Polska szkoła iluminacji obiektów
Odpowiednie oświetlenie wpływa na bezpieczeństwo ludzi, poprawia ich samopoczucie i komfort życia. Współczesne metody projektowania oświetlenia architektonicznego w Polsce wykorzystują szeroką wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą zarówno psychofizjologii widzenia jak i fizycznych cech światła, oświetlenia i iluminowanych obiektów. Abstract..Good lighting affects human safety, comfort and behaviour. Contemporary architectural lighting design in Poland is based on a approach to light planning which is a combination of visual and physical based experience and knowledge applied to design. (Polish Architectural Lighting Design). Słowa kluczowe: projektowanie oświetlenia, sztuka, architektura, iluminacja. Keywords: lighting design, art, architecture, illumination. Wstęp Światło st[...]
Zastosowanie diod LED w oświetleniu zewnętrznym
Przedstawiono wyniki pomiarów i obliczeń parametrów charakteryzujących lampy i oprawy z diodami LED. Ten rodzaj źródeł światła może stanowić efektywne energetycznie rozwiązanie w oświetleniu dróg i ulic. Diody LED emitują białe światło. Jego wpływ na warunki widzenia i na możliwość obniżenia wymagań oświetleniowych są obecnie przedmiotem badań. Abstract.. In the paper there are presented some properties of the LED lamp and LED luminaire. LED street lights will be energy efficient solution to replace conventional High Pressure sodium lamps. LEDs produces white light and visibility conditions with such kind of lighting is currently under study to assess to what degree lower requirements are warranted. (LEDs in exterior lighting). Słowa kluczowe: projektowanie oświetlenia, oświetlenie d[...]
Oświetlenie dróg lokalnych
Przedstawiono przegląd wymagań dotyczących doboru oświetlenia dla dróg lokalnych oraz wyniki pomiarów i obliczeń parametrów oświetlenia przykładowych ulic. Odpowiednie źródła światła, oprawy oświetleniowe, systemy sterowania i regulacji strumienia świetlnego, zapewniają uzyskanie bezpiecznego, energooszczędnego i atrakcyjnego oświetlenia. Abstract. In the paper there are presented some requirements for local street lighting and some measurement results for such roads. Proper lamps, luminaries and control systems for residential roads increase safety and create a nice atmosphere. (Residential streets lighting). Słowa kluczowe: oświetlenie drogowe, źródła światła, oprawy, eksploatacja. Keywords: road lighting, lamps, luminaires, maintenance Wprowadzenie Jednym z głównych obszarów działań w UE, mających na celu poprawę efektywności wykorzystania energii elektrycznej [1], jest oświetlenie drogowe. Techniczny stan wielu przestarzałych instalacji, przy jednocześnie znaczącym postępie w technologii produkcji energooszczędnego sprzętu oświetleniowego, jest powodem podjęcia działań zmierzających do eliminacji nieefektywnych, szkodliwych dla środowiska rozwiązań. W Polsce, dodatkowym argumentem na rzecz poszukiwania nowych rozwiązań, jest stan finansów wielu miast i gmin, do których obowiązków należy utrzymywanie systemów oświetlenia dróg i miejsc publicznych. Modernizacje oświetlenia zwykle realizowane są w taki sposób, aby z uzyskanych oszczędności spłacić poniesione nakłady. Taki system finansowania jest szczególnie efektywny w odniesieniu do opraw dużej mocy, a więc stosowanych głównie na drogach ważnych dla ruchu motorowego. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w strukturze oświetlenia w Polsce. Wg stanu na rok 2007, około 25% wszystkich opraw drogowych stanowiły oprawy z lampami rtęciowymi, głównie o mocach 125 W (większość) i 250 W, a więc stosowane na drogach o mniejszym znac[...]
Ocena wybranych parametrów lamp LED do oświetlenia wnętrz
Przedstawiono wyniki pomiarów i obliczeń parametrów elektrycznych i fotometrycznych wybranych typów lamp z diodami elektroluminescencyjnymi, przeznaczonych do stosowania głównie w oświetleniu wnętrz. Abstract. In the paper there are presented some measurement results of electrical and photometrical parameters of LED lamps mainly used for indoor lighting (LEDs in indoor lighting). Słowa kluczowe: oświetlenie wnętrz, źródła światła, LED Keywords: indoor lighting, lamps, LED Wprowadzenie Lampy LED są obecnie jednym z podstawowych źródeł światła wykorzystywanych w dekoracyjnym oświetleniu wnętrz i obiektów architektonicznych. Niewielkie rozmiary, różnorodność barw, łatwość sterowania, możliwość prawie dowolnego kształtowania rozsyłów opraw oraz wyjątkowa efektywność i trwałość, przesądzają o ich szerokim stosowaniu. Rys.1. Oświetlenie wnętrza kaplicy oprawami LED W ostatnim okresie, dzięki poprawie jakości barwy światła, diody elektroluminescencyjne znajdują zastosowanie w realizacji oświetlenia użytkowego - zarówno zewnętrznego jak i oświetlenia wnętrz. Jest to szczególnie ważne z uwagi na konieczność wdrażania rozwiązań urządzeń oświetleniowych, charakteryzujących się wysoką efektywnością energetyczną. Rys.2. Oświetlenie marketu oprawami LED Parametry wybranych typów lamp LED Tube Świetlówki liniowe są podstawowym źródłem światła stosowanym w oświetleniu wnętrz użyteczności publicznej. Najefektywniejsze świetlówki osiągają skuteczność świetlną ponad 100 lm/W. Zamienniki świetlówek z elektroluminescencyjnymi diodami, dostępne są w wersji z transparentnym (TR) kloszem i z kloszem opalowym (O). Rys.3. Widok lampy LED Tube Opal (O) Rys.4. Krzywa światłości lampy LED Tube Opal Dla oceny i porównania lamp LED z analogicznymi świetlówkami, pomierzono ich podstawowe parametry fotometryczne i elek[...]
Redukcja poziomu oświetlenia drogowego - możliwości i ograniczenia
Obowiązujące normy oświetlenia drogowego, opracowane
zostały w latach 90. ub.w. Od tego czasu podejście do projektowania
oświetlenia zewnętrznego uległo radykalnej zmianie.
Z jednej strony zwiększyły się wymagania dotyczące aspektów
środowiskowych, z drugiej - pojawiły się nowe, techniczne
możliwości realizacji energooszczędnych systemów
oświetleniowych, przyjaznych dla otoczenia. Konieczność
okresowej weryfikacji wymagań normatywnych znajduje
swoje odzwierciedlenie w procedurach opracowywania norm
przez CEN (Europejską Komisję Normalizacyjną).
Zgodnie z przyjętymi zasadami, po upływie pięciu lat od opublikowania
normy rozpoczynają się prace nad jej aktualizacją.
Prace te, zgodnie z harmonogramem, powinny trwać ok. 36 miesięcy.
Przykładowym rezultatem funkcjonowania tych reguł jest
opublikowana w ostatnim okresie nowa wersja normy dotyczącej
oświetlenia miejsc pracy we wnętrzach. Zgodnie z informacjami na
stronie internetowej CEN [4] w fazie opracowywania są również
poszczególne części normy dotyczącej oświetlenia dróg. Pierwsza
część tej normy, będąca raportem technicznym, powinna ukazać się
jeszcze w tym roku. Praca nad pozostałymi częściami, razem z częścią
o efektywności energetycznej oświetlenia drogowego, powinna
zakończyć się jeszcze w 2014 r.
Aktualna europejska norma dotycząca oświetlenia drogowego
zawiera wiele wymagań przedstawionych wcześniej przez Międzynarodową
Komisję Oświetleniową (CIE) w Raporcie Technicznym
nr 115 z 1995 r. "Oświetlenie dróg przeznaczonych dla ruchu motorowego
i dla pieszych" [2]. W roku 2010 CIE opublikowała kolejną,
zweryfikowaną i zaktualizowaną wersję Raportu nr 115 [3].
Publikacja ta zawiera m.in. propozycje dotyczące wartościowania
kryteriów stanowiących podstawę doboru klas oświetleniowych dla
różnych użytkowników dróg. Opisana procedura umożliwia opracowanie
dla dowolnej drogi czy strefy ruchu, tabeli prowadzącej do
określenia zarówno podstawowej jak i obniżonej lub obniżonych
klas[...]
Uproszczone procedury wyboru klas oświetlenia drogowego zgodnie z nową wersją raportu CEN/TR 13 201-1:2014 DOI:10.15199/74.2015.10.7
Wybór podstawowych parametrów fotometrycznych, zapewniających
odpowiednią jakość oświetlenia drogowego
zależy od wielu czynników, mających bezpośredni wpływ
na poziom bezpieczeństwa oraz wygodę widzenia wszystkich
uczestników ruchu. Czynniki te określają również
rodzaj kryteriów oświetleniowych, mających zastosowanie
w konkretnych sytuacjach ruchu na drogach i w miejscach
publicznych.
Podstawowe procedury, prowadzące do określenia odpowiednich
wymagań oświetleniowych, zawarte są aktualnie w Raporcie Technicznym
PKN-CEN /TR 13201-1:2007, w praktyce stanowiącym
pierwszą część normy. W grudniu 2014 r. opublikowano Raport
Techniczny: CEN /TR 13201-1:2014 Road lighting-Part 1:Guideline
on selection of lighting classes [1], zastępujący wersję z 2004 r. [2].
W tym raporcie przedstawiono propozycje uproszczenia zasad doboru
klas oświetleniowych, odpowiadających najbardziej typowym
sytuacjom drogowym. Opisane procedury ułatwiają dobór zmiennych
w czasie poziomów oświetlenia.
Zestaw ocenianych kryteriów, prowadzący do określenia klas
oświetleniowych przyjęto na podstawie danych, zawartych w Raporcie
Technicznym CIE "Oświetlenie dróg przeznaczonych dla
ruchu motorowego i dla pieszych [3] z 2010 r., opracowanym przez
Międzynarodową Komisję Oświetleniową [4]. W Raporcie CEN /TR
13201-1:2014 doprecyzowano niektóre kryteria ilościowe, stanowiące
podstawę ewaluacji sytuacji oświetleniowych oraz przedstawiono
wariantową metodę określenia wymagań oświetleniowych,
dającą większą elastyczność w wyznaczaniu zalecanych poziomów
oświetlenia w różnych strefach ruchu.
Dobór parametrów oświetlenia dla ruchu motorowego
Podstawowe wymagania oświetleniowe dla dróg przeznaczonych
głównie dla ruchu motorowego z wysokimi i średnimi prędkościami,
oparte są na kryteriach związanych z poziomem i równomiernością
luminancji samej drogi, z oświetleniem jej bezpośredniego
otoczenia oraz z odpowiednim ograniczeniem olśnienia. Kryteria te
odpowiadają odpowiednim [...]
Oświetlenie w obiektach przemysłowych DOI:
Powinno tworzyć warunki zapewniające wydajną i bezpieczną pracę. Dobór
dostatecznego poziomu i równomierności oświetlenia na wszystkich płaszczyznach
roboczych i w ich otoczeniu, ograniczenie olśnienia oraz dobór właściwej jakości
barwy światła mają decydujący wpływ na wydolność wzrokową, komfort widzenia
i samopoczucie pracowników. Warunki takie powinny być zapewnione zarówno przy
oświetleniu podstawowym, jak i awaryjnym.Wymagania dotyczące parametrów
ilościowych i jakościowych
oświetlenia zawarte są w poniższych
normach:
??PN-EN 12464-1:2012 Światło i oświetlenie.
Oświetlenie miejsc pracy. Część
1: Miejsca pracy we wnętrzach;
??PN-EN 12464-2:2014-05(E) Światło
i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy.
Część 2: Miejsca pracy na zewnątrz;
??PN-EN 1838:2013-11(E) Zastosowania
oświetlenia. Oświetlenie awaryjne.
Należy podkreślić, że podawane w normach
wartości natężenia oświetlenia
nie zapewniają optymalnych warunków
pracy wzrokowej, ale jedynie minimalne
- tzn. takie, poniżej których nastąpi wyraźne
pogorszenie wydajności, wygody
i bezpieczeństwa pracy wzrokowej.
Miejsca pracy we wnętrzach
Zgodnie z normą PN-EN 124[...]
Valuation of road lighting parameters for luminaires with LED
Ocena wpływu światła białego na warunki widzenia w oświetleniu zewnętrznym jest od wielu lat przedmiotem badań. Strumień świetlny lamp jest wyznaczany dla widzenia fotopowego, natomiast w wielu przypadkach poziom adaptacji wzroku odpowiada warunkom widzenia mezopowego. Dla takich warunków stosowanie lamp LED może być uzasadnione z powodu korzystniejszego rozkładu widmowego promieniowania. W artykule przedstawiono porównanie parametrów oświetlenia drogowego z lampami sodowymi i przykładową oprawą z diodami LED. (Ocena parametrów oświetlenia drogowego dla opraw LED) Abstract. Valuation of influence of white light in outdoor lighting has been tested for years. Usually luminous flux is determined for photopic vision, but in many cases for road lighting the level of adaptation for human eyes corresponds to mesopic vision. For such conditions using LEDs could be more useful from the point of spectral distribution of light. In the paper the results of comparation parameters of outdoor lighting will be presented for chosen LEDs. Słowa kluczowe: oświetlenie drogowe, źródła światła, widzenie mezopowe, diody LED. Keywords: road lighting, lamps, mesopic vision, LED Introduction In the outdoor lighting, there are mostly applied the lowpressure and high-pressure sodium discharge lamps, metal halide lamps and mercury discharge lamps. The most frequently used light sources in the road and public places lighting installations are the high-pressure sodium discharge lamps. Their shear in the total number of the applied light sources results presently 70% - 75%. The shear of the commonly used until now mercury discharge lamps results approximately 25%. These lamps are presently applied in the lighting installations of the parks, local roads, estate roads, etc. The main obstacle in the replacement of the mercury discharge lamps with another lamp type is the shortage of the substitutional product which[...]
Iluminacja dziedzińca Collegium Maius UAM w Poznaniu
Wybór określonej koncepcji, z następnie sposobu wykonania iluminacji, jest zależny od szeregu czynników, zarówno estetycznych, jak i funkcjonalnych oraz technicznych. Przykładem współzależności tych czynników, wpływających na ostatecznie przyjęte i zrealizowane rozwiązanie, może być oświetlenie wewnętrznego dziedzińca Collegium Maius Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy przedstawiono sposób uzyskania zamierzonego efektu, tj. dokonanie wyboru odpowiedniej koncepcji i ralizacji iluminacji. Abstract. Selected aspects of illumination concepts of historical buildings are described in the article. The computer visualizations of lighting variants and final solution of Collegium Maius illumination in Poznan are presented. (Illumination of the courtyard of Collegium Maius in Poznan). Słowa kluczowe: iluminacja, komputerowa wizualizacja oświetlenia Keywords: illumination, computer visualisation of lighting Wprowadzenie Budynek Collegium Maius w Poznaniu, siedziba dawnej Komisji Kolonizacyjnej, zlokalizowany jest w samym centrum miasta. Oddany do użytku w 1908 roku, stanowi kompozycyjne uzupełnienie dla pozostałych obiektów, znajdujących się na terenie Dzielnicy Zamkowej. Obiekty te, obecnie starannie odnawiane i rekonstruowane, tworzą przestrzennie spójną całość dawnego Cesarskiego Forum. Front budynku, z charakterystycznym ryzalitem zwieńczonym kopułą, zamyka widok od strony Parku Zamkowego. Rys.1. Widok frontu budynku Collegium Maius od strony Zamku Cesarskiego w Poznaniu Odnowiona bryła tego budynku od niedawna jest iluminowana, stanowiąc również nocą atrakcyjny fragment tej części miasta. Rys.2. Iluminowany budynek Collegium Maius Uwarunkowania koncepcji iluminacji Wnętrze Collegium Maius kryje [...]
Oświetlenie przejść dla pieszych DOI:10.15199/74.2016.10.6
Przejścia dla pieszych, przy stale rosnącym natężeniu ruchu,
również w porze wieczornej i nocnej, stanowią obszar kolizyjny,
na którym bezpieczeństwo pieszych jest bezpośrednio
związane z możliwością ich dostrzeżenia przez kierowców
z dostatecznie dużej odległości. Systemy stacjonarnego oświetlenia
drogowego najczęściej nie zapewniają wystarczająco
dobrych warunków widzenia, a światła pojazdów, szczególnie
krótkie, zbyt późno uwidoczniają sylwetki osób przechodzących
przez jezdnię. Stąd potrzeba stosowania dodatkowych
systemów oświetleniowych. Jest to szczególnie ważne
zarówno w obszarach, gdzie nie ma stacjonarnego oświetlenia
drogowego, jak i w tych obszarach, w których jest ono na
stosunkowo niskim poziomie.
Dobór parametrów oświetleniowych
Problem oświetlenia przejść dla pieszych nie został szerzej
uwzględniony w wymaganiach oświetleniowych nowej normy
PN-EN 13201-2:2016-03 Oświetlenie dróg [2, 6]. Tak jak w poprzedniej
wersji, w załączniku informacyjnym B podano następujące
ogólne wskazówki:
- jeśli poziom luminancji jezdni jest dostatecznie wysoki, to przy
odpowiednim rozmieszczeniu opraw stacjonarnego oświetlenia drogowego,
możliwe jest uzyskanie obrazu ciemnej sylwetki pieszego
na jasnym tle jezdni (rys. 1a),
- jeśli przewidziane jest zastosowanie dodatkowych opraw oświetlających
przejście dla pieszych, to celem powinno być bezpośrednie
oświetlenie pieszych na i przy przejściu oraz zwrócenie uwagi
kierowców pojazdów mechanicznych na jego istnienie. Rodzaj,
usytuowanie i nakierowanie dodatkowych opraw powinny zostać
dobrane tak, aby wytworzyć pozytywowy kontrast jasnej sylwetki
pieszego na tle ciemniejszej jezdni (rys. 1b). Jednym z rozwiązań
może być montaż, w niewielkiej odległości od przejścia, opraw
oświetlających sylwetkę pieszych od strony nadjeżdżających pojazdów.
Dla dróg dwukierunkowych oprawy należy zamontować
prz[...]