FILTRACJA DANYCH TDOA W FILTRZE UKF W SYSTEMIE MULTILATERACYJNYM DOI:10.15199/59.2017.6.79
W obecnych czasach pojęcie szybkiego transportu
jest jednoznacznie kojarzone z żeglugą powietrzną. Od
kilkunastu lat globalny ruch lotniczy rośnie w tempie wykładniczym
powodując, że przestrzeń powietrzna staje się
coraz bardziej zatłoczona, a ustalenie płynnego przelotu
samolotu jest coraz bardziej utrudnione. W związku
z tym, tradycyjne techniki dozorowania wykorzystujące
radary pierwotne i wtórne są zastępowane nowymi koncepcjami
opartymi na cyfrowych łączach transmisji danych
oraz łączach satelitarnych. Przykładem jednej z takich
koncepcji jest multilateracyjny system radiolokalizacyjny
- MLAT (Multilateration). Głównymi zaletami
tego systemu jest możliwość wyznaczania położenia samolotów
w trudno dostępnych dla wiązki radiolokacyjnej
obszarach, np. w rejonach górskich, oraz zwiększona dokładność
wyznaczania położenia na małych obszarach.
Jako, że głównym czynnikiem zapewniającym płynność
w ruchu lotniczym jest dokładne określenie położenia poruszającego
się obiektu oraz biorąc pod uwagę rosnącą
popularność stosowania systemów MLAT, istnieje potrzeba
badań nad metodami zwiększającymi dokładność
estymacji położenia statków powietrznych w tych systemach.
W związku z powyższym, niniejszy artykuł stanowi
propozycję implementacji jednej z takich metod dla
systemów MLAT.
2. MULTILATERACYJNY SYSTEM
RADIOLOKALIZACYJNY
Technika multilateracji lub inaczej lokalizacji hiperbolicznej
- MLAT, to metoda polegająca na wyznaczeniu
różnic czasów przebycia sygnałów emitowanych z danego
statku powietrznego do stacji referencyjnych o znanych
współrzędnych położenia - TDOA (Time Difference
of Arrival). Przy założeniu, że obiekt ruchomy jest stacją
nadawczą oraz przy dostępności sygnału z co najmniej
czterech stacji referencyjnych, staje się możliwe określenie
w przestrzeni punktu przecięcia trzech wynikowych
hiperbol utworzonych na podstawie pomiarów TDOA.
Różnice czasów nadejścia emitowanych sygnałów
wynikają z różnic odległości pomię[...]
Badania uwarunkowań propagacyjnych w radiowych sieciach ban w kabinie promu pasażerskiego DOI:10.15199/59.2017.2-3.5
Zaprezentowano badania uwarunkowań propagacyjnych
w sieciach WBAN typu off-body w kabinie promu
pasażerskiego przy częstotliwości 2,45 GHz, dla scenariuszy
statycznych podczas snu, dla różnych pozycji
ciała i różnych miejsc montażu anten odbiorczych, jak również dla scenariuszy
dynamicznych w łazience kabiny. Opisano stanowisko badawcze,
środowisko kabiny promu pasażerskiego oraz zbadane scenariusze
pomiarowe. Zaprezentowano również wstępną analizę wyników pomiarów,
opartą na wartości średniej (μ) oraz odchyleniu standardowym (s).
Słowa kluczowe: sieci WBAN, pasmo 2,45 GHz, pomiary tłumienia propagacyjnego,
prom
Obecnie stale rosnące wykorzystanie komunikacji bezprzewodowej
w życiu codziennym, postępujący proces miniaturyzacji
urządzeń elektronicznych, jak również rosnące zapotrzebowanie
na ciągłe monitorowanie wielu funkcji i parametrów życiowych
organizmu ludzkiego, wzbudza spore zainteresowanie wśród
naukowców, projektantów systemów i twórców aplikacji. Umożliwia
to rozwój nowej koncepcji sieci bezprzewodowych, jakimi są
radiowe sieci pracujące w obrębie oraz w bezpośrednim otoczeniu
ciała ludzkiego (WBAN - Wireless Body Area Networks) [1].
Sieci WBAN składają się z grupy małych, lekkich oraz energooszczędnych
urządzeń o krótkim zasięgu radiowym (np. sensory),
które podczas pracy w otoczeniu ciała ludzkiego lub na ciele
ludzkim monitorują różne jego funkcje i parametry, wymieniają
się danymi oraz docelowo wysyłają je do pobliskich urządzeń,
takich jak np. serwery akwizycji danych [2]. Obecnie stosowanie
tych sieci stanowi istotny kierunek rozwoju nowoczesnych
systemów radiokomunikacyjnych, między innymi standardu 5G
(5 Generation).
Jednym z głównych kierunków rozwoju sieci WBAN jest
możliwość użycia ich w zastosowaniach medycznych, w których
urządzenia bezprzewodowe o niewielkich rozmiarach umożliwiają
ciągłe monitorowanie stanu organizmu człowieka w czasie
rzeczywistym, w szpitalach i zakładach opieki nad osobami s[...]
RESEARCH AND ANALYSIS OF HIGH-SPEED DATA TRANSMISSION RADIO LINK DESIGNED FOR MARITIME ENVIRONMENT DOI:10.15199/59.2017.8-9.54
Realization of point to point high-speed data transmission
is an object of interest of public institutions and
economic entities which aim to implement, e.g. autonomous
and independent monitoring systems. Actually,
there is a need to send operational data between executive
units, e.g., patrol helicopter and command center. To realize
these type of radio link, it is not possible to use commercially
available high-speed data transmission radio
systems, mainly due to safety rules and too low offered
bitrate in radio interface over distance of more than 10 km.
Potential users expectations of this type of solutions are
much higher. Therefore, there is a need to develop a dedicated
solution, which has utility features suitable for implementation
in security systems, e.g., protection of maritime
state border.
In this article, the realization of digital radio link designed
for high-speed data transmission for coastal environments
using USRP (Universal Software Radio Peripheral)
devices, was presented. Types of used digital modulations,
methods of their implementation and techniques
for receiving digital radio signals using non-synchronized
devices, were discussed. In addition, measurement studies
of designed radio link in laboratory conditions were also
commented.
2. DESCRIPTION OF RADIO LINK
CONCEPTION
Realization of digital radio link for high-speed data
transmission was preceded by determination of the most
important design assumptions. The key factor, which determines
the types of used digital modulations and time
and frequency synchronization mechanisms, is target
working environment, i.e., area of the Baltic Sea coastal
waters. This fact is connected with the need to immunize
a realization of radio transmission against multipath propagation
phenomenon (approximated by two-path electromagnetic
wave propagation model) and Doppler effect
(caused by possible high-speed of movement of the mobile
unit, e.g., aircraft) [3, 4].
[...]
IMPLEMENTATION OF HIGH-SPEED DATA TRANSMISSION TECHNOLOGICAL DEMONSTRATOR USING SOFTWARE DEFINED RADIO TECHNOLOGY DOI:10.15199/59.2017.8-9.55
Increasing user expectations for maximizing data
rates and minimizing delays forced fourth and fifth generation
of mobile networks to evolve dynamically. Exchange
of the multimedia data, including movies, images
and sound, is the main traffic within the network, which
forces operators to implement high-speed data transmission
systems. Technologies that enable fast highdefinition
multimedia broadcasting arouse a lot of interest
among special forces, which belong, among others,
Polish Maritime Regional Unit of Border Guard. Teleinformatics
security systems considered for special
applications necessitate the implementation of such
a data transmission by dedicated radiocommunication
devices, not connected to commercial mobile networks.
In this article the development of the high-speed technology
demonstrator in software defined radio technology
for special applications is presented. The developed
system has been characterized, including asymmetric
uplink and downlink frame transmission, bandwidth,
frequency, modulations, coding, sampling rates that were
implemented in technology demonstrator.
Presented research work was financed by The National
Centre for Research and Development, as a project
No DOB-BIO6/09/5/2014 and was carried out in Department
of Radiocommunication System and Networks,
Gdansk University of Technology.
2. DESCRIPTION OF SYSTEM OPERATION
The architecture of the developed system is hierarchical,
where mobile stations (MS) communicate and
synchronize only with the base station (BS). In Fig. 1. an
example implementation of high-speed data transfer
system (DTS) for special applications is shown.
Fig. 1. An example of system for high-speed data transmission
for special services
High-definition video transmission from mobile
units, such as air units or vessels to the data center (DC)
requires the design of a broadband asymmetric radio link
in which the amount of uplink (UL) data is significantly
higher than i[...]
EMPIRYCZNY MODEL TŁUMIENIA SYSTEMOWEGO W ŁĄCZU RADIOWYM SIECI BAN PRACUJĄCEJ W ŚRODOWISKU PROMU PASAŻERSKIEGO DOI:10.15199/59.2018.6.29
1. WSTĘP
Radiowe sieci BAN (ang. Body Area Networks) pracujące
bezpośrednio przy ciele człowieka lub w jego bliskim
otoczeniu, dzięki możliwości integrowania rozmaitych
nasobnych lub przenośnych urządzeń ze stałą infrastrukturą
telekomunikacyjną, stanowią istotny kierunek
rozwoju nowoczesnych systemów radiokomunikacyjnych
[10], a zwłaszcza standardu 5G (ang. 5th Generation).
Jednym z rodzajów komunikacji charakterystycznych dla
radiowych sieci BAN jest komunikacja typu off-body,
w której łączność radiowa realizowana jest pomiędzy
grupą urządzeń nasobnych a urządzeniem umieszczonym
w większej odległości (zwykle nie przekraczającej
6 m [4][5]) od ciała człowieka. W przypadku tego typu
komunikacji, ciało człowieka oddziałuje na charakterystykę
promieniowania i parametry anteny nasobnej tylko
po jednej stronie łącza radiowego.
Aktualnie, dynamiczny rozwój radiowych sieci
BAN, a także mnogość ich zastosowań i swoboda aplikacji,
wzbudza spore zainteresowanie nie tylko wśród instytucji
świadczących usługi medyczne i opieki zdrowotnej,
ale również coraz częściej wśród służb cywilnych i specjalnych
mających na celu chęć zwiększenia ochrony życia
i bezpieczeństwa swoich klientów oraz pracowników.
W kręgu zainteresowanych są środowiska armatorów statków
i promów pasażerskich, których zainteresowanie implementacją
radiowych sieci BAN wynika z chęci zwiększenia
komfortu i poczucia bezpieczeństwa pasażerów
i pracowników podczas rejsu, poprzez możliwość monitorowania
ich parametrów i funkcji życiowych. System
radiokomunikacyjny, bazujący na sieciach BAN, pracowałby
na pokładach statków lub promów pasażerskich,
czyli w środowiskach trudnych i nietypowych pod względem
rozchodzenia się fali elektromagnetycznej. Nietypowość
tego typu środowisk wynika głównie z faktu, iż
ściany, podłogi i sufity są wykonane zazwyczaj ze stali.
Mając powyższe na względzie, aby zapewnić wysoką niezawodność
projektowanych łączy radiowych sieci BAN
w kontekśc[...]
ANALIZA ZANIKÓW SYGNAŁÓW W RADIOWYCH SIECIACH BAN TYPU OFF-BODY PRACUJĄCYCH W ŚRODOWISKU KORYTARZA PROMU PASAŻERSKIEGO DOI:10.15199/59.2019.6.36
1. WSTĘP
Obecnie, rozwój radiowych sieci BAN (ang. Body
Area Networks), duża liczba zastosowań, swoboda ich
aplikacji, a także idąca za tym coraz to większa popularność,
wzbudza spore zainteresowanie nie tylko wśród instytucji
świadczących usługi medyczne, ale również coraz
częściej wśród służb cywilnych i specjalnych, które mają
na celu zwiększenie bezpieczeństwa swoich klientów czy
też pracowników [8]. Dzięki sieciom BAN pracującym
bezpośrednio przy ciele człowieka lub w jego bliskim otoczeniu
i zapewniającym integrację rozmaitych nasobnych
lub przenośnych urządzeń ze stałą infrastrukturą telekomunikacyjną,
otrzymujemy możliwość ciągłego monitorowania
parametrów i funkcji życiowych, co w kręgu zainteresowanych
jest pożądanym i kluczowym zastosowaniem.
Sieci radiokomunikacyjne typu BAN zaprojektowane
na potrzeby służb cywilnych i specjalnych muszą
przede wszystkim sprostać wymaganiom stawianym
przez trudne i nietypowe środowiska pracy, w których
konstrukcja i otaczające elementy mają znaczący wpływ
na propagację fal radiowych, a zwłaszcza w przypadku
komunikacji typu off-body. Niewątpliwie przykładem takich
trudnych i nietypowych pod względem rozchodzenia
się fali elektromagnetycznej środowisk jest pokład statku
lub promu pasażerskiego. Nietypowość tego typu środowisk
wynika głównie z faktu, iż większość ścian, podłóg
i sufitów jest wykonanych zazwyczaj ze stali. Mając to na
względzie, aby zapewnić wysoką niezawodność projektowanych
łączy radiowych sieci BAN wymagane jest dogłębne
poznanie i zrozumienie uwarunkowań propagacyjnych
występujących w tego typu środowiskach. Niestety,
wśród dostępnej literatury przedmiotu w kontekście sieci
BAN istnieje znikoma liczba prac na temat pomiarów
i analiz tłumienia systemowego przeprowadzonych
w rzeczywistych trudnych i nietypowych środowiskach
propagacyjnych.
Powyższe stanowiło motywację do podjęcia badań
pomiarowych dla radiowych sieci BAN typu off-body
(dla łącza radiowego pom[...]
AEGIS - MOBILNE URZĄDZENIE DO WYTWARZANIA KURTYNY ELEKTROMAGNETYCZNEJ DLA ZASTOSOWAŃ SPECJALNYCH I OCHRONY PRZED RCIED DOI:10.15199/59.2019.6.52
1. WSTĘP
Podczas licznych działań operacyjnych służb państwowych
takich jak Straż Graniczna czy też Policja ich
funkcjonariusze muszą obchodzić się z przedmiotami
o nieznanym i podejrzanym pochodzeniu. Często w obszarach
lotnisk i terminali komunikacyjnych istnieje konieczność
poddania analizie zawartości porzuconych paczek
(np. bagażu) i niezidentyfikowanych obiektów, aby
określić czy nie zawierają one np. materiałów wybuchowych.
Z racji wymaganej konieczności stosowania możliwie
najwyższych środków bezpieczeństwa każdy przedmiot
traktowany jest jak potencjalny prowizoryczny ładunek
wybuchowy, np. sterowany drogą radiową (RCIED -
Radio Controlled Improvised Explosive Device). W celu
zwiększenia bezpieczeństwa funkcjonariuszy oraz osób
postronnych stosowane są urządzenia do wytwarzania
tzw. kurtyny elektromagnetycznej. Zabieg ten można rozumieć
jako wytworzenie szerokopasmowego sygnału zagłuszającego
mającego na celu uniemożliwić realizację
łączności radiowej, np. z użyciem systemów telefonii komórkowej.
Warto zauważyć, iż w wielu przypadkach konieczne
jest utrzymanie własnej komunikacji radiowej
w celach operacyjnych. W tym celu sygnał zagłuszający
należy poddać przetwarzaniu, aby w szerokim pasmie zagłuszanych
częstotliwości wyizolować niezagłuszone pasma
ochronne.
Obecnie, na rynku technologii znane są urządzenia
do wytwarzania kurtyny elektromagnetycznej przeznaczone
do zastosowań specjalnych. Niestety ich parametry
techniczne jak i użytkowe często nie stoją w zgodzie
z wymaganiami organów bezpieczeństwa państwa, a dodatkowo
ich fizyczna dostępność jest ograniczona.
W związku z powyższym w Katedrze Systemów i Sieci
Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej (KSiSR
PG) zdecydowano się podjąć pracę nad budową przenośnego
urządzenia do wytwarzania szerokopasmowego sygnału
zagłuszającego o parametrach użytkowych spełniających
oczekiwania funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa.
2. MOBILNE URZĄDZENIE DO
WYTWARZANIA KUR[...]