ANALIZA WYNIKÓW POMIARÓW ZASIĘGU I JAKOŚCI TRANSMISJI DANYCH W WARSTWIE FIZYCZNEJ SYSTEMU VDES DOI:10.15199/59.2018.6.38
1. WSTĘP
W ramach projektu EfficienSea 2.01 [5], którego
głównym celem jest rozwój morskiego systemu łączności
radiowej, przeprowadzona została dwutygodniowa
kampania pomiarowa na wodach Morza Bałtyckiego.
Wynikiem jej było zebranie około 6 TB danych, które
zostały następnie przetworzone w symulatorze odbiornika
VDES (VHF Data Exchange System) stworzonym
przez Instytut Łączności w Gdańsku [1]. Głównym celem
tych prac było uzyskanie krzywych bitowej stopy
błędu, na podstawie czego określono jakość transmisji
danych w warstwie fizycznej systemu VDES oraz jego
zasięgi i porównano je z wynikami teoretycznymi. Działania
te przeprowadzono na potrzeby procesu standaryzacji
VDES-a, który był jednym z głównych zadań Instytutu
Łączności w projekcie.
2. METODOLOGIA POMIARÓW
2.1. Scenariusz pomiarowy
Pomiary zostały przeprowadzone z wykorzystaniem
jednego nadajnika VDES znajdującego się w porcie
Gedser Havn oraz dwóch odbiorników, z których
jeden zainstalowany był na pokładzie Scandlines Ferry
M/F Berlin, zaś drugi na jego siostrzanym statku M/F
Copenhagen. Scenariusz pomiarowy przedstawiono na
rys. 1. Aby test uczynić możliwie najbardziej realistycz-
1 Projekt EfficienSea 2.0 - Getting Connected jest współfinansowany z
programu Horyzont 2020 w ramach konkursu Mobility for Growth.
nym i uzyskać rezultaty o wysokim stopniu wiarygodności,
na pokładzie statków wykonano pełną instalację
torów radiowych VHF. W celu analizy wpływu wysokości
zawieszenia anten na propagację sygnału, anteny
umieszczono na statkach na dwóch różnych wysokościach.
Trasa żeglugi w jedną stronę wynosiła około 48
km.
Warto wspomnieć, że gdy statki znajdowały się w
największej możliwej odległości od nadajnika, zlokalizowane
one były częściowo na terenie śródlądowym, co
dodatkowo zwiększyło wartość pomiarów, ponieważ
poziom zakłóceń był wyższy, a propagacja w tych warunkach
trudniejsza.
Rys. 1. Ogólna koncepcja kampanii pomiarowej
2.2. Sekwencja danych wykorzys[...]
KONCEPCJA SYSTEMU R-MODE BALTIC Z WYKORZYSTANIEM STACJI BAZOWYCH AIS DOI:10.15199/59.2019.6.27
1. WSTĘP
W dzisiejszych czasach usługi lokalizacji, nawigacji
oraz dystrybucji czasu są wykorzystywane powszechnie
w bardzo wielu dziedzinach. Trudno wyobrazić sobie codzienne
funkcjonowanie wielu branży przemysłu pozbawionych
dostępu do tych informacji. Szczególnie w zastosowaniach
morskich informacje o lokalizacji są kluczowe
z punktu widzenia bezpieczeństwa. Z tego powodu
opieranie systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
na morzu jedynie na systemach satelitarnych stanowi
pewne zagrożenie.
Rozwiązaniem tego problemu może być system budowany
w ramach projektu "Ranging Mode for the Baltic
Sea" [5] (akronim R-Mode Baltic) współfinansowanego z
Programu Interreg V Baltic Sea Region. Jest on realizowany
w konsorcjum dwunastu partnerów z regionu Morza
Bałtyckiego. Głównym celem projektu jest zbudowanie, a
następnie demonstracja możliwości nowego systemu na
potrzeby sektora PNT (positioning, navigation, timing) w
warunkach morskich. System ten w założeniu ma stanowić
rezerwę (backup) względem klasycznych systemów
GNSS (np. GPS, GLONASS, GALILEO). Ponadto w
projekcie na Morzu Bałtyckim zostanie stworzony pierwszy
lokalny obszar testowy na potrzeby przedmiotowego
systemu. Należy zwrócić uwagę, że systemy GNSS są
wysoce wrażliwe na jamming i inne zakłócenia, a ponadto
na tę chwilę nie istnieje system, który mógłby zapewnić
wiarygodne wyznaczanie pozycji w przypadku czasowej
niedostępności systemów GNSS.
W projekcie R-Mode Instytut Łączności (Zakład
Systemów i Sieci Bezprzewodowych w Gdańsku) realizuje
między innymi zadania związane z opracowaniem algorytmów
cyfrowego przetwarzania sygnałów (DSP) na
potrzeby nowego systemu nawigacji, a także jest zaangażowany
w szereg badań symulacyjnych oraz pomiarów
realizowanych na obszarze Morza Bałtyckiego.
2. KONCEPCJA SYSTEMU R-MODE NA
BAZIE AIS
Jednym z podstawowych założeń systemu R-Mode
jest wykorzystanie systemu Automatycznej Identyfikacji
Statków (AIS). Na wyznaczonym w ramach[...]