odpowiedniej jakości kruszywa
fotoluminescencyjnego charakteryzującego
się m.in. odpowiednią długością
i [...]