Policy-Based Routing na przykładzie systemu Vyatta DOI:10.12915/pe.2014.08.011
W artykule tym przedstawiona została technika, która umoz˙liwia administratorowi sieci definiowanie reguł routingu opieraja˛cych sie˛ na informacjach zawartych w nagłówku pakietu. W odróz˙nieniu od klasycznych technik routing decyzje nie sa˛ podejmowane wyła˛cznie na podstawie adresu docelowego. Dzi˛ eki tej technice administrator ma mo˙zliwo´s´c samodzielnego kierowania ruchu sieciowego w oparciu o pewne samodzielnie zdefiniowane zasady. W artykule omówione zostały równiez˙ inne techniki, które cze˛sto mylone sa˛ z Policy-Based Routing (PBR). Przykład wykorzystania techniki PBR przedstawiony został z wykorzystaniem programowego routera Vyatta. Równie˙z oprogramowaniu Vyatta został po´swi˛econy fragment artykułu tak aby mo˙zliwym było zrozumienie zaprezentowanego przykładu. Abstract. In this article technique which provides to administrator ability of defining different routing rules based on information from packet header was presented. In contrast to the classical routing techniques decisions are not based only on the destination address. With this technique administrator has ability to self-manage network traffic routing on the basis of self-established rules. In this article also some other techniques were presented which are often mistaken with Policy-Based Routing technique (PBR). An example of use of PBR technique was presented on Vyatta software router. To make it easier to understand the example Vyatta router was also described in this article. (Policy-Based Routing on the example of Vyatta system) Słowa kluczowe: Vyatta, Policy-Based Routing, Source-Based Routing, Source Routing, Dynamic Source Routing Keywords: Vyatta, Policy-Based Routing, Source-Based Routing, Source Routing, Dynamic Source Routing doi:10.12915/pe.2014.08.11 Wst˛ep W przypadku tradycyjnych protokołów routingu decyzje dotycza˛ce przekazania pakietu podejmowane sa˛ na podstawie adresu docelowego znajduja˛cego sie˛ w nagłówku pakietu. Tego typu rozwia˛zanie ozna[...]
Koncepcja trasowania ze zmiennym kosztem dla sieci o sterowaniu rozproszonym DOI:10.15199/59.2015.8-9.7
Współczesne sieci gwarantują wydajne i skuteczne przesyłanie
informacji pomiędzy różnego rodzaju użytkownikami -
od indywidualnych do korporacyjnych. Od wielu lat prowadzi się
prace nad zdefiniowaniem i realizacją mechanizmów oraz architektur,
które zapewniłyby różnicowanie jakości usług transmisji
danych oraz dodatkowo możliwość definiowania i dokonywania
transmisji zgodnie z określonymi parametrami jakościowymi QoS
(Quality of Service).
Dostawcy usług pobierają zazwyczaj opłatę, opierając się
na maksymalnej możliwej do uzyskania wartości przepływności
(wydajności) łącza. Niestety, w rzeczywistości przepływność
ta rzadko kiedy jest dostępna głównie ze względu na chwilowe
obciążenie poszczególnych węzłów i łączy w sieci. Chwilowa
przepływność jest określona przez najmniej wydajne ogniwo
w transmisji pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Zdefiniowane zostały
różnego rodzaju metody i architektury umożliwiające zarządzanie
ruchem sieciowym, korzystające z różnych podejść do koncepcji
typów usług, priorytetów i kategorii przesyłanych informacji.
Dla klasycznych sieci IP zaproponowano modele usług IntServ i
DiffServ, dla sieci wielousługowych zdefiniowano kompletną technikę
ATM (Asynchronous Transfer Mode), wypieraną przez MPLS
(Multiprotocol Label Switching). Współcześnie powstają nowatorskie
koncepcje, takie jak Software-Defined Networking (SDN),
w której założono separację warstwy transportowej od sterowania,
uzyskując w ten sposób większą wydajność sieci. W przypadku
SDN przyjęto, iż zarządzanie jest realizowane centralnie - tzn.
istnieje centralne repozytorium przechowujące reguły niezbędne
do zarządzania siecią, a stworzone na podstawie informacji zebranych
z całej sieci. Centralizacja nie zawsze wydaje się dobrym
rozwiązaniem ze względu na problemy związane z wydajnością
(skalowalnością rozwiązania), bezpieczeństwem zbieranej i przechowywanej
informacji (jeden węzeł gromadzący informacje).
Do realizacji systemu zdecentralizowanego [...]
MECHANIZM ZDECENTRALIOWANEGO RUTINGU PAY&REQUIRE PAY&REQUIRE MECHANISM FOR DECENTRALIZED ROUTING DOI:10.15199/59.2016.8-9.31
W niniejszym artykule przedstawiono innowacyjne
podejście dla zapewniania jakości w sieciach IP.
Zaprezentowana koncepcja nazwana została Pay&Require.
Podejście to pozwala na lepsze zarządzanie zasobami. W
artykule opisano środowisko emulacji wykorzystane do
określenia wpływu protokołu rutingu na jakość transmisji.
Wyniki badań wykazały znaczącą redukcję (około 50%) w
czasie i opóźnieniu transmisji w przypadku wykorzystania
proponowanego podejścia P&R. Dokonano porównania z
protokołami rutingu dynamicznego RIP i OSPF.
Abstract: The paper describes an innovative approach to
quality assurance in IP networks. The concept shown here
is called Pay&Require. This approach enables to better
manage the resources. The paper describes the emulation
environment, which has been used in the study aimed at
determining the impact of the routing protocol on the
transmission quality. The results of the study showed a
significant reduction (around 50%) in the transmission
time and delay when the proposed P&R concept was used
as compared to dynamic routing protocols RIP and OSPF.
Słowa kluczowe: Pay&Require, ruting, SDN, jakość
Keywords: Pay&Require, routing, SDN, quality
1. INTRODUCTION
Modern computer networks are used to transmit
more and more data, and thus often there is an excessive
load carried in the network. This type of load affects the
quality of transmission - the delay and the number of
lost packets increase when the nodes are overloaded and
not able to handle the transmission. As a result, a number
of quality assurance (QoS) methods have been proposed
mainly involving the appropriate marking of transmitted
data (packets) and prioritizing the transmission using
these markings. Unfortunately, such solutions are not
always used by operators. In addition, Internet service
providers usually charge fees for the maximum attainable
throughput while not guaranteeing it. This means that
users pay for the transmission parameters which th[...]
KONCEPCJA ZAPEWNIANIA JAKOŚCI PAY&REQUIRE - BADANIA WYDAJNOŚCI Z ZASTOSOWANIEM SYMULATORA NS3 DOI:10.15199/59.2017.8-9.27
Obserwujemy ciągły i spektakularny rozwój technik
sieciowych. Tendencja ta związana jest z postępem
dotyczącym sprzętu, oprogramowania czy wykorzystywanych
protokołów. Bardzo istotną kwestią stała się
jakość usługi transmisji danych przez sieć. Zasada besteffort,
zgodnie z którą świadczona jest usługa transmisji
informacji bez gwarancji jakościowych jest coraz częściej
jest niewystarczająca. Zapewnienie jakości transmisji
w selektywny sposób w przypadku sieci wielousługowej
jest kluczowym problemem. Klienci wymagają,
aby transmisja odbywała się na określonym poziomie.
Bardzo często dostawcy usług internetowych pobierają
opłaty za maksymalną możliwą do uzyskania przepustowość
nie dając przy tym gwarancji, że ten parametr
kiedykolwiek zostanie osiągnięty. W związku z tym
definiowane są różnego rodzaju mechanizmy, dzięki
którym jest możliwe różnicowanie oferowanych usług i
zagwarantowanie wymaganych parametrów QoS.
Pojęcie QoS (Quality of Service) to ogół mierzalnych
parametrów usługi, które mają wpływ na zdolność
zrozumienia i zaspokojenia potrzeb użytkownika
[1,10,13]. Główne założenie QoS to klasyfikacja i priorytetyzowanie
ruchu sieciowego w zależności od strumienia
informacji, co umożliwia zagwarantowanie parametrów
takich jak np. szybkość transmisji, stały poziom
opóźnienia, poziom fluktuacji opóźnienia.
Do rezerwacji zasobów może zostać wykorzystany
protokół RSVP (z ang. Resource Reservation Protocol)
[2,11]. Dzięki niemu możliwe jest zapewnienie określonych
parametrów transmisji. RSVP umożliwia rezerwację
zasobów w jedną stronę (i rozpoczynając od odbiorcy).
W protokole tym zdefiniowano format komunikatów,
po wymianie których usługa transmisji danych
będzie odbywała się zgodnie z ustalonymi parametrami.
Na potrzeby klasyfikacji ruchu sieciowego oraz zapewniania
parametrów transmisji takich jak przepływność,
opóźnienie, fluktuacja opóźnienia, strata pakietów
zdefiniowano architekturę DiffServ [9]. Architektura ta
p[...]