Uwarunkowania prawne stosowania biopłynów w Polsce DOI:10.12916/przemchem.2014.822
Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie
Unii Europejskiej, jest zaangażowana
we wspieranie i promowanie wykorzystania
odnawialnych źródeł energii. Jednym
z obszarów działań w tym zakresie jest
wykorzystanie biopłynów. Artykuł stanowi
przegląd obecnej sytuacji możliwego rozwoju
biopłynów w Polsce, związane z tym aspekty
prawne i ekologiczne. Wśród możliwych
do zastosowania obszarów dla biopłynów
wymieniono energetykę zawodową i lokalną,
przemysł chemiczny i maszynowy oraz
pojazdy nieporuszające się po drogach. Do
najważniejszych zadań europejskiej polityki
energetycznej należy zapewnienie nieprzerwanych
dostaw paliw i energii, wzrost konkurencyjności
gospodarki oraz minimalizacja
negatywnego oddziaływania sektora energii
na środowisko. W związku z realizacją
przyjętego w 2009 r. Pakietu Energetyczno-
-Klimatycznego oraz Dyrektyw Parlamentu
Europejskiego i Rady Europy, głównie
Dyrektywy 2009/28/WE1) (dyrektywa RED)
oraz Dyrektywy2), Unia Europejska wprowadziła
obligatoryjne wymagania w zakresie
produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych
(OZE). Zgodnie z ich zapisami,
udział energii elektrycznej z OZE powinien
wynieść 20% w 2020 r., przy czym dla Polski
udział ten ma wynieść 15% w zużyciu energii
elektrycznej oraz 10% w zakresie paliw dla
transportu. Osiągnięcie postawionych celów
ma zostać zrealizowane poprzez zwiększenie
wytwarzania energii elektrycznej z energetyki
wiatrowej oraz przez zwiększenie wykorzystywania
biomasy energetycznej3), w tym
m.in. przez stosowanie tzw. biopłynów.
Status biopłynów
Niespójność definicji
(stan na 18 marca 2013 r.)
W zależności od przedmiotu regulacji,
definicja biopłynów podlega dopasowywaniu
do specyfiki określonego obszaru
prawnego. Stąd podstawowym problemem
wydaje się brak wprowadzenia do obowiązujących
i planowanych przepisów prawa
krajowego zharmonizowanej definicji biopłynów
oraz biomasy. Przykładem złożoności
problemu są przedstawione definicje
wybra[...]