Obciążalność połączenia wciskowego walca hutniczego
W artykule przedstawiono własną metodę wyznaczenia wartości parametru s = D2/D3 (rys. 1) dla uzyskania najwyższej obciążalności połączenia wciskowego. Analizę obciążalności wykonano opierając się na o trzech hipotezach wytężenia materiału: HmH (Hubermises- Hencky), Tmax i Emax. The paper presents a method of value determining of s = D2/D3 parameter (fig. 1) for obtaining the highest l[...]
Wpływ plazmochemicznej modyfikacji powierzchni stopów Al-Zn-Mg na ich budowę i wybrane właściwości użytkowe
Aluminium i jego stopy stanowią grupę materiałów inżynierskich które są alternatywą dla innych metali i stali konstrukcyjnych stosowanych w wielu gałęziach przemysłu. Wynika to głównie z małej gęstości tych materiałów, dużego stosunku wytrzymałości do masy oraz podatności na obróbkę mechaniczną [1, 2]. Właściwości stopów aluminium mogą być kształtowane w pewnym zakresie na drodze modyfikacji ich składu chemicznego (zatem i fazowego) przez dodatki innych pierwiastków, na przykład Cu, Si, Zn i Mg. Problem dla niektórych zastosowań tej grupy materiałów stanowią niewystarczające właściwości użytkowe, w tym wytrzymałość mechaniczna, słaba odporność na korozję i zużycie tribologiczne [3÷5]. Jednym z perspektywicznych materiałów do zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym jest stop Al-Zn-Mg (7075). Poza metodami mechanicznymi (np. shot peening) do metod stosowanych w celu poprawy wspomnianych właściwości można zaliczyć metody obróbki cieplno-chemicznej. Wciąż prowadzone badania są dowodem na to, że obróbka powierzchni tych materiałów (np. na drodze otrzymania warstw DLC, procesów azotowania, depozycji powłok zawierających Ti i N, warstw WC/C) może przyczynić się do poprawy ich właściwości użytkowych [3÷8]. Na szczególną uwagę zasługują metody plazmochemicznego otrzymywania powłok z fazy gazowej (PA CVD) [8], fizycznego otrzymywania powłok z fazy gazowej (PVD) [3] lub kombinacje kilku technik [7÷9]. Praca dotyczy badań plazmochemicznej modyfikacji stopów aluminium serii 7075 metodą RF CVD (Radio Frequency Chemical Vapour Deposition). Zastosowana obróbka miała na celu wytworzenie na powierzchni stopów odpornej na zużycie powłoki o dobrej adhezji do podłoża. Otrzymane powłoki scharakteryzowano pod względem ich budowy strukturalnej oraz wybranych właściwości mechanicznych i tribologicznych. Zastosowano zespół typowych technik badawczych dla inżynierii powierzchni, wśród których można wyróżnić skaningową mikroskopię elektronową[...]
Wpływ powłok SiC na właściwości żaroodporne stali zaworowych DOI:10.15199/40.2017.5.7
W pracy przedstawiono wyniki badań kinetyki utleniania w temperaturze
1173 K trzech gatunków stali zaworowych (X33CrNiMn23-8,
X50CrMnNiNbN21-9 i X53CrMnNiN20-8) pokrytych cienką powłoką
SiC o grubości 2 mikrometrów. Powłoki uzyskano metodą chemicznego
osadzania z fazy gazowej ze wspomaganiem plazmą generowaną
przy użyciu fal elektromagnetycznych o częstotliwości radiowej (RF CVD,
13.56 MHz). Stwierdzono, że stale z naniesioną powłoką SiC charakteryzują
się większą odpornością na utlenianie od stali nie poddanych modyfikacji
powierzchni. Rezultat ten jest wynikiem powstawania na powierzchni
badanych materiałów pokrytych powłoką SiC zgorzeliny nie
zawierającej w swym składzie tlenków żelaza (Fe3O4 i Fe2O3) o niskich
właściwościach ochronnych.
Słowa kluczowe: stale zaworowe, powłoka SiC, utlenianie, warunki izotermiczne
1. Wprowadzenie
Niniejsza praca powstała w ramach szerokiego programu badawczego,
zmierzającego do ograniczenia wysokotemperaturowej korozji zaworów
silnikowych w samochodach osobowych w wyniku stosowania
powłok ochronnych. Problem korozji zaworów silnikowych w ostatnim
dziesięcioleciu staje się coraz bardziej istotny ze względu na stałą tendencję
podnoszenia temperatury pracy silników samochodowych w celu
zwiększenia ich wydajności, a także stosowanie, w coraz szerszym zakresie,
alternatywnych materiałów pędnych w przemyśle motoryzacyjnym,
takich jak gaz LPG, gaz ziemny, biopaliwa, itp. [1-3]. Trzeba podkreślić, iż
wyższa temperatura pracy silników oraz używanie paliw alternatywnych
znacznie przyspieszają degradację poszczególnych elementów silników,
a zwłaszcza wylotowych zaworów silnikowych [4, 8, 9]. Na ekstremalne
warunki pracy zaworów silnikowych składa się zarówno wysoka temperatura,
obecnie coraz częściej przekraczająca 1173 K, jak i środowisko
silnie agresywnych gazów spalinowych. Coraz bardziej aktualna staje się
zatem konieczność prowadzenia prac zmierzających do ograniczenia korozji
wysokotemperaturowe[...]