Chemical treatment of Ti-6Al-7Nb elements produced by powder-bed selective laser melting Chemiczna obróbka powierzchni elementów wytwarzanych metodą selektywnej laserowej mikrometalurgii proszków ze stopu Ti-6Al-7Nb DOI:10.12916/przemchem.2014.1477
Monolithic and spatial samples of Ti-6Al-7Nb alloy were prepd.
by powder-bed selective laser melting and treated in HF and
HF+HNO3 baths to improve surface quality and remove loose
powder particles trapped in the porous structure of the samples.
The HF+HNO3-contg. bath was more efficient (better surface
quality, shorter treatment time) than the HF - contg. one.
Przeprowadzono badania procesu chemicznej
obróbki powierzchni elementów wykonanych
ze stopu tytanu Ti-6Al-7Nb. Próbki do badań
wykonano z wykorzystaniem technologii selektywnej
laserowej mikrometalurgii proszków
(SLM). W celu poprawy jakości powierzchni
elementów oraz usunięcia niezwiązanych ziaren
proszku pozostających na powierzchni
próbek wytwarzanych technologiami przyrostowymi,
wykonano obróbkę chemiczną
w dwóch rodzajach kąpieli. Do przygotowania
pierwszej kąpieli wykorzystano 50-proc. kwas
fluorowodorowy (1% obj.) i wodę destylowaną,
natomiast do drugiej kąpieli 50-proc. kwas fluorowodorowy
(1% obj.), 50-proc. kwas azotowy(
V) (20% obj.) oraz wodę destylowaną. Ustalono,
że dobór kąpieli ma znaczący wpływ na jakość uzyskanej powierzchni, m.in. na zmniejszenie
ilości niezwiązanych ziaren proszku
oraz wygładzenie powierzchni obrabianych
detali. W porównaniu z kąpielą bazującą tylko
na kwasie fluorowodorowym, kąpiel zawierająca
kwas fluorowodorowy i kwas azotowy(V)
dwukrotnie przyspiesza proces obróbki chemicznej.
Dodatkowo pozwala na lepsze wygładzenie
i dokładniejsze usunięcie ziaren proszku
pozostałych na powierzchni wytworzonych
elementów po procesie SLM.
Właściwości tytanu i jego stopów odróżniają go od innych, konwencjonalnych
konstrukcyjnych stopów stali i aluminium. Metal ten,
oprócz aluminium i magnezu jest trzecim i równocześnie najcięższym
(o gęstości 4,51 kg/cm3) metalem lekkim. Jego stopy są coraz częściej stosowane
w przemyśle lotniczym, motoryzacyjnym, kosmonautyce, sporcie
wyczynowym, przemyśle jubilerskim oraz inżynierii biomedycznej1).
Ze s[...]