Rola edukacji ekologicznej na rzecz poprawy jakości powietrza DOI:10.15199/62.2017.11.2
Na podstawie przeglądu literatury pokazano
rolę edukacji ekologicznej w działaniach
podejmowanych na rzecz poprawy jakości
powietrza. Liczne badania wskazują na małą
świadomość społeczną negatywnego wpływu
pyłów zawieszonych na zdrowie człowieka.
Jest ona konsekwencją nieodpowiedniej edukacji
ekologicznej. Działania na rzecz czystego
powietrza są podejmowane przez ludzi
tym chętniej, im wyższe jest ich wykształcenie.
Celem artykułu było przedstawienie roli
edukacji ekologicznej (formalnej i nieformalnej)
w kształtowaniu postaw koniecznych
do podejmowania działań prowadzących do
zmniejszenia emisji pyłów oraz ograniczenia
ich wpływu na zdrowie i życie człowieka.
Rozwój społeczno-gospodarczy na przełomie
XX i XXI w. obfitował w zdarzenia
potwierdzające, że edukacja ekologiczna społeczeństwa
stanowi jeden z najważniejszych
czynników wpływających na świadomość
ekologiczną społeczeństwa dotyczącą jakości
powietrza, którym oddychamy. Człowiek jako
jednostka społeczna w ciągu swego rozwoju
przejawia określoną aktywność oraz podlega
wpływom oddziaływania środowiska,
w którym żyje. Jedną z form jego działalności
jest edukacja, której wynikiem jest
określony poziom i charakter świadomości
jednostki ludzkiej oraz jej kultury1). Edukacja
ekologiczna rozumiana jest jako koncepcja
kształcenia i wychowywania społeczeństwa
na rzecz kształtowania i ochrony środowiska
przyrodniczego. Skuteczna i właściwa
ochrona powietrza atmosferycznego uzależniona
jest od poziomu wiedzy społeczeństwa
i od preferowanych przez nie stylów
życia. Edukacja ekologiczna umożliwia
łączenie wiedzy przyrodniczej z postawami
humanistycznymi. Edukacja jest to system
kształcenia, nabywania postaw, umiejętności
i wiedzy. Definicję edukacji ekologicznej
podano w deklaracji z Tbilisi jako proces
mający na celu rozwijanie ludzkiej populacji.
Rozwój powinien obejmować wiedzę,
postawy, umiejętności, motywacje, a także
obowiązek pracy indywidualnej i grupowej
sk[...]
Gazy anestetyczne. Zastosowanie, narażenie środowiskowe i sposoby zmniejszenia ryzyka zagrożenia DOI:10.15199/62.2018.10.25
Postęp nauk medycznych przyniósł nie tylko wygodę codziennego
życia zawodowego personelu medycznego, ale również wiele różnego
rodzaju zagrożeń. Nowe technologie i techniki medyczne oraz
nowe środki farmakologiczne stwarzają nieznane dotąd zagrożenia
zdrowotne. Należy do nich narażenie zawodowe na gazy anestetyczne
stosowane w medycynie.
Pracownik w środowisku pracy narażony jest na działanie jednocześnie
wielu czynników szkodliwych, które występują w różnych
stężeniach. Skutki zdrowotne narażenia środowiskowego są różnorodne
i objawiają się w postaci przejściowych lub trwałych zaburzeń
funkcjonalnych, rzadziej w postaci ewidentnych chorób. Dlatego tak
ważna jest dbałość o zapewnienie bezpiecznych warunków zdrowotnych
w miejscu pracy1).
Pierwszych korelacji warunków wykonywania pracy z negatywnym
wpływem na zdrowie można doszukać się już w dziełach
Hipokratesa i Pliniusza Starszego. Pierwszy opisał zatrucie ołowiem
górników rud metali, drugi zaś pylice występujące wśród pracowników
rzemieślniczych2).
W 1700 r. uznawany za ojca medycyny pracy włoski lekarz
Bernardino Ramazzini w książce zatytułowanej Rozważania o chorobach
rzemieślników zdefiniował i usystematyzował objawy wielu chorób zawodowych występujących wśród pracowników służby zdrowia.
Pod względem występowania ryzyka zawodowego wyróżnił je na
drugim miejscu po zawodach związanych z górnictwem. W 1877 r. F.F.
Erisman wydał pierwszy podręcznik higieny pracy, w którym ukazał
wpływ oraz znaczenie warunków pracy na zdrowie pracowników3).
Czynniki występujące w środowisku pracy, na które eksponowani
są pracownicy, mogą prowadzić do powstania zaburzeń zdrowia
i chorób zawodowych. Stan środowiska pracy, który może doprowadzić
do powstania choroby wymaga czasu ekspozycji odpowiedniego
do wystąpienia przekroczenia dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników4).
Jako wynik ekspozycji ludzi na szkodliwe czynniki środowiska
pracy wymienia się takie skutki zdrowotne, jak nowotwory, uc[...]
Zawodowe i środowiskowe narażenie narządu słuchu na toksyczne działanie metali ciężkich DOI:10.15199/62.2018.12.34
Metale ciężkie, których źródłem uwalniania do środowiska,
a tym samym stanowiącym bezpośrednie narażenie ludzi na ich
oddziaływanie, jest przemysł wydobywczy i przetwórczy, w tym
hutniczy, metalurgiczny, chemiczny, nawozów sztucznych, celulozowo-
papierniczy i elektrochemiczny. Kolejnym źródłem uwalniania
do środowiska toksycznych pierwiastków jest gospodarka odpadami,
a szczególnie odpadami niebezpiecznymi. Uwalniane metale ciężkie
wykazują toksyczne działanie na zmysł słuchu i wraz z hałasem przyczyniają
się do jego poważnego uszkodzenia. Według Centralnego
Rejestru Chorób Zawodowych w 2015 r. zawodowy ubytek słuchu
stwierdzono u 148 osób (7,1% wszystkich stwierdzonych chorób
zawodowych)1).
W ocenie narażenia zawodowego i szkodliwości czynników
występujących na stanowisku pracy, działających negatywnie na
narząd słuchu, poza stwierdzeniem nadmiernego hałasu pomijane jest
współwystępowanie substancji chemicznych, ich działanie addytywne
lub synergistyczne oraz osobnicza zmienność genetyczna, które
jeszcze mogą pogłębiać problem uszkodzenia słuchu2, 3). Podobnie
jest w przypadku ludzi zamieszkujących tereny uprzemysłowione,
w tym chemicznie zdegradowane. Ilość opublikowanych danych
naukowych o łącznym działaniu na zdrowie człowieka substancji
ototoksycznych i hałasu jest uboga4). W literaturze przedmiotu najczęściej
wymienianymi metalami wykazującymi negatywne działanie
na narząd słuchu są: ołów, rtęć i kadm4-9). Pierwiastki te nie są metabolizowane
w organizmie człowieka, przez co w czasie wystąpienia
narażenia i wchłonięcia do organizmu kumulują się w tkankach (tkanka
tłuszczowa, nerki, kości i zęby) i mogą powodować wystąpienie
objawów toksycznego działania. Najważniejszym źródłem narażenia
osób dorosłych na metale ciężkie jest przede wszystkim ekspozycja
Marta Borońa,*, Maciej Cyranb, Bożena Wójtowiczc, Małgorzata Dziechciażd, Ilona Żeber-Dzikowskae,
Barbara Gworekf, Małgorzata Czarny-Działake, Jarosław Chmielewskig
97/12[...]
Oleje odpadowe jako źródło zagrożeń środowiskowych i zdrowotnych DOI:10.15199/62.2019.8.24
Gospodarka odpadami jest szczegółowo uregulowana prawnie.
Jednak jak pokazuje codzienne życie uregulowanie prawne tego zagadnienia
nie jest gwarantem prawidłowego postępowania z odpadami.
Należy przypuszczać, że zestawienie przepisów prawa z właściwą
ich realizacją przez podmioty do tego zobowiązane w połączeniu ze
świadomością ekologiczną oraz zmianą mentalności pojedynczych
członków społeczeństwa przyniosą zamierzony efekt działań prośrodowiskowych
i zdrowotnych, u podstaw których legło wprowadzenie
przepisów prawa w tym zakresie.
Prezentowane treści artykułu odnoszą się do zagadnień związanych
ze zużytymi olejami kwalifikowanymi jako odpadowe i przepracowane.
aInstytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa; bUniwersytet Pedagogiczny,
Kraków; cUniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce; dInstytut Medycyny Wsi, Lublin
Waste oils as a source of environmental and health risks
Oleje odpadowe jako źródło zagrożeń
środowiskowych i zdrowotnych
DOI: 10.15199/62.2019.8.24
Dr hab. Alicja WALOSIK w roku 1979 ukończyła
studia na kierunku biologia na Wydziale
Geograficzno-Biologicznym Wyższej Szkoły
Pedagogicznej im. KEN w Krakowie. W 1994 r.
uzyskała stopień doktora na tym samym wydziale.
Jest biologiem i dydaktykiem biologii, profesorem
Uniwersytetu Pedagogicznego im.
Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, kierownikiem
Zakładu Dydaktyki Nauk Przyrodniczych.
Zainteresowania i badania naukowe koncentrują
się na tematyce związanej z edukacją ekologiczną
i środowiskową oraz problemach dydaktyki
biologii, przyrody i ochrony środowiska na
wszystkich szczeblach kształcenia przyrodniczego
i biologicznego. Jest współautorką programów
nauczania, podręczników przyrody i biologii
w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum,
poradników metodycznych dla nauczycieli oraz
podręcznika akademickiego z dydaktyki biologii
i ochrony środowiska. Specjalność - biologia,
przyroda, dydaktyka biologii, edukacja ekologiczna
oraz ochrona śr[...]
Uwalnianie ftalanów do środowiska i związane z tym zagrożenia zdrowotne DOI:10.15199/62.2019.1.2
Postęp cywilizacyjny związany nierozerwalnie z tworzeniem i rozwojem
nowych technologii warunkuje powstawanie dóbr konsumpcyjnych,
do produkcji których wykorzystywane są nowe materiały powstałe
z różnego rodzaju związków chemicznych. Obecnie w przetwórstwie
tworzyw sztucznych szerokie zastosowanie mają również środki pomocnicze,
pozwalające na otrzymywanie materiałów o wymaganych, zróżnicowanych
parametrach przetwórczych i użytkowych. Do takich środków
należą ftalany, związki będące solami i estrami kwasu ftalowego (benzeno-
1,3-dikarboksylowego). Stosowanych jest 7 ftalanów oznaczanych
skrótami: DEHP (ftalan di(2-etyloheksylu)), DPB (ftalan dibutylu),
BBP (ftalan butylobenzylu), DiBP (ftalan diizobutylu), DiDP (ftalan
diizodecylu), DiNP (ftalandiizononylu) i DnOP (ftalan di-n-oktylu),
które obecnie stanowią najbardziej rozpowszechnione organiczne plastyfikatory,
używane głównie przy produkcji poli(chlorku winylu) (PVC),
poli(chlorku winylidenu) (PVDC) oraz poli(octanu winylu) (PVA)1, 2).
Na początku XXI w. produkcja ftalanów szacowana była na ok.
2,7 mln t/r3), dlatego też na ich działanie narażeni są nie tylko pracow-
Jarosław Chmielewskia,*, Arkadiusz Rutkowskib, Bożena Wójtowiczc, Ilona Żeber-Dzikowskad,
Monika Szpringerd, Małgorzta Czarny-Działakd, Barbara Gworeka, Magdalena Florek-Łuszczkie,
Małgorzata Dziechciażf
42 98/1(2019)
Dr hab. Ilona ŻEBER-DZIKOWSKA, prof. nadzw., jest
przewodniczącą Ogólnopolskiej Sekcji Dydaktyki
Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodniczego
im. Mikołaja Kopernika, współpracuje z Państwową
Wyższą Szkołą Zawodową w Płocku oraz od
wielu lat jest związana z Uniwersytetem Jana
Kochanowskiego w Kielcach. Zajmuje się współczesnymi
problemami nauk pedagogicznych,
społecznych, biologicznych i środowiskowych,
zrównoważonego rozwoju, lokalnymi działaniami
środowiskowo-edukacyjnymi wśród szerokiego
spektrum wiekowego dzieci, młodzieży i dorosłych.
Ponadto w przestrzeni jej zainteresowań znajduje
się p[...]