Przegląd metod skanowania w bezprzewodowych sieciach lokalnych standardu IEEE 802.11
Bezprzewodowe sieci lokalne standardu IEEE 802.11, czyli
popularne sieci WiFi, są powszechnie wykorzystywane jako systemy
dostępu do Internetu dla urządzeń mobilnych. Jak wynika
z badań na początku roku 2012, niemal 70% ruchu sieciowego
generowanego przez użytkowników urządzeń smartphone na
świecie było przesyłane za pośrednictwem sieci IEEE 802.11,
a jedynie około 30% to ruch obsługiwany dzięki rozwiązaniom
telefonii komórkowej [1]. Z punktu widzenia użytkownika mobilnego
istotne jest, aby jakość transmisji dla usług, z których korzysta,
była porównywalna z jakością transmisji zapewnianą w sieciach
przewodowych. Zastosowanie sieci IEEE 802.11 w nowym środowisku
urządzeń o dużej mobilności powoduje konieczność
opracowania rozwiązań spełniających coraz wyższe wymagania
użytkowników. Jednym z istotnych czynników, mających wpływ
na degradację jakości transmisji w środowisku mobilnych użytkowników
sieci WiFi, jest przerwa w transmisji danych spowodowana
przełączaniem połączenia między punktami dostępowymi
[2]. Istotnym komponentem w procesie przełączania jest czas
potrzebny do wyszukania nowego punktu dostępowego i aktywnego
kanału transmisyjnego, nazywany skanowaniem.
W artykule przedstawiono główne czynniki wpływające na
czas przełączania w sieciach IEEE 802.11. Dokonano podstawowej
klasyfikacji algorytmów skanowania, opisując standardowe mechanizmy
skanowania aktywnego i pasywnego. Dokonano przeglądu
niestandardowych algorytmów skanowania, ilustrując i porównując
ich schematy działania. Dla wybranych rozwiązań przygotowano
środowisko symulacyjne, w którym zweryfikowano zarówno
ograniczenia typowych algorytmów, jak też korzyści wynikające z
modyfikacji standardowego algorytmu skanowania.
PRZEŁĄCZANIE W SIECIACH WLAN
IEEE 802.11
Obsługę zmiany punktu podłączenia do sieci IEEE 802.11
przewidziano już w standardzie IEEE 802.11-1997 [3], gdzie
w typowym przypadku były potrzebne jedynie cztery wiadomości
(ramki), aby przyłączyć s[...]
Cel i główne zadania badawcze projektu netBaltic DOI:10.15199/59.2016.12.1
Celem projektu netBaltic jest realizacja szerokopasmowej
sieci teleinformatycznej na morzu, która umożliwi
wdrożenie nowych usług i aplikacji zapewniających w
szczególności poprawę bezpieczeństwa nawigacji. Prace
w ramach projektu realizują zespoły badawcze z Wydziału ETI Politechniki
Gdańskiej, Instytutu Łączności PIB, Instytutu Oceanologii PAN oraz firm
DGT LAB S.A. i NavSim Polska sp. z o. o. Wiele propozycji projektu ma
charakter nowatorski, włączając w to wykorzystanie danych systemu AIS,
algorytmy samoorganizacji, zapewnianie bezpieczeństwa transferu danych,
przekazy typu DTN, zautomatyzowane procedury przełączania między
technikami transmisyjnymi czy dedykowane aplikacje, szczególnie wobec
konieczności ich realizacji w obliczu trudnych warunków propagacyjnych
oraz zmiennej topologii sieci. W kolejnych artykułach w niniejszym zeszycie
PTiWT przedstawiono zarówno realizowane prace, jak też wskazano
na specyficzne cechy wyposażenia węzłów sieci oraz wykorzystywanych
w projekcie rozwiązań protokolarnych.
Słowa kluczowe: netBaltic, sieć szerokopasmowa, e-nawigacja, AIS, samoorganizacja,
ruting, systemy bezprzewodowe, procedury przełączania,
bezpieczeństwo
Projekt netBaltic: Internet na Bałtyku - realizacja wielosystemowej,
samoorganizującej się szerokopasmowej sieci teleinformatycznej
na morzu dla zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi
przez rozwój usług e-nawigacji realizuje konsorcjum składające się
z zespołów badawczych z Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej,
Instytutu Łączności PIB, Instytutu Oceanologii PAN oraz firm DGT
LAB SA i NavSim Polska sp. z o. o. Jednym z pierwszoplanowych
celów projektu jest opracowanie mechanizmów, zapewniających
bezprzewodową,[...]
Mechanizmy obsługi mobilności węzłów systemu netBaltic wykorzystujące heterogeniczne systemy transmisji bezprzewodowej DOI:10.15199/59.2018.2-3.3
Pojawiające się nowe usługi przeznaczone do zastosowań morskich
pociągają za sobą potrzebę zapewnienia efektywnej transmisji
danych pomiędzy statkami oraz infrastrukturą znajdującą się na
lądzie [1]. Zadanie zaprojektowania szerokopasmowej sieci, zapewniającej
łączność na potrzeby usług e-nawigacji oraz weryfikacji
jego funkcjonowania w środowisku testowym, podjęto w projekcie
netBaltic [2,3], w którym to mechanizmy obsługujące łączność ląd-
-statek zostały wykorzystane w strefie A systemu [4]. Prezentowane
w artykule prace stanowią element projektu i pokazują praktyczny
sposób wykorzystania mechanizmów zarządzania mobilnością,
realizowanych w warstwie sieciowej do zapewnienia integracji szerokiego
zasobu heterogenicznych systemów łączności, przy minimalnych
wymaganiach narzuconych na wykorzystywane systemy.
Wybierając pojedynczą technikę transmisji bezprzewodowej,
staje się przed trudnym zadaniem, zmuszającym do kompromisów
pomiędzy spodziewaną pojemnością systemu, maksymalnym
zasięgiem komunikacji czy szacowaną przepustowością
łączy - zatem różnymi parametrami i funkcjonalnościami zapewnianymi
przez rozważane systemy. Wybór nie jest prosty, a wymienione
ograniczenia z czasem pojawiają się nawet w systemach
radiowych projektowanych od podstaw. Ciekawym sposobem
rozwiązania przedstawionego dylematu wyboru jest próba, udanie
podjęta w projekcie Internet na Bałtyku (netBaltic), wykorzystania
i powiązania różnorodnych, heterogenicznych systemów transmisji
bezprzewodowej w jeden system integrujący te techniki transmisji
w ramach pojedynczej sieci teleinformatycznej, tj. systemu
netBaltic. Warto podkreślić, że tak zdefiniowana heterogeniczność
jest pojęciem zdecydowanie szerszym niż pojęcie niejednorodności
odnoszące się jedynie do rozmiaru czy pojemności stacji
bazowych, często występujące w niektórych pracach dotyczących
heterogenicznych systemów sieci komórkowych [5]. Tym samym
w przedstawionym rozwiązaniu problem obsługi mobil[...]
Heterogeniczne środowisko testowe na potrzeby weryfikacji mechanizmów systemu netBaltic DOI:10.15199/59.2018.2-3.8
Jednym z głównych założeń projektu netBaltic [1] było opracowanie
mechanizmów umożliwiających realizację komunikacji
szerokopasmowej z wykorzystaniem mechanizmów samoorganizacji
sieci w środowisku heterogenicznym. Pierwsze etapy
realizacji projektu, w których sprawdzano zasadność wprowadzania
proponowanych rozwiązań, zakładały wykorzystanie w pełni
kontrolowanych środowisk symulacyjnych, wirtualnych oraz laboratoryjnych
[2]. Podnosząc poziom gotowości technologicznej,
w ostatnich etapach projektu netBaltic wprowadzono weryfikację
w środowisku zbliżonym do rzeczywistego. Weryfikacja obejmowała
testy poprawności funkcjonowania poszczególnych
komponentów, prawidłowości ich integracji oraz wzajemnego
oddziaływania w systemie złożonym ze stacji bazowych różnych
technik transmisji rozlokowanych na lądzie i testowych węzłów
systemu umieszczonych na jednostkach pływających.
Wiele przeprowadzonych testów dotyczyło obszaru Bałtyku
Południowego, w szczególności Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej.
W trakcie testów opracowano i zaimplementowano testowe
węzły systemu netBaltic, zainstalowane następnie na jednostce
badawczej Instytutu Oceanologii PAN s/y Oceania [3] wraz
z łodziami RIB znajdującymi się na jej pokładzie oraz na łodzi
motorowej Sonda II.
Sieć nabrze żna Istotnym elementem infrastruktury testowej wykorzystywanej
w procesie weryfikacji mechanizmów opracowanych w projekcie
netBaltic była infrastruktura nabrzeżna, obejmująca stacje bazowe
i punkty dostępowe różnych technik transmisji. W szczególności
zaadaptowano następujące rozwiązania: - system D-STAR ze stacją bazową umieszczoną na dachu
budynku WETI Politechniki Gdańskiej, jako przykład wąskopasmowego
systemu dalekozasięgowego, pracującego w paśmie
1.2 GHz; - szerokopasmowy system WiMAX ze stacją bazową umieszczoną
na dachu budynku WETI Politechniki Gdańskiej, wdrożony
jako część instalacji testowej projektu Wireless City Gdańsk; - infrastrukturę LTE publicznego operatora tele[...]
LABORATORIUMMOBILNYCH TECHNIK BEZPRZEWODOWYCH DOI:10.15199/59.2015.8-9.62
W dobie powszechnej obecności mobilnych urządzeń aktywnie
wykorzystujących dostęp do sieci Internet, wyraźnie
widoczne jest, zarówno w pracach badawczych jak i wdrożeniowych,
dążenie do realizacji postulatu powszechności
dostępu sieciowego poprzez rozwój bezprzewodowych
technik. Jednakże praktyka wykazuje, iż badania heterogenicznego
środowiska dostępowego wymagają często testów
w rzeczywistym środowisku sieciowym. Artykuł opisuje
założenia oraz koncepcję realizacji takiego środowiska -
Laboratorium mobilnych technik bezprzewodowych.
1. WSTĘP
Rozwój zróżnicowanych, efektywnych technik komunikacji
bezprzewodowej, przeznaczonych do wykorzystania
zarówno w nielicencjonowanych pasmach ISM
(Industrial, Scientific, Medial) jak i w przedziałach pasma
wymagających licencji, doprowadził do powszechnej
obecności tego rodzaju rozwiązań - w szczególności
nie wyobrażamy sobie dziś urządzeń mobilnych pozbawionych
możliwości komunikacji bezprzewodowej i to
przy wykorzystaniu kilku zróżnicowanych metod. Obecność
tak szerokiego grona odbiorców powoduje z kolei
gwałtowny rozwój infrastruktury oraz usług przeznaczonych
dla powyższego użytkownika, a także zainteresowanie
rozwojem nowych mechanizmów i architektur
przeznaczonych dla złożonych systemów bezprzewodowych.
Dobrym przykładem może tu być rozwój standardów
IEEE 802.11 [1] oraz sieci komórkowych (3G, 4G,
5G).
Biorąc pod uwagę powyższy trend, prace dotyczące
tematyki sieci bezprzewodowych i urządzeń mobilnych
jawią się jako szczególnie ważny obszar badawczy.
Jednocześnie jednak praktyka wskazuje, iż zróżnicowana
specyfika środowiska radiowego musi znajdować wyraźne
odzwierciedlenie w opracowanych rozwiązaniach i
mechanizmach. Jako przykład mogą tu posłużyć przedstawione
dalej prace dotyczące sieci samoorganizujących
o transmisji wieloskokowej (Wireless Mesh Networks)
czy obsługi mobilności w bezprzewodowych
systemach IP (na potrzeby rozwiązań np. 4G/5G).
Powyższa cecha, w połączeniu[...]
HETEROGENICZNY SYSTEM BEZPRZEWODOWEJ ŁĄCZNOŚCI NA MORZU BAŁTYCKIM DOI:10.15199/59.2016.8-9.85
W artykule przedstawiono podstawowe
założenia dotyczące realizacji systemu heterogenicznej
samoorganizującej się sieci bezprzewodowej zapewniającej
łączność na obszarze morskim, między innymi na potrzeby
usług e-nawigacji. Wskazano na ograniczenia istniejących
systemów, w tym systemów satelitarnych, pokazując jednocześnie
potrzebę opracowania nowego rozwiązania. Autorzy
przedstawili dedykowane mechanizmy i systemy o
zróżnicowanych możliwościach transmisji danych proponowane
do wykorzystywania na różnych obszarach morza.
Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne korzyści płynące
z proponowanego systemu w postaci nowych możliwości
wdrażania usług e-nawigacji oraz usług akwizycji i szybkiego
transferu różnych typów danych.
Abstract: In the article, the concept of a heterogeneous
wireless maritime mesh network offering transmission for
e.g., e-navigation services is presented. The constrains of
existing and competitive solutions (including satellite systems)
are discussed showing the need for a new solution.
The authors presented dedicated ideas of systems and networking
mechanisms offering different transmission capabilities
and proposed for use on different sea areas. Practical
advantages of presented solutions are highlighted bringing
out new possibilities in e-navigation and maritime data
acquisition and data fast transfer services.
Słowa kluczowe: łączność morska, heterogeniczne sieci
bezprzewodowe, sieci kratowe
Keywords: maritime communications, heterogeneous
wireless networks, mesh networks
1. WSTĘP
Celem projektu "netBaltic: Internet na Bałtyku -
Realizacja wielosystemowej, samoorganizującej się
szerokopasmowej sieci teleinformatycznej na morzu dla
zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi poprzez rozwój
usług e-nawigacji", jest opracowanie mechanizmów
zapewniających bezprzewodową, szerokopasmową łączność
na obszarach morskich, która stanowić będzie alternatywę
dla kosztowanych rozwiązań satelitarnych,
często jedynych dost[...]
Postępy w rozwoju standardu IEEE 802.11 i jego zastosowań Część I: Współczesne sieci WLAN przekraczają granicę gigabitową DOI:10.15199/59.2016.11.2
W prezentowanej serii artykułów skoncentrowano się
na przedstawieniu najnowszych rozszerzeń standardu
IEEE 802.11 - podstawy bardzo popularnej techniki Wi-Fi,
umożliwiających realizację transmisji z szybkościami przekraczającymi
1 Gbit/s (część I), a także na nowych obszarach zastosowań
tych sieci (część II). Nieustanna poprawa parametrów tych sieci (tj. szybkości
i jakości pracy), a także coraz lepsza wydajność i komfort wykorzystania
rozwiązań bezprzewodowych, generują coraz nowsze i większe oczekiwania
użytkowników. Zgodnie z nimi bezprzewodowe sieci LAN, wśród których
rozwiązania standardu IEEE 802.11 stanowią istotną większość, powinny
zapewniać możliwość obsługi większej liczby urządzeń mobilnych, aplikacji
i użytkowników. Oznacza to, że zarówno domowe, jak i firmowe rozwiązania
Wi-Fi powinny gwarantować: wysoką wydajność i elastyczność bezprzewodowego
dostępu do Internetu, elastyczne wdrażanie polityk bezpieczeństwa
i efektywne zarządzanie urządzeniami i zasobami sieci. Wymaga to, poza
efektywnymi i elastycznymi mechanizmami transmisji, mechanizmów dodatkowych
służących realizacji różnorodnych funkcji związanych z zarządzaniem
środowiskiem bezprzewodowej sieci LAN oraz organizacją jej pracy.
Ich przykłady zostaną przedstawione w części III cyklu artykułów.
Słowa kluczowe: Wi-Fi, gigabitowe sieci WLAN, standardy IEEE 802.11
n/ac/ad.Obserwując zmiany oczekiwań dotyczących poziomu świadczonych
usług oraz ogromne i stale rosnące zainteresowanie użytkowników
codziennym wykorzystaniem bezprzewodowych sieci
teleinformatycznych, bez przesady można stwierdzić, że współczesny
świat nie może funkcjonować bez tych systemów, z coraz
bardziej wyrafinowanymi aplikacjami. Od końca lat 80. ubiegłego
wieku, kiedy podjęto intensywne prace badawczo-rozwojowe
i standaryzacyjne nad w pełni cyfrowymi sieciami bezprzewodowymi,
włączając w to również bezprzewodowe sieci WLAN,
sytuacja zmieniła się diametralnie. Rozwiązania bezprzewodowe
w wielu[...]
Mechanizmy zarządzania mobilnością węzłów w systemie netBaltic DOI:10.15199/59.2016.12.3
Zarządzanie mobilnością w specyficznym środowisku
komunikacyjnym, jakim jest środowisko morskie, wymaga
dedykowanych rozwiązań przystosowanych do pracy
w trudnych warunkach propagacyjnych, a jednocześnie
zapewniających możliwość wykorzystania różnych technik transmisji. W
artykule zaprezentowano rozwiązanie opracowywane w ramach projektu
netBaltic. Przedstawiono architekturę węzła z wprowadzonymi na potrzeby
obsługi mobilności dodatkowymi modułami funkcjonalnymi. Dodatkowo
omówiono główne scenariusze przełączania, dotyczące komunikacji jednostek
pływających ze stacjami nabrzeżnymi oraz zmiany korzenia drzewa
transmisji danych w sieci kratowej.
Słowa kluczowe: zarządzanie mobilnością, przełączanie, sieci heterogeniczne
Z problemem obsługi mobilności spotykamy się w sieciach,
w których ich elementy mogą swobodnie zmieniać punkt podłączenia
do sieci i wykorzystywaną stację bazową (SB). Węzły mobilne,
zmieniające punkt podłączenia do sieci, wymagają specjalnych
mechanizmów zarządzania adresacją i podtrzymywania zestawionych
wcześniej sesji, umożliwiających utrzymanie transmisji po zmianie
parametrów podłączenia do sieci. Zagadnienie to pojawia się
również w łączności pomiędzy jednostkami pływającymi a infrastrukturą
nabrzeżną. Do tej pory niewiele systemów łączności było projektowanych
i ukierunkowanych na ten właśnie obszar zastosowań.
W związku z tym zasadne jest opracowanie dedykowanych mechanizmów
zapewniających obsługę wielu technik transmisji z możliwością
przełączania pomiędzy nimi. Prace nad takimi rozwiązaniami
są prowadzone w ramach jednego z zadań w projekcie netBaltic.
Na rys. 1 przedstawiono trzy scenariusze uwzględniane
w mechanizmach obsługi mobilności dla statków poruszających
się wzdłuż wybrzeża (strefa A):
- przełączenia w obrębie jednej techniki bezprzewodowej dla
sieci homogenicznych (na rys. 1 obszar I),
- przełączenia pomiędzy różnymi technikami transmisji dla sieci
heterogenicznych umożliwiającego optymali[...]
Postępy w rozwoju standardu IEEE 802.11 i jego zastosowań Część II: Nowe obszary zastosowań i nowe koncepcje pracy sieci WiFi DOI:10.15199/59.2017.5.2
Artykuł stanowi kontynuację rozważań, podjętych w zeszycie
nr 11 z 2016 r. PTiWT [1], na temat rozwoju standardu IEEE
802.11, ukierunkowanego na zwiększanie szybkości przekazu i
przekraczanie gigabitowej granicy przepływności łącza. Wskazano
tam na modyfikacje i nowe mechanizmy implementowane w warstwie
fizycznej i podwarstwie MAC standardów IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac oraz
IEEE 802.11ad, mające istotny wpływ zarówno na wzrost szybkości transmisji,
jak i na poprawę efektywności pracy sieci WLAN. W niniejszym artykule
skoncentrowano się na prezentacji najnowszych rozszerzeń standardu IEEE
802.11, podstawy bardzo popularnej techniki WiFi, zorientowanych na nowe
obszary zastosowań. Przedmiotem zainteresowania są tym razem rozwiązania
IEEE 802.11af (transmisja z użyciem niewykorzystywanych przedziałów
licencjonowanych pasm częstotliwości), IEEE 802.11ah (systemy automatyki
oraz komunikacja M2M) oraz IEEE 802.11p (komunikacja międzypojazdowa).
Słowa kluczowe: WiFi, radio kognitywne, M2M, sieci samochodowe, IEEE
802.11ah, IEEE 802.11af, IEEE 802.11p Przed komunikacją bezprzewodową otwierają się nowe
obszary zastosowań. Uniwersalność rozwiązań standardowych
i ich atrakcyjne cechy, związane z elastycznością pracy, łatwością
instalacji, wsparciem dla urządzeń mobilnych, rekompensują
w znacznym stopniu kilka istotnych mankamentów, takich jak
wyższy poziom zakłóceń czy ograniczona szybkość transmisji.
W ostatnim dziesięcioleciu zainicjowano prace nad dalszym
uatrakcyjnieniem standardu IEEE 802.11, ukierunkowane na specyficzne
obszary zastosowań (w tym sieci sensorowe, komunikację
M2M czy też sieci do komunikacji pojazdów) z jednoczesną
poprawą wybranych parametrów rozwiązań klasycznych. Dotyczy
to między innymi wzrostu zasięgu sieci 802.11, a także wzrostu
liczby obsługiwanych urządzeń czy też elastycznego wykorzystania
pasm udostępnianych do transmisji.
Jeden z najbardziej interesujących obszarów wykorzystania
sieci bezprzewodowych wiąż[...]
Postępy w rozwoju standardu IEEE 802.11 i jego zastosowań Część III: Mechanizmy zarządzania w systemach IEEE 802.11 DOI:10.15199/59.2017.12.1
Opisany we wcześniejszych częściach powyższego cyklu
publikacji[1-2] rozwój mechanizmów transmisji danych w ramach
standardu IEEE 802.11, w połączeniu z zachowaniem niskiego
kosztu urządzeń, zadecydował o bezprecedensowej popularyzacji
techniki WiFi wykorzystującej rozwiązania tego standardu bezprzewodowych
sieci lokalnych (Wireless Local Area Network - WLAN).
Przegląd popularnych modeli urządzeń przenośnych (np. laptopy)
i mobilnych (np. telefony, tablety) upoważnia do stwierdzenia, że
interfejs techniki WiFi stanowi najczęściej obserwowany rodzaj interfejsu
sieciowego instalowanego w tego typu urządzeniach - częściej
nawet niż interfejsy technik sieci komórkowych, takich jak UMTS czy
LTE. Interfejsy WiFi stały się nawet alternatywą dla przewodowych
połączeń typu Ethernet w środowiskach sieci domowych oraz niewielkich
systemów biurowych (Small Office, Home Office - SOHO),
ze względu na porównywalną wydajność działania przy znacznie
łatwiejszej instalacji oraz elastyczności wykorzystania.
Popularność standardu wynika między innymi z faktu, iż kierunek
jego rozwoju był powiązany z oczekiwaniami użytkowników,
a wykryte problemy starano się rozwiązywać uwzględniając
specyfikę zastosowań wymienionej techniki, przeznaczonej do
funkcjonowania w ogólnie dostępnym paśmie ISM (Industrial,
Scientific and Medical). Dzięki temu udało się uniknąć specyfikowania
rozwiązań, których komplikacja i koszt mogłyby stanowić
poważną barierę w popularyzacji obsługujących je urządzeń.
Początkowa wersja standardu (IEEE 802.11-1997 [3])
w swoim podstawowym kształcie stanowiła raczej ciekawostkę
techniczną niż technikę możliwą do produkcyjnego wykorzystania
- zapewniając w 1997 roku możliwość transmisji z prędkościami
do 2 Mbit/s w radiowym paśmie ISM 2,4 GHz oraz w podczerwieni
(Infrared - IR), bez standaryzowanych funkcji różnicowania
jakości obsługi ruchu sieciowego oraz z zawierającymi znaczącą
liczbę podatności mechanizmami bezpieczeństwa.
1170 P[...]