Nowy lekki pojazd wysokiej mobilności DOI:
Pojazdy wojskowe są konstrukcjami,
których zadaniem jest zapewnienie
wysokiej ergonomii, mobilności oraz
trwałości. Obecnie używane przez
Wojsko Polskie pojazdy są przestarzałe
technicznie. Rynek dysponuje szeroką
gamą pojazdów "militarnopodobnych",
które po dogłębnej analizie nie spełniają
wymagań użytkownika końcowego.Liczną grupę samochodów, obecnie użytkowanych przez Wojsko
Polskie, stanowią samochody osobowo-terenowe Honker
oraz pojedyncze UAZ-y. Pojazdy te występują w WP w wielu odmianach,
począwszy od samochodów osobowych po bardzo
wyspecjalizowane, z bogatym wyposażeniem. Tak długie użytkowanie
ww. konstrukcji świadczy o tym, że przyjęto dobre założenia
taktyczno-techniczne, które do dziś pozwalają wypełniać
na wymaganym poziomie zadania funkcjonalne. Sprawa
przedstawia się inaczej w aspekcie parametrów trakcyjnych,
dla których założenia były podyktowane możliwościami uwarunkowań
sprzed wielu lat. Własności trakcyjne samochodu
Honker są na poziomie zadowalającym użytkowników wojskowych.
Powoduje to, iż celowym jest zakup nowego samochodu
ciężarowo-osobowego wysokiej mobilności. Parametry trakcyjne
nowego pojazdu powinny wynikać ze współczesnych
możliwości technologicznych przemysłu motoryzacyjnego,
a więc będą znacznie wyższe niż dla rynku cywilnego.
ZAŁOŻENIA I UWARUNKOWANIA
pro jektu
Głównymi zadaniami lekkich pojazdów wysokiej mobilności
jest przewóz ludzi i ładunków nie przekraczających 1000 kg.
W przeważającej części są to transporty masy towarowej na
potrzeby zabezpieczenia szkolenia oraz transport osób na odległości
nie przekraczające 500 km (najczęściej pojazd taki pokonuje
dziennie do 100 km). [...]
Ocena granulatów z odpadów konopi siewnej jako biopaliwa DOI:10.15199/62.2018.5.5
Konopie przemysłowe (siewne) (Cannabis sativa) stosowane
są do wielu celów komercyjnych, m.in. takich jak produkcja
tekstylna, żywność, papier, kosmetyki, paliwa, materiały budowlane
i surowce chemiczne wykorzystywane w produkcji tworzyw sztucznych, farb i klejów1). Rośliny te posiadają wiele korzystnych
cech pod względem uprawowym, do których zalicza się odporność
mikrobiologiczną, niskie wymagania glebowe, duży przyrost
biomasy (do 50 cm/miesiąc)2, 3). Obecnie uwaga naukowców
skupiona jest na zastosowaniu konopi jako ekologicznego surowca
budowlanego4-6), przy czym wykorzystanie jej jako materiału
termoizolacyjnego (λ = 0,06 ± 0,08 W/(m·K)) jest rozwiązaniem
pozwalającym zmniejszyć wpływ sektora budowlanego na środowisko.
Obecnie udział tego sektora w światowym zużyciu energii
sięga 40%7-10). Światowa produkcja konopi z przeznaczeniem na
włókno w 2013 r. obejmowała areał ponad 40 tys. ha, przy czym
w Polsce było to jedynie 70 ha11).
Szacuje się, że uzysk zielonej masy wynosi średnio 14,5 t/ha12)
(w przeliczeniu na suchą masę), z czego 70-75% stanowią paździerze
konopne (produkty uboczne przerobu konopi), które zwykle pozostawiane
są na polu, stanowiąc nawóz organiczny13, 14). Istnieje możliwość
uzyskania ok. 10,5 t/ha surowca, który może być potencjalnie wykorzystany
na cele energetyczne.
Pod względem chemicznym włókna i paździerze konopne wykazują
istotne różnice (rysunek). W składzie włókien oraz paździerzy konopnych
przeważa celuloza, polimer tworzący nierozgałęzione liniowe
łańcuchy. Zawartość hemicelulozy, będącej niejednorodną grupą polisacharydów,
jest trzykrotnie wyższa we włóknie niż w paździerzach.
Ilość ligniny w paździerzach konopnych jest ponad czterokrotnie
wyższa niż we włóknach. Potwierdzają to badania Branca i współpr.15),
gdzie w wyniku rozkładów pirolitycznych konopi uzyskiwano przeważające
ilości produktów ciekłych (47,8% przy 23 kW/m2 o[...]
Wpływ spalania paliwa alternatywnego o odmiennych właściwościach fizykochemicznych na dynamikę pojazdów specjalnych DOI:10.15199/62.2018.5.18
Pojazdy specjalne eksploatowane w siłach zbrojnych muszą spełniać
określone wymagania co do dynamiki jazdy. Często dużym
wyzwaniem dla producentów silników jest stawiane wymaganie
stosowania jednolitego paliwa pola walki F-34. Od przebiegu procesu
spalania zależy współczynnik wzrostu ciśnienia, szczytowe ciśnienie
spalania, szybkość narastania ciśnienia oraz zwłoka zapłonu. Może
rzutować to na osiągi pojazdu. Proces spalania przebiega częściowo
w przemianie zbliżonej do izochorycznej a częściowo podczas przemiany
izobarycznej. Od wartości opałowej i kaloryczności paliwa
zależeć będą parametry pracy silnika i starty. Paliwo F-34 różni się
od oleju napędowego właściwościami fizycznymi, co może nie tylko
wpływać na efektywność pracy silnika, ale również być przyczyną
jego uszkodzeń1-3). Paliwo F-34 jest paliwem opartym na lżejszych
i bardziej lotnych frakcjach węglowodorów niż olej napędowy (ON)4).
Wpływ zmiany niektórych charakterystycznych cech paliwa na
pracę silnika może jednak być kompensowany poprzez sterowanie
układem zasilania. Z punktu widzenia efektywności pracy silnika
zmiana paliwa z ON na F-34 nie musi zatem prowadzić do istotnych
zmian efektywności jego pracy. Wyniki badań prezentowane w różnych
publikacjach pokazują, że zmiana paliwa z ON na F-34 może
powodować spadek momentu obrotowego oraz mocy maksymalnej
silnika. Zmiany efektywności pracy pokazywano na przykładzie zmian
charakterystyki prędkościowej silnika zasilanego różnymi paliwami.
Przedstawione wyniki badań pozwalają nie tylko na jakościową, ale
również na ilościową (liczbową) ocenę wpływu zastosowanego paliwa
na efektywność pracy silnika, określoną momentem napędowym przy
określonej prędkości obrotowej wału korbowego5-12).
Wyraźne zagrożenie stanowi jednak znaczne obniżenie lepkości paliwa
F-34, które może prowadzić do przyspieszonego zużycia lub zatarcia
element[...]