Wpływ poprawy stanu drogi na redukcję drgań w zabytkowym kompleksie budynków DOI:10.15199/33.2015.06.40
Potwierdzenie negatywnego
wpływu drgań komunikacyjnych
wymaga przeprowadzenia
szczegółowych badań dynamicznych
in situ z wykorzystaniem
precyzyjnej, niskoczęstotliwościowej
aparatury pomiarowej do rejestracji:
przemieszczeń, prędkości lub przyspieszenia
drgań oraz dokonania oceny
wpływu drgań zgodnie z normami [1, 2]
oraz szczegółowymi wytycznymi [3]. Takie
prace przeprowadziliśmy w przypadku
zabytkowego kompleksu budynków
zlokalizowanych w Tykocinie wzdłuż
drogi wojewódzkiej nr 671 o nawierzchni
z nieregularnej kostki granitowej i brukowca.
Oceny szkodliwości drgań drogowych
przenoszonych drogą gruntową
na budynki i ich mieszkańców, przeprowadzone
dla dziesięciu wybranych
budynków wykazały, że w przypadku
większości z nich rejestrowano drgania,
które zakwalifikowano do II strefy szkodliwości,
a w przypadku dwóch budynków
do III strefy szkodliwości. Konieczne
więc było podjęcie odpowiednich
działańmających na celuminimalizację
negatywnych skutków drgań drogowych
przenoszonych na pobliskie budynki,
tym bardziej iż większość z nich zlokalizowana
wzdłuż drogi wojewódzkiej
nr 671, ze względu na unikalne walory
historyczne i architektoniczne, była objęta
ochroną konserwatora zabytków.
Opis badań i zastosowanej
aparatury pomiarowej
Do badań wytypowano 4 z 10 budynków,
w przypadku których przed planowaną
przebudową drogi wojewódzkiej
nr 671 dokonano oceny wpływu drgań
drogowych:
[...]