"Dwuetapowość" prac geodezyjnych nakładana na wykonawców przez administrację powiatową DOI:
Geodeta (wykonawca z art.11 PGiK), podejmując
się opracowania geodezyjnego, umawia się ze zleceniodawcą
na określony termin i liczy na zakończenie
pracy w tym terminie. Przy przeciętnej wielkości działce
budowlanej (w tym miejscu warto zwrócić uwagę
na nową - trzecią definicję działki budowlanej, jaka
weszła w życie w dniu 1.01.2018 r.), geodeta spędza
jeden dzień na analizie materiałów (od momentu ich
uzyskania od starosty), jeden dzień w terenie, jeden
dzień na obliczeniach i sporządzeniu operatu technicznego
wraz z przekazaniem go do weryfikacji. Trzy
dni intensywnej pracy geodety. Chyba, że istnieje konieczność przeprowadzenia
prac związanych z granicami na mapie do celów projektowych
(np. wznowienie znaków granicznych, wyznaczenie punktów granicznych
uprzednio ujawnionych w egib, ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych)
- wtedy określony czas zajmują procedury zawiadomienia stron
o tych czynnościach. Przy podziale nieruchomości (klasyczny podział nieruchomości
gruntowej na dwie działki gruntu) wykonawca prawie zawsze
potrzebuje znacznie więcej czasu (stan idealny - znaki w terenie w układzie
2000, z błędem położenia punktu granicznego nieprzekraczającym 0,30 m
w stosunku do osnowy 1 klasy jest raczej bardzo rzadki), albowiem musi
o czynnościach zawiadomić strony (np. wznowienie znaków granicznych,
wyznaczenie punktów granicznych uprzednio ujawnionych w egib, ustalenie
przebiegu granic działek ewidencyjnych, przyjęcie granic nieruchomości do
podziału).
Coraz częstszym przypadkiem jest wymuszanie na geodetach przez starostę
dwuetapowości tych prac. W przypadku mapy do celów projektowych,
nawet gdy przedmiotem opracowania nie są również granice, starosta
wymaga, aby najpierw dokonano czynności aktualizacji mapy zasadniczej,
a dopiero po tej czynności pobranie aktualnych materiałów zasobu i danych
i na ich podstawie sporządzenie mapy do celów projektowych i przedstawienie
jej do weryfikacji (drugiej w ramach jednego[...]
Internetowe zgłaszanie prac geodezyjnych DOI:
W ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne
słowo "elektroniczne" w różnych odmianach występuje
43 razy, a w rozporządzeniu w sprawie organizacji
i trybu prowadzenia państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego występuje 47 razy.
Zapisy te w różnych ustawach i aktach zainicjowała
w rejestrach publicznych głównie ustawa o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne. Cyfryzacja materiałów zasobu ma
się zakończyć do 31.12.2020 r., a bazy danych do 31.12.2023 r., natomiast
do zgłoszeń materiały zasobu już od stycznia 2021 wykonawcy powinni
dostawać w formie cyfrowej. Geodeci mierzą urządzeniami elektronicznymi,
z elektroniczną rejestracją danych, liczą elektronicznie w posiadanych programach,
po czym najczęściej wszystko drukują i przekazują formę papierową
do PZGiK. Starosta z kolei w ramach zamówień publicznych zasób ten
zamienia na postać elektroniczną. Terminami raczej się nie przejmujemy, bo
już niejeden termin w akcie w randze ustawy czy rozporządzenia był wpisany
i nikt się jego dotrzymaniem specjalnie nie przejmował, to jednak świat się
zmienia. Operat po zakończeniu pracy geodezyjnej chcielibyśmy przekazać
zza biurka w firmie i potrzebne do pracy geodezyjnej operaty chcielibyśmy
otrzymać, siedząc przy biurku. GGK na spotkaniu z WINGiK-ami i geodetami
powiatowymi w dniu 25.03.2019 roku ogłosił, że cenniki będą dostosowane
do wydawania materiałów tylko w postaci elektronicznej, więc starostowie,
którzy o taką postać nie zadbają w terminach, będą ponosić finansowe
konsekwencje wytwarzania formy papierowej.
Do coraz powszechniej stosowanego elektronicznego kontaktu pomiędzy
geodetami i administracją geodezyjną dochodzi ostatnio jeszcze jeden
brakujący element. Wydaje się, że internetowe zgłaszanie prac i pozyskiwanie
danych do zgłaszanej pracy staje się powoli normą. W marcowym Przeglądzie
Geodezyjnym ukazały się dwa artykuły związane z elektronicznym operatem,
pokazujące tę problematykę z różn[...]
Różny przebieg drogi publicznej w terenie i na mapie ewidencyjnej - co powinien zrobić geodeta w trakcie modernizacji egib, sporządzenia MDCP bądź w podziałach nieruchomości DOI:
Często w pracach związanych z np. modernizacją
ewidencji gruntów i budynków, podziałami
nieruchomości, sporządzaniem map do celów projektowych,
przebieg drogi publicznej w terenie (najczęściej
gminnej) znacznie odbiega od jej przebiegu
na mapie ewidencyjnej. Wynika to z wielu powodów,
np. wkreślenia drogi na mapę ewidencyjną w trakcie
powojennego zakładania ewidencji gruntów i budynków
z różnych źródeł, często bez pomiaru, zmiany
przebiegu drogi na gruncie w wyniku warunków terenowych (duży kamień
na drodze, teren podmokły itd.).
Podsumowując, stan faktyczny na gruncie odbiega od stanu ewidencyjnego
(przykłady poniżej). Nie zawsze te różnice są tak ogromne, niemniej nie
są to sytuacje wyjątkowe. Geodeta praktyk ma z nimi do czynienia często
- czasami są to znaczne różnice w przebiegu stanu faktycznego na gruncie
ze stanem ewidencyjnym, a czasami różnice nie są duże, ale istnieją. Ma
z nimi problem, zarówno geodeta wykonawca, jak i administracja geodezyjna.
Wszyscy wiemy, że stanowi to poważny problem, rozwiązań doskonałych
nie ma, odpowiedzi prostych również nikt nie udzieli. Pracę trzeba wykonać,
odpowiedzialność geodety wykonawcy duża.Główny Geodeta Kraju zajął w dniu 29 listopada 2017 roku stanowisko
w tej sprawie:
Grunty zajęte pod drogi publiczne, niewykazane w EGiB jako odrębne działki
ewidencyjne, przy opracowaniu projektu operatu opisowo-kartograficznego należy
wykazać w granicach dotychczasowych działek ewidencyjnych jako użytek
gruntowy "drogi" oznaczony symbolem "dr".
Powyższa zasada ma zastosowanie w przypadku dróg, o których mowa
w pkt 18 załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego
i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków,
gdy nastąpiła trwała zmiana użytkowania gruntu (np. drogi urządzone).W przypadku działek ewidencyjnych stanowiących własność Skarbu Państwa
lub jednostek samorządu terytorialnego, wykazanych w EGiB, zgodnie z danymi
zawartymi w materiałach [...]
Podziały nieruchomości rolnej i domniemana droga wewnętrzna, której powierzchnia przekracza bądź nie przekracza 0,3000 ha DOI:
We wrześniowym Panelu Ekspertów zajęliśmy się
tematem podziałów rolnych, a zwłaszcza kontrowersyjnym
i różnorodnie interpretowanym artykułem
92.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Właściciel nieruchomości rolnej składa wniosek
o podział nieruchomości rolnej. Geodeta dokonuje
takiego podziału jako czynności materialno-technicznej,
zgodnie z wnioskiem właściciela nieruchomości,
którego wolą jest podział nieruchomości
rolnej (z reguły działki ewidencyjnej), której jest właścicielem, na kilka
działek gruntu (w zasadzie tożsame z nowymi działkami ewidencyjnymi),
gdzie powierzchnia każdej, w zależności od podziału nieruchomości, przekracza
0.3000 ha (rys. 1) lub jedna z nich (np. prawdopodobnie przyszła
droga wewnętrzna) nie przekracza 0,3000 ha (rys. 2). W przypadku podziału
nieruchomości rolnej, gdy żadna z nowo wydzielanych działek gruntu
nie jest mniejsza niż 0,3000 ha, starosta winien ujawnić taki podział na
wniosek właściciela nieruchomości jako czynność materialno-techniczną.
Ale czasami nie chce tego uczynić i odmawia ujawnienia takiego podziału.
Warto nadmienić, że przy podziale rolnym nie ma obowiązku zapewnienia
wydzielanym działkom gruntu dostępu do drogi publicznej, gdyż takiego
przepisu nie ma. W dokumentacji geodezyjnej w wykazach zmian danych
ewidencyjnych użytek dr również się nie pojawia. Po prawej stronie WZDE
są to użytki rolne. Czy to droga czy nie? Ujawnić podział rolny na wniosek
właściciela, gdy żadna z nowo wydzielanych działek łącznie z domniemaną
drogą nie jest mniejsza niż magiczne 0,3000 ha (ciekawe dlaczego właśnie
tyle wpisano w UGN)?
Zgodnie z rozdziałem 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
art. 92 - Podziały nieruchomości art. 92.1 zapisano, że przepisów niniejszego
rozdziału nie stosuje się do nieruchomości położonych na obszarach
przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku
braku planu miejscowego do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne
i leśne, chyba że [...]
Stosowanie artykułu 95.7 ustawy o gospodarce nieruchomościami - w jakich odległościach od granicy, ile budynków, jaki użytek, czy starosta weryfikuje? DOI:
Zadane pytania:
1. Czy artykuł ten dotyczy również nieruchomości rolnych, a wydzielona
działka budowlana będzie oznaczona użytkiem Br?
2. Czy przy wydzieleniu działki budowlanej niezbędnej do korzystania
z budynku mieszkalnego obowiązuje § 12. 11 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie?
[Odległość od granicy z sąsiednią działką budowlaną]
1. Jeżeli z przepisów § 13, 19, 23, 36, 40, 60 i 271-273 lub przepisów
odrębnych określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od
budynków nie wynikają inne wymagania, budynek na działce budowlanej
należy sytuować od granicy tej działki w odległości nie mniejszej niż:
1) 4 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą z oknami lub
drzwiami w stronę tej granicy;
2) 3 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą bez okien i drzwi
w stronę tej granicy.
2. Sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
dopuszcza się w odległości 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej
granicy, jeżeli plan miejscowy przewiduje taką możliwość.
3. Ile działek i ile budynków można wydzielić, stosując w jednym
zgłoszeniu pracy geodezyjnej art. 95.7 ustawy o gospodarce
nieruchomościami? Czy są w tym przepisie ograniczenia w tym zakresie
- jeżeli tak, to jakie? Czy w art. 95.7 dozwolone jest wydzielenie jednej
działki i jednego budynku, czy też należy interpretować przepis inaczej?
4. Czy starosta (weryfikator u starosty) w trakcie weryfikacji pracy
geodezyjnej może weryfikować zagadnienia z pytań 1,2,3, czy też
weryfikacja w tym zakresie nie leży w jego kompetencjach? Czy mając inne
zdanie w tym zakresie, może z powodu naruszenia zagadnień w pytaniach
1-3 wystawić negatywny protokół weryfikacji?
Tym razem w panelu ekspertów zajęliśmy się
art. 95.7 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Art. 95 ustawy zawierający wyłączenie ograniczeń
w podziale nieruchomości stanowi, że niezależnie
od us[...]
Problemy ze stabilizacją po podziale z UGN - wyznaczenie i utrwalenie na gruncie nowych punktów znakami granicznymi (rozporządzenie "podziały") czy też wyznaczenie, a następnie stabilizacja punktów granicznych uprzednio ujawnionych w egib (PGiK i "standardy") - ZRD1 czy ZRD5? DOI:
PIETRZAK Ludmiła Otrzymujemy liczne sygnały o ogromnej przydatności
Panelu ekspertów, który porządkuje w wielu
starostwach oraz w wykonawstwie geodezyjnym
stosowanie często trudnych i niejednoznacznych
przepisów. Jeżeli chcielibyście Państwo, żeby poruszyć
konkretny temat, którego potrzebujecie w codziennej
pracy, a przepisy nie są jednoznaczne, prosimy
o e-maila na adres p.geo@sigma-not.pl
Tym razem temat dotyczący stabilizacji po podziale
z UGN. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia
2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości
ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stanowi podstawę
do wyznaczenia i utrwalenia na gruncie nowych punktów granicznych znakami
granicznymi, według zasad określonych w przepisach dotyczących geodezji
i kartografii, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości.
Jednocześnie zgodnie z art. 23 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne
organy administracji publicznej przekazują właściwemu staroście odpisy
ostatecznych decyzji administracyjnych, wraz z załącznikami oraz innymi
dokumentami stanowiącymi integralną ich część, w sprawie o m.in. podziale
nieruchomości, a dokumenty te przekazuje się staroście w terminie 14 dni
od dnia, w którym wywołują skutki prawne. Starosta niezwłocznie, nie później
jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów, wpisuje dane z nich
wynikające do ewidencji gruntów i budynków.
Zgodnie z art. 24. 2a. informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków
podlegają aktualizacji z urzędu, jeżeli zmiany tych informacji wynikają z dokumentów,
o których mowa powyżej. Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji
gruntów i budynków następuje w drodze czynności materialno-technicznej na
podstawie ostatecznych decyzji administracyjnych.
Tak wyglądają przytoczone przepisy. Ale jak zwykle problem jest i to
duży. Jeżeli starosta wyprzedzi geodetę i ujawni decyzję "podziałową", to
w zależności od staro[...]