Oszacowanie i porównanie wielkości emisji ditlenku węgla podczas procesów transestryfikacji w instalacjach o odmiennych technologiach
Przedstawiono regulacje prawne dotyczące
obrotu biopaliwami w Polsce oraz na terenie
Unii Europejskiej. Scharakteryzowano kilka
metod transestryfikacji pod kątem czasu trwania,
warunków prowadzenia procesu i czystości
otrzymanych produktów. Na podstawie
dostępnych danych literaturowych na temat
zużycia materiałów i energii w tych procesach
przeprowadzono obliczenia w celu określenia
poziomu emisji gazów cieplarnianych powstających
na etapie wytwarzania estrów metylowych
kwasów tłuszczowych (FAME). Przeprowadzone
obliczenia pokazały znaczną różnicę
w poziomie emisji ditlenku węgla w zależności
od zastosowanej technologii.
Emissions of CO2 from alk. and supercrit. transesterification
of palm oil with MeOH to biodiesel were compared by
using literature data (C. Kiwjaroun at all., 2009). The emission
from supercrit. process was much higher than that
from the alk. one.
Polscy producenci paliw, zgodnie z Rozporządzeniem Rady
Ministrów z dn. 15 czerwca 2007 r. w sprawie Narodowych
Celów Wskaźnikowych (NCW) na lata 2008-20131), są zobowiązani
do stosowania biopaliw w ilościach przewidzianych przez to
Rozporządzenie. W 2010 r. minimalny udział biokomponentów
w paliwach transportowych liczony wg wartości opałowej ustalono
na 5,75%. Zaplanowany jest jego coroczny wzrost do 2013 r., w któ-
Instytut Nafty i Gazu, Kraków
Kamil Berdechowski*
Oszacowanie i porównanie wielkości emisji
ditlenku węgla podczas procesów transestryfikacji
w instalacjach o odmiennych technologiach
Estimation and comparison of carbon dioxide emission
during the different transesterification processes
Instytut Nafty i Gazu, ul Lubicz 25a, 31-503 Kraków, tel.: (12) 617-76-90,
fax: (12) 430-38-85, e-mail: berdechowski@inig.pl
Mgr Kamil BERDECHOWSKI w roku 2007 ukończył
studia na Wydziale Chemii Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Jest pracownikiem Zakładu
Paliw i Procesów Katalitycznych Instytutu Nafty
i Gazu w Krakowie. Specjalność - paliwa i biopaliwa
silnikowe.
[...]
Emission of "greenhouse gases" generated during biofuels hydroconversion by co-processing Emisja "gazów cieplarnianych" generowana podczas hydrokonwersji bioolejów przez co-processing DOI:10.12916/przemchem.2014.199
Total CO2 emission was calcd. for hydrorefining of raw
S-contg. gas oil after addn. of spent vegetable oil (8,24
and 12,20 % by mass). The CO2 emissions connected with
prodn. of the gas oil, H2 hydrorefining and decarboxylation
were taken into consideration. The addn. of the spent oil
resulted in an increase in the CO2 emission by 10,8% or
14,5%, resp.
Wielkość emisji tzw. "gazów cieplarnianych"
(GHG) w cyklu życia biopaliw jest ważnym kryterium
zrównoważonego rozwoju. Dokonano
oszacowania emisji tych gazów w procesie hydrokonwersji
olejów roślinnych w mieszaninie
ze średnimi destylatami ropy naftowej. Obliczenia
przeprowadzono dla różnych składów
surowca. Umożliwiło to zbadanie wpływu składu
surowca na całkowitą emisję z instalacji.
Węglowodorowe biokomponenty otrzymane w wyniku uwodornienia
tłuszczów HVO (hydrotreated vegetable oil), mogą zgodnie z przepisami
Unii Europejskiej1, 2) być zaliczone do realizacji Narodowego
Celu Wskaźnikowego (NCW) i tym samym mogą zostać objęte ulgą
podatkową. Ma to jednak zastosowanie wyłącznie do produktów
składających się w 100% z HVO. Frakcje uzyskane przez współprzetwarzanie
oleju roślinnego i frakcji naftowej w co-processingu, a więc
takie które zawierają oprócz węglowodorów z przeróbki tłuszczów
także węglowodory ropopochodne nie są zaliczane do NCW. Tym
samym produkcja węglowodorowych biokomponentów przez co-pro-cessing jest z ekonomicznego punktu widzenia nieopłacalna. Obecnie
w Polsce obowiązuje ustawa3) oraz rozporządzenie4), w których całkowicie
pominięto biokomponenty węglowodorowe, również czyste
HVO. Obecnie przygotowany projekt ustawy5) zawiera zapisy dotyczące
HVO, nazwanego jako "olej roślinny poddany termicznej obróbce
wodorem". Według założeń tego projektu czysty biokomponent HVO
będzie można zaliczyć do NCW. W dalszym ciągu jednak nie znalazł
się tam przepis pozwalający zakwalifikować HVO otrzymany
przez co-processing do realizacji NCW. Główną przyczyną niezaliczania
te[...]
Effect of preliminary zeoforming temperature on fractional composition of hydrogenated vegetable oils Wpływ temperatury wstępnego zeoformowania oleju roślinnego na skład frakcyjny uwodornionego biokomponentu wytwarzanego z zeoformowanego surowca DOI:10.12916/przemchem.2014.1720
Rapeseed oil was zeoformed on a zeolite at 200-300°C and
then hydrogenated with H2 on a sulfided NiMo catalyst at
340°C and 4,5 MPa. The zeoformed oil gave a higher yield
of both low-volaitle and heavy alkanes.
Prowadzono zeoforming oleju rzepakowego
w szerokim zakresie temperatur. Otrzymane
zeoformaty użyto jako surowce w procesie
hydrokonwersji w celu otrzymania biokomponentów
węglowodorowych drugiej generacji.
Zaobserwowano, że temperatura wstępnego
zeoformowania surowca olejowego ma wpływ
na krzywe destylacji uzyskanych biokomponentów
HVO (hydrogenated vegetable oil) oraz
na inne przebadane parametry.
Katalityczne procesy przerobu olejów i tłuszczów naturalnych na
zeolitach w celu ich dekompozycji do frakcji paliwowych, lub do
półproduktów służących w dalszych etapach do produkcji takich frakcji,
są przedmiotem licznych badań1-9). Szczególne znaczenie ma tu zeolit
ZSM-5. Jest on jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanych
do otrzymywania węglowodorowych frakcji paliwowych
z olejów roślinnych1-4). Zeolit ZSM-5 stosowano do przerobu oleju
roślinnego do frakcji węglowodorowych o zakresie wrzenia benzyny.
Opisano też badania3) dotyczące konwersji oleju roślinnego na zeolicie
H-ZSM-5 w zakresie temp. 375-500°C pod ciśnieniem atmosferycznym
i z prędkością podawania surowca względem katalizatora (LHSV)
1,8 i 3,6 h-1. Stwierdzono, że główne produkty tego procesu to
,,ciekła frakcja organiczna", lekkie węglowodory gazowe oraz woda.
Prowadzono też konwersję oleju roślinnego za pomocą H-ZSM-5
w zakresie temp. 350-500°C, pod ciśnieniem atmosferycznym. Osiągnięto
85-proc. wydajność procesu, przy czym frakcja ciekła stanowiła 70%
produktu i zawierała 40-50% związków aromatycznych. Efektem innych
badań4) było uzyskanie frakcji ciekłych zawierających 60-70% związków
aromatycznych oraz frakcji gazowej o dużej zawartości olefin.
W pracy tej badano także co-processing oleju roślinnego z parą wodną
na H-ZSM-5. Stosując olej r[...]
Badania wpływu zanieczyszczenia olejów napędowych benzynami na stabilność oksydacyjną tych olejów DOI:10.15199/62.2018.7.3
W ciągu ostatnich dziesięcioleci biodiesel FAME (fatty acid
methyl esters), pomimo pewnych różnic w budowie chemicznej oraz
właściwościach, zastępuje klasyczny olej napędowy stosowany w silnikach
z zapłonem samoczynnym. Produkowany jest on z surowców
tłuszczowych poprzez transestryfikację w obecności katalizatora.
Podobnie jak tłuszcze, także pochodzący z ich przetwarzania biodiesel
ulega przemianom podczas magazynowania. Dzieje się tak za sprawą
obecności nienasyconych wiązań w cząsteczkach tego biopaliwa. Choć
podatność na utlenianie jest pożądana z punktu widzenia ochrony środowiska1), to z punktu widzenia przemysłu paliwowego jest jedną
z poważnych wad technicznych biodiesla, gdyż utrudnia handel
tym paliwem oraz może negatywnie wpływać na silniki pojazdów.
Ogólnie, biodiesel i jego mieszanki z olejem napędowym wykazują
w trakcie przechowywania słabą stabilność oksydacyjną w porównaniu
z czystym olejem napędowym2). Powszechnie wiadomo, że
proces utleniania FAME zachodzący w trakcie przechowywania
zmienia jego właściwości fizyczno-chemiczne oraz eksploatacyjne.
Ze względu na wpływ degradacji oksydacyjnej na niektóre parametry
fizyczno-chemiczne uzasadnione są obawy dotyczące także jakości
paliw zawierających domieszkę bioestrów. Procesy te ostatecznie
powodują powstawanie nierozpuszczalnych złogów i pogorszenie
takich właściwości paliwa, jak liczba kwasowa, liczba nadtlenkowa,
lepkość kinematyczna, gęstość oraz liczba jodowa3). W wyniku procesu
utleniania biodiesel tworzy produkty przyczyniające się do poważnych
problemów z silnikiem, takich jak gromadzenie się nadmiernej ilości
osadów, zwiększona korozja oraz utrudniony wtrysk paliwa4). Jednak
oksydacyjna niestabilność biodiesla może być skutecznie spowalniana
poprzez eliminowanie środowiska przyspieszającego utlenianie i/lub
domieszkowanie paliwa różnymi przeciwutleniaczami.
FAME obecne w mieszance z tradycyjnym olejem napędowym są
odpowiedzialne za pogorszenie odporności [...]
Emisja gazów w cyklu życia biopaliwa HVO wytworzonego z oleju algowego DOI:10.15199/62.2017.6.27
Prace nad określaniem emisji CO2, N2O i CH4 w cyklu życia paliw,
biopaliw i biopłynów prowadzone są od wielu lat. Dotychczas realizowane
prace obejmowały swoim zakresem wyznaczanie rzeczywistych
emisji tych gazów dla wybranego etapu produkcji w rafineriach oraz
obliczanie ich emisji dla wybranych procesów produkcji biopaliw,
wytwarzanych z surowców rolniczych, takich jak np. rzepak lub soja.
Efektem tych prac są liczne dokumentacje z badań oraz opublikowane
artykuły, przedstawiające sposób obliczania emisji GHG dla paliw
konwencjonalnych1), paliw alternatywnych2), procesów hydrokonwersji
bioolejów3), procesu transestryfikacji4) oraz co-processingu5). Praca
stanowi rozszerzenie tej tematyki o zagadnienia związane z wykorzystaniem
alg jako źródła odnawialnej energii.Polityka Unii Europejskiej zmierza w kierunku zwiększania udziału
biopaliw w ogólnej ilości paliw kopalnych wykorzystywanych na
terenie Wspólnoty. Spowodowane jest to względami ekologicznymi,
jak również politycznymi. Stosowanie biopaliw przyczynia się do
ograniczenia emisji CO2, N2O i CH4, a także zmniejsza potrzebę
importu paliw kopalnych, takich jak ropa naftowa.
W 2015 r. wprowadzono w życie nową dyrektywę6) zmieniającą
dyrektywę7) w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
Dyrektywa6) definiuje ograniczenie emisji CO2, N2O i CH4
w odniesieniu do odpowiednika kopalnego: (i) dla instalacji które
rozpoczęły działalność po dniu 5 października 2015 r. ograniczenie
powinno wynosić co najmniej 60%, (ii) dla instalacji które działały
w dniu 5 października 2015 r. lub przed tą datą ograniczenie powinno
wynosić co najmniej 35% do dnia 31 grudnia 2017 r. i co najmniej 50%
od 1 stycznia 2018 r.
Obecnie biopaliwa otrzymuje się z biomasy jadalnej, takiej jak
zboża, trzcina cukrowa, rzepak lub olej palmowy oraz z surowców nie
nadających się do spożycia, takich jak pozostałości lignocelulozowe,
pozostałości organiczne, rośliny oleiste nie wykorzystywane do c[...]
Ślad wodny produktu na przykładzie paliw silnikowych DOI:10.15199/62.2016.8.3
Dbałość o ochronę środowiska w krajach
Unii Europejskiej przejawia się we wprowadzaniu
coraz to nowych ograniczeń w działalności
przedsiębiorstw przemysłowych.
Przykładem takich działań jest Europejski
System Handlu Emisjami1) oraz system certyfikacji
biopaliw na zgodność z kryteriami
zrównoważonego rozwoju2). Uruchomienie
któregokolwiek z tych narzędzi wiąże się
z dodatkowym obciążeniem administracyjnym
ze względu na konieczność wdrożenia
i monitorowania nowego systemu. Podobne
skutki będzie miało wprowadzenie w przyszłości
kolejnego narzędzia w ochronie środowiska,
jakim jest "ślad wodny" (water
footprint). Ze względu na coraz częściej podnoszony
problem nadmiernego zużycia wody
proponowane jest zastąpienie dotychczas
stosowanego opomiarowania zużycia wody
w zakładzie produkcyjnym wyznaczaniem
całkowitej ilości wody zużytej w pełnym
cyklu życia danego produktu. Pierwszym
krokiem w kierunku wprowadzania nowych
"śladów środowiskowych" jest Zalecenie
Komisji Europejskiej3).
Ideę śladu wodnego przedstawił w 2003 r.
Arjen Hoekstra4). Jest to, obok śladu ekologicznego
i śladu węglowego, jeden ze śladów
śr[...]