DYNAMICZNA REZERWACJA ZASOBÓW DLA TRANSMISJI CZASU RZECZYWISTEGO Z ZASTOSOWANIEM ROZSZERZONEJ WERSJI PROTOKOŁU RSVP DOI:10.15199/59.2015.4.16
W artykule zaprezentowano rozszerzenia do
protokołu RSVP, umożliwiające przesyłanie informacji
sygnalizacyjnych o chwilowym zapotrzebowaniu na zasoby
sieciowe. Przeprowadzone testy wykazały, że wprowadzone
zmiany nie wpłynęły znacząco na jakość testowych obrazów
wideo (w stosunku do RSVP bez rozszerzeń), poprawiły
natomiast wykorzystanie łącza stanowiącego "wąskie gardło".
Utrzymano zatem wysoką jakość usługi sieciowej
QoS, przy zwiększeniu wykorzystania łącza.
1. WSTĘP
Wiele nowoczesnych usług dostępnych w sieci Internet
(np VoIP, IPTV) to usługi multimedialne, wymagające
transmisji informacji w czasie rzeczywistym. Dla
prawidłowego funkcjonowania usługi te wymagają odpowiednich
gwarancji QoS (Quality of Service) jakości
transmisji [1][2], co w praktyce oznacza konieczność
zapewnienia niezbędnych zasobów sieciowych dla
transmisji objętej gwarancją jakości. Aplikacje wymagające
QoS informacje o zapotrzebowaniu na zasoby sieciowe
często przekazują korzystając z sygnalizacji realizowanej
przez protokół RSVP (Resource ReSerVation
Protocol) [1][3].
W niniejszym artykule zaprezentowano rozszerzenia
do protokołu RSVP, zaproponowane przez Autorów
[4]. Rozszerzenia zwiększają funkcjonalność standardowego
protokołu RSVP, który wysyła informacje o całkowitym
zapotrzebowaniu na zasoby sieciowe, szacowanym
dla całej sesji. Wersja rozszerzona RSVP może
dodatkowo, w trakcie trwania sesji, przesyłać informacje
sygnalizacyjne o chwilowym zapotrzebowaniu na zasoby
sieciowe. Mogą być one wysyłane na bieżąco,
w sposób ciągły. Ewentualnie mogą być wysyłane
w miarę potrzeby, jeśli zapotrzebowanie na zasoby sieciowe
zmieni się w sposób istotny. Informacja taka może
być następnie wykorzystana do dynamicznej zmiany
ustawień rezerwacyjnych. Zaproponowane przez Autorów
rozszerzenia do protokołu RSVP umożliwiają zaimplementowanie
w architekturze IntServ dynamicznej
alokacji zasobów sieciowych. Jak wykazały badania, tak
zrealizowana dynamiczna a[...]
ANALIZA PROTOKOŁU MPTCP W SIECIACH HETEROGENICZNYCH DOI:10.15199/59.2015.8-9.11
DOI: 10.15199/59.2015.8-9.11
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - ROCZNIK LXXXVIII - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE - ROCZNIK LXXxIV - nr 8-9/2015 747
Jednym z takich rozwiązań, stosowanych obecnie
w wielu systemach operacyjnych pracujących w urządzeniach
końcowych, jest - wykorzystywany wcześniej
w urządzeniach pośredniczących (ruterach) - mechanizm
równoważenia obciążenia (Load Balancing). Mechanizm
ten pozwala na przesyłanie różnych strumieni danych
przez różne interfejsy, dostępne w systemie końcowym.
Dzięki zastosowaniu mechanizmu równoważenia obciążenia
możliwe stało się rozdzielanie połączeń pomiędzy
interfejsy sieciowe urządzenia końcowego. W rozwiązaniu
tym, jedno połączenie sieciowe zawsze wykorzystuje
jeden interfejs, przy czym każde nowe połączenie (do
nowego systemu końcowego) jest kierowane na kolejny
interfejs sieciowy. Jeżeli lista dostępnych interfejsów się
wyczerpie, wybierany jest pierwszy z interfejsów. Mechanizm
taki stosowany jest m.in. w systemach Windows
firmy Microsoft, poczynając od systemu Windows
Vista [6], [11].
Opisany mechanizm zwiększa ogólną wydajność i
niezawodność połączeń sieciowych. Nie zwiększa jednak
w sposób znaczący wydajności i niezawodności
pojedynczego połączenia sieciowego. W wielu obecnie
oferowanych aplikacjach, do transmisji danych masowych
stosowana jest technika zestawiania wielu połączeń
pomiędzy dwoma systemami końcowymi tak, aby
za pomocą zwiększonej liczby połączeń zwiększyć
szybkość transmisji danych masowych [12]. Takie rozwiązanie
jest dosyć skuteczne. Również i dlatego, że
pozwala ominąć ograniczania na maksymalną wydajność
pojedynczego połączenia TCP, jakie są w stosowane w
wielu systemach operacyjnych (np. brak załączonej opcji
skalowania okna TCP). Rozwiązanie takie może jednak
zwiększyć w sposób niekontrolowany opóźnienia i spowodować
nierównomierny podział zasobów sieciowych
w łączach stanowiących wąskie gardło [12]. Dodatkowo
wymaga nowych protokołów lub mechanizmów [...]
ANALIZA PORÓWNAWCZA WYBRANYCH MODELI ARCHITEKTURY WEBRTC DOI:10.15199/59.2016.6.104
A COMPARATIVE ANALYSIS OF CHOSEN MODELS OF THE WEBRTC ARCHITECTURE
Streszczenie: WebRTC to technika multimedialna oparta
na nowej wersji języka opisu stron WWW, HTML 5, i
skryptach JavaScript. Pozwala ona na budowę systemów
wideotelefonicznych, telekonferencyjnych, monitorujących
i im podobnych, dla których interfejsem użytkownika jest
strona WWW. Niniejszy artykuł jest poświęcony modelom
architektury WebRTC. Przedstawiono w nim oraz porównano
trzy, znane z literatury, modele WebRTC.
Abstract: The WebRTC is based on the new version of the
HyperText Markup Language, the HTML 5, and JavaScript
programming. It allows Web programmers to build
multimedia systems (videotelephony, conferencing and
monitoring systems, and the like) that use Web pages as the
user interface. This paper is devoted to a models of the
WebRTC architecture. Three different models, known
from the literature, are presented and comprised.
Słowa kluczowe: architektura, model, stos protokołowy,
WebRTC
Keywords: architecture, model, protocol stack, WebRTC
1. WSTĘP
WebRTC (ang. Web Real-Time Communications)
jest techniką obecnie rozwijaną i standaryzowaną przez
IETF1 w ramach grupy roboczej MMUSIC (z ang. Multiparty
MUltimedia SessIon Control). Jest ona przeznaczona
do budowania interaktywnych systemów multimedialnych
czasu rzeczywistego (jak systemy telefoniczne,
wideokonferencyjne itp.), pracujących zgodnie z
modelem peer-to-peer i zorientowanych na WWW.
W systemach multimedialnych strona WWW stanowi
interfejs użytkownika, zaś "silnikiem" zapewniającym
transmisję informacji multimedialnych w czasie
rzeczywistym jest technika WebRTC. WebRTC łączy w
sobie elementy języka HTML 5 (do opisu zawartości
strony WWW) oraz skryptów języka JavaScript z bibliotekami
WebRTC (do oprogramowania funkcji komunikacyjnych
oraz kontrolno-sterujących). Podstawą
WebRTC jest udostępnianie przeglądarce informacji
1 Internet Engineering Task Force
multimedialnej z lokalnych prze[...]
BADANIE MECHANIZMU ZAPEWNIENIA QoS DLA RUCHU WEBRTC W SIECI 802.11 DOI:10.15199/59.2017.6.36
WebRTC (ang. Web Real-Time Communications)
[1][2] to nowa, alternatywna dla obecnie stosowanej
architektury MMUSIC (z ang. Multiparty MUltimedia
SessIon Control) [3], architektura aplikacji tele- i wideokonferencyjnych,
w której rolę interfejsu użytkownika
pełni przeglądarka WWW. Architektury te, choć
zostały opracowane w odstępie kilkunastu lat, łączy
wiele podobieństw. Podobnie, jak MMUSIC, WebRTC
do transmisji informacji multimedialnej wykorzystuje
protokół RTP (ang. Real-time Transport Protocol).
Również ustanawianie sesji WebRTC [4] (pomimo istotnej
różnicy w stosie protokołowym) odbywa się w sposób
zbliżony do ustanawiania sesji MMUSIC, co pozwala
na w miarę bezproblemowe łączenie się ze sobą aplikacji
zbudowanych w oparciu o te dwie architektury
[5][6][7]. Wspomniana wyżej różnica to zastąpienie
protokołu SIP (ang. Session Initiation Protocol), będącego
sztandarowym protokołem MMUSIC, protokołem
JSEP (ang. JavaScript Session Establishment Protocol).
Istotną różnicą pomiędzy WebRTC a MMUSIC jest
zmiana podejścia do gwarancji jakości usługi (ang. Quality
of Service, QoS) oferowanej przez każdą z tych architektur.
MMUSIC zakładała, iż zapewnienie odpowiedniej
jakości usługi tele- i wideokonferencyjnej będzie
się odbywać z wykorzystaniem elementu architektury
usług zintegrowanych (ang. Integrated Services, Int-
Serv) - protokołu RSVP (ang. Resource Reservation
Protocol). WebRTC zakłada użycie, alternatywnej do
IntServ, architektury usług zróżnicowanych (ang. Differentiated
Services, DiffServ) [8].
Architektura DiffServ opiera się na podziale ruchu
na klasy o zróźnicowanym sposobie obsługi. Obsługa
zależy od tzw. PHB (ang. Per-Hop Behavior) [10], definiującego
zachowanie (ang. behavior) ruchu w sieci
Internet (de facto definiuje on właściwości przekazywania
pakietów w ruterze). Wybór PHB jest tożsamy z
wyborem danej klasy ruchu. Rutery pośredniczące informowane
są o wybranym PHB (wybranej klasie) za
pomocą sześciobit[...]
ANALIZA WSPÓŁPRACY TERMINALI MOBILNYCH WYKORZYSTUJĄCYCH TECHNIKĘ WEBRTC Z TELEFONIĄ VOIP STOSUJĄCĄ PROTOKÓŁ SIP DOI:10.15199/59.2016.6.41
AN ANALYSIS OF COOPERATION BETWEEN WEBRTC-BASED MOBILE TERMINALS WITH SIPBASED
VOIP TELEPHONY
Streszczenie: Technika WebRTC pozwala na realizację
mobilnych terminali (wideo)konferencyjnych
i (wideo)telefonicznych, które korzystają z przeglądarki
WWW jako interfejsu użytkownika. Technika ta różni się,
niekiedy znacząco, od klasycznej telefonii VoIP. Artykuł
przedstawia analizę współpracy terminali mobilnych wykorzystujących
technikę WebRTC z terminalami telefonii
VoIP, które klasycznie budowane są z zastosowaniem protokołu
SIP. W artykule dokonano analizy współpracy sygnalizacji
WebRTC z sygnalizacją VoIP oraz przedyskutowano
zagadnienia transmisji mediów.
Abstract: The WebRTC allows the developer to create
mobile terminals for (video)conferencing and (video)
telephony purposes. Such terminals use Web browsers
as user interfaces. The WebRTC technology differs, sometimes
significantly, from the classic VoIP telephony. This
paper presents an analysis of cooperation of mobile terminals
that use the WebRTC conferencing systems with terminals
that use the SIP-based telephony. Some aspects of
cooperation of WebRTC and SIP signaling, as well as media
transmission are also discussed.
Słowa kluczowe: bramka, SIP, sygnalizacja, WebRTC
Keywords: gateway, SIP, signaling, WebRTC
1. WSTĘP
Technika WebRTC [7][12] oraz protokół SIP (ang.
Session Initiation Protocol) powstały w tej samej grupie
roboczej IETF (ang. Internet Engineering Task Force) -
grupie MMUSIC (z ang. Multiparty MUltimedia SessIon
Control). Oba te rozwiązania są podstawą budowy systemów
transmisji informacji multimedialnej w czasie
rzeczywistym, jak np. systemy (wideo)konferencyjne
czy (wideo)telefoniczne. Różnią się jednak znacząco. Z
punktu widzenia użytkownika różnica dotyczy interfejsu
- przeglądarki WWW (strony WWW) w przypadku
terminali bazujących na WebRTC i osobnej aplikacji
multimedialnej w przypadku terminali implementujących
protokół SIP. Z punktu widzenia [...]
ZASTOSOWANIE PROTOKOŁU SDP W SYSTEMACH MULTIMEDIALNYCH REALIZOWANYCH W TECHNICE WEBRTC DOI:10.15199/59.2016.6.97
APPLICABILITY OF THE SDP PROTOCOL IN WEBRTC-BASED MULTIMEDIA SYSTEMS
Streszczenie: Artykuł przedstawia opis sesji multimedialnej
za pomocą protokołu SDP, jednego z elementów sygnalizacji
WebRTC. Omówiono protokół SDP wraz z odniesieniami
do techniki WebRTC oraz komponenty semantyczne
sesji WebRTC. Opis formalny zilustrowano przykładami
praktycznej realizacji transmisji, z uwzględnieniem danych
przesyłanych na poziomach: sesji i mediów.
Abstract: The paper presents a description sessions using
the SDP protocol, functional component of WebRTC signaling.
The paper describes the SDP with reference to the
WebRTC, as well as semantic components of SDP for the
WebRTC. Formal description is illustrated by an example
of SDP offer and answer, accomplished with the use of the
WebRTC. Signaling data, generated and transferred at the
session and media layers, are also presented.
Słowa kluczowe: opis sesji, SDP, sygnalizacja, WebRTC
Keywords: session description, SDP, signaling, WebRTC
1. WSTĘP
Protokół warstwy sesji SDP (ang. Session Description
Protocol) [4] modelu OSI/ISO został opisany
w roku 1998 dokumentem RFC 2327 [5]. Standard ten
został zmieniony w roku 2006 po opublikowaniu RFC
4566 [6]. Wprowadzone zmiany były na tyle duże, że
wymagały opracowania nowego dokumentu RFC i jednocześnie
na tyle małe, że pozostawiono poprzedni numer
wersji protokołu (wersja 0). Jeszcze wcześniej, bo w
2002 roku, pojawiły się rozszerzenia SDP do modelu
komunikacji typu oferta-odpowiedź (Offer/Answer) [15]
oraz do grupowania strumieni mediów [2]. Oba te rozszerzenia
są intensywnie wykorzystywane przez technikę
WebRTC (ang. Web Real-Time Communications)
[1][18] przeznaczoną do realizacji systemów multimedialnych
zorientowanych na WWW i do realizacji transmisji
bezpośrednio pomiędzy przeglądarkami WWW.
Protokół SDP jest protokołem opisu sesji. Jest to
protokół ogólnego przeznaczenia, który może być używany
do sporządzania opisu sesji na potrzeby ró[...]
WSPÓŁPRACA TECHNIKI WEBRTC Z SYSTEMAMI WYKORZYSTUJĄCYMI SIP DOI:10.15199/59.2016.6.98
A COOPERATION OF THE WEBRTC ARCHITECTURE WITH CONFERENCING SYSTEMS BASED ON
USAGE OF SIP PROTOCOL
Streszczenie: Sygnalizacja w technice WebRTC wykorzystuje
protokół SDP do opisu sesji. Typowo protokół SDP
współpracuje z protokołem SIP, tworząc stos protokołowy
SDP/SIP. Aby uprościć przetwarzanie protokołowe,
w WebRTC zastosowano stos protokołowy SDP/JSEP.
Artykuł omawia metody współpracy systemów multimedialnych,
zbudowanych z zastosowaniem WebRTC,
z systemami konferencyjnymi korzystającymi z protokołu
SIP. Ilustruje również aspekty praktyczne współpracy
WebRTC z systemami multimedialnymi implementującymi
protokoły SDP/SIP.
Abstract: Signaling implemented in WebRTC technology
describes session parameters using SDP protocol. Typically,
SDP cooperates with SIP protocols, making the SDP/SIP
protocol stack. However, in order to simplify control information
processing, WebRTC technology uses the
SDP/JSEP protocol stack. This paper discusses methods of
cooperation of WebRTC-based multimedia systems with
teleconferencing systems based on SIP protocol. The paper
also presents practical aspects of cooperation of the
WebRTC with multimedia systems implementing SDP/SIP
protocols.
Słowa kluczowe: bramka, SIP, sygnalizacja, WebRTC
Keywords: gateway, SIP, signaling, WebRTC
1. WSTĘP
Grupa robocza MMUSIC (z ang. Multiparty MUltimedia
SessIon Control) IETF (ang. Internet Engineering
Task Force) znana jest z opublikowanej przed laty
architektury nazwanej jej imieniem [6][11]. Najnowszą
propozycją tej grupy roboczej jest technika WebRTC
(ang. Web Real-Time Communications) [10][16].
WebRTC wykorzystuje złożoną sygnalizację, dla której
wspólną platformą protokołową jest, znany z architektury
MMUSIC, protokół SDP (ang. Session Description
Protocol). Protokół ten jest wykorzystywany również do
przesyłania szczegółowych opisów konfiguracyjnych
sesji WebRTC [7].
Architektura MMUSIC opisuje współpracę SDP
m.in. z protokołem SIP (ang. Session [...]
BADANIA WIDEOKONFERENCJI WYKORZYSTUJĄCEJ WEBRTC Z MOSTKIEM KONFERENCYJNYM W ŚRODOWISKU CHMURY DOI:10.15199/59.2017.6.58
Współczesne systemy konferencyjne budowane są
jako scentralizowane lub zdecentralizowane [1]. W rozwiązaniach
scentralizowanych istnieje centralne urządzenie,
zwane mostkiem konferencyjnym, które zarządza
konferencją, steruje przebiegiem konferencji, a także
dokonuje przetwarzania strumieni mediów (najczęściej
miksowania i/lub translacji do zadanego formatu). Rozwiązania
zdecentralizowane charakteryzują się brakiem
mostka konferencyjnego, a zadania związane z zarządzaniem
i sterowaniem konferencją oraz przetwarzaniem
strumieni mediów realizowane są w sposób rozproszony,
na terminalach klienckich. Rozwiązania zdecentralizowane
są bardziej elastyczne, rozwiązania scentralizowane
pozwalają na łatwiejsze zarządzanie konferencją.
Istnieją również rozwiązania hybrydowe, w których
mostek konferencyjny stanowi przejście pomiędzy scentralizowaną
i zdecentralizowaną częścią konferencji.
Kilkanaście lat temu grupa robocza MMUSIC (z
ang. Multiparty MUltimedia SessIon Control) IETF (ang.
Internet Engineering Task Force) opracowała architekturę
systemu konferencyjnego MMUSIC [1][2]. Ze względu
na wykorzystanie multikastu, architektura ta pozwalała
na tworzenie telekonferencji zdecentralizowanych lub
mieszanych, jednak użycie protokołu sygnalizacyjnego
SIP (ang. Session Initiation Protocol), wymagającego
istnienia centralnego serwera SIP, oraz ogólna niechęć
dostawców Internetu do szerokiego udostępniania usługi
multikastowej sprawiły, że MMUSIC stał się de facto
standardem systemów scentralizowanych. Obecnie IETF
pracuje nad kolejnym standardem, WebRTC (ang. Web
Real-Time Communications) [3][4][5]. Bazuje on na
języku JavaScript oraz języku HTML 5 i wykorzystuje
przeglądarkę WWW (stronę WWW) jako interfejs użytkownika.
Protokół SIP został w WebRTC zastąpiony
protokołem JSEP (ang. JavaScript Session Establishment
Protocol), nie wymagającym serwera.
Architektura WebRTC zakłada zestawianie bezpośrednich
połączeń peer-to-peer pomiędzy pr[...]