Przyczepność prętów zbrojeniowych do betonu i metody jej badania
Przyczepność stalowych prętów zbrojeniowych do betonu jest podstawą koncepcji żelbetu jako materiału konstrukcyjnego. Badania tego zjawiska prowadzone są od dawna i obecnie kontynuowane z zastosowaniem nierzadko bardzo zaawansowanych metod pomiarowych i analiz teoretycznych opartych np. na modelowaniu numerycznym. W wielu normach na projektowanie konstrukcji żelbetowych podawane są kon[...]
Budowa wiaduktów w ciągu kolejowej linii obwodowej nr 20 w Warszawie DOI:
W lutym 2017 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A. powierzyła modernizację "linii obwodowej"
konsorcjumfirmBUDIMEX, STRABAG
i ZUE w ramach kontraktuWykonanie prac projektowych
i robót budowlanych dla projektu pn.: Prace na linii
obwodowej wWarszawie (odc.Warszawa Gołąbki/Warszawa
Zachodnia - Warszawa Gdańska). "Linia obwodowa", to
powszechnie używana nazwa powstałej pod koniec XIX w. linii
kolejowej nr 20, łączącej lewo- i prawobrzeżną częśćWarszawy
od stacji Warszawa Główna Towarowa do stacji Warszawa
Praga. Linia nr 20 przebiega przez warszawskie dzielnice:
Wolę, Żoliborz i Pragę-Północ. Ze względu na zmieniające
się potrzeby komunikacyjne rozbudowywanejWarszawy,
przez dziesięciolecia ulegały przebudowie zarówno układ torowy,
jak i skrzyżowania zmiejską infrastrukturą drogową, co
wymuszało budowę nowych obiektów inżynieryjnych lub
przebudowę już istniejących.
Wramach kontraktu zrealizowano takie prace, jak: przebudowa
nawierzchni torowej i głowic rozjazdowych; przebudowa
trzech istniejących przystanków osobowych (peron 8Warszawa
Zachodnia,WarszawaWola iWarszawa Młynów); budowa
nowych przystanków (Warszawa Koło w pobliżu ulicy
Obozowej i Warszawa Powązkowska); budowa obiektów inżynieryjnych;
przebudowa miejskiej sieci uzbrojenia terenu,
kolejowej infrastruktury towarzyszącej (sieć trakcyjna, teletechniczna
i sterowania ruchem kolejowym) oraz budowa budynku
LCS (Lokalnego Centrum Sterowania).
Na odcinku objętym modernizacją znalazły się wiadukty
nad ulicami Kasprzaka, Wolską, Górczewską, dawną ulicą
Radziwie (Zawiszy) oraz Obozową.Wramach zadania zaplanowano
również budowę kładek dla pieszych w rejonie ulicy
Prądzyńskiego, nad ulicą Górczewską oraz w obrębie nowo
projektowanego przystanku Warszawa Powązkowska.
W związku z tym, że obiekty inżynieryjne zlokalizowane
w ciągu linii obwodowej powstawały w różnym okresie,
z wykorzystaniem różnych materiałów, typów konstrukcji
oraz technologii, na etapie koncepcyjnym i proje[...]
Kładka komunikacyjna z kompozytów polimerowych
W artykule przedstawiono nowy materiał konstrukcyjny, jakim jest kompozyt polimerowy. Opisano sposób produkcji elementów oraz ich wady i zalety w odniesieniu do zastosowań w budownictwie, w szczególno[...]