Nowoczesne płyny do układów chłodzenia pojazdów mechanicznych
Przedstawiono stan techniki w zakresie kompozycji niskozamarzających o właściwościach antykorozyjnych z przeznaczeniem dla motoryzacji. Omówiono etapy rozwoju produkcji płynów chłodzących w Polskim Ko[...]
Badania reologiczne polietylenu
Wykonano pomiary właściwości reologicznych wybranych odmian LDPE i HDPE w trybie oscylacji z przemiataniem częstotliwości oraz pomiary w trybie płynięcia przy kontrolowanej szybkości ścinania i kontro[...]
Use of expanded polystyrene waste for production of bitumen-polymer sealing compositions Zastosowanie odpadów polistyrenu spienionego do otrzymywania bitumicznych mas zalewowych DOI:10.15199/62.2016.11.32
Seventeen of bitumen-polymer sealing compositions were
prepd. by addn. of expanded polystyrene waste, a clarified
oil, styrene-butadiene-styrene latex and mineral filters
(limestone powder, colloidal SiO2). The blends met mostly
the std. requirements.
Opracowano receptury bitumiczno-polimerowych
mas zalewowych z wykorzystaniem
odpadów polistyrenu spienionego (EPS). Badania
poprzedzono ustaleniem receptur i parametrów
sporządzania jednorodnych i stabilnych
kompozycji dwuskładnikowych (odpad
EPS i olej sklarowany) i trójskładnikowych
(mieszanina asfaltów, odpad EPS, olej sklarowany).
Wskazany kierunek stanowi jedną
z możliwości zagospodarowania odpadów polistyrenu
spienionego.
Bitumiczne masy zalewowe są stosowane do wypełniania szczelin
dylatacyjnych, spoin oraz pęknięć w nawierzchniach betonowych
i kostkowych. Stanowią one mieszaninę asfaltów modyfikowanych
polimerami, wypełniaczy i innych dodatków uszlachetniających (np.
poprawiających adhezję)1-3). Od wielu lat prowadzone są badania nad
możliwością zastąpienia polimerów pełnowartościowych, stosowanych
do modyfikacji bitumów, odpadami tych polimerów4). Występujące
w dużych ilościach odpady polistyrenu spienionego (EPS) nie stanowią
wprawdzie zagrożenia dla środowiska naturalnego, ale ich składowanie jest uciążliwe, ponieważ ze względu na małą gęstość zajmują one
dużą objętość. Główni dostawcy odpadów tego typu to budownictwo
i branża opakowań5). Wykorzystanie odpadów EPS do sporządzania
mas bitumicznych jest prostym procesem nie wymagającym ich
oczyszczania i sortowania, a jedynie rozdrobnienia.
Część doświadczalna
Materiały
Asfalt 160/220[...]
Otrzymywanie wodnych emulsji z utlenionych wosków polietylenowych stabilizowanych środkami niejonowymi DOI:10.15199/62.2018.10.22
[...]
Utylizacja odpadów tworzyw sztucznych w asfaltach naftowych
Przedstawiono stan wiedzy na temat wytwarzania i struktury mieszanek polimerowo-asfaltowych ze szczególnym uwzględnieniem mieszanek modyfikowanych odpadami gumowymi oraz odpadami polimerów termoplastycznych. A review, with 51 refs., of processes for manufg. the polymer- bitumen mixts. and their structures. In particular, mixts. modified with rubber and thermoplastics wastes were taken into consideration. Materiałowy recykling odpadów z tworzyw sztucznych1) nie wiąże się wprawdzie z dodatkowym zużyciem energii na degradację polimerów, zawartych w tych tworzywach, ale może być praktycznie stosowany jedynie w przypadku "czystych" odpadów tworzyw termoplastycznych (odpady poprodukcyjne, opakowania po wodzie itp.). W przypadku odpadów mieszanych, zawierających różne typy polimeró[...]
Badania nad otrzymywaniem nowej generacji uniwersalnego i ekologicznego płynu do chłodnic samochodowych
Przedstawiono obowiązujące w Polsce wymagania stawiane płynom i koncentratom stosowanym w układach chłodzenia pojazdów samochodowych oraz wyniki badań uniwersalnego, ekologicznego płynu chłodzącego świadczące o tym, że spełnia on wszelkie wymagania stawiane tego rodzaju preparatom. Określono eksploatacyjne właściwości płynu Petrygo i koncentratu Petrygo K. Wykazano, że preparaty te mogą być [...]
Badania nad zastosowaniem odpadów tworzyw sztucznych do modyfikacji asfaltów naftowych
Przeprowadzono modyfikację asfaltów naftowych przedmieszkami sporządzonymi z odpadów EPS lub miału gumowego z wtórnymi bitumami naftowymi. Uzyskane wyniki badań wskazują na możliwość wykorzystania otrzymanych kompozycji jako lepiszcz do budowy nawierzchni drogowych. Three com. petroleum road or industrial bitumens were modified by addn. of blends of rubber fines or expanded polystyrene waste with com. secondary petroleum bitumens at 250°C for 90-120 min or at 250°C for 360-480 min, resp., to improve bitumen properties (softening temp., ductility, penetration, dispersion stability) and utilize the plastics waste. The best properties showed the mixt. of the soft road bitumen (80%), rubber fine (7%) and clarified catalytic cracking oil or furfurol ext. (13%) and the mixt. of th[...]
Badania nad wykorzystaniem odpadów termoplastów do modyfikacji wtórnych bitumów naftowych
Określono warunki (temperatura, czas mieszania, składy) sporządzania jednorodnych i stabilnych kompozycji dwuskładnikowych, zawierających odpady tworzyw sztucznych i wtórne bitumy naftowe. Oznaczono ich wybrane właściwości fizykochemiczne. Przewiduje się wykorzystanie tych kompozycji do modyfikacji asfaltów naftowych i otrzymywania lepiszcz oraz materiałów izolacyjno-uszczelniających. Polyethylene, polypropylene, polystyrene, polycarbonate and polyethylene terephthalate wastes were compounded (5-70% by mass) with 5 secondary petroleum-derived bitumens at 140-220°C for 60-120 min. The blends were studied for softening point (96-144°C), hardness (1-171 N/mm2), max. tensile stress (4-20 MPa) and elongation at break (10-110%). The highest compatibility was evidenced for polysty[...]
The study on properties of bitumen-wax blends Badania właściwości asfaltów z dodatkiem wosku DOI:10.15199/62.2017.4.3
Two com. petroleum bitumens were modified by addn.
of polyethylene wax (up to 5% by mass) at 150-170°C
for 60 min. The addn. resulted in increasing the softening
and breaking temps., dynamic viscosity at 60°C and penetration
index. The wax addn. did not effect the operational
conditions of the paving.
Przedstawiono wyniki badań wpływu dodatku
wosku Sasobit na właściwości fizykochemiczne
i reologiczne asfaltu. Przedstawiono
sposób otrzymywania kompozycji asfalt-wosk
oraz metodykę badań ich właściwości (temperatura
mięknienia i łamliwości asfaltu, penetracja
w 15 i 25°C, lepkość dynamiczna w 60, 90,
135 i 150°C, temperatury technologiczne kompozycji).
Stwierdzono korzystny wpływ wosku
na badane asfalty.
Asfalty są bardzo ważnym lepiszczem stosowanym do wytwarzania
nawierzchni drogowych. Modyfikacja asfaltów poprawia ich właściwości.
Niemodyfikowane asfalty mają mniejszą odporność na pękanie
w niskiej temperaturze, mniejszą trwałość zmęczeniową, mniejszą
odporność na zniszczenia powierzchniowe pod wpływem działania
środków odladzających i większą podatność na powstawanie trwałych
odkształceń1-4).
Od wielu lat do asfaltów są dodawane różne związki mające na
celu polepszenie ich właściwości. Ponieważ stosowanie polimerów
do modyfikacji jest kosztowne i wymaga specjalnej aparatury, zaczęto
dodawać tańsze substancje, które dają podobny efekt do wielkoczą-steczkowych modyfikatorów5, 6), np. miał gumowy powstały ze zużytych
opon samochodowych, siarkę, sole kwasów organicznych, żywice
syntetyczne, asfalty naturalne. Każdy z tych dodatków nadaje asfaltowi
pewne specyficzne i lepsze właściwości4). Właściwości asfaltu ulegają
istotnym zmianom w funkcji temperatury i czasu działania obciążenia.
Pożądane jest, by zakres lepkosprężystości lepiszcza był szeroki,
aby nie zmieniało ono swego stanu reologicznego w ekstremalnych
temperaturach. Celem modyfikacji asfaltów jest poprawa właściwości
użytkowych dróg oraz wydłużenie czasu ich eksploa[...]