Wpływ dodatku włókien polipropylenowych do kompozytów cementowych poddanych oddziaływaniu wysokiej temperatury na ich wytrzymałość na rozciąganie DOI:10.15199/62.2017.9.17
Mechanizm działania włókien PP w fibrobetonie podczas pożaru
zakłada, że w podwyższonej temperaturze (powyżej 160°C) włókna te
miękną, a następnie topią się, co prowadzi do zmniejszenia ich objętości.
Powstałe pustki po włóknach tworzą kanaliki, którymi wydostaje
się pod wysokim ciśnieniem para wodna. Dzięki temu naprężenia
wewnętrzne nie osiągają punktu krytycznego i nie następuje odpryskiwanie
betonu z danej struktury1-3). Wyniki wielu prób dowodzą, że
dodatek włókien PP może mieć pozytywny wpływ na zachowanie się
konstrukcji betonowych w wysokich temperaturach i przyczynić się
do ograniczenia termicznego eksplozyjnego odpryskiwania betonu
(spalling)1, 4-7). W tunelach komunikacyjnych, pomieszczeniach piwnicznych
oraz innych nieogrzewanych pomieszczeniach beton zawiera
stosunkowo dużo wilgoci. W czasie pożaru w takich właśnie obiektach
występuje spalling4, 5). Jest to niebezpieczne zjawisko zagrażające życiu
ludzi przebywających tam w czasie pożaru, w tym również ratowników8-
10). Dodanie włókien PP wpływa również na zmianę właściwości
wytrzymałościowych betonu zarówno w normalnych, jak i w wysokich
temperaturach2, 11-19). Włókna PP stosuje się również jako dodatek do
mieszanki betonowej w celu poprawy odporności młodego betonu na
szkodliwe działanie naprężeń skurczowych. Stosowane włókna PP są
bardzo cienkie i posiadają dużą wytrzymałość na rozciąganie, co ma
decydujący wpływ na ograniczanie powstawania zarysowań matrycy
cementowej w pierwszych godzinach po zabetonowaniu elementu,
gdyż włókna te przenoszą naprężenia rozciągające. W późniejszym
okresie hydratacji cementu matryca cementowa uzyskuje wystarczającą
wytrzymałość, aby nie doznać uszkodzeń. Potwierdza to Brandt20),
który wymienia dodatek włókien PP jako sposób na ochronę młodego
betonu przed powstawaniem rys skurczowych. Po zakończeniu hydratacji
włókna syntetyczne mają wpływ na poprawę takich cech betonu,
jak odporność na pękanie przy zginaniu, zdecydowana poprawa [...]
Problemy związane z zabezpieczeniem ogniochronnym konstrukcji tuneli komunikacyjnych w Polsce
Wszyscy biorący udział w procesie
projektowania, realizacji,
organizacji i zarządzania
tunelami (szczególnie dotyczy
to szeroko rozumianej ochrony przeciwpożarowej)
wskazują na brak w Polsce
doświadczenia w przypadku takich obiektów,
niejasne przepisy i wymagania ograniczające
stosowanie rozwiązań europejskich.
Zwracają również uwagę na niewielką
liczbę opracowań naukowych wspomagających
projektowanie i realizację tuneli.
Szczególne problemy budzi wymaganie
ujęte w polskich przepisach [1] odnoszące
się do spełnienia przez konstrukcję odporności
ogniowej w zakresie nośności
ogniowej nie niższej niż R 240 (np. w Austrii
wymagane jest R 180). Z informacji[...]
Zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji na etapie projektowania
Wniektórych sytuacjach koniecznemoże być określenie
odporności ogniowej elementu konstrukcyjnego w sposób
obliczeniowy.Wartykule poddano analizie algorytmwłaściwy dla
metody elementówskończonych imetody przemieszczeń przy obliczeniach
ramy przestrzennej (dla sytuacji stałej oraz sytuacjiwyjątkowej,
jaką jest pożar), którą stanowić będzie sześciokondygnacyjny
budynek biurowy o konstrukcji szkieletowej. Rama przedstawiona
zostanie w dwóch wariantach różniących sięmiędzy sobą
połączeniami w węzłach między poszczególnymi prętami
(schematem statycznym). Założono, że wariant I symulował będzie
ramę, której wszystkie połączenia między prętami zrealizowane
będą w sposób sztywny.Wwariancie II natomiast rama będzie
miała szereg zwolnień w postaci przegubów pomiędzy poszczególnymi
elementami ramy z zachowaniem niezbędnej geometrycznej
niezmienności konstrukcji.Dla założonychwariantów,
na podstawie przeprowadzonej analizy porównawczej, sformułowano
wnioski końcowe.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, konstrukcje inżynierskie,
konstrukcje ramowe, symulacje komputerowe.Wcelu zachowania nośności konstrukcji podczas pożaru
niezbędne jest przeprowadzenie wielu analiz
i zastosowanie odpowiedniej wiedzy technicznej,
która składa się na proces projektowania [1, 6,
7, 8, 9]. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat kilkakrotnie
zmieniało się podejście do projektowania konstrukcji obiektów
budowlanych. Obecnie w większości państw rozwiniętych,
przy wymiarowaniu elementów konstrukcyjnych, obowiązujemetoda
stanów granicznych. Stanowi ona podstawę projektowania
obiektów budowlanych zgodnie z wytycznymi normeuropejskich
(Eurokodów).
Ze względu na ochronę przeciwpożarową, elementy konstrukcyjne
budynku muszą być zaprojektowane lub zabezpieczone
w sposób gwarantujący osiągnięcie przez nie odporności ogniowej
wynikającej z klasy odporności pożarowej budynku.Wprzypadku
standardowej ekspozycji pożarowej elementy powinny
spełniać kryterium "R", [...]
Podstawowe problemy prowadzenia działań ratowniczo- -gaśniczych oraz zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego w tunelach
Tunele opróczwielu zaletmają takżewady. Specyficzna
budowa tego typu obiektówsprawia, żewarunki panującewczasie
pożaru są w nich znacznie trudniejsze niż w przypadku pożarów
naziemnych. W celu zapobiegania oraz zmniejszania skutków pożarów
należy stosować odpowiednie środki i rozwiązania techniczne.
W artykule omówiono podstawowe problemy związane z prowadzeniemdziałań
ratowniczo-gaśniczych oraz zapewnieniembezpieczeństwa
pożarowegowobiektach tunelowych, stawianewymagania
oraz regulacje prawe zawarte w przepisach krajowych oraz
międzynarodowych.Na podstawie przeprowadzonej analizy sformułowano
wnioski zmierzające do poprawy obecnego stanu.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, podziemne obiekty
tunelowe, tunele, działania ratowniczo-gaśnicze.Analiza przyczyn zagrażających
bezpieczeństwu ludzi w tunelach
komunikacyjnych prowadzi do
wniosku, że szczególnie duże zagrożenie
stwarzają pożary występujące
na skutek kolizji pojazdów, awarii instalacji
elektrycznej, wycieku oleju itp. Czas trwania
pożarów, wysoka temperatura, trudne
warunki ewakuacji, problemy z wentylacją
oraz trudności wynikające z geometrii
i kształtu tuneli powodują tragiczne skutki
mierzone liczbą ofiar śmiertelnych i rannych,
dużymi stratami ekonomicznymi i społecznymi.
Zakres zniszczeń konstrukcji tuneli,
w których powstał pożar, był zawsze większy,
niż można było się spodziewać, biorąc
pod uwagę dostępne metody zabezpieczeń
przeciwpożarowych.Wzwiązku z tympaństwa
europejskie wystosowały prośbę
do Komisji Europejskiej (KE) o zajęcie się
tą sprawą.Wefekcie wydano odpowiednie
dyrektywy i sfinansowano wiele projektów
krajowych i międzynarodowych [1 - 4].
Głównym krokiem podjętym na poziomie
europejskim było przyjęcie dyrektyw
2004/49/EC i 2004/54/EC oraz decyzji
z 20 grudnia 2007 r. [5 - 7].
Bezpieczeństwo użytkowników
oraz ekip ratowniczych
w tunelach drogowych
Na bezpieczeństwo użytkowników oraz
ratowników mają wpływ m.in. poziom bezpieczeństwa
w[...]
Analysis of selected combustion properties of polypropylene fibers used as admixture in fiber-reinforced concrete at fire temperatures Analiza wybranych właściwości palnych włókien polipropylenowych stosowanych jako dodatek do fibrobetonu w temperaturach pożarowych DOI:10.15199/62.2015.10.13
Three polypropylene (PP) fibers were used as admixtures
in concretes studied for combustion properties (ignition
temp., combustion heat, thermogravimetric (TG) anal.) and
for structure. The PP fibers did differ significantly neither
in ignition temps. nor in combustion heats. The presence
of air during the TG anal. resulted in substantial increasing
the PP fiber mass loss. Good adhesion of the fibers to concrete
was obsd. The decompn. of the fibers in air started at
220°C while in N2 at 400°C.
Podjęto próbę analizy wybranych właściwości
palnych trzech rodzajów włókien polipropylenowych
(PP) stosowanych jako dodatki do
betonów. Oznaczono temperaturę zapalenia,
ciepło spalania oraz dokonano analiz termograwimetrycznych
(TG) badanych włókien. Obserwacje
strukturalne (SEM) wykonano używając
skaningowego mikroskopu elektronowego
typu LEO 1530 produkcji firmy ZEISS. W badaniach
SEM skupiono się na analizie zachowania
się wybranych włókien PP w próbkach betonu
zwykłego i wysokowartościowego z tym
dodatkiem w zależności od temperatury wygrzewania próbek. Rozkład włókien w powietrzu
rozpoczynał się w temp. 220°C, podczas
gdy w atmosferze N2 w 400°C.
W ostatnim dwudziestoleciu na świecie nastąpił bardzo intensywny
wzrost produkcji i zużycia tworzyw sztucznych. Wzrosła też produkcja
polipropylenu (PP), który jest komponentem wielu wyrobów
budowlanych1). Stosowanie PP w postaci włókien jest również zalecane
jako rozwiązanie technologiczne pozwalające na zwiększenie
odporności konstrukcji wykonanej z betonu wysokowartościowego
HSC (high-strength concrete) na działanie wysokiej temperatury
w czasie pożaru poprzez wpływanie na ograniczenie zjawiska eksplozyjnego
odpryskiwania betonu (thermal spalling)2-5). Zjawisko
to stwarza duże zagrożenie dla ratowników i obniża wytrzymałość
konstrukcji poprzez odsłanianie bardzo wrażliwych na temperaturę
prętów zbrojeniowych, co w efekcie może prowadzić do zniszczenia
konstrukcji. Zjawisko spalling[...]
Hybrydowe systemy gaśnicze wykorzystujące mgłę wodną i gaz obojętny podczas gaszenia pożarów typu A w pomieszczeniu zamkniętym DOI:10.15199/62.2018.6.27
Hybrydowe systemy gaśnicze wykorzystujące mgłę wodną i gaz
obojętny są obecnie nowatorskim rozwiązaniem w skali światowej.
Dostępna literatura zarówno w języku polskim, jak i w dostępnych
źródłach na świecie opisuje to zagadnienie fragmentarycznie. Trwają
prace studyjne nad oddzielną normą NFPA dla tego typu rozwiązań
w USA. Według zapisów opracowywanego projektu normy1),
Hybrid fire-extinguishing systems combine the inert gas
extinguishing capacity and water mist. Today, the latest
technol. is used in fixed fire extinguishers. A preliminary
assessment of fire performance of a 4-head fire extinguishing
system installed in a test chamber was done.
The effects of supply pressure, water flow, start time of
fire extinguishing on the diffusion flux produced by the
selected hybrid nozzles during were detd.
Hybrydowe systemy gaśnicze stanowią połączenie
zdolności gaśniczych gazów obojętnych
oraz mgły wodnej. Obecnie to najnowsza
technologia, która znajduje zastosowanie
w stałych urządzeniach gaśniczych. W ramach
artykułu przedstawiono wstępne wyniki badań
systemu dwufazowego, które zostały zrealizowane
w Szkole Głównej Służby Pożarniczej
w Warszawie w ramach pracy badawczej
pt. "Analiza skuteczności gaśniczej strumieni
rozpylonych wytwarzanych przez wybrane dysze
mgłowe, prądownice typu Turbo i lance
gaśnicze podczas gaszenia pożarów typu A
w pomieszczeniu zamkniętym". Podczas badań
dokonano wstępnej oceny skuteczności
Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa
Tomasz Drzymała*, Jerzy Gałaj
Hybrid fire extinguishing systems using water mist
and inert gas during extinguishing A-type fires
Hybrydowe systemy gaśnicze
wykorzystujące mgłę wodną i gaz obojętny
podczas gaszenia pożarów typu A
w pomieszczeniu zamkniętym
DOI: 10.15199/62.2018.6.27
Dr hab. inż. Jerzy GAŁAJ, prof. nadzw., w roku
1979 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym
Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Jest profesorem nadzwyczajnym w Katedrze
Te[...]
Kompozyty na bazie nienasyconej o-ftalowej żywicy poliestrowej napełnione kruszywem szklanym z wyeksploatowanych bocznych szyb samochodowych DOI:10.15199/62.2018.4.17
Jednym z priorytetów obecnej gospodarki jest dbałość o tzw.
bezpieczeństwo ekologiczne. Za terminem tym kryje się wiele działań,
których celem jest zminimalizowanie występowania zagrożeń powodujących
pogorszenie się stanu środowiska naturalnego. W tym aspekcie,
coraz częściej pojawia się konieczność zagospodarowywania zużytych
wyrobów. Ze względu na fakt podniesienia się komfortu życia oraz
łatwą dostępność dóbr, wiele nowych wyrobów staje się odpadem
jeszcze przed ich technicznym wyeksploatowaniem. Przyczynami
są tu np. względy estetyczne. Przykładem tego rodzaju wyrobów
są pojazdy samochodowe. Odzysk surowców wtórnych z pojazdów
i zagospodarowanie ich jako surowców do produkcji nowych wyrobów
koncentruje się głównie na materiałach metalowych. Stal i inne
metale odzyskane w procesie demontażu pojazdów są ekonomicznie
konkurencyjne wobec tych, wydobywanych ze złóż rud metali. Z tego
powodu huty chętnie korzystają z materiałów odpadowych. Nie
wszystkie jednak materiały używane w produkcji aut poddawane są
wtórnemu wykorzystaniu. Na przykład recykling elementów ze szkła
napotyka na pewne ograniczenia.
Wyroby szklane są materiałem, który technologicznie dzięki swojej
specyficznej budowie podlegać może wielokrotnemu wtórnemu wykorzystaniu.
Proces przetapiania szkła prowadzony w odpowiednich
warunkach nie prowadzi do pogorszenia właściwości materiału.
Problem zagadnienia pojawia się jednak wówczas, gdy produkty
szklane różnią się składem chemicznym i właściwościami. Procesy
przetopu szkła z luster różnią się od tych, jakie prowadzi się dla szyb
lub lamp, co wymaga prowadzenia przed przetapianiem bardzo szczegółowej
segregacji. Technologia przygotowania szkła do recyklingu
jest skomplikowana i obwarowana wieloma obostrzeniami. Wyróżnia
się tu etapy czyszczenia wstępnego, segregacji ze względu na barwę,
usuwania nadruków, rozdrobnienia oraz ponownego oczyszczenia. Dla
uzyskania pełnej wartości produktu finalnego wymaga się, aby ilość[...]
Badanie wpływu zawirowania strumienia centralnego wybranej dyszy na parametry strumienia rozpylonego
Jednym z istotnych obszarów zastosowania dysz rozpylających jest ochrona przeciwpożarowa. Wynika to z faktu uzyskiwania znacznie większej efektywności gaszenia pożarów przy pomocy strumieni rozproszon[...]
Konsekwencje oddziaływania warunków pożaru na młody beton wysokowartościowy
W artykule przedstawiono wyniki badań właściwości
fizykomechanicznych 28-dniowego betonu wysokowartościowego
z dodatkiem włókien polipropylenowych poddanego
oddziaływaniu wysokiej temperatury 300, 450 i 600 °C, które porównano
z cechami betonu w temperaturze 20 °C. Analiza uzyskanych
wyników badań pozwoliła na dokonanie oceny zmian
właściwości betonów wysokowartościowych narażonych na oddziaływaniewysokiej
temperatury oraz przydatności projektowanych
betonów do konstrukcji inżynierskich.
Słowa kluczowe: pożar, beton, fibrobeton, włókna polipropylenowe
(PP), wytrzymałość, moduł sprężystości.Badania betonu poddawanego działaniu
wysokiej temperatury nie są
w pełni znormalizowane, dlatego
trudno jednoznacznie ocenić jej
wpływ na zmiany właściwości betonu. Powodem
tego są przede wszystkim różnice
w indywidualnych programach oraz metodyce
badań w prowadzonych eksperymentach,
w tym m.in. dotyczące wilgotności
i wieku betonu, czasu ekspozycji na wysoką
temperaturę, szybkości przyrostu "obciążenia"
termicznego,wielkości i kształtu próbek
betonowych, jak również warunków
chłodzenia po ekspozycji [1, 2, 3]. Z racji,
że jednym z głównych czynników wpływających
na cechy betonu po wygrzewaniu
(pożarze) - jest jegowiek,wielu naukowców
twierdzi, że badania tego typu powinno się
wykonywać, gdy wykształci się odpowiednia
struktura materiału, np. po 90 [4, 5]
lub 60 [6, 7] dniach dojrzewania próbek.
Jednak najbardziej powszechne jest poddawanie
betonu oddziaływaniu temperatury
po okresie 28 dni dojrzewania [8, 9, 10],
chociaż badania przeprowadzano także
na bardzo młodym betonie, nawet na drugi
dzień po zaformowaniu próbek [11]. Beton
będący przedmiotem badań w prezentowanej
pracy, dojrzewający wcześniej przez 28
dni w warunkach wilgotnych (temperatura
powietrza 20 [...]
Wytrzymałość a trwałość betonów wysokowartościowych po ekspozycji na wysoką temperaturę
W artykule przedstawiono, jak zmieniają się właściwości,
również te związane ze szczelnością betonu wysokowartościowego
z dodatkiem włókien polipropylenowych po oddziaływaniu
wysokiej temperatury: 300, 450 i 600 °C. Dojrzewanie
betonu odbywało się w temperaturze 20 °C przez 28 dni w warunkach
normowych. Program badań obejmował badania wytrzymałościowe
betonu oraz oznaczenia nasiąkliwości i głębokości
penetracji wody pod ciśnieniem. Przedstawiona analiza wynikówbadań
pozwala na sformułowanie tezy, żewprzypadku elementów
konstrukcyjnych poddanych oddziaływaniu pożaru, o ich
trwałości w danych warunkach środowiskowych niekoniecznie
musi decydować ich nośność.
Słowa kluczowe: pożar, beton, fibrobeton, wytrzymałość,
trwałość betonów wysokowartościowych.Beton jest materiałem niepalnym i stanowi naturalną
barierę powstrzymującą rozprzestrzenianie się
ognia. Wystawiony na ekspozycję wysokiej temperatury
zbliżonej do warunków pożaru nie wytwarza
gazów toksycznych ani nie wydziela dymu, ale jednak w jego
strukturze zachodzi wiele przemian fizycznych oraz reakcji
chemicznych. Wpływają one na pogorszenie właściwości
oraz prowadzą do nieodwracalnych zmian w strukturze
lub do całkowitego zniszczenia materiału.
Trwałość betonu w konstrukcji zależy od wielu czynników.
W PN-EN 206-1 [1] uzyskanie trwałego betonu związane
jest z projektowaniem go zgodnie z wymaganiami danej
klasy ekspozycji, bądź kombinacji klas. Należy przy tym
odpowiednio dobrać składniki betonu (ilościowo i jakościowo)
oraz właściwie ukształtować jegomikrostrukturę (projektowanie
składu, właściwe dozowanie, mieszanie, transport,
układanie, zagęszczanie, pielęgnacja). Ważne jest też właściwe
użytkowanie konstrukcji (zgodnie z jej pierwotnym
przeznaczeniem).
W przypadku projektowania betonu do obiektów narażonych
na oddziaływanie warunków pożaru zgodnie z normą
PN-EN1992-1-2 [2] zapewnienie trwałości jest działaniembardziej
złożonym. W [2] są jedynie zapisy dotyczące tego[...]